Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Juke
Nissan Juke
Nissan Juke
Nissan Juke
45
Fotogalerie

TEST Nissan Juke Nismo 4x4 – Turbožába

Je Nissan Juke Nismo hezký, nebo ošklivý? Možná tak trochu obojí, hlavně je ale docela rychlý.

Když jsem poprvé ve Španělsku řídil Nissan Juke Nismo (správně prý jenom Juke Nismo, ale to se těžko uchytí), šlo o předokolku s manuální převodovkou. Nyní máme v Česku k testu Nismo s pohonem všech kol a bezestupňovým CVT. Je to velký rozdíl?

Rovnou říkám, že ano. Rozdíl mezi španělskými a českými okreskami je sice propastný, nicméně v tom se zakopaný pes neukrývá. Podvozek je tuhý stejně (oproti běžné verzi s přeplňovanou šestnáctistovkou má o deset procent tužší pružiny), model s pohonem všech kol má navíc standardně zadní víceprvkovou nápravu, která by přes tuzemské tankodromy měla skákat o něco ladněji. I když na osmnáctipalcových litých kolech to nikdy nebude ideální. Čtyřkolka je bohužel zhruba o 130 kilogramů těžší, což je v zatáčkách při vyšším těžišti Juke znát.

Fintil Nismo

Ještě než si povíme, jak jde zábavné auto zkazit převodovkou CVT, podívejme se na verzi Nismo podrobněji. Nejrychlejší provedení se od standardních odlišuje použitím osmnáctipalcových litých kol ve speciálním designu, bodykitem, spoilerem nad zadním oknem, leskle černými kryty zrcátek a středovým sloupkem, diodami pro denní svícení a koncovkou výfuku s průměrem 100 milimetrů.

Zvuk auta však ani potom není jeho hlavní zbraní. Nepříliš libozvučné mechanické bzučení motoru v pásmu kolem tří tisíc (kde jej automat rád drží) není maskováno zvukem výfuku, který je v těchto otáčkách stále potichu. On se ostatně drží lehce zpátky po celou dobu, což ale zase ve vysokých otáčkách, kdy má přeplňovaná šestnáctistovka docela sportovní sound, vůbec nevadí. Ba naopak. K motoru se však ještě dostaneme.

suv nissansuv nissan | acz 

Vnitřek auta vás přivítá vyhřívanými sportovními sedadly s překvapivě dobrým bočním vedením. Běžným postavám padnou dokonale, ty prostorově výraznější se možná mezi bočnice sedáku budou vměstnávat poněkud hůře. Alcantarová nejsou jenom sedadla, ale také výplně dveří a volant v úchopové části. Volant se Nismu opravdu povedl, má ideální průměr (370 mm) i tloušťku a díky Alcantaře ani v zimě nestudí. Problém je v rozsahu jeho nastavení: nejde jej totiž seřídit podélně, což zájemce s delšíma nohama téměř jistě odradí.

Až na nemožnost objednat si xenonové světlomety není výbava Nisma rozhodně špatná. Bez příplatku dostanete nejen hliníkové sportovní pedály, tempomat, vyhřívané sedačky, bezklíčový vstup a startování, navigační systém s velkou dotykovou obrazovkou, ale také jednu z nabízených barev. Dvě jsou metalické (černá a stříbrná), bílá pak je s perleťovým efektem. To je sice všechno pěkné, jenže zvídavý zákazník otevře ceník běžných verzí a nadšení opadá. Čtyřkolka s motorem o výkonu 190 koní totiž v nejvyšší výbavě, dle březnového ceníku, vyjde na 545.000 korun. Další komentář netřeba.

Motor, CVT a jízda

Přeplňovaná šestnáctistovka DIG-T je zde silnější o deset koní a 10 newtonmetrů, tedy na kulatých 200 koní (147 kW) a 250 N.m. Těch dosahuje v 6000 otáčkách, točivý moment pak vrcholí hodnotou 250 N.m v pásmu 2400 až 4800 min-1. Dobrou zprávou je, že agregátu nevadí vysoké otáčky, protože bez nich je každý automobil pro zábavu poloviční. Od čtyř tisíc nahoru poskytuje motor až překvapivě silný zátah, to před sebou máte ještě více než dva tisíce ostře využitelných otáček. Právě až v poslední třetině otáčkoměru se znatelněji projevuje lehké navýšení výkonu.

Nejslabším článkem v řetězu je jednoznačně automatická bezestupňová převodovka, které se při volbě pohonu všech kol při nákupu Nisma nevyhnete. Nissan sice nabízí sedm předdefinovaných stupňů, na páčky pod volantem se však jaksi pozapomnělo. Ani s nimi by to nebylo ono, CVT ostrý charakter vozu otupuje a pracovat s ní prostě není a nemůže být taková radost, jako s manuálem. Ve srovnání s jinými bezestupňovými převodovkami, se kterými mám zkušenost, je automat v Juke dost možná nejlepší. Zkrátka, není to o kvalitě techniky, ale o konceptu jako takovém.

suv nissansuv nissan | acz 

Řízení je se svými 2,76 otáček mezi krajními rejdy velmi ostré, minimálně na crossover, a k tomu také potěšitelně přesné. S odpojeným pohonem 4x4 se sice v zatáčce vnitřní kolo po přidání plynu pod přívalem přeplňované síly občas protočí, 200 koní na přední nápravě je ale v podání Juku snadno zvládnutelných. Přepnutí do automatického režimu přinese zapojení zadních kol na výjezdech a tudíž o něco jistější a vyváženější chování. Náklony v zatáčkách nezmizely, jsou však znatelně menší než u běžných verzí. Juke však stále potřebuje trochu času na „usazení se“, zakleknutí není okamžité.

Spotřeby se bát nemusíte, při klidné jízdě z padesátilitrové nádrže (předokolka má o čtyři litry menší) zmizí každých 100 kilometrů jenom asi 6 litrů benzinu. Převodovka CVT udržuje na rovině otáčky kolem 2100. Při běžném stylu se spotřeba držela kolem osmi litrů, ostřejší jízda si vyžádala litrů třináct. Slušný výsledek.

Závěr

Juke Nismo je opravdová individualita. Pokud patříte do skupiny lidí, kteří mají rádi sportovní svezení, malé crossovery a rádi vyčuhujete z řady, nemusíte dál hledat ideální auto - našli jste ho. Tedy pokud vám stojí za 650.000 korun. Ano, více platit netřeba, nežijeme v Laponsku a pohon předních kol ve spojení se solidní světlostí 180 mm úplně stačí. Dostanete poctivý manuál a okreska je vaše.






První cena vozu299.000 Kč (1.6 Visia, 69 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací650.000 Kč (1.6T Nismo, 147 kW)
Základní cena testovaného vozu730.000 Kč (1.6T Nismo 4x4, 147 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků730.000 Kč (1.6T Nismo 4x4, 147 kW)

Plusy

  • Sedadla s dobrým bočním vedením

 

  • Přesné a ostré řízení

 

 

  • Dobré jízdní vlastnosti

 

 

  • Velká zpětná zrcátka

 

Minusy

  • Volant stavitelný jenom výškově

 

  • CVT a sportovní jízda

 

 

  • Stísněný prostor na zadních sedadlech, malý kufr

 

 

  • Vyšší pořizovací cena

 

Foto: Petr Homolka