Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail: první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (55)
Neuškodilo druhé generaci oblíbeného SUV poměrně zvětšení? Jak ovladatelný je nový X-Trail na silnici a kolik toho zvládne v terénu? V hornatém terénu řecko-albánského pohraničí nám vůz dal odpovědí dost…

V roce 2000 měl Nissan s první generací modelu X-Trail štěstí –dosud se prodalo přes 800 tisíc těchto vozů (z toho 275.000 v Evropě) a zákazníci si pochvalovali především dobrou kombinaci silniční stability a schopností v terénu. Nyní představovaná druhá generace se pro někoho zdá být spíše faceliftem: výrobce se opravdu snažil, aby tvář byla zachována, obvyklému bobtnání do všech stran se ale nevyhnul.

Nový model je o dva centimetry širší, centimetr vyšší, ale plných 175 mm delší! Na nárůst rozvoru přitom připadlo jen 5 mm, takže platforma sdílená s modelem Qashqai získala především na obou převisech. Prospělo to především prostoru pro zavazadla, který má v základní konfiguraci 479 litrů a po vyjmutí dvojité podlahy a velmi praktických zásuvek dokonce 603 litrů. Po sklopení zadních opěradel vzroste prostor na úctyhodných 1773 litrů, největším nedostatkem tak z našeho pohledu zůstává už jen velmi kluzké plastové dno zavazadelníku. Pod podlahou, jejíž chvályhodně nízkou hranu odhalují také patřičně snížené zadní dveře, se navíc ukrývá plnohodnotná rezerva.

V interiéru je nejmarkantnější změnou přechod ke klasickému přístrojovému štítu pod volantem. Na středovém panelu jej nahradil velmi dobře čitelný barevný displej, ovládání jím zobrazovaných funkcí audia a klimatizace by si ale jistě zasloužilo více intuitivnosti. Nissan boduje také počtem a variabilitou odkládacích prostor, ve voze jsou například 4 chlazená místa pro nápoje! Interiér celkově působí o poznání hodnotněji než předchůdce – kromě měkčených plastů je to nejvíce znát na sedadlech, která velmi dobře vedou tělo i v zatáčkách a podporují tak celkově komfortnější dojem z vozu.

Výrazně se zlepšila izolace motoru a hluk námi testovaných obou turbodieselových jednotek tak k uším posádky příliš nepronikal. Velmi dobře tvarovaný volant přenáší ze silnice jen málo informací, což v kombinaci s poměrně výraznou nedotáčivostí vyžaduje cvik v rychlosti nájezdu do zatáček. Boční náklony se nám subjektivně zdály méně výrazné než u předchozí generace, brzdy mají velmi dobře dávkovatelný účinek.

Nissan X-Trail
Motor2.0 6M2.0 CVT2.5 6M2.5 CVT2.0 dci 6M2.0 dci 6A2.0 dci 6M
Zdvihový objem [cm3]199724881995
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]104/6000124/6000110/4000127/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]196/4800233/4400320/2000360/2000
Max. rychlost [km/h]184172194185188181200
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,111,99,810,311,212,510
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,78,59,69,37,18,17,4

Praktická zkušenost s u X-Trailu premiérové kombinace slabšího z turbodieselových motorů o výkonu 110 kW se šestistupňovou automatickou převodovkou potvrdila oprávněnost stoupající popularity takto řešeného pohonu. Hladké přeřazování a optimální využití výkonu bylo korunováno průměrnou spotřebou 9,5 l/100km, přičemž odpadl problém trápení spojky při jízdě v terénu. Silnější turbodiesel s výkonem 127 kW pak ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou prokazoval o poznání větší živost při nezměněně utlumeném zvukovém projevu a průměrně osmilitrové spotřebě.

Na nezpevněných silnicích i na terénním polygonu přišel ke slovu otočný ovladač systému AllMode 4x4, umožňující zařadit či uzamknout přenos výkonu na obě nápravy. V praxi se tak vůz dostal i ze situací, kdy trakci měla jen dvě protilehlá kola. Absence redukce a použité pneumatiky budou sice limitujícím faktorem, příjemně nás ale překvapila jak světlá výška 200 mm, tak nájezdové úhly 29 a 23 stupňů. Vůz se chlubí i systémy pro kontrolované sjíždění svahů i pro rozjezdy do kopce,

V každé úrovni výbavy slibuje výrobce rozhraní Bluetooth, automatickou klimatizaci s výdechy vzadu. V nabídce budou také například senzory pro světla a stěrače, obrovské panoramatické střešní okno s jednodotykovým ovládáním a satelitní navigace s parkovací kamerou. V nabídce v ČR se pravděpodobně objeví i varianta s pohonem puze předních kol.

Prodej vozu v ČR začne první týden v červenci, ceny na českém trhu dovozce dosud neoznámil.

Ondřej Šuch
Diskuze (55)
21. 6. 2007 12:39
Re: ?
Nissan používa pri X-Traile a Pathfinderovi systém zvaný myslím ABLSD (fakt si niesom tou skratkou istý). Funguje tak, ze ESP pribrzduje koleso ktore nema trakciu (preklzuje) a napravovy diferencial potom nema inu moznost len preniest vykon ktory pripada na danu napravu na koleso, ktore trakciu ma. Tak mi to bolo povedane pocas mojej posobnosti na pozicii predajcu vozidiel Nissan ;-)
20. 6. 2007 11:51
Re: TAK JE TO TADY
Ten "testman"... jo, asi je to vhodnější... Tak příště ;-) :yes:
19. 6. 2007 17:53
Re: ANKETA ???
Je obecně známá větší žíznivost Subaru motorů... Ostatně v Carautu kolem toho proběhla poměrně živá diskuze ;-)
19. 6. 2007 16:32
Re: ANKETA ???
Podívám se. Vy "permanentňáci" jásáte, když uděláte stovku pod dvacet... myslím km a litry >:D ;-) :yes:
19. 6. 2007 16:19
Re: ANKETA ???
Je rozdíl hlasovat a zkušenosti odtušovat jen z plejstejšnovejch orgií či mít najeto s různými pohony tisíce kilometrů. Ale i tak to vyznívá zoufale. Protože nemalé procento se domnívá, že nejlepší jízda na silnici je s předním náhonem >:D To snad vyučujou jinak už i v mateřských školkách... Nejlepší jízda na silnici je s motorem vzadu a zadním náhonem. Naproti tomu, vůbec nejhorší co může být je "všechno vpředu" Na tom sice jede 99% řidičů, ale jen proto, že je to výrobně schůdnější, prostorově praktičtější a nákladově méně náročné. Jinak je jízda s "předohrabem" jen jízdou. O zážitku se nedá vůbec uvažovat. Snad jen, kdyby tě svezl nějakej severskej jezdec rallye... ale jak píši, je to praktické a na nákup do delvity vlastně ideální. Kdo si chce v autě užít, volí náhon zadní. 4x4 resp. připojitelné nápravy jsou výhodné v obtížnějším terénu a jejich výskyt je častější proto, že se více a více rozvíjí segment SUV, offroad, crossover. Z odkazem na úroveň údržby silnic v Česku se jako nejpraktičtější zdá připojitelná náprava - oproti trvlému 4x4 ušetříš palivo, přesto tě auto nikde nezradí. A jak píši, na zábavu to chce holt mít ten zadní náhon, suchej asfalt a vítr ve vlasech... U BMW umí dobře poradit :-) :yes: