Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC – Zaměřeno na rodinu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Příď Lanceru, podvozek Outlanderu a k tomu nová šestnáctistovka. Co to je? Ano, další crossover na českém trhu.

Mitsubishi se snaží zachytit hlavní vlnu zájmu o kompaktní crossovery, kterou rozpoutal Nissan Qashqai, a uvádí na trh klíčovou novinku pro nejbližší roky – nové ASX. Nabídka vozů této mladé kategorie je dnes na českém trhu mnohem širší než například u klasických sedanů, nebo kombi nižší střední třídy.

Některé značky lákají zákazníky na chlapácký vzhled, jiné to zkouší se stylem. A Mitsubishi? To sází na rodinu! Podívejme se tedy na ASX očima tatínků a maminek. Ti budou totiž ASX s pohonem předních kol a základní motorizací kupovat nejčastěji.

Design nejnovějšího Mitsubishi nejspíš do showroomu nikoho nepřiláká. Ne proto, že by auto bylo ošklivé, ale jednoduše jen proto, že mezi ostatními Mitsubishi tak trochu zaniká. Stejnou příď najdete na Lanceru, Coltu a samozřejmě i na sesterském Outlanderu. Běžný zákazník, který nesleduje každou novinku na trhu, by bez řady billboardů podél cest vlastně neměl šanci poznat, že ASX je novým typem na trhu. Situace popsaná v tomto odstavci ale není nic výjimečného, vždyť i evropská jednička spěje ke stavu, který lze s trochou nadsázky popsat jako totální sjednocení.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

České zastoupení Mitsubishi dalo zákazníkům o přítomnosti novinky vědět rozsáhlou reklamní kampaní, v níž ASX vystupuje jako rodinný bodyguard, s vtipným využitím charakteristické přídě transformované do piktogramu připomínajícího lidskou tvář.

Pokud ASX padne českému zákazníkovi do hledáčku, pak je jeho design většinou oceněn jako zdařilý. Zásluhu na tom mají poměrně vyvážené proporce i skutečnost, že je toto Mitsubishi někde na půl cesty mezi vyšším hatchbackem a terénním vozem.

Možná důležitější než design karoserie je při nákupu nového rodinného vozidla jeho interiér. Příbuzenský vztah k Outlanderu se zde odráží na velkorysosti vnitřního prostoru. Dostatek místa všemi směry na předních sedadlech nijak nepřekvapí. Příjemné je ovšem zjištění, že i jedinci s výškou nad 180 cm si mohou udělat pohodlí i v druhé řadě. Budou zde mít prostor pro nohy i nad hlavou a na šířku. Dělené zadní sedadlo umožňuje nastavení sklonu opěradla do dvou poloh, sedí se vysoko a tak sedák dobře podepírá stehna. Přední sedadla mají dlouhé sedáky a boční vedení (u sedáku i na opěradle) přiměřené určení auta.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

Mitsubishi ASX je vyšší hatchback, ale ne vysoký! Jeho 1.615 mm zhruba odpovídá Nissanu Qashqai (1.606 mm), ale třeba na Škodu Yeti mu schází do výšky více než 7 cm. To se nakonec zákonitě odráží i na vzdušnosti atmosféry uvnitř vozu. Na druhou stranu platí, že žádný zbytečný vzduch nad sedadly v tomto autě nevozíte.

Japonský crossover se může pochlubit kvalitním dílenským zpracováním i použitými materiály. Palubní deska je díky struktuře měkčeného plastu příjemná nejen na dotek, ale i na pohled. Rozmístění ovládacích prvků odpovídá současným zvyklostem a jediným přehmatem se tak pro některé řidiče může stát hrana na středové konzole nad ovladači klimatizace. Při řazení třetího rychlostního stupně do ní totiž mohou narážet klouby na prstech.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

Zavazadlový prostor v závislosti na sklonu opěradla zadního sedadla nabízí objem od 419 do 442 litrů. Při základní konfiguraci je zavazadelník u podlahy dlouhý 820 mm. Šířka mezi podběhy je 1000 mm a za nimi 1350 mm. Výška po krycí plato je 490 mm a po strop 750 mm. Po sklopení opěradla vznikne rovná podlaha a při posunutí sedadla předního spolujezdce zcela vpřed je k dispozici prostor dlouhý 1800 mm.

Za příplatek 3.890,- Kč si lze objednat sadu na zvětšení objemu zavazadelníku z 442 na 488 litrů. Při využití této nabídky dojde k zrušení několika přihrádek pod podlahou kufru a přesunutí sady na opravu pneumatik do podběhů.

Zajímavý je rozdíl v užitečných hmotnostech různých motorizací modelu ASX. Zatímco provedení s novým turbodieselem 1,8 DI-D a pohonem všech čtyř kol má nijak oslnivých 460 kg, testovaná verze se zážehovým motorem 1,6 MIVEC a pohonem předních kol uveze 600 kg.

Čtyřválec 1,6 MIVEC s mírně nadprůměrným výkonem 86 kW ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol je jedinou benzinovou motorizací Mitsubishi ASX na českém trhu, ačkoliv například na domácím japonském trhu je nabízen identický model RVR s motorem 1,8 MIVEC (102 kW).

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

Rodinnému určení testovaná šestnáctistovka zcela dostačuje. V době elektronických pedálů plynu je překvapivá rychlá odezva na jeho sešlápnutí, na což si musíte hlavně zpočátku trochu zvykat. Alespoň na chvíli tak můžete nabýt dojmu, že klasická atmosférická konstrukce a standardní zdvihový objem dokáží soupeřit s moderními turbomotory. Výkonu má motor více než dost, ale to musíte do klasických 5000 až 6000 min-1, kde je zvukový projev již, jemně řečeno, výrazný. Častěji se budete pohybovat ve středním pásmu mezi 2500 a 3500 min-1, kde je motor dostatečně pružný a má kultivovaný chod. Nízké otáčky jsou použitelné – tak jako u Qashqaie – pouze pro klidnou jízdu na spotřebu. Když chcete hbitě zrychlovat, je nezbytné podřadit.

K dispozici je sice pouze pětistupňová převodovka, ale její převodování i přesnosti pohybů páky v kulise je optimální. Pětka je dost těžká, takže na dálnici se ve 130 km/h budete pohybovat v přítomnosti pouhých 3600 min-1, zatímco většina konkurentů nastavuje převody v této rychlosti do 4000 min-1. Vyšší stavba karoserie a celkem velká čelní plocha mají zřejmě za příčinu vyšší spotřebu paliva při této standardní cestovní rychlosti. My jsme odečetli z palubního počítače 8,5 l/100 km. Jízda na spotřebu (s rychlostním průměrem 100 km/h) znamená pád spotřeby na výborných 5,6 l/100 km.

Podvozek benzinového ASX je stejně jako u dieselové varianty naladěn komfortně. Přes nerovnosti se Mitsubishi přenáší velmi plavně, ale krátké spáry podvozek ani pneumatiky 215/60 R17 zcela absorbovat nedokáží. Při rychlejším průjezdu zatáčkou se dostavují znatelné boční náklony.

Řízení s elektrickým posilovačem je přesné, ale kolem středové polohy má malou citlivost. Brzdy lze sice dobře dávkovat, ale nástup brzdného účinku by mohl být rychlejší pro jistější pocity méně zkušených řidičů za volantem. Aerodynamický hluk vytvářejí při dálničních rychlostech především velká vnější zpětná zrcátka, díky nimž se s ASX ovšem velmi dobře couvá a parkuje.

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC vyniká délkou interiéru a komfortním odpružením. Nová šestnáctistovka s variabilním ventilovým rozvodem reaguje rychle na pohyb plynového pedálu, ale zejména na dálnici by mohla být úspornější. Od moderní motorizace s tímto výkonem se očekává, že bude spojena s šestistupňovou převodovkou, což ASX bohužel nabídnout neumí. Mitsubishi to zachraňuje alespoň dlouhým pátým převodovým stupněm. I tato 2WD-verze si díky světlé výšce 195 mm poradí s lehčím terénem, v němž není potřeba pohon všech kol.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

K nedostatkům musíme připočítat i nedokonalé vyrovnávání sklonu xenonových světlometů, které na malých nerovnostech působí na ostatní účastníky silničního provozu jako nepříjemně blikající světla.

Vyšší cena na první pohled odrazuje, ale tak jako u ostatních současných modelů značky, je její obhajoba ukryta v rozsahu standardní výbavy.

První cena vozu 429.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací 429.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Inform)
Základní cena testovaného vozu 519.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Intense)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 545.996,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Intense)

Plusy

  • Tuhá karoserie, robustní provedení
  • Prostorný interiér
  • Kvalitní dílenské zpracování a materiály v interiéru
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Komfortní a stabilní podvozek
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka pro motor 1,6 MIVEC
  • Xenonové světlomety při jízdě oslňují protijedoucí vozidla
  • Větší náklony karoserie v zatáčkách
  • Rázy od kol na příčných nerovnostech
  • Vyšší pořizovací cena
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC
Cena základní sestavy 519 900 Kč
Výbava základní sestavy Dvojfázové čelní airbagy s možností deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové (okenní) airbagy vpředu a vzadu, kolenní airbag řidiče, ABS, EBD, M-ASTC, EBA, EPS, ESS, HSA, AS&G, RISE - karoserie s vyšší odolností proti nárazu, 3bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech (x5), předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, ISOFIX + dětská pojistka, funkce opožděného zhasnutí světlometů "Coming home", DRL - funkce denního svícení , dešťový senzor + senzor automatického rozsvěcení světel, elektronický imobilizér, automatická klimatizace, klimatizovaná uzamykatelná schránka před spolujezdcem, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních a zadních oken s ochrannou funkcí proti přivření, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka se zabudovaným indikátorem směru jízdy, tempomat s ovládáním na volantu, výškově a podélně nastavitelný kožený multifunkční volant a kožená hlavice řadicí páky, stříbrné ozdobné prvky interiéru (středová konzola a výplně dveří), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, látkové čalounění sedadel černé se vzorem, posuvná středová loketní opěrka vpředu s úložným prostorem, sedadla ve 2. řadě dělená v poměru 60:40 s nastavitelným sklonem opěradel, středová loketní opěrka vzadu s otvorem na dlouhé předměty, úložná schránka pod podlahou zavazadlového prostoru, rádio LM/MW/FM s přehrávačem CD/MP3, pomocný vstup AUX (audio), pomocný vstup USB, Bluetooth® handsfree sada (včetně hlasového ovl. a ovl. na volantu), elektrická zásuvka 12V (přední konzola a loketní opěrka), tónovaná skla (zelená) a bezpečnostní laminované přední sklo, zatmavená zadní boční okna a zatmavené zadní okno, Super HID "Wide Vision" - xenonové světlomety s osvět. vozovky v úhlu 160°, nastavení sklonu předních světlometů, automatická korekce sklonu předních světlometů, ostřikovače předních světlometů, přední mlhové světlomety s chromovaným rámečkem, stěrač zadního okna s ostřikovačem, parkovací senzory vzadu, zadní střešní spoiler v barvě karoserie s LED brzdovým světlem, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, ochranný kryt předního a zadního nárazníku černý, chromovaný lem masky chladiče a chromované lišty bočních oken, chromovaná koncovka výfuku, disky kol z lehkých slitin 17" (5paprskové zdvojené) + pneu 215/60 R17. Kč
Cena testované sestavy 545 996 Kč
Výbava testované sestavy Boční ochranné lišty (+5.040,- Kč), prahové nerezové lišty (+4.872,- Kč), koberce (+2184,- Kč), metalický lak (+14.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1590
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 86 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 154 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 419 / 1219
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 600
Rozměr pneu: 215/60 R17
Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 8. 2012 17:52
Re: Ani náhodou!
A rano jsi se probudil a mel ruku v nocniku ne?Neda mi to nereagovat na tvuj prispevek.Toto auto vlastnim a mam jiny nazor.Radim uplne normalne a aniz bych se musel predklanet,jestli jsi ale nesedel jen na zadni sedadle a nekdo te nevezl.A na dvojku jede 100 na 3 140 a neni motor v omezovaci a auto neskutecne nerve ,zkus vytocit tu oktavku tedy jestli ji vubec mas do 6000 a pokus se zaposlouchat do ticha motoru.A ze stovku udela za 11,5 tak to si zapis za usi.Jinak pri normalni jizde coz je obec 50-60 mimo obec 90-100 jezdim kolem 6 litru na 100 km.A ze se se v zatackach naklani sis asi nekde nejspise precetl od nekoho kdo v tom aute nikdy nejel.Neni to sice motokara ale dodavka taky ne.
a cituji ,,S plným autem musí být smrtelně nebezpečné předjíždět a co se týče pružnosti, bude možná stačit starším lidem nebo maminám, ale pro velkou rodinu... Dostat tohle auto s tímhle motorem od manželky, tak bych našel hornatý úsek silnice, zařadil neutrál a zatlačil. Doma bych řekl že mi to to skvělé úplně nové auto nějaký hajz ukradl. S pozdravem všem motoristům přeju spousty ujetých kilometrů''
A ten tvuj zaver opravdu stoji za to opravdu ani nevis ci pises
19. 1. 2011 08:53
Re: Ani náhodou!
Myslím, že by tě měl někdo naučit řadit!! Spotřeba 8,9l při tvém udaji o řazení mi přijde jako naprosto úžasně nízka! Jinak co se týče tvé vysněné škodovky tak s 1,4TSI jsem po dálnici při rychlosti lehce přes 130km na nejvyšší převodový stupeň jel za 14,2l. Tak a můžeš srovnávat...
Avatar - Bud
23. 12. 2010 16:50
vůbec nezaniká
Tak tohle auto tedy vůbec nezaniká. Včera cestou do obchodu vidím velice pěkné Mitsubishi, vystoupila z něho nějaká starší paní, takže mi to nedalo a šel se na něj hned podívat. Jaké má jízdní valastnosti, to už je věc druhá, ještě jsem to nezkoušel, ale desing je super. Hned mně zaujal i na dálku :-). Právě to jsou skutečně rodinné auta. Dostatečně prostorné. :-!
27. 11. 2010 20:23
Re: Ani náhodou!
Podle toho, co píšeš, by ses měl nejdříve naučit jezdit. Ne řídit, jezdit. Proč plný plyn a točit motor? Zjistím si, kde je vrchol toč. momentu a motor udržuju v těch otáčkách. Když nestačí, podřadím. Platí jak pro rozjezd, tak i do kopce. Další: kolik váží Octávka a kolik ASX? Jaké jsou převodové poměry? Jaký je odpor vzduchu?
Plynový pedál: opravdu byl "zaseknutý" u podlahy, nebo se jen motor pomaleji vracel na volnoběh? Ono to může mít totiž svoji logiku - menší zátěž synchronů a spojky.
Podvozek: ještě jsem s ním nejel, počkám, až ho bude mít dcera. Ale! To, že je nekomfortní, je dobře. Většina jízd s těmito auty je po normální silnici, takže je jen dobře, že jsou tvrdší a líp sedí na asfaltu. Taková X5 je "kurev**ky" tvrdá, v lehčím terénu pěkně nadskakuje. Ale na asfaltu drží jako přibitá. Větší náklony jsou normální, auto má výš těžiště a delší pružení.

86kW je zhruba 115k, to není na závodění. Na tohle auto akorát pro normální jízdu po okreskách.
Na druhou stranu, nechápu lidi, co si kupují SUV bez 4x4... (ala Yeti). Ale raději tohle, než Octávku.
Avatar - kopamt
26. 11. 2010 07:51
Re: Ani náhodou!
Takze cele je to len zufaly "vykrik do tmy" jedneho nedorasteneho chlapca, naviac aj mentalne nedospeleho, za jeho "zhrdenú poychu". :no: