TEST Nissan X-Trail: první jízdní dojmy
V roce 2000 měl Nissan s první generací modelu X-Trail štěstí –dosud se prodalo přes 800 tisíc těchto vozů (z toho 275.000 v Evropě) a zákazníci si pochvalovali především dobrou kombinaci silniční stability a schopností v terénu. Nyní představovaná druhá generace se pro někoho zdá být spíše faceliftem: výrobce se opravdu snažil, aby tvář byla zachována, obvyklému bobtnání do všech stran se ale nevyhnul.
Nový model je o dva centimetry širší, centimetr vyšší, ale plných 175 mm delší! Na nárůst rozvoru přitom připadlo jen 5 mm, takže platforma sdílená s modelem Qashqai získala především na obou převisech. Prospělo to především prostoru pro zavazadla, který má v základní konfiguraci 479 litrů a po vyjmutí dvojité podlahy a velmi praktických zásuvek dokonce 603 litrů. Po sklopení zadních opěradel vzroste prostor na úctyhodných 1773 litrů, největším nedostatkem tak z našeho pohledu zůstává už jen velmi kluzké plastové dno zavazadelníku. Pod podlahou, jejíž chvályhodně nízkou hranu odhalují také patřičně snížené zadní dveře, se navíc ukrývá plnohodnotná rezerva.
V interiéru je nejmarkantnější změnou přechod ke klasickému přístrojovému štítu pod volantem. Na středovém panelu jej nahradil velmi dobře čitelný barevný displej, ovládání jím zobrazovaných funkcí audia a klimatizace by si ale jistě zasloužilo více intuitivnosti. Nissan boduje také počtem a variabilitou odkládacích prostor, ve voze jsou například 4 chlazená místa pro nápoje! Interiér celkově působí o poznání hodnotněji než předchůdce – kromě měkčených plastů je to nejvíce znát na sedadlech, která velmi dobře vedou tělo i v zatáčkách a podporují tak celkově komfortnější dojem z vozu.
Výrazně se zlepšila izolace motoru a hluk námi testovaných obou turbodieselových jednotek tak k uším posádky příliš nepronikal. Velmi dobře tvarovaný volant přenáší ze silnice jen málo informací, což v kombinaci s poměrně výraznou nedotáčivostí vyžaduje cvik v rychlosti nájezdu do zatáček. Boční náklony se nám subjektivně zdály méně výrazné než u předchozí generace, brzdy mají velmi dobře dávkovatelný účinek.
Nissan X-Trail | |||||||
Motor | 2.0 6M | 2.0 CVT | 2.5 6M | 2.5 CVT | 2.0 dci 6M | 2.0 dci 6A | 2.0 dci 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 2488 | 1995 | ||||
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | ||||
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 104/6000 | 124/6000 | 110/4000 | 127/3750 | |||
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 196/4800 | 233/4400 | 320/2000 | 360/2000 | |||
Max. rychlost [km/h] | 184 | 172 | 194 | 185 | 188 | 181 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,1 | 11,9 | 9,8 | 10,3 | 11,2 | 12,5 | 10 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8,7 | 8,5 | 9,6 | 9,3 | 7,1 | 8,1 | 7,4 |
Praktická zkušenost s u X-Trailu premiérové kombinace slabšího z turbodieselových motorů o výkonu 110 kW se šestistupňovou automatickou převodovkou potvrdila oprávněnost stoupající popularity takto řešeného pohonu. Hladké přeřazování a optimální využití výkonu bylo korunováno průměrnou spotřebou 9,5 l/100km, přičemž odpadl problém trápení spojky při jízdě v terénu. Silnější turbodiesel s výkonem 127 kW pak ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou prokazoval o poznání větší živost při nezměněně utlumeném zvukovém projevu a průměrně osmilitrové spotřebě.
Na nezpevněných silnicích i na terénním polygonu přišel ke slovu otočný ovladač systému AllMode 4x4, umožňující zařadit či uzamknout přenos výkonu na obě nápravy. V praxi se tak vůz dostal i ze situací, kdy trakci měla jen dvě protilehlá kola. Absence redukce a použité pneumatiky budou sice limitujícím faktorem, příjemně nás ale překvapila jak světlá výška 200 mm, tak nájezdové úhly 29 a 23 stupňů. Vůz se chlubí i systémy pro kontrolované sjíždění svahů i pro rozjezdy do kopce,
V každé úrovni výbavy slibuje výrobce rozhraní Bluetooth, automatickou klimatizaci s výdechy vzadu. V nabídce budou také například senzory pro světla a stěrače, obrovské panoramatické střešní okno s jednodotykovým ovládáním a satelitní navigace s parkovací kamerou. V nabídce v ČR se pravděpodobně objeví i varianta s pohonem puze předních kol.
Prodej vozu v ČR začne první týden v červenci, ceny na českém trhu dovozce dosud neoznámil.