Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Leaf – Auto z budoucnosti

Aleš Jungmann
Diskuze (62)
Po testu elektrického Nissanu Leaf máme jasno: budoucnost je v elektromobilech. Ale co přítomnost?

Ačkoliv světové zásoby ropy na tom nejsou tak špatně, řada automobilek začíná objevovat již dávno objevené kouzlo elektromobilů. Vždyť například na začátku 20. století bylo v USA více elektromobilů než klasických aut, protože z uživatelského hlediska byly nepoměrně příjemnější.

Dnes je situace výrazně jiná: auta se nemusí startovat klikou, jejich spolehlivost i hlučnost je na vynikající úrovni a benzinovou stanici najdete doslova na každém rohu. Elektromobily se však postupně opět dostávají na výsluní. Za zatím posledním boomem stála celosvětová ropná krize, nyní jde vládám o naše zdraví. Zpřísňují se emisní limity, zavádějí zóny, kam s běžným autem nesmíte, a ceny benzinu jsou kvůli jeho zdanění (alespoň v Evropě) velmi vysoké. Navíc, což by byla chyba pominout, hybridy a elektromobily jsou v módě.

Zelený lísteček

V minulosti jsem se s několika elektromobily setkal, šlo však o auta, která vlastně nejde brát příliš vážně: ať jde o Mitsubishi i-MiEV nebo sportovní Fisker Karma. Nyní se však potichu v garáži nabíjí plnohodnotné pětidveřové auto větší než Volkswagen Golf s cenovkou lehce nad 700.000 korun. A to už stojí za malé zamyšlení, byť v Česku žádné dotace či úlevy při nákupu elektromobilu nedostanete.

Nissan Leaf trochu připomíná zvětšený Note, vzhledem k výšce 1550 milimetrů jej můžeme zařadit někam na pomezí nižší střední třídy a malých MPV. S menším bráškou sdílí některé velmi pozitivní vlastnosti jako vysoký komfort nastupování či prostor na všech sedadlech. Pátý cestující však nebude nadšený středovým tunelem, který pokračuje až k zadní lavici. Nic naplat, někam se všechen ten hardware umístit musí, když má zavazadelník pojmout solidních 370 litrů. Páté dveře by se mohly otevírat o něco výše, i člověk vysoký 180 cm si musí dávat pozor na hlavu, a s madlem bez hrany se dost nešikovně manipuluje.

nissan elektromobil testy nissan elektromobil testy  

Pochvalu zaslouží počet odkládacích prostorů, naopak rozpaky vzbuzuje středový panel. Kontrast mezi ním a propracovaným barevným displejem před řidičem je opravdu značný, bohužel dovozce Nissanu vyšší verze výbavy nenabízí, takže se musíte spokojit s intuitivním, byť lehce oldschool ovládáním a malými tlačítky.

Vzhledem k tomu, že elektromotor ani akumulátory nevydávají zdaleka tolik tepla jako spalovací motor, musíte si na palubě zatopit „extra“. To samozřejmě snižuje dojezd, v závislosti na podmínkách až zhruba o čtvrtinu. Řešením tedy může být vyhřívání volantu a všech čtyř sedadel, ovládání vyhřívání zadní řady je netradičně na boku spolujezdcova opěradla. Účinnost modulu topení a klimatizace je překvapivě vysoká, odmlžení skel či zahřátí interiéru zvládne rychleji, než byste možná čekali a za běžným autem nižší střední třídy v tomto ohledu v podstatě nezaostává.

Akumulátory, skládající se ze 192 článků, pracují s napětím 360 V a mají celkovou kapacitu 24 kWh. To znamená, že v rámci běžného dobíjení kabelem z rozvodné sítě můžete počítat s nabíjecí dobou řádově osm hodin, příplatková nabíječka na 6,6 kW to zvládne za přibližně poloviční čas. Pokud stojí jedna kWh zhruba pět korun, nabijete auto za 120 Kč. Pokud bychom mohli věřit údajům výrobce, jezdíte za 60 haléřů na kilometr, přičemž i s velmi úsporným naftovým autem jste minimálně na dvoj- či trojnásobku. A to ještě nepočítáme eventualitu, že si „šťávu“ do vašeho auta doplníte zadarmo.

Jízda

V reálném provozu s dojezdem 199 kilometrů počítat nemůžete. Několikrát bylo auto nabíjeno a to jak v podzemní garáži, tak přes noc venku, přičemž ani při stavu nabití akumulátorů na 100 % nesvítil na ukazateli dojezdu údaj vyšší než zhruba 160 kilometrů. Přisuzovat to můžeme nízkým teplotám, klíčové však je, že ukazatel dojezdu vás zásobuje opravdu poměrně relevantními a důvěryhodnými daty.

nissan elektromobil testy nissan elektromobil testy  

Při modelové situaci, totiž cestě z příměstského satelitu doprostřed Prahy a zpět (topení vypnuté), ubylo po ujetí 42 kilometrů z počátečního dojezdu 28 procent a dojezd se snížil na 116 kilometrů. Jízda probíhala v rámci předpisů, nejednalo se o žádnou ekojízdu. Další ráno jsme s autem ujeli ještě 22 kilometrů, tentokráte jsme si však už v interiéru topili. Nabití baterie kleslo na 47 % a dojezd se zastavil na hodnotě 76 km. Sečteno a podtrženo, reálný zimní dojezd se při běžném používání pohybuje kolem 120 kilometrů.

Při pohledu do tabulky technických dat nevypadá výkon 80 kW nikterak dramaticky, nicméně točivý moment 254 N.m, dostupný už od nulových otáček, umí velmi přesvědčivě zatlačit do sedadel. Skvělé je, že nečekáte na žádné natlakování turbodmychadla, na žádný nárůst otáček či podřazení převodovky; prostě zašlápnete pedál akcelerátoru do podlahy a v tu chvíli je Leaf velmi přesvědčivým způsobem urychlen. Orientační měření ukázalo, že z 60 na 100 km/h zrychlí automobil za méně než pět sekund, 80-120 km/h mu zabere o sekundu déle. To není vůbec špatné! Předjíždění je tak mnohem pohodovější, než by si člověk u vozu s maximální rychlostí 144 km/h myslel.

Když jsme u té maximální rychlosti, digitální ukazatel se v našem případě zastavil na 161 km/h, tempo vybíjení akumulátorů je však vysloveně nehorázné: přibližně každé dvě sekundy ubude jeden kilometr dojezdu, což znamená celkový dojezd necelých 15 kilometrů. Raději proto zvolněte a vychutnejte si to opojné ticho na palubě, které nemusí být rušeno ani varovným bzučením pro chodce: to je totiž vypínatelné.

nissan elektromobil testy nissan elektromobil testy  

Jízdní vlastnosti elektromobilů bývají většinou velmi dobré, k čemuž napomáhá nízké těžiště a spousta hmoty uprostřed. Stejné je to i v případě Leafu, který překvapivě dlouho odolává nedotáčivosti. Svým naladěním směrem ke komfortu však náklony karoserie jasně dává najevo, že rychlé změny směru mu příliš nesvědčí. Řízení, bohužel s pouze výškově stavitelným volantem, není přehnaně naposilované, nicméně velkou citlivost ani zpětnou vazbu nečekejte. Brzdy jsou spojené s několikastupňovým režimem rekuperace a řídící jednotka se snaží využívat ji na maximum, proto se destičky dostávají ke slovu až poměrně pozdě. Všechno je však plynulé a přirozené.

Co není úplně ideální je výhled z auta šikmo vzad, většina řidičů však bude mít problém (alespoň ze začátku) s postupně se svažující přídí, která končí kdesi mimo pohled řidiče. Jako jakési orientační „majáky“ můžete použít světlomety s výrazně vyklenutým krycím plexisklem.

Závěr

Auta jako Leaf si ještě musí několik let počkat. Za nějaký čas technologie jistě pokročí natolik, aby i běžný elektrický hatchback ujel na jedno nabití ne 200, ale třeba 500 kilometrů. Pak už, například se systémem výměnných baterií, na kterém pracuje Renault, jde mít takové auto v garáži jako jediné.

Dnes však velká většina lidí prostě a jednoduše nechce utratit tři čtvrtě milionu korun za auto, které je neodveze ani z Prahy do Brna. A těch několik málo lidí, kteří jezdí stejně jenom ve městě a mají vlastní garáž (kvůli přípojce), Nissan nevytrhne.

nissan elektromobil testy nissan elektromobil testy  

Leaf je jednoznačně krok správným směrem. Elektomobily mají nízké náklady na provoz i údržbu (stačí porovnat složitost moderního spalovacího motoru a soustavy akumulátory-elektromotor), v dnešním světě však stále větší smysl dávají full-hybridy či auta jako Opel Ampera, kombinující výhody obou propulzních systémů.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 715.300 Kč (Leaf 80 kW)
Základ s testovaným motorem 715.300 Kč (Leaf 80 kW)
Testovaný vůz s výbavou 761.100 Kč (Leaf 80 kW)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Úhel otevírání dveří
  • Nízké provozní náklady
  • Tichý provoz

Minusy

  • Pouze výškové nastavení volantu
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Provedení madla pátých dveří
  • Omezený dojezd

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (62)
Nissan Leaf
Cena základní sestavy 715 300 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, mlhovky, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, plechová 16“ kola, úchyty Isofix vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, inteligentní klíč, automatická klimatizace, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio s CD, USB, bluetooth a čtyři reproduktory, multifunkční volant atd. Kč
Cena testované sestavy 761 100 Kč
Výbava testované sestavy navigační systém s barevnou obrazovkou a couvací kamerou (21.000,-), palubní 6,6 kW nabíječka (24.800,-) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 3008
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 254 / 1 - 3008
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 720
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 415
Rozměr pneu: 205/55 R16
Nissan Leaf
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4445
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 12. 2013 17:46
Ekonomika
Pokud dobití auta stoji 120 Kč a ujedu s ním 160 km. tak je to o něco
o méně 1/4 dojezdu malého benzinového auta (600km) a 1/5 až 1/6 dojezdu dieselového auta (800 až 1000 km). Za 50 l nádrž benzínu dám asi 1850 Kč, elektrický ekvivalent je 480 Kč. Což vypadá velmi dobře, ale s benzínem těch 640 Km ujedu za půl dne a pak natankuju a můžu jet dalších pár set km bez problémů. S Nissanem Leaf to pojedu 3-4 dny! To co diesel ujede za den na nádrž, Leaf ujede za 5-6 dnů .... Ale i když potřebuju druhé auto jen města a nákupy, tak se moc nevyplatí. Pro zjednodušení 16000 Km stojí v elektrice 12000 Kč. Stejná vzdálenost v benzínu stojí 38480 Kč (37 Kč litra, spotřeba 6,5 l/100km), to znamená úsporu 26480. To vypadá skvěle, ale to znamená že za 5 let uspořím 132400 Kč. V autě za 700.000 Kč. Ale za 500.000 Kč seženu auto lepší, se kterým se mohu vydat i na dovolenou do Chorvatska nebo i Francie ..... Ještě není čas a možná je to není slepá ulička. A i kdyby se jezdilo hlavně na elektřinu, stát si nenechá ujít obrovský příjem ze spotřební daně a DPH a elektřinu do auta nějakým způsoben zdaní...
Avatar - Jirkiss
5. 12. 2013 17:45
Re: budoucnost je takova
s tim totálně souhlasim.. a taky by mě zajímalo když jim tak jde o tu jejich ekologii proč se taky nevěnujou tomu aby i letadla nebo lodě byly ekologičtější ?.. vždyť letadel už lítá taky dost a určitě nelítaj na nějaký ekologický paliva a o lodích to platí taky.
5. 12. 2013 16:51
Re: Kdyby
prave vyvoj baterii byl vpodstate mrtvej az do konce 90 let, momentalne je vyvoj baterii asi tim nejlukrativnejsim businessem a to prave diky nastupu mobilnich zarizeni a pridavaj se k tomu postupne i eletromobily, docela ale verim ze tenhle boom v oblasti baterii vydrzi je par desetileti a vyvoj se presune postupne zase zpet na vyvoj lokalni vyroby elektriny a ne jeji ukladani
5. 12. 2013 15:34
Re: Elektromobil je pro měkouše ...
i auta jako Ampera kde se da jezdit jen na benzin jsou nazivana jako EV, tedy ElectricVehicle, proste a jednoduse je uplne fuk jestli tu stavu dodava reaktor, spalovaci motor nebo krecek v behacim kolecku, pokud k pohonu slouzi elektromotor, tak je to proste elektromobil, i nektera vodikova auta jsou elektromobilem
5. 12. 2013 14:46
Re: Elektromobil je pro měkouše ...
Jde o ten reaktor :-) To už můžeš říct, že jaderná elektrárna je vlastně parní stroj ...