TEST Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy
Nissan úspěšně překonal špatné časy posledních několika let a slaví na tradičních evropských trzích obchodní úspěchy. Bez tradičních modelů v nižší střední a střední třídě, za to s plejádou crossoverů.
Pochybnosti o nové crossoverové strategii jsou tedy pryč, ale novinky poměrně daleko. Něco velkého máme čekat nejdříve v na konci roku 2012, resp. v roce 2013. Do té doby bude značka muset vydržet se stávající (úspěšnou) paletou modelů.
Nejdůležitější evropský model Nissanu – Qashqai – absolvoval velkou modernizaci loni. Než přijde zbrusu nový model, vylepšila evropská centrála nabídku o několik technických novinek. Hlavní z nich je nový motor 1,6 dCi, který se poprvé objevil v Renaultu Scénic.
Kupodivu nejde o přímého nástupce menšího a letitého čtyřválce 1,5 dCi, protože ten v nabídce zůstává jako první dieselová motorizace. Nový motor je výrazně výkonnější, takže trochu překvapivě vytěsňuje verze 2,0 dCi s manuální převodovkou, zatímco automatové dvoulitry v nabídce zůstanou.
Z pod kapoty tohoto SUV je novinka slyšet o něco víc než ve Scéniku, kde si odbyl letos na jaře premiéru. Za jizdy o motoru stále víte, ale výrazně řidiče ani posádku neruší. Charakteristika odpovídá standardu moderních jednotek tohoto objemu. Motor plynule akceleruje i z otáček pod 2000 min-1, těžké převody si ale občas vybírají daň na dynamice a nejčastěji na pružném zrychlení. Konstantní jízdu s otáčkoměrem na 1500 min-1 auto běžně zvládá, ke zrychlení je ale vhodné včas přeřadit. V pásmu od necelých 2000 do 4000 min-1 je motoru dobře, má elán, sílu a chuť akcelerovat. Bez velkého utrpení lze motor vyhnat i za 5000, ale takové operace pochopitelně moc efektivní nejsou.
Běžné cestování je příjemné v tom, jak úsporně lze s relativně velkým crossoverem nižší střední třídy jezdit. Při svižné jízdě s průměrem kolem 80 km/h se snadno můžete dostat pod 5 l/100 km, na dálnici pak obvykle zůstanete v šestilitrovém pásmu, navzdory 18palcovým širokým pneumatikám.
Při prvním setkání na jihu Španělska jsme nejprve osedlali krátkého Qashqaie. Robustně postavený automobil japonské konstrukce, ale Made in UK, patří ke crossoverům s velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Celkem přísná spojka, zabírající na krátkém rozsahu zdvihu pedálu, jde proti rodinnému charakteru, ale vylepšuje dojem auta pro řidiče. Převodovka s dlouhou řadicí pákou, která je snadno po ruce, dostala krátké a přesně vymezené dráhy. Pohyb řadičky není zcela hladký, což nám trochu připomíná, že Nissan umí i ryzí off-roady jako je Pathfinder nebo legendární Patrol. Zkrátka, mechanický kontakt řidiče a stroje (převodovky) je tak trochu na místě.
Svižná jízda Qashqaii nevadí, náklony karoserie nejsou hrozivé, proti ale bude nejspíš posádka, která v málo tvarovaných sedadlech dost poletuje. S rodinným tempem se QQ vyrovnává ukázkově. Jeho podvozek je naladěn evropsky, skvěle tlumí nerovnosti, a to i s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, je přiměřeně komfortní a odezva auta na povely z místa řidiče je v rámci kategorie celkem bezprostřední.
AVM – Čtyři kamery a jeden displej
Novinkou letošního roku je asistenční systém, který na centrálně umístěném monitoru zvládá zobrazovat pozici auta při parkování z ptačí perspektivy. Funkce, donedávna obvyklá jen u luxusních a rozměrných aut prémiových podsegmentů, se dostává do aut pro běžné smrtelníky.
Systém pojmenovaný zkratkou AVM (Around Vehicle Monitoring) využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce, v krytech vnějších zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.
Nissan zvolil k novinářské prezentaci AVM průjezd trasou mezi překážkami. Testovaný Qashqai měl při tom zaslepená boční okna i čelní sklo, takže řidič se orientoval pouze podle obrazu, který byl k dispozici na displeji. Potvrzujeme, že to funguje s jedinou výhradou – displej je relativně nízko, takže pohled na něj není zcela optimální. Ještě víc než při parkovacích manévrech to překáží při sledování navigace, hlavně ve městech.
Užitečné je využití AVM při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání, otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.
Nissan Qashqai - vznětové motory na českém trhu (listopad 2011) | ||||
Motor | 1,5 dCi | 1,6 dCi | 1,6 dCi Stop-Start | 2,0 dCi |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6AT 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1461 | 1598 | 1598 | 1995 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/4000 | 96/4000 | 96/4000 | 110/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 240/1750 | 320/1750 | 320/1750 | 320/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 177 | 190 | 190 | 188 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,4 | 10,3 | 10,3 | 11,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 4,9 | 4,5 | 7,0 |
Cena Visia [Kč] | 459.000,- | 481.500,- | 488.000,- | - |
Cena Acenta [Kč] | 495.000,- | 517.500,- | 524.000,- | 612.500,- |
Cena I-Way [Kč] | 535.000,- | 557.500,- | 564.000,- | 652.500,- |
Cena Tekna [Kč] | 554.000,- | 576.500,- | 583.000,- | 671.500,- |