TEST Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC – Zaměřeno na rodinu
Mitsubishi se snaží zachytit hlavní vlnu zájmu o kompaktní crossovery, kterou rozpoutal Nissan Qashqai, a uvádí na trh klíčovou novinku pro nejbližší roky – nové ASX. Nabídka vozů této mladé kategorie je dnes na českém trhu mnohem širší než například u klasických sedanů, nebo kombi nižší střední třídy.
Některé značky lákají zákazníky na chlapácký vzhled, jiné to zkouší se stylem. A Mitsubishi? To sází na rodinu! Podívejme se tedy na ASX očima tatínků a maminek. Ti budou totiž ASX s pohonem předních kol a základní motorizací kupovat nejčastěji.
Design nejnovějšího Mitsubishi nejspíš do showroomu nikoho nepřiláká. Ne proto, že by auto bylo ošklivé, ale jednoduše jen proto, že mezi ostatními Mitsubishi tak trochu zaniká. Stejnou příď najdete na Lanceru, Coltu a samozřejmě i na sesterském Outlanderu. Běžný zákazník, který nesleduje každou novinku na trhu, by bez řady billboardů podél cest vlastně neměl šanci poznat, že ASX je novým typem na trhu. Situace popsaná v tomto odstavci ale není nic výjimečného, vždyť i evropská jednička spěje ke stavu, který lze s trochou nadsázky popsat jako totální sjednocení.
suv mitsubishi testy crossover
České zastoupení Mitsubishi dalo zákazníkům o přítomnosti novinky vědět rozsáhlou reklamní kampaní, v níž ASX vystupuje jako rodinný bodyguard, s vtipným využitím charakteristické přídě transformované do piktogramu připomínajícího lidskou tvář.
Pokud ASX padne českému zákazníkovi do hledáčku, pak je jeho design většinou oceněn jako zdařilý. Zásluhu na tom mají poměrně vyvážené proporce i skutečnost, že je toto Mitsubishi někde na půl cesty mezi vyšším hatchbackem a terénním vozem.
Možná důležitější než design karoserie je při nákupu nového rodinného vozidla jeho interiér. Příbuzenský vztah k Outlanderu se zde odráží na velkorysosti vnitřního prostoru. Dostatek místa všemi směry na předních sedadlech nijak nepřekvapí. Příjemné je ovšem zjištění, že i jedinci s výškou nad 180 cm si mohou udělat pohodlí i v druhé řadě. Budou zde mít prostor pro nohy i nad hlavou a na šířku. Dělené zadní sedadlo umožňuje nastavení sklonu opěradla do dvou poloh, sedí se vysoko a tak sedák dobře podepírá stehna. Přední sedadla mají dlouhé sedáky a boční vedení (u sedáku i na opěradle) přiměřené určení auta.
suv mitsubishi testy crossover
Mitsubishi ASX je vyšší hatchback, ale ne vysoký! Jeho 1.615 mm zhruba odpovídá Nissanu Qashqai (1.606 mm), ale třeba na Škodu Yeti mu schází do výšky více než 7 cm. To se nakonec zákonitě odráží i na vzdušnosti atmosféry uvnitř vozu. Na druhou stranu platí, že žádný zbytečný vzduch nad sedadly v tomto autě nevozíte.
Japonský crossover se může pochlubit kvalitním dílenským zpracováním i použitými materiály. Palubní deska je díky struktuře měkčeného plastu příjemná nejen na dotek, ale i na pohled. Rozmístění ovládacích prvků odpovídá současným zvyklostem a jediným přehmatem se tak pro některé řidiče může stát hrana na středové konzole nad ovladači klimatizace. Při řazení třetího rychlostního stupně do ní totiž mohou narážet klouby na prstech.
suv mitsubishi testy crossover
Zavazadlový prostor v závislosti na sklonu opěradla zadního sedadla nabízí objem od 419 do 442 litrů. Při základní konfiguraci je zavazadelník u podlahy dlouhý 820 mm. Šířka mezi podběhy je 1000 mm a za nimi 1350 mm. Výška po krycí plato je 490 mm a po strop 750 mm. Po sklopení opěradla vznikne rovná podlaha a při posunutí sedadla předního spolujezdce zcela vpřed je k dispozici prostor dlouhý 1800 mm.
Za příplatek 3.890,- Kč si lze objednat sadu na zvětšení objemu zavazadelníku z 442 na 488 litrů. Při využití této nabídky dojde k zrušení několika přihrádek pod podlahou kufru a přesunutí sady na opravu pneumatik do podběhů.
Zajímavý je rozdíl v užitečných hmotnostech různých motorizací modelu ASX. Zatímco provedení s novým turbodieselem 1,8 DI-D a pohonem všech čtyř kol má nijak oslnivých 460 kg, testovaná verze se zážehovým motorem 1,6 MIVEC a pohonem předních kol uveze 600 kg.
Čtyřválec 1,6 MIVEC s mírně nadprůměrným výkonem 86 kW ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol je jedinou benzinovou motorizací Mitsubishi ASX na českém trhu, ačkoliv například na domácím japonském trhu je nabízen identický model RVR s motorem 1,8 MIVEC (102 kW).
suv mitsubishi testy crossover
Rodinnému určení testovaná šestnáctistovka zcela dostačuje. V době elektronických pedálů plynu je překvapivá rychlá odezva na jeho sešlápnutí, na což si musíte hlavně zpočátku trochu zvykat. Alespoň na chvíli tak můžete nabýt dojmu, že klasická atmosférická konstrukce a standardní zdvihový objem dokáží soupeřit s moderními turbomotory. Výkonu má motor více než dost, ale to musíte do klasických 5000 až 6000 min-1, kde je zvukový projev již, jemně řečeno, výrazný. Častěji se budete pohybovat ve středním pásmu mezi 2500 a 3500 min-1, kde je motor dostatečně pružný a má kultivovaný chod. Nízké otáčky jsou použitelné – tak jako u Qashqaie – pouze pro klidnou jízdu na spotřebu. Když chcete hbitě zrychlovat, je nezbytné podřadit.
K dispozici je sice pouze pětistupňová převodovka, ale její převodování i přesnosti pohybů páky v kulise je optimální. Pětka je dost těžká, takže na dálnici se ve 130 km/h budete pohybovat v přítomnosti pouhých 3600 min-1, zatímco většina konkurentů nastavuje převody v této rychlosti do 4000 min-1. Vyšší stavba karoserie a celkem velká čelní plocha mají zřejmě za příčinu vyšší spotřebu paliva při této standardní cestovní rychlosti. My jsme odečetli z palubního počítače 8,5 l/100 km. Jízda na spotřebu (s rychlostním průměrem 100 km/h) znamená pád spotřeby na výborných 5,6 l/100 km.
Podvozek benzinového ASX je stejně jako u dieselové varianty naladěn komfortně. Přes nerovnosti se Mitsubishi přenáší velmi plavně, ale krátké spáry podvozek ani pneumatiky 215/60 R17 zcela absorbovat nedokáží. Při rychlejším průjezdu zatáčkou se dostavují znatelné boční náklony.
Řízení s elektrickým posilovačem je přesné, ale kolem středové polohy má malou citlivost. Brzdy lze sice dobře dávkovat, ale nástup brzdného účinku by mohl být rychlejší pro jistější pocity méně zkušených řidičů za volantem. Aerodynamický hluk vytvářejí při dálničních rychlostech především velká vnější zpětná zrcátka, díky nimž se s ASX ovšem velmi dobře couvá a parkuje.
Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC vyniká délkou interiéru a komfortním odpružením. Nová šestnáctistovka s variabilním ventilovým rozvodem reaguje rychle na pohyb plynového pedálu, ale zejména na dálnici by mohla být úspornější. Od moderní motorizace s tímto výkonem se očekává, že bude spojena s šestistupňovou převodovkou, což ASX bohužel nabídnout neumí. Mitsubishi to zachraňuje alespoň dlouhým pátým převodovým stupněm. I tato 2WD-verze si díky světlé výšce 195 mm poradí s lehčím terénem, v němž není potřeba pohon všech kol.
suv mitsubishi testy crossover
K nedostatkům musíme připočítat i nedokonalé vyrovnávání sklonu xenonových světlometů, které na malých nerovnostech působí na ostatní účastníky silničního provozu jako nepříjemně blikající světla.
Vyšší cena na první pohled odrazuje, ale tak jako u ostatních současných modelů značky, je její obhajoba ukryta v rozsahu standardní výbavy.
První cena vozu | 429.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Inform) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 429.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Inform) |
Základní cena testovaného vozu | 519.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Intense) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 545.996,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Intense) |
Plusy
- Tuhá karoserie, robustní provedení
- Prostorný interiér
- Kvalitní dílenské zpracování a materiály v interiéru
- Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
- Komfortní a stabilní podvozek
- Velký objem palivové nádrže
Minusy
- Pouze pětistupňová převodovka pro motor 1,6 MIVEC
- Xenonové světlomety při jízdě oslňují protijedoucí vozidla
- Větší náklony karoserie v zatáčkách
- Rázy od kol na příčných nerovnostech
- Vyšší pořizovací cena