Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Patrol GR 3,0 Di - Polem nepolem (03/2003)

Jistě se dá jet i do divadla, na obchodní schůzku či na nákupy. Ti, kteří si z velkých off-roadů vyberou právě Patrol GR, mají ale o využití auta i jiné představy. Takže: jak se jezdí s jedním z největších offroadů na trhu, nyní těsně před faceliftem?

Jistě se dá jet i do divadla, na obchodní schůzku či na nákupy. Ti, kteří si z velkých off-roadů vyberou právě Patrol GR, mají ale o využití auta i jiné představy. Takže: jak se jezdí s jedním z největších offroadů na trhu, nyní těsně před faceliftem?

Vnější rozměry a až schválně na odiv stavěná robustnost - tím se liší Patrol od konkurence. Více než pětimetrová délka masivní oko v zadním nárazníku a majestátní kryt motoru jsou neklamným znakem přítomnosti těžké váhy. Design sice za těch několik let od představení poslední verze poněkud zestárl, příznivci značky ale vědí, že přidaná hodnota vozu této kategorie má jiné priority. Patrol je tedy stále typický mohutnými rozšířenými blatníky, nízkým čelním sklem s malými stěrači nebo třeba asymetricky dělenými zadními dveřmi s tradičním náhradním kolem.

Pro až sedmičlennou posádku je zde lehký nadbytek prostoru a stále velmi solidní komfort. Zatímco přední sedadla jsou všestranně nastavitelná a prostřední řada má také přiměřeně místa, na zadních sedačkách s extrémně vysokými opěrkami se pohodlně usadí jen menší lidé - a tím nemyslím jen děti. Interiér odpovídá druhé polovině devadesátých let: vše je dostatečně přehledné, jen ovládání automatické klimatizace je trochu utopeno v palubní desce. Poměrně malý přístrojový panel je velmi dobře čitelný. Středový tunel, ukrývající v testovaném voze volič automatické převodovky, obsahuje dostatek odkládacích prostor a všichni kromě cestujícího uprostřed druhé řady sedadel mají také k dispozici masivní rohová madla. Celkový dojem robustnosti podtrhují masivní dveře zavazadlového prostoru, který přes svou relativně velkou výšku podlahy umožňuje v pětimístném uspořádání přepravu odpovídajícího množství zavazadel. Čtyři airbagy jsou samozřejmostí...

Srdcem Patrola je moderní řadový čtyřválcový turbodiesel, který poskytuje maximální výkon 116 kW při 3600 ot/min. Daleko důležitějším údajem pro protažení těžkého vozu terénem je maximální točivý moment 354 Nm při 2000 otáčkách. Díky uložení motoru na modifikovaných silentblocích vzadu a kapalinových tlumičích vpředu jsou vibrace i při volnoběžných otáčkách jen mírné. Hlučněji se motor projevuje pouze ve vyšších rychlostech, ale ani tehdy není hladina hluku v kabině nepříjemná. Pouze čtyřstupňová automatická převodovka působí jako anachronismus, v praxi jsme byli ale spíš příjemně překvapeni pouze devítilitrovou průměrnou spotřebou. Slabinou jsou nejvyšší rychlosti, na čtvrtý stupeň jede vůz v maximálních otáčkách jen asi 150 km/h. Jediným handicapem vozu tak zůstaly sprinterské disciplíny - je ale třeba zdůraznit, že čtyřstupňový automat je schopen utáhnout až tříapůltunový přívěs...

Na silnici si, pokud odmyslíme jen o trochu pomalejší rozjezdy, počíná Patrol suverénně. V zatáčkách se dlouho vůbec nenaklání a tendenci k přetáčivému smyku jsme museli vyvolávat jen skutečně brutálním zacházením s plynovým pedálem. Drobné výmoly pro vůz se dvěma tuhými nápravami neexistují, naopak zpomalovací prahy si posádka vychutná do dna, či spíše do stropu... I přes značné rozměry jsme neměli významnější problémy s parkováním ani v centru města, slušný výhled a odhad v kombinaci s velkými zpětnými zrcátkynahradily i parkovací asistent.

Komfort Patrola spočívá v tom, že pro posádku zajišťuje nerozeznatelnost terénu od asfaltu. Mohutnost a dokonalé odpružení udělá z polní cesty průměrnou okresní silnici, což zvyšuje odvahu řidiče k dalším kouskům. K využití je sedmdesáticentimetrová brodivost, vypínatelný stabilizátor zadní nápravy, připojitelný pohon předních kol, redukční převodovka a uzamykatelný diferenciál zadní nápravy. Kombinací těchto lahůdek lze překonat vše, co dovolí relativně malý přechodový úhel a pohříchu i zadní nájezdový úhel. V zájmu zachování celistvosti vozu jsme extrémní manévry nezkoušeli do krajnosti, Patrolu však přiznáváme nezměrnou statečnost, zvláště v hlubokém sněhu.

Nezdolatelný a komfortní offroad, se kterým se není třeba bát do jakéhokoli terénu - to je Nissan Patrol GR. Právě kombinace pohodlí a až extrémní výdrže je hlavní devizou vozu, který se bude nepochybně dobře prodávat i po současném faceliftu.

Cena základní sestavy 1 444 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, přední a boční airbagy, automatická klimatizace, ukazatel venkovní teploty, elektronický kompas, elektricky ovládaná skla bočních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče + bederní opěrka, přední mlhové světlomety, ostřikovače světlometů, stěrač zadního okna s cyklovačem, chromovaná přední maska, boční stupačka, rozšířené blatníky v barvě vozu, kola z lehké slitiny, příprava na rádio + 6x repro, elektricky ovládaná anténa, kryt rezervního kola Kč
Cena testované sestavy 1 459 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak: (+15.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 116 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 354 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.9 / 9 / 10.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l): 95
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2337 / 710
Rozměr pneu: 265/70 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5010
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1855
d) rozvor (mm): 2970
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1625
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano