Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic – Modří už vědí

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Není příliš obvyklé, aby základní motorizace vozu kategorie SUV uspokojila zmlsané motoristické novináře. To se stává maximálně jednou za deset let. Vítejte do nové dekády.

Model GLK vtrhl velmi úspěšně na světové trhy a přes lehký počáteční šok způsobený ostře řezaným, specifickým designem se bezpečně zařadil na samou špičku segmentu. Otázkou je, zda má co říci i s nejslabším motorem.

Interiér

Uvnitř testovaného vozu jsme neměli zvlášť velký pocit luxusu, příplatkovou výbavou se totiž tentokráte šetřilo. To je ostatně také důvod proč se výsledná cena pohybuje na dohled jednoho milionu Kč. Kolenní airbag řidiče, základní autorádio s pětipalcovým barevným displejem, či automatická dvouzónová klimatizace jsou ve výbavě každého GLK, takže ani za základní výbavu se stydět rozhodně nemusíte. Na druhou stranu hodně majitelů Mercedesu si rádo připlatí, k čemuž jim automobilka dává celých osm stran ceníku na vyřádění.

Základní motorizace ale zřejmě nebude tento případ, zde se kouká na každou korunu – konkurence je totiž v tomto segmentu nebývale silná. Zákazníci tak určitě ocení zvýhodnění v podobě GLK Edice 2010, která v tomto případě za pouhých 6.000,- Kč doplní výbavu vozu o často přiobjednávané prvky jako je parkovací systém, kožený volant a hlavice řadicí páky, multifunkční volant, či vyhřívání předních sedadel.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy Ať už s nebo bez luxusní výbavy, interiér vozu by měl působit solidně a hodnotně, což ten v GLK bez problémů zvládá.

Pokud se vám líbí hranatý styl, není co řešit. Slícování, výběr materiálů, ergonomie, výborně čitelné přístroje...vše perfektní. Jestliže vám ale ostře řezaný design nesedne, budete instinktivně hledat další chyby.

Jednou z nich může být méně místa pro kolena, pokud nemíváte sedačku v dolní pozici. Sedadla z dílen Mercedesu jsou vždy velmi dobrá, některým prostorově výraznějším Evropanům by ale přeci jen mohla připadat zbytečně malá. Na druhou stranu pravdou je, že pokud jste majitelem konfekční postavy, budou vám sedět jako ulitá. Jedním z důvodů střízlivých rozměrů sedadel zřejmě bude i to že GLK ve firemní SUV hierarchii funguje jako „ideální ženský model“. A vaše přítelkyně, či manželka by na příliš široké sedáky a opěradla nejspíš v každé zatáčce nadávala. Byl tedy zvolen kompromis, který je podle našeho názoru zdařilý.

Nejslabší ano, slabý ne

Pod kapotou sněhobílého GLK pracoval nejslabší nabízený agregát, vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru. Ten poskytuje solidní výkon 125 kW a nejvyšší točivý moment 400 Nm – to jsou hodnoty, které lze označit za naprosto dostačující.

Automobil vybavený tímto motorem se může pochlubit velmi dobrým pružným zrychlením, což oceníte zejména při předjíždění. Na dálnici se naopak umí spořádaně utišit, takže jediné co budete vnímat je hluk od kol a okolo proudícího vzduchu. Ve spojení se sedmistupňovým automatem nabízí posádce klidnou, plavnou a poměrně úspornou jízdu.

Ještě než si řekneme přesná čísla, zastavme se na chvíli u logiky převodovky. Ta totiž jakoby si chvílemi neuvědomovala, že jejím životním partnerem ve voze je naftový motor. Že i v režimu „S“ se převodovka při snaze o sportovní jízdu dvakrát nepřetrhne je známá věc, leckdy zbytečné přetáčení motoru tento fakt ještě dále zhoršuje. Modelová situace: v kopci dojíždíte pomalu jedoucí nákladní vůz, sešlápnete tedy pedál do podlahy s tím, že vyrazíte rychle vpřed a protože je dobrý výhled tak se pokusíte náklaďák předjet. Automat chvíli přemýšlí, co asi máte za lubem a když mu to dojde, podřadí. Jenže často podřadí tak nešťastně, že otáčky vyletí až těsně před omezovač, kde motor už ochotu táhnout 1,8 tuny těžký vůz dávno ztratil. Musí tedy následovat přeřazení do již použitelného pásma otáček, což znamená jisté zpomalení celého předjížděcího manévru. Naštěstí, v klasickém režimu D se 7G-TRONIC nesnaží být za každou cenu akční a do absurdních výšek čtyřválec neposílá.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy Nyní tedy výsledky našeho orientačního měření. Při reálné stokilometrové rychlosti pracuje agregát s 1900 min-1 a výsledkem je průměrná spotřeba 6,4 litru nafty na 100 km. Zrychlíte-li na 130 km/h, spotřeba vzroste na 9,4 litru (2500 min-1). Po městě jsme dosáhli spotřeby 8,5 l/100 km, což byl v čase sněhových kalamit taktéž velmi dobrý výsledek.

4MATIC si tak, zdá se, příliš velkou daň z pohonu 4x4 nevybírá. Horší je to s řízením, které je odevzdaně gumové a postrádá znatelnější zpětnou vazbu. Alespoň že přesnost mu nechybí, bohužel stejně jako možná až příliš velký převod. Zkrátka, tady byl komfort na žebříčku priorit konstruktérů jednoznačně na prvním, druhém i třetím místě.

GLK, Tiguan, Q5, Kuga, X3...

...na výběr je toho opravdu hodně, třída malých SUV zažívá v posledních letech boom a tak je nakonec paradoxně možná těžší jeden model z dlouhé řady nabídek vybrat.

Proč tedy sáhnout po GLK? Za prvé, design. Mercedes rozehrál fantastický koncert hran a komu se dokola omílané oblé tvary už zajídaly, bude nadšen.

Za druhé, komfort. Stále platí, že automobily značky Mercedes-Benz si posádku umějí hýčkat a ani GLK není výjimkou.

A tak bychom mohli pokračovat dál přes velmi dobré motory (přičemž už ten základní je opravdu výborný!), vysokou image nebo nižší pokles ceny v případě prodeje.

I tady zřejmě rozhodou finance. Pokud se sny mají změnit v realitu, nesmí být osobní bankéř proti, což u GLK 220 CDI nemusí být až takový problém – pokud netrváte na pohonu všech kol (i když u SUV to považujeme za poměrně užitečnou výbavu), můžete mít GLK s tímto motorem za 944 tisíc Kč.

První cena vozu944.400,-Kč (GLK 220 CDI BE, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací944.400,-Kč (GLK 220 CDI BE, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu1.056.000,-Kč (GLK 220 CDI 4Matic, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.081.392,-Kč (GLK 320 CDI 4Matic, 125 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie
  • Výborné tlumení nerovností
  • Pokročilé schopnosti v terénu
  • Kultivovaný a úsporný vznětový motor

Minusy

  • Velký převod řízení
  • Pomalejší reakce převodovky
  • Lehké a méně citlivé řízení

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Mercedes-Benz GLK 220 CDI
Cena základní sestavy 1 056 000 Kč
Výbava základní sestavy Aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém odemčení vozu, akustické varování při nepřipoutaných pasažérech vpředu a aktivní parkovací brzdy při rozjezdu a aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový úchyt vč. středového vzadu, boční síť v zavazadlovém prostoru vlevo; 2 háčky vlevo a 1 háček vpravo, boční výztuhy karoserie, čalounění látka »Boston«, čelní airbagy, boční vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu a vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, čtecí lampičky a středové světlo integrované do zpětného zrcátka, digitální hodiny, dva háčky na šaty ve víku zavazadlového prostoru, 2-zónová klimatizace THERMATIK, s dělenou regulací teploty vpředu, prachovým filtrem, možností vnitřní cirkulace, dvojitý držák kelímků ve středové konzole, elektricky ovládaná boční okna 4 x s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, filtr pevných částic u CDI modelů, chromový dekor v interiéru, indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu zadních bezpečnostních pásů na přístrojové desce, indikace nedostatku provozních kapalin oleje/chladící kapaliny, ISOFIX - upevnění dětských sedaček vzadu, kapsy na mapy u nohou řidiče a spolujezdce, krytá polička včetně 12 V zásuvky na středovém panelu, kryty nástupních prahů, vpředu s nápisem »Mercedes-Benz«, lékárnička, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, multifunkční 3-ramenný volant, odkládací polička ve středové konzole, opěrky hlavy 5 x (vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, vpředu a krajní vzadu s možností nastavení sklonu), osvětlení vzadu, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru – tkanina, palubní počítač s multifunkčním displejem, předepínač a omezovač upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a krajní vzadu, přední sedadla s el. nastavitelnou výškou a opěradlem, mechanicky nastavitelným náklonem a sedadlo řidiče s mechanickou opěrkou, přístrojová deska se 3 analogovými kruhovými přístroji a displejem, rádio »Audio 20 CD« s dvojitým tunerem, CD-přehrávač s možností MP3, 5“barevný display, Bluetooth-připojení s handsfree sadou, Aux-vstup (ve schránce před spolujezdcem), telefonní klávesnice, 6 reproduktorů, regulace sklonu světlometů, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, sklopná sedadla vzadu 1/3 : 2/3, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s dotekovou aktivací, specifické prošití sedadel, stěrače s dotekovou funkcí, střední loketní opěrka vpředu s bočně výklopnou poličkou, ukazatel servisních intervalů »ASSYST«, ukazatel venkovní teploty, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, zásuvka (12V) ve středové konzole, polička před spolujezdcem, 2. řada sedadel, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, adaptivní brzdový systém ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, AGILITY CONTROL - podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL - řízení s bezpečnostním sloupkem řízení, aktivace nouzového osvětlení při čelním nárazu, Alu. disky 7-loukoťové 17", 7,5Jx17 ET47,5 pneu 235/60 R17, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, černé boční prahové spoilery, černý plastový kryt nákladového prostoru, čirá skla směrovek ve vnějších zrcátkách, čiré halogenové reflektory s projektorovou technikou, dálkové odemčení víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní sklo (ESG), elektronický stabilizační program (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), elektronický trakční systém včetně automatické kontroly brzdění při prudkém sjezdu ze svahu (4ETS), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do ovladače centrálního dálkového zamykání, indikace úniku tlaku v pneu, integrované přídavné směrovky do vnějších zrcátek, koncová a brzdová světla s čirým sklem a brilantní optikou, madla dveří v barvě vozu, mlhovky s čirým prosklením, Integrovaný Servisní Paket(ISP), nasávací vstupy s černými lamelami, nožní parkovací brzda, osvětlení zavazadlového prostoru, antiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu »TIREFIT« s kompresorem, signální a poziční světla na víku zavazadlového prostoru, světlený senzor (automatická aktivace světel - jízda v tunelu), TEMPOMAT s omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, třetí brzdové světlo s LED-technikou, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výstražný trojúhelník, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání Kč
Cena testované sestavy 1 081 392 Kč
Výbava testované sestavy PARKTRONIC system (PTS) (+ 20.938,-), elektrické vyhřívání předních sedadel (+9.559,-), Kožený volant a řadící / volící páka (+6.372,-), Spodní kryt motoru (+3.035,-), Sada chromových doplňků exteriéru (+ 12.138,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 40 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 655
Rozměr pneu: 235/60 R17
Mercedes-Benz GLK 220 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4525
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1699
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1012
k) šířka vpředu (mm): 1442
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 506
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano