Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic – Život s plug-inem může být fajn

Martin Machala
Diskuze (55)

Co si myslíte o plug-in hybridech? Cesta, nebo slepá ulička? Já jsem si celkem jistý s jedním konkrétním – Mercedes GLE 350 de 4Matic se mi líbil.

Design, interiér


Nezní to jako úplně koncepční plán – vzít jedno spalovací auto, nacpat do něj elektromotor a velkou baterku, aby na tu elektřinu skutečně něco ujelo. A pak doufat, že zákazník se bude nabíjením skutečně obtěžovat a na elektřinu opravdu občas jezdit.

Respektive doufat… Automobilkám může být (zatím) úplně jedno, jestli se plug-in hybridy využívají tak, jak by se využívat měly. V tuhle chvíli je nejdůležitější flotilová úspora emisí a do tabulek se plug-iny hodí velice. A že se pak leasingovým společnostem vrací auta s naprosto netknutými nabíjecími kabely úhledně srovnanými v kufru, to je sice velmi častá realita života s plug-in hybridem, nikdo ji ale nijak nepostihuje. Zatím, jak jsem už napsal.

Já jsem samozřejmě s plug-inem Mercedes GLE 350 de 4Matic jezdil, co to šlo elektricky, poctivě nabíjel, rekuperoval a vůbec byl vzorným uživatelem. Jak jinak taky zjistit, jestli ten možná trochu nekoncepční nápad přes koleno alespoň trochu funguje. Zajímala mě uživatelská přívětivost, jestli nebude soužití s takovým vozem spíš otravné a obtěžující. A samozřejmě, za kolik bude GLE 350 de 4Matic jezdit. Jednoduché odpovědi to nebudou, hlavně u té spotřeby je to u plug-in hybridů vždycky rozborka, ale pokusím se. Máme na to celý test.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

A taky jsem byl zvědavý na GLE jako takové, první svezení s aktuální generací mě dost zklamalo. Konkrétní kousek se choval velice zvláštně, řídit jsem musel i na rovince, GLE neustále někam pochodovalo. A na nerovnostech dost mlátilo. Nejspíš za to mohla kombinace pneu a disků… Dobře, ale to by si mohl Mercedes pohlídat, ne? Aby na úplně normálních pneu a discích z jeho standardního ceníku auto jezdilo rovně (byť samozřejmě patřičně rozměrných a s rozdílnou šířkou na přední a zadní nápravě)… Prazvláštní jízdní projev to byl. Aby se nám neopakoval!

Tady obliny fungují

Docela často vzpomínám na našeho medvídka, nejúžasnější dlouhodobák, jaký jsme kdy na Auto.cz měli. Kombíkové éčko se vznětovým čtyřválcem ve vlastně docela obyčejné verzi, ale jak to bylo dotažené a hrozně dobré auto… Objektivně jedno z nejlepších aut, jaké si můžete koupit. Praktické, komfortní, úsporné… A skutečně prémiové, pamatuju srovnávák se superbem, jak medvídek odskočil škodovce v jízdním projevu o vesmír. Obrovský rozdíl. Jediná věc se mi nelíbila. A to dost, za celou dobu jsem si nezvykl. Zakulacený design bez nápadu, bez čehokoliv, čeho bych se mohl chytit (tvar zadních svítilen bych dokázal vymyslet a asi i nakreslit snad i já), nebylo kde brát.

GLE je taky kulaté, ale pokud bych zůstal třeba u těch zadních svítilen, přece jenom nápadnější, nápaditější a výraznější. Právě ty zadní svítilny jsou hezký příklad, trošku ostřejší vyznění, o něco složitější tvar a hned je na co koukat! Jasně, u velkého SUV se víc stylu předpokládá, klientela je zde určitě méně konzervativní než zákazník, který kouká po kombíku vyšší střední třídy. Mimochodem, ta klientela GLE je velmi početná. V lednu se dokonce tohle velké a prémiové SUV dostalo do top 20 nejprodávanějších modelů českého trhu. Za ním byl třeba i Duster…

Design karoserie tedy za mě v pořádku, samozřejmě je potřeba nějaký ten AMG paket, bez něj vypadá GLE a vlastně většina mercedeců… No, velmi chudě, nemercedovsky. Kdysi jsem viděl minulé GLE jako auto z půjčovny, naprosté holátko bez jakýchkoliv extras a byl to skutečně tristní pohled. Tohle má Mercedes skvěle vymyšlené, vysoké příplatky za zkrášlující sady nepochybně dokáže vnutit i racionálnějším zákazníkům, kteří by si jinak podobná líčidla klidně odpustili. Bez nich je to ale kolikrát opravdu dost bída… Ani testované GLE se bez paketu pochopitelně neobešlo, sada AMG pro exteriér přišla na necelých sto tisíc.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Asi nejsem úplným fanouškem aktuálního třícípého interiérového trendu s dominantním podlouhlým displejem, takové trošku teslovské mi to připadá. Nicméně velice oceňuji, že „přístroje“ jsou za každých okolností dokonale čitelné, a to nad obrazovkami neční žádné stínítko, kšilt. A ještě víc oceňuji, že na správu mikroklimatu mám k dispozici sadu krásných, klasických tlačítek! Na pohyb v menu infotainmentu bych tedy poprosil spíš předchozí kolečku, s touchpadem nejsem úplný kamarád. A že jsem ťukal do dotykové plošky často! Přece jenom mi to přišlo šikovnější než dotyk na dost vzdáleném displeji a ťukat jsem jednoduše musel. Jenom ta „předstartovní“ procedura, kdy jsem si GLE konfiguroval do „použitelného“ stavu, byla i na dnešní dobu poměrně zdlouhavá. To máte – vypnutí udržování v jízdním pruhu, vypnutí samočinného dobrzďování (komplikovanější, než se zdá, viz video), volba individuálního jízdního režimu… To všechno jsem dělal po každém nastartování, aby se mi s GLE hezky jelo. A jak jsem už řekl, radši bych tak činil prostřednictvím původního kolečka.

Video se připravuje ...

Objektivně naprosto úžasný je vnitřní prostor. V GLE je hodně místa všude, dlouho jsem se na zadních sedačkách necítil tak komfortně a volně. Obří místo pro nohy, hlavu, skutečně není co vytknout. Vlastně ani zavazadlovému prostoru, který se sice proti čistě spalovacím provedením zmenšil z 630 litrů na 490, stále je ale velký víc než dost. Neměl jsem pocit, že by elektrická výstroj využitelnost kufru GLE (a potažmo interiéru) jakkoliv snižovala nebo citelně omezovala. Elektrifikace měla vliv jenom na papírové litry, a to vás při každodenním používání vozu trápit nemusí. Na základní tvar a reálnou využitelnost kufru elektřina dopad neměla.

Motor, jízdní vlastnosti


A teď to nejdůležitější

Tak jsme se konečně prokousali k tomu nejpodstatnějšímu, co to vlastně GLE 350 de 4Matic znamená a hlavně, jak tahle pořád ojedinělá kombinace vznětové jednotky a elektromotoru funguje v praxi. Pokud jste viděli včerejší video nebo na něj mrkli teď v článku, máte jistý náskok. Samozřejmě ale poznatky z videa připomenu a připojím i další info.

V prvé řadě – GLE 350 de znamená spojení dvoulitrového vznětového čtyřválce s výkonem 143 kW a nejvyšším točivým momentem 400 N.m. Elektromotor sám o sobě poskytuje 100 kW a 440 N.m, systémový výkon pak činí 235 kW a točivý moment dosahuje už docela masivních 700 N.m. Na stovku se GLE 350 de 4Matic dostane za 6,8 sekundy, maximálka je 210 km/h, jenom na elektřinu by tohle velké SUV od Mercedesu mělo svištět stošedesátkou. V kolonce kombinovaná spotřeba jsem našel tradičně plug-inově optimistické číslo, tentokrát to bylo 1,1 litru (podle NEDC). Stejná metodika pak stojí za elektrickým dojezdem 106 km, podle WLTP by to však mělo být stále velmi slušných 90 až 99 km.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Pojďme jezdit. Po nastartování je GLE elektromobil, v baterkách (celková kapacita 31,2 kWh) si kvůli tomu vždy nechává nějakou rezervu. Nejdříve pojďme pracovat se situací, že máme nabito na sto procent (i z obyčejné sítě na to stačí 11,5 h, v praxi tak auto přes noc v pohodě nabijete, GLE vám navíc šikovně ukáže, kdy se nabije do plna). Ve stále dost zimních podmínkách sice na displeji nikdy nesvítil zmíněný zhruba stokilometrový dojezd, nejčastěji jsem se pohyboval kolem osmdesáti. Jak jsem se ale následně přesvědčil, odhad má GLE dobrý a těm osmdesáti kilometrům se dá věřit i v podmínkách, které elektromobilům obecně nesvědčí.

Takže nabito na sto procent a přede mnou tradiční plus minus čtyřicetikilometrová cesta do práce. Se zhruba patnáctikilometrovým dálničním úsekem, aby to GLE 350 de nemělo úplně jednoduché. Vyrážím v komfortním módu, který je z pohledu běžného užívání asi nejvhodnější – stále velmi straní elektřině, ale není obtěžujícím způsobem plíživý. Strašně mě ale štval automatickým přibrzďováním. I když jsem funkci v jízdních asistentech deaktivoval, mercedes stále sám brzdil (nejčastěji před blížícím se autem). Vím, rekuperace, ale já bych rád o zpomalování stále rozhodoval sám. Uspěl jsem až ve sportovním, potažmo individuálním režimu (pro motor jsem si navolil sport), to už GLE brzdilo skutečně až tehdy, když jsem k tomu dal pokyn. Jenže se taky zaměřovalo nepřekvapivě na dynamiku a elektřinu využívalo spíš jako dopink, což mi k plug-in hybridu úplně nesedělo. Potřeboval bych ještě režim s menším podílem rekuperace a bez samobrzdění. Třeba jsem takový mód jenom neobjevil…

Zpátky k modelové situaci. Jedeme tedy v komfortu, zatím se pohybujeme mimo dálnici a i v teplotách kolem nuly výhradně na elektřinu. Je to velmi, velmi pohodlné. Nemusím se na plynu zvlášť hlídat, nafta se zapne opravdu až tehdy, pokud chci velmi zrychlit (nejčastěji to bude při předjíždění), do té doby zvládá i svižnou akceleraci toliko elektromotor. Jen pro pořádek – nafta se umí aktivovat i v čistě elektrickém režimu, nemusíte se bát, že byste někdy s nohou na podlaze marně čekali, až se auto rozhoupe. Může se hodit.

Najíždím na dálnici, a to se už k elektřině připojuje nafta. Ne vždy a ne bezpodmínečně. Sto šedesát jsem tedy na elektřinu nejel, náš český dálniční limit však elektricky zvládnutelný je. Pokud se ale chcete projet nad 130 km/h, většinou se v těchto rychlostech vznětový čtyřválec už připojuje. Velmi zdůrazním, že přechody jsou pozoruhodně hladké, nafta přichází a zase odchází prakticky neznatelně. Všimnete si typicky hrubšího zvuku, to ano, ale žádné škubnutí, nic.

V Praze už zase svištím čistě elektricky. Troufám si říct, že na elektřinu je drtivá většina jízdních situací zvládnutelná, pokud jezdíte rádi plynule, předvídáte, naftu budete potřebovat až u toho předjíždění a rychlostech kolem dálničního limitu. Elektrických 100 kW na pohotovostních skoro 2,7 tuny stačí až překvapivě.

Jsem v práci. Za sebou 37 kilometrů, z toho čistě elektrických bylo osmadvacet, to vše při průměrné rychlosti 49 km/h. A spotřeba? Naftový průměr činí 2,6 litru, elektřina hlásí 28,3 kWh na 100 km. Tady pozor. Spotřebu auto průměruje, takto nízko jsem se čistě na elektřinu nedostal nikdy. Tedy – frčíte na elektřinu, najede na dálnici, kde se připojí nafta, a elektrický průměr začne díky vznětové přítomnosti klesat (protože elektřinu aktuálně mercedes nespotřebovává, přece). Je to logické, za 2,6 litru čtyřválec taky samostatně nikdy nejezdí, na tyto hodnoty se dostává jen díky elektrickému přispění.

Pokud bych spotřeby striktně oddělil, samostatně na elektřinu jsem se nejčastěji pohyboval mezi 35 až 40 kW/h. Je to hodně, opravdu hodně, ale připomínám rozměry (délka lehce přes 4,9 metru) a hmotnost skoro 2,7 tuny. Nelze čekat, že elektrickou spotřebou bude GLE 350 de konkurovat specialistům jako VW ID.3.

A jenom na naftu? Do deseti litrů mimo dálnici, při rychlejším dálničním užívání jsem se dostával k jedenácti.

Obr je komfortní. Konečně

Tak co? Opakoval se rozpačitý jízdní projev z prvního testu aktuálního GLE? Jednoduchá a rychlá odpověď – naštěstí ne. Respektive, výhrady bych měl (dostanu se k nim), ale základní požadavek byl splněn beze zbytku – na dvacítkách s padesátiprocentním profilem bylo GLE vzorně komfortní. A jelo rovně…

Pohodlí nejspíš pomohl vzduchový podvozek, ve standardu vyráží plug-in hybridní čtyřválec na klasických tlumičích a pružinách, vzduch vyjde na pětapadesát tisíc. Zajímalo by mě, jak jezdi GLE na výchozích tlumičích, díky vzduchovému zážitku z plug-in hybridního GLE mě to ale zajímá jenom trochu. Jak jsem napsal, komfortní bylo vzorně.

Ale taky velmi rozměrné. Délku 4,9 metru jsem už zmínil, s ní takový problém není, tu vnímáte maximálně tak při parkování. Šířku 2022 mm jsem ale registroval často. Trošku pozornosti to chce, hlavně ve městě. Od volantu bych skoro až tipoval, že je to ještě větší vůz.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

V tomto zdání mě podporovala i hmotnost (připomínám, skoro 2,7 tuny), kterou dává plug-in hybridní GLE pocítit mimo jiné v zatáčkách. Tam přidává ještě jednu nepříjemnost – prakticky absolutní odstřižení od děje. Naprosto jsem netušil, co se děje pod koly, jestli se už blížím limitům adheze nebo co mě vlastně v oblouku čeká. To jsem se jednou takhle nahrnul svižněji do zatáčky a až jsem se trochu lekl, jestli jsem to nepřepískl. Ne že by GLE zazmatkovalo, tak rychlý jsem nebyl. Zazmatkoval jsem spíš já, protože jsem necítil vůbec nic. Jenom tu těžkopádnost hmoty, kterou jsem se snažil nacpat do zatáčky. Teď jde o to, jestli vám bude taková charakteristika vadit, nebo nechápavě zakroutíte hlavou. Já bych chtěl za volantem i něco cítit, pokud je však pro vás prvořadý komfort a ostatní je vám tak nějak jedno, nad mojí kritikou… prostě, zakroutíte hlavou. Třeba v X5 jsem však i trochu řídil.

Závěr


Závěr

Souhlasím, pokoušet se o ekologii u velkého SUV může vypadat divně, stejně tak základní myšlenka plug-in hybridů je sporná. Nacpat do spalovacího auta ještě elektromotor a baterku, to není úplně koncepční řešení. A jak jsem napsal v úvodu, často koncovými zákazníky nevyužívané. Na dobíjení jednoduše kašlou.

Mercedes GLE 350 de 4Matic mě ale přesvědčil, že to celé může fungovat až překvapivě dobře. Samozřejmě, pokud nabíjíte. S plnou baterkou však skutečně ujede od sedmdesáti kilometrů výš. A ujede je úplně v pohodě. Tím myslím, že svižně, bez výraznějšího omezení, i jen na elektřinu je dynamika ještě dostatečná. Vznětový dvoulitrový čtyřválec je tak skutečně potřeba až na dálnici, jakkoliv Mercedes prohlašuje, že i jen na elektřinu frčí GLE 350 de 4Matic až 160 km/h. V rychlostech kolem českého dálničního limitu se prostě spalovací jednotka zapojuje už pravidelně. Do té doby si však v drtivé většině plynulých jízdních situací vystačíte s elektřinou.

Velmi chválím naprosto hladký nástup nafťáku. Vznětové připojení odhalíte díky otáčkoměru a naftovému zvuku, nic, co by jen vzdáleně připomínalo jakékoliv cuknutí, nepřijde. Velká pochvala!

Velmi chválím také komfortní podvozek, konkrétní testovaný kousek na dvacítkách a vzduchu je velmi pohodlný. V zatáčkách pak cítíte vysokou hmotnost, vnímáte šířku, to je ale asi tak vše. Dlouho jsem neřídil auto, které by mě tak dokonale izolovalo od všech řidičských vjemů.

Ještě jeden problém bych měl – plug-in hybrid GLE 350 de 4Matic stojí minimálně 1.881.550 Kč a tradiční šestiválec GLE 350 d 4Matic s výkonem 200 kW přijde na 1.788.380 Kč. Jakkoliv jsem byl s plug-inem spíš spokojený a celkově příjemně překvapený, zůstal bych konzervativní. Co vy?

Nejlevnější verze modelu 1.660.120 Kč (Mercedes-Benz GLE 300 d/180 kW 4Matic)
Základ s testovaným motorem 1.881.550 Kč (Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic)
Testovaný vůz bez příplatků 1.881.550 Kč (Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic)
Testovaný vůz s výbavou 2.334.499 Kč (Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic)

Plusy

  • Bezproblémové, plynulé a hladce fungující spojení naftové a elektrické jednotky
  • Na elektřinu ujede i teď v zimě minimálně 70 km
  • Baterku lze nabít i z normální zásuvky přes noc  
  • Elektrický režim je normálně využitelný všude kromě dálnice
  • Prostorný interiér, využitelnost kufru instalací elektřiny prakticky nezasažena
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Vznětový šestiválec je levnější
  • Naprosto neřidičský jízdní projev, absolutně bez zpětné vazby
  • To auto je fakt hodně široké
  • Vysoká, velmi vysoká hmotnost  
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (55)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Cena základní sestavy 1 919 060 Kč
Výbava základní sestavy Nabíjecí kabel pro domácí zásuvky (5 m), dobíjecí kabel pro veřejné dobíjecí stanice (4m), aktivní asistent změny jízdního pruhu, asistent přizpůsobení rychlosti, multifunkční sportovní volant potažený kůží nappa, sada energizujícího komfortu, sada KEYLESS-GO, interiér – Expression, sada pro parkování s 360° kamerou, sada komfortních funkcí zrcátek, paměťová sada pro sedadla řidiče a spolujezdce, čidlo pro rozpoznání dětské sedačky na sedadle spolujezdce vpředu, rozšířená realita pro navigaci multimediálního systému MBUX, bederní opěrky nastavitelné ve čtyřech směrech, podvozek s adaptivními tlumiči, aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC PLUS s asistentem řízení, asistent parkování PARKTRONIC, sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné s pamětí, vnitřní a vnější zrcátko řidiče s automatickou funkcí proti oslnění, aktivní asistent řízení, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné s pamětí, kolenní airbag řidiče, multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi, panoramatické elektricky ovládané střešní okno, asistent dopravního značení, aktivní asistent rychlostního omezení Speedlimit Assist, automatická klimatizace THERMATIC, osvětlení nástupního prostoru s projekcí loga Mercedes-Benz, laminovaná bezpečnostní skla s akustickou a tepelnou izolací, asistent adaptivních dálkových světel Plus, MULTIBEAM LED světlomety, dodatečné USB zásuvky, palubní nabíječka 7,4 kW AC, příprava pro digitální rádio, surround soundsystém Burmester®, bezdotykové otevírání/zavírání víka zavazadlového prostoru, ambientní osvětlení interiéru, bezdrátové nabíjení pro mobilní telefony. Kč
Cena testované sestavy 2 334 499 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+27.104 Kč), dřevěný dekor (+12.959 Kč), sada AMG pro exteriér (+95.650 Kč), sada Premium Plus (+154.665 Kč), sada ochrany vozidla Urban Guard (+12.750 Kč), sada jízdních asistentů (+41.037 Kč), vyhřívané a ventilované přední sedačky (+22.832 Kč), sada Airmatic (+55.539 Kč), tažné zařízení (+29.621 Kč), asistent MBUX (+9257 Kč), palubní nabíječka (+15.427 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 143 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.1
Emise CO2: 29
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1915
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2655 / 605
Rozměr pneu: 275/50 R20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4924
b) šířka (mm): 2022
c) výška (mm): 1797
d) rozvor (mm): 2995
e) rozchod vpředu (mm): 1667
f) rozchod vzadu (mm): 1687
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 3. 2021 00:25
Re: Plugin
Konečně uvážený názor!
14. 3. 2021 00:16
Re: Smutek
U GLE máš skutečně na výběr. Válce 4 nebo 6 a nebo hybrid. Také benzín nebo diesel. Takže ti smutno nemusí být. A vybrat by si měl člověk jednak podle své nátury, jednak podle způsobu používání, ale hlavně podle praktických zkušeností. Odsuzovat a kritizovat diesel hybrid bez toho, abych s ním něco ujel, je neseriózní.
14. 3. 2021 00:08
Re: Plugin
Mám u GLE 350 de 3500 kg na kouli.
14. 3. 2021 00:06
Re: To auto je pro člověka, který má hromadu peněz
A je to podobné PHEV diesel hybrid?
14. 3. 2021 00:04
Re: GLE? Proč ne, ale...
A už si s ním jel?