Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
41 Fotogalerie

TEST Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D (110 kW) – Samurajské meče

Vzhled modernizovaného Outlanderu třetí generace se změnil výrazně, novinky v útrobách jsou ale spíše kosmetické.

Třetí generace Mitsubishi Outlander je na trhu teprve od roku 2012, automobil však za tu dobu prošel již druhým faceliftem. Automobilka tvrdí, že postupnou modernizací reaguje na rychle se měnící trh s automobily. Modernizovaný Outlander jsme vyzkoušeli s turbodieselem 2.2 DI-D (110 kW), který tvoří naprostou většinu prodejů.

Podle vyjádření Mitsubishi provedli konstruktéři u inovovaného Outlanderu přes stovku změn. Ty se týkají vnějších tvarů i techniky. Jednu z důležitých úprav – podvozek S-AWC s předním aktivním diferenciálem – jsme ale vyzkoušet nemohli. Systém se dodává až pro nejvyšší výbavu Instyle, zatímco do našich rukou se dostal střední stupeň výbavy Intense+.

Video placeholder
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D (110 kW) – Samurajské meče • auto.cz

Modernizace Outlanderu má dále podpořit prodeje tohoto SUV, které bylo loni nejprodávanějším Mitsubishi v Evropě. Také díky plug-in hybridní verzi v prodejích překonalo i nadmíru oblíbené ASX. To v českém prostředí Outlander na menší ASX nestačí, kompaktní SUV má na svém kontě za prvních osm měsíců roku 1.194 kusů, zatímco větší model jen 260 exemplářů.

Tvarován samurajským mečem

Modernizovaný Outlander je na první pohled poznat díky kompletně přepracované přídi, kterou designéři nazývají Dynamický štít (Dynamic Shield). Ta v redakci vyvolala rozporuplné reakce, zatímco mně auto přijde pohlednější než unylý a nevýrazný předchůdce, kolega Jan Mička se nad výraznými chromovanými lištami podivoval. Na zajímavější vzhled si však budeme muset u Mitsubishi zvyknout, designéři chtějí tyto tvary aplikovat i na další modely značky.

Novinkou jsou též diodové světlomety, dodávané od druhého stupně Instyle+. Diody jsou použity jak pro denní svícení, tak pro potkávací světla, dálková zůstala u tradičnějších halogenových žárovek. Nové diodové světlomety rozhodně chválíme, ve tmě poskytují opravdu perfektní rozhled.

Uvnitř jsou úpravy méně zřetelné. Nové jsou sedačky s přepracovanými výplněmi pro vyšší pohodlí, jejich minusem ale nadále zůstávají kratší sedáky. Volant se dočkal nového leskle černého dekoru, „japonsky“ tenký věnec s minimálním tvarováním však zůstal beze změn. Použitá kůže je sice jemnější než dosud, stále je ale poměrně hrubá.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | acz

Jednoduchá, účelně tvarovaná palubní deska zůstala zachována, díky novým dekorům a jemnější povrchové úpravě působí použité materiály hodnotněji než dosud. Třeba dotykový displej rádia s úhlopříčkou 6,1“ ale moderním zázrakem techniky není. Na pokyny reaguje pomalu, také rozlišení obrazu není zrovna detailní a menu je jen v angličtině. Stejně tak hlavice řadicí páky s hrubým prošíváním je už spíš taková „devadesátková“ záležitost – její tvary připomínající řešení ze staršího Lanceru Evo jsou ale vynikající. Použité plasty měkkostí zrovna neoplývají, v kabině ale nic nechrastí nebo nedrnčí.

Přestože je automobil díky nové přídi o čtyři centimetry delší než dosud, stále je jednoduše tvarovaná karoserie vzorně přehledná. Bohaté prosklení a tenké sloupky A pak znamenají, že je z auta dobře vidět do všech stran.

Třetí generace Outlanderu je známá perfektním využitím vnitřního prostoru, což se v rámci faceliftu samozřejmě nezměnilo. Dostatek místa mají cestující i v druhé řadě sedadel, výhodou je možnost posouvání sedáků (o 250 mm, v poměru 2:1) a polohování opěradel. Potěší také místo v třetí řadě, které je na poměry třídy velkorysé. Jen to nastupování je dost krkolomné.

Zavazadlový prostor nabízí v případě sklopení třetí řady sedadel více než slušný objem 667 litrů, který je možné zvětšit až na 1.608 litrů. Po sklopení prostřední řady sedadel vznikne rovná plocha – je však nutné překlopit sedáky. V případě potřeby všech tří řad sedadel už velikost zavazadelníku samozřejmě není žádný zázrak, objem v tomto případě činí pouhých 128 litrů. Nechybí pak tradiční neduh aut ze země vycházejícího slunce – víko zavazadelníku se pro urostlého Středoevropana neotvírá příliš vysoko.

Mitsubishi Outlander – srovnání s konkurencí
ModelMitsubishi OutlanderNissan X-TrailOpel AntaraSubaru Forester
Motor2.2 DI-D1.6 dCi2.2 CDTI2.0D
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2268159822311998
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/350096/4000120/3800108/3600
Točivý moment [N.m/min]380/1750-2500320/1750350/2000350/1600-2400
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]200186188190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,211,011,09,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,36,75,7
Základní cena [Kč]733.850712.900614.900789.000

Saké jen usrkává

Pod kapotou modernizovaného Outlanderu nadále zůstává turbodiesel 2.2 D-ID, který je však nabízen už jen v jediné variantě se 110 kW a 380 N.m, vrcholné provedení se 132 kW z nabídky vypadlo. Parametry dieselového čtyřválce se s příchodem faceliftu nezměnily, kvůli splnění přísnější emisní normy Euro 6 však jednotka dostala novou širokopásmovou lambda sondu a hlavně suchý LNT katalyzátor zachycující oxidy dusíku.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | acz

Tento ve skutečnosti 2,3litrový motor (zdvihový objem činí 2268 cm3) se chlubí slušným zátahem a nízkým apetitem. Agregát má ryze vznětový charakter, k hranici 4000 otáček jej rozhodně nemá cenu vytáčet, v těchto výšinách již pozbývá síly. V nižších otáčkách se ale řidič dočká až překvapivého lineárního zátahu. Výhodou je, že ani po přepnutí do ekologického režimu se reakce agregátu nijak neotupí.

Chod řadicí páky v kulise je mechanicky tuhý, řazení je přesné a dráhy vcelku krátké. Zpřevodování je spíše delší, ve městě často řidič zvažuje, zda volit trojku, nebo čtyřku. Na čtvrtý stupeň má sice motor stále dostatečnou sílu, pod 1500 otáčkami se ale posádka dočká nepříjemného dieselového dunění. Zvuk motoru se uklidní až po důkladném zahřátí.

Spotřeba paliva je nadále nízká, v naprosté většině jízdních situací si motor neřekne o více než osm litrů na sto kilometrů. Při jízdě pražskými ulicemi jsme odečetli spotřebu 7,7 l/100 km, přejezd po dálnici v rámci povolených limitů znamenal 7,2 l/100 km. Po okresních silnicích jsme jezdili zhruba za sedm litrů. S ohledem na velikost auta a použití pohonu všech kol to jsou dobrá čísla.

Tišší a komfortnější

V rámci faceliftu se konstruktéři zaměřili na podvozek Outlanderu, jejich cílem bylo zvýšit jízdní stabilitu a zároveň komfort. Novinkou jsou tužší příčný nosník u zavěšení předních kol, optimalizovaná tuhost pružin, zvětšený válec zadního tlumiče nebo upravené naladění elektrického posilovače řízení.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | acz

Výsledek je opravdu zajímavý. Outlander nadále zůstává jedním z nejkomfortnějších SUV na trhu, s čímž jsou ale spjaty výrazné náklony karoserie v oblouku a houpání karoserie při přejezdu větších nerovností. Zároveň má ale řidič dostatečnou jistotou při řízení, automobil je za všech okolností perfektně stabilní. Ani při prudkém brzdění se auto do stran vůbec nehne. Brzdy je mimochodem nutné pochválit, jsou skvěle dávkovatelné a opravdu účinné.

Mitsubishi Outlander – srovnání s konkurencí
ModelMitsubishi OutlanderNissan X-TrailOpel AntaraSubaru Forester
Délka [mm]4695464045964595
Šířka [mm]1810182018501795
Výška [mm]1680171017611735
Rozvor [mm]2670270527072640
Nájezdový úhel přední [°]2118,12025
Nájezdový úhel zadní [°]2126,52423
Přechodový úhel [°]21201825
Světlá výška [mm]190210176220
Objem zavazadlového prostoru [l]667-1608550-1982420-1420488-1573

S nerovnostmi si vůz umí poradit, posádka je ale slyší, byť jsou zvuky dobře utlumeny. Ostatně na odhlučnění technici v rámci úprav Outlanderu rovněž zapracovali. Auto dostalo silnější skla nebo vylepšenou hlukovou izolaci. Změny jsou sice patrné, o práci podvozku ale posádka při dálničních rychlostech nadále ví.

Jak bylo řečeno v úvodu, podvozek S-AWC s aktivním předním diferenciálem známým z Lanceru Evolution, jsme si vyzkoušet nemohli, museli jsme si tak vystačit se systémem Multi-Select 4WD. Outlander je dostupný i jako dvoukolka (v kombinaci se zážehovým čtyřválcem 2.0 MIVEC), většina českých zákazníků ale volí čtyřkolku.

Čtyřkolka Multi-Select nabízí tři režimy nastavení, které se přepínají rozměrným tlačítkem mezi předními sedadly. 4WD Eco využívá kvůli snížení spotřeby paliva hlavně pohon předních kol, při prokluzu však přenese hnací sílu i na zadní. 4WD je základní režim pohonu všech kol pro běžné jízdní podmínky, který zadní nápravu připojuje rychleji než 4WD Eco. Poslední 4WD Lock je určen pro nezpevněné cesty a pro jízdu ostrým způsobem, kdy se na obě nápravy přenáší stejná síla. Terénním mistrem ale Outlander není, i kvůli světlé výšce jen 190 mm, a tak pohon všech kol oceníte spíše na kluzkém povrchu.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | acz

Závěr

Druhá modernizace Mitsubishi Outlander rozhodně prospěla. Automobil je kultivovanější než dříve, přitom stále nabízí stejné plusy jako dosud – zajímavou cenovku nebo prostornou kabinu, která na rozdíl od mnohých konkurentů skutečně pojme sedm pasažérů. Nový vzhled ale bude zákazníky rozdělovat, Outlander si každopádně už rozhodně nespletete s jiným vozem.

Nejlevnější verze modelu608.450 Kč (2.0 MIVEC/110 kW 2WD Intense)
Základ s testovaným motorem733.850 Kč (2.2 DI-D/110 kW 4WD Intense)
Testovaný vůz s výbavou808.650 Kč (2.2 DI-D/110 kW 4WD Intense+)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Komfortní naladění podvozku
  • Úsporný a dostatečně silný motor
  • Zajímavý vzhled

Minusy

  • Hluk od podvozku
  • Grafika dotykového displeje
  • Omezený výběr výbavy

Foto: Petr Homolka