Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Micra: Přeplňovaný tříválec je dynamický, ale je současně i úsporný?

Tomáš Dusil
Diskuze (39)
Po premiéře v Chorvatsku jsme dostali možnost vyzkoušet novou micru také u nás. Jak si poradila s rozbitými středočeskými silnicemi?

Předchozí generace modelu byla z našeho pohledu tak trochu zvláštním autem své třídy. Rozměry se řadila na spodní patro segmentu B, použitými motory, stejně jako nabídkou verzí, ale odpovídala spíše vrcholu třídy A. Také interiér auta spolu s tvary karoserie ukazoval, že prvotní zaměření auta bylo spíše na asijské trhy, přičemž tamní kupující mají oproti zhýčkaným Evropanům mnohem nižší nároky.

Sázka na design

Návrháři páté generace označené K14 vycházeli při řešení auta ze studie Nissan Sway, kterou Japonci prezentovali v Ženevě v roce 2015. Při návrhu sériového vozu použili některá zajímavá řešení. Třeba takzvanou plovoucí střechu, která se tak viditelně svažuje směrem dozadu. Dále to jsou vnější kliky druhého páru dveří, umístěné v zadní hraně rámu jejich skla a konečně maska chladiče ve tvaru písmene „V“. Atraktivní vzhled dotvářejí kromě standardních laků také tři exkluzivní barvy – oranžová, zelená a červená. Komu to nestačí, může navíc zvolit polep karoserie. Ty výrobce nabízí ve třech variantách – takzvaný boční polep, malý polep a celopolep. Posledně jmenovaný vzhled auta dost přiostří, takže micra pak vypadá jak nějaký ostrý hatchback.

Poutavý vzhled auta je fajn, avšak neměl by být příliš v rozporu s praktičností. Pokud usednete za volant, budete stejně jako my nadšeni z rozsahu nastavení řidičova sedadla, stejně jako z pozice za volantem. Sedí se nízko, takže po uvelebení se v sedadle máte dojem, že jste v autě o třídu větším. Za volantem si tak najdou pozici pro řízení jak dvoumetrový dlouháni, tak i drobné ženy.

Za řidiče vysokého přes 190 cm si však nesedne snad ani malé dítě. Problémem je úzká mezera mezi přední hranou sedáku a zadní plochou opěradla předního sedadla. Na rozdíl od předních sedadel jsou ta zadní posazena o poznání výše. Jde o vcelku běžnou praxi, která ovšem v případě micry ubírá cenné centimetry ve svislém směru. Zejména když se to střetlo se zmíněnou „plovoucí střechou“, coby designovým prvkem.

Lákadlem interiéru je kombinace dvou barev, které nabízí micra už od základní verze Visia. Také kvalita použitých materiálů zaslouží uznání. Nissan uvádí, že více než 60 procent plastů v kabině je na omak měkkých.

Micra nabízí uživateli volbu ze tří audio systémů. Největší novinkou obecně je systém od Bose, pojmenovaný příznačně „Audio Personal“. O co jde? Autorádio nabízí šest reproduktorů, z nichž dva jsou umístěny v opěrce hlavy řidičova sedadla. Vrcholný inovativní audiosystém je k dispozici až od třetí výbavy Accenta za 13.000 korun. Vyšší verze N-Connecta jej nabízí v rámci paketu Tech a pouze v nejvyšší testované verzi Tekna je ve standardu. Vyzkoušeli jsme a přišlo nám, že na efekt reproduktorů „těsně za vaší hlavou“, má dost vliv hudební žánr. V každém případě doporučujeme zájemci o Micru Bose Audio Personal vyzkoušet.

Emoce stoupají

Kdo si dnes půjde koupit novou micru, může vybírat ze tří pohonných jednotek. Pouze diesel dCi 90 o objemu 1,5 litru je čtyřválec a jako jediný motor jej lze kombinovat se všemi výbavami. Zbylé dva agregáty, spalující benzin, jsou tříválce. Základem je nepřeplňovaný litr o výkonu 52 kW, více nabízí přeplňovaný motor IG-T 90, což není nic jiného, než z renaultů známý motor Energy TCe 0.9. Zatím není k dispozici jiná než pětistupňová manuální převodovka, což platí pro všechny motorizace. Samočinná skříň dorazí později a půjde o variátor, čili CVT.

Na české prezentaci jsme měli k dispozici pouze výkonnější zážehový motor. Nabízí svižné svezení, byť na vyšší převody nám dynamika přišla slabší. Roztočit tenhle motor na dálnici na těžkou pětku (její převod je 0,660:1) chce dlouho rovinku. Přitom aerodynamika vozu hraje pohonu do karet, neboť součinitel čelního odporu vzduch je 0,29, což je hezká hodnota.

Největší chybou motoru IG-T 90 je absence přímého vstřikování benzínu. Vinou toho tak museli konstruktéři pracovat s poměrně nízkou statickou kompresí 9,5 :1. U dnešních downsizingových benzinových „motůrků“ je běžně k vidění více. Nízkou statickou kompresi pocítíte zejména při klidné jízdě, při níž si motor vezme více paliva, než očekáváte. V rámci svezení jsme jeli za 7,2 litru podle ukazatele, což není tak úplně málo i vzhledem k tomu, že jsme auto moc netrápili.

Tužší než dříve

Minulá generace modelu vás spolehlivě přepravila z bodu A do bodu B, ale nic víc jste od ní očekávat nemohli. Situaci mohl zachraňovat nanejvýš unikátní tříválec přeplňovaný mechanickým kompresorem, jenž se však na trhu takřka nevyskytuje. Nové vydání jde v daném ohledu dále, takže po vzoru konkurence se snaží nabídnout také jízdní emoce. Samozřejmě v míře, odpovídající zaměření vozu a jeho ceně.

Oproti předchůdci je šasi nastaveno mnohem sportovněji. Tam, kde se starší model nakláněl a houpal, je nové vydání pevné a pohyby karoserie jsou solidně potlačené. Mnohem přesnější je také řízení vozu, takže svižná jízda v zatáčkách nečiní řidiči žádné potíže. Pokud ale zatlačíte více, zprvu patrná jistota auta se trochu vytratí. Odpružení auta je sice tužší, avšak komfort jízdy zůstává zachován. Verze Tekna využívá standardně 17palcová kola z lehké slitiny. Právě jim přičítáme občas patrné bouchnutí při přejezdu hlubších nerovností. Mělčí výmoly ale podvozek absorbuje solidně. Myslíme si, že s menšími koly by byl jízdní komfort ještě lepší.

Kupte si tu svou

Nová Micra je oproti předchůdci výrazným krokem vpřed. Otázkou je, zda to bude stačit, neboť ani konkurence nezahálí. Na trh brzy dorazí nová Fiesta, krátce se prodává další vydání Seatu Ibiza, které se chlubí kompletně novou technikou, a brzy dorazí rovněž nový Suzuki Swift. Oproti předchozí generaci je však posun opravdu hmatatelný, byť o žádnou revoluci, jakou kdysi přinesla Micra druhé generace, nejde. Ta za svoji vysokou úroveň tehdy získala titul Evropské auto roku 1993.

Nová Micra ale upoutá ještě jednou věcí. Tou je možnost výrazné individualizace vozu, což obzvláště vynikne v porovnání s ostatními asijskými auty. U nich platí, že příplatků je minimum, takže kdo chce bohatší výbavu, musí rovnou sáhnout po vyšší verzi modelu. Problém je, že spolu s tím získá kupující i prvky, které třeba vůbec nechtěl, ale samozřejmě je zaplatí. Nová micra je snad první asijským autem své třídy, kde toto neplatí. A právě v tom spatřujeme z pohledu zákazníka největší devizu tohoto sympatického autíčka.

Nissan Micra – české ceny a technická data nabízených motorů
Motor 1.0 IG-T 90 dCi 90
Zdvihový objem [cm3] 998 898 1461
Válce/ventily 3/4 3/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 54/6300 70/5500 66/4000
Točivý moment [N.m/min] 95/3500 150/2250 220/2000
Převodovka 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 158 175 179
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,4 12,1 11,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,6 4,4 3,5
Pohotovostní h. [kg] 977 1001 1082
Cena Visia [Kč] 259.000 - 314.000
Cena Visia+ [Kč] 294.000 308.000 349.000
Cena Acenta [Kč] 310.000 324.000 365.000
Cena N-Connecta [Kč] - 349.000 390.000
Cena Tekna [Kč] - 374.000 415.000
Tomáš Dusil
Diskuze (39)
4. 6. 2017 19:53
Přímý vstřik
Pro někoho může být naopak absence přímého vstřikování výhodou, splodiny jsou podstatně míň jedovatý.
22. 5. 2017 10:43
Re: 3 válce
To skutečně není zač ;-) I já jsem před lety, když bylo Clio novinkou, ten motor jel a na auto této velikosti je velmi dobrou volbou. Ale stejně - zaplať pánbůh za 1.2 TCe s manuálem - a to bylo kdysi keců že se do Clia převodovka prostě nevejde ;)

Mimochodem, vypíchl jsi jednu velmi důležitou věc - co se spotřeby týká, je prostě třeba se s turbobenzínem naučit. Zatímco s atmosférou je třeba naučit se jezdit s ohledem na dynamiku. S mým motorem není vůbec problém jezdit za deset, což by s mou minulou 1.6 atmo asi ani fakt nešlo. Ale v reálu jezdím nyní za cca 0.5 litru méně, mám pod kapotou o 30 hp více, o krouťáku ani nemluvě. A kultivovanost je z jiného vesmíru.

A druhá věc - na testy dovozce většinou dodává syrová auta a nezajeté TCe žere a fakt nejede. Je diletanstvím novinářů že toto v textu nezmíní (ale co chtít od plátku, kde je již několik let ve srovnávacích testech kladem stejný důraz na spotřebu reálnou a papírovou) a jeabsolutní idiocií dovozce že nenajme čtyři študáky kteří to prostě zajedou. Kdybych při koupi vozu nejel s předváděčkou co měla najeto přes 25 tkm, ale s něčím úplně novým, ten motor bych nekoupil.
Avatar - pelikoš
21. 5. 2017 12:51
Re: Katasfrofální nabídka benzinových motorů
na něj nemá cenu reagovat, ten píše, jen aby něco psal a nemá to hlavu ani patu :no:
Avatar - dr.biker
20. 5. 2017 18:55
Re: 0,9
Motor se již nějaký pátek vyrábí, stačí se zeptat reálných uživatelů a popřípadě automechaniků, nikdo nenarazil na závažné problémy, nic jsem neobjevil...
Avatar - twistedTSD
20. 5. 2017 18:52
Re: 0,9
Zkus google, já to četl před pár měsíci v AutoTipu. Bylo to Clio Grandtour.