Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Nissan NV200 Evalia - Název a síla

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Před více než dvěma lety přišel na trh malý užitkový Nissan NV200. Nedávno obdržel silný vznětový motor pro speciální verzi Evalia.

Segment malých dodávek a od nich odvozených osobních provedení neprochází v posledních letech růžovou zahradou. Kdo chce prodávat, musí přezbrojovat a modernizovat, i když prodejní čísla z let 2006-2008 jsou zatím v nedohlednu. Tuto strategii také zvolil Nissan, který osobní provedení řady NV200 pojmenované Combi rozšířil o luxusně vybavenou verzi pod samostatným názvem Evalia. Ta se od Combi liší například motory, koly z lehké slitiny, automatickou klimatizací a tempomatem. Evalii navenek bezpečně poznáte podle lakovaných vnějších zpětných zrcátek i klik v barvě karoserie.

Silnější motor

Model NV200 začínal s turbodieselem 1.5 dCi o výkonu 63 kW. Velice úsporná jednotka se vyznačovala vysokým kompresním poměrem 18,8:1 a výbornou účinností. S příchodem emisního požadavku Euro 5 však Nissan musel stejně jako ostatní výrobci přezbrojit jak u osobního, tak užitkového provedení van.

Technicky náročnou proměnu nesmí uživatel vozidla poznat. Pokud ano, pak jen v pozitivním směru.

Tak se stalo, že NV200 Combi si polepšila o 3 kW a filtr pevných částic, vrcholná řada Evalia pro přepravu osob obdržela nejsilnější provedení agregátu o výkonu 81 kW. Kvůli přísnějším požadavkům na oxidy dusíku byl kompresní poměr nejsilnější jednotky 81 kW snížen z 18,8 na 15,2:1, čímž došlo ke zvětšení množství pevných částic. Ty u provedení Euro 5 zachycuje filtr, který je třeba občas vypálit buď rychlou jízdou nebo si motor pomůže sám pomocí pátého vstřikovače zvyšujícího teplotu výfukových plynů k vyhoření sazí.

Nissan vykompenzoval dopad nutných úprav testovaného motoru pro splnění současného emisního požadavku zavedením například vstřikovačů Continental s lepším rozptylem nafty. Ekologové jsou spokojení, výrobce ale musel vynaložit velké prostředky. Jak se to týká uživatele?

Více síly za nižší cenu

Ve srovnání s rokem 2010, kdy jsme testovali NV200 Combi 1.5 dCi/63 kW Euro 4 Comfort, došlo u mnohem vybavenější Evalie se silnějším agregátem 1.5 dCi/81 kW Euro 5 ke snížení ceny o více než dvacet tisíc korun bez daně. Evalia s nejsilnější patnáctistovkou neměla ani při obsazení pěti osobami problém se stoupáním, předjíždět se také dalo rychle a bezpečně. S motorem 1.5 dCi/81 kW je navíc spojena šestistupňová převodovka, která při rychlosti 100 km/h nechala motor při 2000 ot/min.

Pro jízdu v městském provozu i okolí šlo o ideální nastavení automobilu, protože při troše snahy motor nevybočil z optimálního režimu kolem maxima točivého momentu. Spotřeba během celého testu se ustálila na 5,7 l/100 km. To se nám zamlouvalo, ale velký vliv na nízké žízni měla šestistupňová převodovka.

Kdo by byl ochoten oželet luxusní prvky Evalie a stačilo by mu slušně vybavené Combi, může kromě testované jednotky také volit slabší provedení 66 kW s pětistupňovou převodovkou. Díky vysokému kompresnímu poměru 18,8 : 1 vykazuje vyšší účinnost a následně i výrobcem udávanou nižší kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 ve srovnání s 5,5 l pro silnější agregát (81 kW). K agregátu s větší kompresí je pochopitelně předepsán akumulátor s větší kapacitou.

Top Evalia

K vrcholné verzi osobního provedení NV200 však silný motor a delší trasy patří, a proto spojení se šestistupňovou převodovkou je mnohem vhodnější než slabší agregát a pět převodů. Na první pohled však překvapí, že i Evalia stojí pouze na čtrnáctipalcových kolech, která se v rozměrných podbězích poněkud ztrácejí. K pohodovému jízdnímu komfortu nepomohlo ani velké profilové číslo 70 pneumatik, stejně jako stabilitě v zatáčkách neprospěla šíře pneumatik pouze 175 mm.

Tento hlavní nedostatek automobilu je v případě Evalie kompenzován například standardně dodávanou automatickou klimatizací, dále pak navigací, rádiem a tempomatem ovládanými na volantu, palubním počítačem, elektricky vyhřívanými předními sedadly a stabilizačním systémem ESP. Prvků za příplatek už zbylo jen málo. Ty nejvýznamnější mělo i testované vozidlo: metalický lak za 10 000 korun bez daně a dvě samostatná a sklopná sedadla v zavazadlovém prostoru včetně výdechů klimatizace za 13 933 Kč bez DPH. Majitele dále potěší tříletá záruka na celé vozidlo.

Variabilita

Základ Evalie tvoří pětimístná varianta s objemným zavazadlovým prostorem 2,1 m3. Méně místa jsme pociťovali pouze ve druhé řadě sedadel pro tři cestující, protože šířka vozidla dosahuje jen 1695 mm. Výhoda vozu s bočními posuvnými dveřmi spočívala v bezvadném přístupu k sedadlům druhé řady, která bylo možné sklopit v poměru 2:1 a prodloužit tak zavazadlový prostor. Na jeho bocích se nacházelo šesté a sedmé sedadlo, čímž výrobce nejen zachoval ložnou délku na podlaze, ale rovněž nabídl snadné sklápění a opětovné uchycování sedadel pomocí popruhů.

Za volantem stejně

V rámci úpravy hnacího řetězce a vyčlenění top modelu Evalia nenastaly změny v prostoru řidiče a spolujezdce. Zůstal skvělý výhled z vozu díky vysoko umístěným sedadlům, což si vynutila přespříliš zvednutá podlaha a spousta volného prostoru pod ní. V zimě však bude téměř nemožné uvíznout dolní částí vozu na sněhovém polštáři. Možná se dočkáme využití prostoru v podvozku pro zástavbu 4x4. Problém by to být neměl, vždyť tuto techniku již alianční partner japonského výrobce už nabízí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.5 dCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Kompresní poměr 15,2 : 1
Chlazení kapalinou
Nej. výkon (kW/ot. za min) 81/4000
Točivý moment (N.m/ot. za min) 240/1750
Převodovka šestistupňová
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4400/1695/1860
Rozvor (mm) 2725
Světlá výška (mm) 158
Provozní hmotnost (kg) 1333
Celková hmotnost (kg) 2000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 640
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1100
Objem zavazadl. prostoru (m3) 2,1/3,1
Š/v boč. posuvných dveří (mm) 693/1171
Š/v zadních dveří (mm) 1262/1228
Výška nákladové hrany (mm) 524
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,3/5,0/5,5
Emise CO2 (g/km) 144
Objem palivové nádrže (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 419 026*
* Aktuální zvýhodnění

Plusy

  • Silný motor
  • Šestistupňová převodovka
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Pouze čtrnáctipalcová kola
  • Místo v příčném směru

Ladislav Černý
Diskuze (1)
3. 4. 2013 02:33
NV200 má proti Evalii výhodu dvoukřídlých zadních dveří
Žádné auto není ideální, ale tohle se mému ideálu velmi přibližuje.
V testech opoměli, že z auta lze sedačky navíc ještě velice snadno vyšroubovat a složit do malého objemu a poněvadž jsou i poměrně lehké, tak snadno odnést a jednoduše pak kamkoliv uložit když je třeba. Dále při vyjmutí heveru a nářadí zpod předního sedadla tu lze opatrně prostrčit až 3,2 m dlouhé kusy, což je asi v tomto segmentu naprostý unikát.
Mám auto v provedení s benzínovým motorem Nissan 1,6 neboť jezdím většinou velmi krátké tratě po městě, kdy by se naftový motor jen sotva ohřál na provozní teplotu a pak také je tento motor japonské výroby. Myslím, že při počtu najetých km se mi vyšší spotřeba benzínu proti naftě kompenzuje s nižšími ostatními náklady jako je pořizovací cena, servis a hlavně klid. Do města je naprosto bezkonkurenční a je mi jasné proč je vybráno pro taxislužbu v Tokiu, New Yorku, Londýně a Barceloně. Je z něj vynikající přehled kolem, proplétá se zácpou jak štika a má slušnou akceleraci i s nákladem.
Na dálnici je jako u každého vyššího auta cítit vliv bočního větru. Vozím jen přední a zadní sedačky, neboť jezdíme max. ve 4 a zadní sedačky jdou pohádkově skládat k bokům karoserie. Pak je v autě 2.04 m dlouhá podlaha na přespání. Nemám Evalii ale NV 200 7místné kombi s dvojitou klimatizací a to proto, že tato varianta nabízí místo vyklápěcích pátých dveří dveře křídlové otvíratelné o 180 st. a mám tak i snadný přístup k vázání věcí na střešní nosiče, možnost nakládání vysokozdvižkou, a menší potřebný prostor na otevření dveří. Vyklápěcí jsou lepší jen v tom, že lze pod nimi sedět v dešti, stanový přístřešek lze dát k obojím dveřím bez rozdílu.
Auto má 81 kW a nízkou hmotnost, takže v kW na kg vlastní váhy je na tom lépe než mnohé osobáky a k manévrům se můžete rozhodovat dříve, neb vidíte dříve dopředu jak ve městě přes ostatní osobáky, tak v zatáčkách v lánech obilí, kdy vidíte přes. Co mě vadí je škoda nevyužitého prostoru pod podlahou, kde je pouze rezervní kolo a spousta místa kde mohl být zapuštěn výhodně třeba těžký akumulátor, nebo dnes aktuální bezpečnostní schránka na kde co. Také by se mi to auto více líbilo o metr delší a deset čísel širší. Při spaní by se dovnitř pak vlezla i jízdní kola.