TEST Mercedes CLS Shooting Brake – Extrémista
Pojmenování nového modelu je v zásadě zcela správné: anglický termín shooting brake (v překladu lovecké kombi) se používá pro praktické karoserie postavené na základech kupé. Když akceptujeme ideu, že kupé může mít dva páry bočních dveří jako Mercedes CLS, pak je zvolený název zcela na místě.
Navíc říkat expresivně tvarovanému pětimetrovému vozu jednoduše kombi by nebylo moc fér. Mercedes totiž stvořil pravý opak svých kombíků, zadní partie jsou zakulacené a úspěšně maskují fakt, že auto pojme 590 litrů zavazadel. Komu se zajídá extrémně účelné kombi třídy E, ten má tady pravý opak.
Zadní sloupek se posunul až k samotnému konci karoserie a současně s tím se zvýšil strop nad zadními sedadly – z přijatelných 93 cm nad sedákem na velmi dobrých 97 cm. Z třídy CLS se tím etalon prostornosti nestal, ale teď se vzadu bez kompromisů usadí i dvojice dlouhánů.
Značka takového formátu jako Mercedes-Benz nemůže opomenout ani možnost snadného sklápění zadních sedadel nebo použití zádržných systémů pro uložení nákladu. Elektricky ovládaná roleta v zavazadlovém prostoru, kterou může mít kombi třídy E, už ale v CLS chybí.
Nezapomnělo se ovšem na pořádnou dávku marnivosti. Podlaha zavazadlového prostoru vyrobená ze dřeva americké třešně využitelnost auta zlepšuje nepatrně, ale za 120 tisíc nabízí něco, co jinde nedostanete. Podobně je to se sadou Edition 1 a bílou perleťovou kůží designo dohromady za 140 tisíc nebo karbonovým dekorem od AMG za dalších 90: prostě vylepší vzhled interiéru.
mercedesbenz testy vyssistredni |
Třílitrový turbodiesel je jaksi samozřejmou volbou. Kdo nechce tankovat naftu, vybere si mezi benzinovými 3,5 V6/225 kW a přeplňovaným 4,7 V8/300 kW, jinak je tu vydařený třílitr 350 CDI. Jeho 195 kW a 620 N.m CLSlku skvěle sedne, motor je dobře utlumený a díky sytému zátahu v nízkých a středních otáčkách dodává autu dynamiku odpovídající dálničnímu zaměření Shooting Braku. Apetýt turbodieselu se hravě vejde do desetilitrové hranice, například při dálničních 130 km/h si motor při 1900 otáčkách nárokuje 7,2 l/100 km.
Převodovka 7G-Tronic Plus jde charakteristice motoru skvěle na ruku. V ekonomickém módu řadí klidně a jemně, ve sportovním ji zase díky téměř permanentnímu přemostění měniče nechybí patřičně ostré chování. CLS navíc patří k těm Mercedesům, které mají i možnost čistě manuální volby převodů, takže pádla pod volantem pomohou umocnit zážitky z jízdy na okresce.
mercedesbenz testy vyssistredni |
Tam se Shooting Brake navzdory pětimetrové délce a téměř dvoutunové hmotnosti pohybuje skoro jako doma. Podvozek s adaptivními tlumiči a vzduchovým odpružením poslouchá na slovo a snese i hodně drsné zacházení. K tomu se přidává stabilizační systém, který je opatrný, ale benevolentní, takže o radost z jízdy s bezpečnými náznaky přetáčivosti není nouze – zvlášť v zimním období. Výsledkem je auto, které věrně následuje pokyny řidiče, poskytuje odpovídající zpětnou vazbu od podvozku a přitom hodně odpustí.
Dojem by vylepšil snad jen ostřejší převod řízení, CLS totiž v zatáčkách vyžaduje dost intenzivní práci s volantem. A vzduchový podvozek poněkud paradoxně hůř tlumí na rozbité silnici. Loni testované CLS s ocelovými pružinami pracovalo na běžných českých cestách o kousek lépe.
Závěrečné doporučení je vlastně zbytečné. CLS Shooting Brake je auto, u kterého jdou jakékoliv argumenty stranou. Kdo se zamiluje do jeho extravagantního vzhledu, ten by mu nejspíš dokázal leccos odpustit. Ale nemusí, protože si kupuje dokonale sladěnou kombinaci motoru s převodovkou a vynikající podvozek – jeden z nejlepší v aktuální automobilové produkci.
mercedesbenz testy vyssistredni |
První cena vozu | 1.433.850,- Kč (CLS 250 CDI Shooting Brake) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.524.600,- Kč (CLS 350 CDI Shooting Brake) |
Základní cena testovaného vozu | 1.664.863,- Kč (CLS 350 CDI Shooting Brake Edition 1) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.204.079,- Kč (CLS 350 CDI Shooting Brake Edition 1) |
Plusy
- výrazný design
- rozsah standardní výbavy
- výkon diodových světlometů
- fungování asistenčních systémů
- spotřeba paliva při běžné jízdě
Minusy
- chování Airmaticu na rozbité silnici
- výkon motoru ve vysokých otáčkách
- výhled vzad
- horší přístup k zavazadlům než v klasickém kombi