Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Primera 2,0

Tomáš Zajíček
Diskuze (25)

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové Primery 1,8 s manuální pětistupňovou převodovkou. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Nejprve se pokusím krátce osvětlit funkci bezestupňové převodovky typu CVT (Continuously Variable Transmission). CVT převodovky využívají pro svou činnost jednoduchého principu dvojice kuželových řemenic s proměnným průměrem, které jsou navzájem propojeny ocelovým pásem z velmi přesných článků. Elektronika ve spolupráci s hydraulikou se jejich vzdalováním, a na druhém disku přibližováním, stará o plynulou změnu převodového poměru. Pro správné pochopení principu je lepší si navíc důkladně prohlédnout kresbu CVT převodovky.

Dosavadním problémem, který brání většímu rozšíření CVT převodovek, je nízká hodnota max. použitelného točivého momentu motoru, protože pás neměl pro vysoké namáhání potřebnou životnost. U Nissanu nyní pokročili dále a CVT převodovku si můžeme vyzkoušet i v kombinaci s výkonným dvoulitrem.

Převodovka v Nissanu Primera CVT M6 je navíc vylepšena o možnost manuálního řazení šesti předem nastavených poloh řemenic - stupňů. To umožňuje řidiči získat nezávislost na myšlení elektroniky a řadit si dle vlastního uvážení. Výhodou je také možnost brzdění motorem při jízdě z kopce. Další velkou výhodou manuálního řazení je, že převodové stupně jsou pevně dány, takže je mono pro jízdu využívat nižších otáček motoru a slušného točivého momentu motoru. Toto zdůrazňuji, protože v režimu automat se projevila jedna nepříliš dobrá vlastnost CVT převodovky. Při svižnější jízdě mimo město, kdy řidič občas více sešlápne pedál plynu, převodovka změní převodový poměr tak aby dosáhla vyššího výkonu motoru - pustí motor do vyšších otáček. Po ubrání plynu se otáčky motoru opět vracejí dolů. Pokud takto jedete delší dobu, neustálé prudké změny otáček začínají obtěžovat. Problém je v tom, že elektronika není naprogramována na větší využívání nižších otáček motoru - i když by to nebylo naškodu. Točivý moment dvoulitrového motoru by i v nižších otáčkách většinu zrychlení bez problémů zvládl.

Plusem CVT převodovky je její velký rozsah převodového poměru, což i při rychlé jízdě po dálnici zajišťuje nízké otáčky motoru. Dalším kladem CVT je poměrně malý rozdíl oproti manuální převodovce ve zrychlení a především spotřebě. U Primery 2,0 CVT M6 je to jen +1,9 s při zrychlení z klidu na 100 km/h (12,1 s) a spotřeba je v průměru vyšší jen o 0,4 l/100 km (8,5 l/100km).

Spotřeba v testu byla poměrně vysoká. Pohybovala se mezi 11-12 l/100 km. Test vozu je však náročnější než běžná jízda, kde by neměl být problém dostat se pod desetilitrovou hranici.

Hluk dvoulitrového šestnáctiventilového čtyřválce je dobře izolován a výrazněji proniká k uším posádky až nad pět tisíc otáček.

V každém případě je jízda s CVT převodovkou v kombinaci s výkonným motorem zajímavá zkušenost. Každému zájemci o novou Primeru doporučuji, aby uvažoval i o CVT M6.

Tomáš Zajíček
Diskuze (25)
Cena základní sestavy 748 000 Kč
Výbava základní sestavy 4x airbag, ABS + EBD, předpínače předních bezp. pásů, 3x tříbodové bezp. pásy vzadu, imobilizér, poloautomatická klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený a výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, posilovač řízení, el. ovládání oken a vnějších zrcátek, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, 6x repro, dělená zadní opěradla, pylový filtr, tónovaná skla, ukazatel vnější teploty + palubní počítač, ostřikovače světel, mlhová světla, xenonová světla, sportovní sedadla s vyhříváním Kč
Cena testované sestavy 760 000 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 181 / 4800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.1 / 6.5 / 8.5
Emise CO2: 206
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1357
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 395
Rozměr pneu: 205
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4522
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1454
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
23. 1. 2022 21:59
Re: S dvojkovou Průměrnou...
Jo, to mi povídej. Když jsem přesedlal do Accorda a občas ještě provětral Primeru, tak jsem při výjezdu z parkoviště na přednosti dojel až na středovou čáru. Ještě, že nic nejelo. Ale zas ta odezva na plyn, to byla proti těm elektronickým plynům úplná lahoda.
23. 1. 2022 18:09
S dvojkovou Průměrnou...
...jsem kdysi jezdil a díky té vymakané zadní nápravě seděla super na silnici. Jenom byla dost hlučná a kupodivu to moc nebrzdilo, resp. bylo potřeba vyvinout nezvykle velkou sílu na pedál.
Avatar - twistedTSD
23. 1. 2022 16:01
Re: Re: Skoda
Všichni ne. Nissanu se prostě nepodařilo znova ovládnout přecpaný trh kompaktů a ve střední třídě mu asi pokazila pověst spolupráce s Renaultem, tam pak následně ještě prodeje začaly klesat. QQ byl bomba když přišel, ale dnes to ani on nemá snadné.
Avatar - twistedTSD
23. 1. 2022 15:48
Re: Re: "klady CVT"
Dnes nemusí ani CVT zhoršovat parametry auta.
Avatar - wakantanka
23. 1. 2022 14:22
Re: Re: Skoda
Taká bola Almera II úspešná, že ju nahradili Quaskajom a založili radšej triedu stredných SUV. :)