Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 – Umění vytáčet

Marek Bednář
Diskuze (23)

Taky znáte nějakého člověka, který vás dokáže naštvat drobnými detaily své existence? Přesně takový dojem mám z modernizovaného Peugeotu 2008 se spalovacím motorem. Třebaže jednu chybu dřívějšího provedení napravil a vážně mě těší potkávací světla, kvůli řadě jiných nedostatků mu nemůžu přijít na jméno.

Design, interiér


Když jsem v září loňského roku testoval Peugeot e-2008, podařilo se mi najít určitý způsob využití, ke kterému se dá tento elektro-crossover dobře použít. Tehdy bylo ještě relativně teplo a také – to je velmi důležité, jak jsem zjistil o tři měsíce později – dlouho světlo.

Nebudu se opakovat s designem, jediné dva vnější rozdíly mezi tehdy testovanou e-2008 a benzinovou verzí, kterou máme nyní před sebou, jsou v barvě a designu litých kol. Rovnou skočím k vysvětlení, proč je roční období klíčové pro to, jak se člověku „dvatisíceosma“ líbí nebo nelíbí.

Nakousl jsem to už v rekapitulaci nejlepších a nejhorších aut, která jsem za loňský rok řídil. Do toho výběru se totiž šedá 2008 dostala na tom jediném nelichotivém místě a vinu na tom měl zejména interiér v noci. Testoval jsem ji těsně před zimním slunovratem, od úterka až do pátečního večera jsem jezdil v podstatě výhradně ve tmě a přišlo mi, že si vývojáři kladli za cíl, aby vnitřek vozu řidiče ve tmě co nejvíce způsoby otravoval.

Oslnění na čtyři způsoby

Že u většiny peugeotů nevidím na půlku přístrojového štítu, jsem si tak nějak zvykl; tady to nejvíce souvisí s intenzitou jednotlivých svítících věcí. Příliš vysokým jasem ambientního osvětlení to začíná, ale to se dá v menu vypnout. Příliš vysoký je pro mé oči i nejnižší jas displejů, ale aspoň se v novém infotainmentu seřizuje snadno po stažení horní lišty dolů.

Pokračovat můžeme blinkry ve vnějších zrcátkách. Řada automobilek staví zrcátka tak, že LEDkový blinkr v nich je z místa řidiče vidět, jen koncern Stellantis je umí navrhnout tak, že ten blinkr člověka v noci oslňuje. Vadilo mi to už při testu Jeepu Avenger, vadí mi to i tady, protože kdykoliv dám levý blinkr a podívám se z levého okna, zda můžu vjet na hlavní ulici, bliká mi do očí silné oranžové světlo.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130

Ani to není všechno. Vůbec poprvé za víc než deset let, co se živím motoristickou novinařinou, jsem musel právě ve faceliftované 2008 něco v interiéru zalepit kusem papíru, aby mě to v noci neoslňovalo. Byla to kontrolka stavu airbagu spolujezdce ve stropnici u vnitřního zrcátka – zda je zapnutý či vypnutý pro případ, že byste tam vezli dítě v protisměrně otočené sedačce.

Přitom tuhle informaci člověk k jízdě vůbec nepotřebuje, stačí ji ukázat ze startu a pak zhasnout, dokud vůz zase nezastaví a nevznikne riziko, že namontujete sedačku a airbag zapomenete vypnout.

Není všechno špatně

Abych ale jen nevyčítal chyby – jsou věci, které se vývojářům interiéru povedly. Třeba výklopný stojánek na mobil ve středové konzole je velmi praktický pro odložení telefonu, pokud třeba potřebujete vidět dvě mapy najednou. Mobil (alespoň ten můj bez gumového protiskluzového krytu) však snadno odletí do strany, pokud vezmete zatáčku příliš ostře.

Chvályhodný je také infotainment, stejně jako u dříve nakousnuté e-2008 a řady dalších aut koncernu Stellantis. Díky nastavitelným widgetům si ho můžete přeskládat přesně tak, jak potřebujete, a také už – na rozdíl od 2008 před modernizací – není nutné vždycky otvírat menu klimatizace, když chcete upravit teplotu. Stačí mít na domovské obrazovce správný widget.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130

Ani sedačky nejsou špatné, jak designem, tak i měkkostí svého čalounění. Škoda ale, že ani v nejvyšší výbavě GT nemají nastavitelnou bederní opěrku a že mi hlavová opěrka tlačí hlavu do nepříjemného předklonu. Nepříjemné jsou také příliš blízko umístěné pedály, což je ale vlastností malých crossoverů obecně. Na prostornost si také stěžovat nemůžu; je to tu těsné vpředu i vzadu, ale v rámci třídy to není tragédie.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlepší „dvatisíceosma“ svou reputaci za jízdy? Tříválec 1.2 PureTech mám docela rád už od chvíle, kdy jsem s ním v minulé generaci Peugeotu 208 jel poprvé. V nové 2008 je s ním jízda pořád fajn, i když nejsilnější motorizace už má, pravděpodobně kvůli zpřísnění emisních pravidel, jen 130 koní (96 kW) oproti dřívějším 155.

Ovšem, při modernizaci se patrně změnil i řídící software převodovky – jinak slušného osmistupňového Aisinu, klasického automatu s planetovými převody a hydraulickým měničem momentu. V normálním režimu totiž motor podtáčí tak moc, že poloha pedálu plynu nemá moc velkou souvislost se zrychlováním.

Video se připravuje ...

Do pedálu musím „kopnout“ – rychle ho sešlápnout a pak povolit – abych auto probudil, aby převodovka podřadila a vůz se začal nějak hýbat. Pak ale zase drží zbytečně vysoké otáčky, protože očekává potřebu rychlé jízdy, a záhy zase odřadí a otáčky spadnou pod 1.500.

Vyřešit se to dá celkem snadno přepnutím vozu do režimu Sport, v němž drží příjemnější otáčky a díky změně mapování plynového pedálu působí i docela svižně. Spotřeba paliva tím zas tak netrpí, svým dynamickým stylem jízdy jsem se za necelé tři stovky kilometrů dostal na průměr 7,5 l/100 km.

Taky je tu samozřejmě možnost řadit manuálně pádly pod volantem. Ta jsou sice správně ukotvená na sloupku řízení, ale jsou krátká a stačí poměrně malé natočení volantu k tomu, abyste už na pádlo na té straně, kam zatáčíte, nedosáhli.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130

Jejich velikost má ale svůj důvod – „placku“ k ovládání tempomatu vlevo pod volantem. Ta není přes volant vidět a musíte se naučit, kde je jaké tlačítko, ale po chvíli si na ni člověk zvykne a nerad se s ní loučí při přesednutí do jiného auta. Něco jako páčka voliče převodovky vpravo pod volantem v mercedesech a některých nových renaultech, nebo ovladač rádia, který mají renaulty a dacie vpravo dole pod volantem už léta.

Když už jsme u jízdních ovládacích prvků, pochválit musím také nový volič převodovky ve formě zapuštěné páčky na středovém tunelu. Sice ji, stejně jako startovací tlačítko, je třeba chvíli podržet, aby vůz změnu zaregistroval, ale je to mnohem lepší než starší volič, který bylo třeba zvednout nahoru pro zařazení D.

Záď se uklidnila

Největší zlepšení oproti provedení před faceliftem však je v zadní nápravě. Ta byla dříve neposedná, na nerovnostech odskakovala a obecně vůz působil, jako že přední a zadní náprava pocházejí každá z jiného auta, nedokážou se dohodnout a každá si tak dělá, co sama uzná za vhodné.

Peugeotu se při modernizaci podařilo chování zadní nápravy – má částečně nezávislé zavěšení kol na deformovatelné příčce s Panhardovou tyčí – uklidnit a vůz tak při jízdě působí celistvějším, dospělejším dojmem. Nejvíce je to znát v zatáčkách na nerovném asfaltu, kdy už záď nejančí a člověka nepřekvapí náhlou neposedností.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130

Měkké odpružení je celkově připraveno na pohodlnou jízdu, vůz je svým způsobem houpavý. Zároveň se ale do interiéru nepřenáší rázy z velkých nerovností a rozbité středočeské okresky také zvládá s důstojností i v trochu svižnějším tempu. Nemá tak velký problém s tím, že ho občas dynamickou jízdou vyvedu z komfortní zóny, jako elektro-verze.

Stejně tak stojí za zmínku potkávací světlomety, které mě potěšily svým dobrým světelným výkonem, rovnoměrným kuželem i rychlostí fungování autonivelace. Dálková světla jsou naopak trochu slabá a jejich samočinné rozsvěcování trvá po projetí auta v protisměru tak dlouho, že jsem automatiku záhy vypnul a vzal to do svých rukou.

Závěr


Že omlazený Peugeot 2008 není autem pro každého, bylo jasné už po testu elektrické verze. Hromada kilometrů naježděných ve tmě však nastavila zrcadlo řadě ergonomických přešlapů v interiéru.

Je to škoda, protože spousta věcí je na 2008 opravdu fajn, a to i v interiéru. Bohužel ty chyby – musím k nim počítat i umístění přístrojového štítu, i když některým lidem vyhovuje, protože výhled na budíky skrz volant je mnohem univerzálnější – jsou důvodem, proč musím 2008 hodnotit jen třemi hvězdičkami. Verze GT, jakkoliv dobře vybavená, je totiž s akční cenou 615 tisíc korun už příliš drahá na to, aby si mohla dovolit být nedotažená do konce.

Nejlevnější verze modelu 465.000 Kč (2008 PureTech 100 S&S MAN6, 74 kW, Active)
Základ s testovaným motorem 555.000 Kč (2008 PureTech 130 S&S EAT6, 96 kW, Allure)
Testovaný vůz bez příplatků 615.000 Kč (2008 PureTech 130 S&S EAT6, 96 kW, GT)
Testovaný vůz s výbavou 638.000 Kč (2008 PureTech 130 S&S EAT6, 96 kW, GT)

Plusy

  • Design zvenčí i zevnitř
  • Některé prvky ergonomie
  • Potkávací světlomety

Minusy

  • Oslnění řadou svítících věcí v interiéru
  • Podtáčení motoru ve standardním jízdním režimu
  • Dálkové světlomety
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (23)

Doporučujeme

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
Cena základní sestavy 615 000 Kč
Výbava základní sestavy Pack Safety: Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu / neozačeného kraje vozovky (PFIL - s možností korekce jízdní dráhy), Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění - kamera), Distance Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), Rozšířený systém rozpoznání dopravního značení (identifikace vybraných dopravních značek), Elektrická parkovací brzda, Zatmavená skla zadních oken, Barevný kapacitní dotykový 10" displej HD, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Středová konzola s ovladačem volby jízdního režimu, Středová loketní opěrka vpředu, Podlaha v zavazadlovém prostoru dvoupolohová, PEUGEOT i-Connect®: Bezdrátový Mirror Screen (Apple Car Play/Android Auto), Možnost nastavení 8 řidičských profilů, (rozpoznání řidiče podle připojeného smartphone), Možnost připojit 2 smartphony přes Bluetooth (telefon, hudba), Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + přední a zadní parkovací asistent, PEUGEOT Full LED Technology: Přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, LED denní světla s kresbou „3 drápů“, LED směrová světla, Automatické přepínání dálkových světlometů (High Beam Assist), PEUGEOT i-Cockpit® 3D: Vyvýšený digitální 3D sdružený přístroj 10“ s možností personalizace, Hands-free přístup a startování vozu Proximity, Pack LED Ambiance, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (bez rámečku), Vnější zpětná zrcátka s bočním osvětlením karoserie, Dynamická sedadla vpředu se zesíleným bočním vedením, Kombinované látkové čalounění BELOMKA černá se zeleným prošíváním, Vkládané textilní koberečky, Indukční bezdrátové dobíjení telefonu (15 W), Sportovní hliníkové pedály, Střecha Black Diamond, Kč
Cena testované sestavy 638 000 Kč
Výbava testované sestavy pack Drive Assist Plus (Adaptivní tempomat, Aktivní udržování ve středu jízdního pruhu, Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, Automatické nouzové brzdění) (+15.000 Kč), pack Vision (Couvací a přední kamera, Sledování mrtvého úhlu, Vnější zpětná zrcátka s bočním osvětlením karoserie) (+8.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.9
Emise CO2: 133
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 434 / 1467
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 460
Rozměr pneu: Goodyear 215/55 R18
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4304
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 3. 2024 00:47
Re: Když jsem
Slyšel jsem...Peugeot 2008 1.2 za 8let ani jeden problém s motorem,to byla asi kamarádka kamárádky tvého kamaráda,samý odborník tady...
Avatar - Mokrous
9. 2. 2024 11:39
Re: Když jsem
V tomto čest zastoupení/prodejcům Peugeotu, že jsou ve výjimečných případech alespoň ochotni uznat, že bude pro zúčastněné strany nakonec lepší se v klidu rozejít a zoufalému zákazníkovi tak vyjít vstříc a zbavit ho trápení. Minimálně za toto zaslouží pochvalu.
Avatar - Mokrous
9. 2. 2024 11:33
Re: Á... Auto naslepo? - mam 3008 6 let
Máš pravdu, že výhled z vozu byla moje chyba. Ale ono to na salonu a při krátké projížďce za salonem po zadní okresce 3. třídy v úzkých botách nevypadalo tak hrozně. Nadšení převládalo. Ale věděl jsem, že je to krapet horší. Pak přišel reál, semafory, různé polohy a situace a světelné podmínky a už to nebylo tak veselý.

Jinak skutečně nevím, kolik lidí hledá teplotu oleje v menu při pár minutové projížďce.
Prostě nějak počítáš s tím, že tam je, když je vypsaná v seznamu výbavy. A pak až pozdě zjistíš, že tam je nějaký nicneříkající stupidní obrázek sklopeného okruží bez stupnice a dat a ten se nějak mění, ale nikdo neví co to znamená. Geniální. Na tohle soudruzi čas měli. Ale zobrazit číslo na budíku, co poskytuje řídící jednotka, na to už čas nezbyl. Tvl.
Mimo jiné jsem zkoušel ze 2 prodejců vymámit jak se co pouští a nastavuje a aktivuje a za jakých podmínek. Budíky, držení v pruzích atd. A samozřejmě, jak je dobrým zvykem, neměli ani páru. (Asi jsem chtěl po prodejcích auta moc) Podotýkám, že toto je obecná vlastnost všude. Zřejmě se hledají u pohovoru lidé, kteří o autech neví a nechtějí vědět nic. (VW, BMW, Toyota, Škoda, DS, Peugeot,... všude to samý) Ale umí vyplňovat formuláře. Prostě dnešní systém a doba.

Místo vzadu jsem tak nějak věděl, ale nutně nepotřeboval, to je spíš info pro toho, kdo ho potřebuje. Já tam nikoho nevozím. Ale když tam pak člověk nedá ani tašku z nákupem, tak mu dojde, že to teda není výhra u největšího kombíku.

A kufr jak jsem psal má velkou podlahovou plochu, takže se jeví obrovský. Ale není. A ty znáš někoho, kdo na salonu do kufru rve sadu kol? Nebo si nosí speciální krabice, aby to změřil? Děláš to taky?

3008 jsem jezdil necelý týden taky a ta krom toho, že nesvítila vůbec, neměla totiž LED světla, tak ta byla ještě "geniální" v tom jak sebou házela na rozbitých cestách. V kombinaci s extrémně ostrým řízením, které bylo pravým opakem 508, která ho měla jako z bláta minimálně poblíž středové polohy, sebou a především s posádkou švihala zleva doprava tak, že jsem nevěděl, jestli se nesrazíme hlavama. To byl taky zážitek. Podvozek pro nadšence.

Že má kamera tragický rozlišení jsem věděl, ale nevěděl jsem, že v noci a tím spíš v horším počasí jsou kamery naprosto nepoužitelné, protože v nich není vidět prostě nic. Jen barevný fleky. Mám někde schovaný na památku fotky displaye, protože tomu dodnes nemohu uvěřit.

Nicméně ta auta nikomu neberu a pokud je s nimi někdo spokojený, tak mu to přeju.
Mě třeba trvalo 3 roky se zbavit pod cenou nové sady ALU kol, co mi po něm zbyla a dodnes jsem se nezbavil příslušenství, které nikdo nechce ani zadarmo. Být to díly na koncern, tak jsou do večera pryč. I to je určitá známka popularity.
Avatar - peprnik
9. 2. 2024 10:09
Re: Á... Auto naslepo? - mam 3008 6 let
Tos to auto nevyzkousel predem?
1. Tohle jsi mohl zjistit pred koupi auto
Ukazatel teploty oleje
Chtěl bys výhled z auta
Chtěl bys dát něco do kufru
Chtěl bys místo vzadu

2. Nikdy mi nevadilo / nepozoroval jsem
Chtěl bys naopak vidět budíky v bočním okně celou cestu v noci
Chtěl bys oslepit, jako autor od blinkrů v zrcátcích
Chtěl bys, aby se ti nezachytávala podrážka pravé boty o brzdový pedál
Chtěl bys sklopit zadní sedačky z kufru - jde to jen jako, ale chytnou se o pásy a tak jdeš stejně dopředu, jako ocas.- stalo se mi to dvakrat trikrat, ale nadavat na to, to clovek opravdu musi vstat z postele levou nohou

3. To jako fakt?
Chtěl bys vidět něco v couvací kameře? Kamera funguje obstojne, nema rozliseni jako Mercedes, ale staci
Chtěl bys homogenní světelný tok - bez komenare

4. Co mi vadi
Radio, co zminujes, neni z nejlepsich
Infotainment je pomaly

Peugeot neni perfektni, ale tvoje reakce povazuji za prehnane
Avatar - Ozzman
9. 2. 2024 09:59
Re: Á...
Já jsem asi v menšině, ale ergonomie Renaultu mi příjde naprosto výborná.

Ovládání rádia pod volantem (nikdy nevymyslel lepší ovládání, na volantu to je na dvě věci třeba ve městě, kdy točíš volantem a lovíš volume, tady je pořád na stejném místě), světla na páčce (i mlhovky, nemusíš hledat tlačítko na palubce někde vedle volantu), tempomat kolíbkou (jo, tady koncern ho taky umí zapnout natvrdo, ale Ford ne, Toyota ne) a jeho ovládání na volantu, vyhřívání sedaček kolíbkou na tvrdo a nemuset to pořád pouštět při startu. Mne jejich ergonomie fakt sedí a když s tím chvíli jezdíš, tak ti pak příjde nezvyklé to ostatní :D

Neříkám, že některé výše zmíněné prvky nemají i jiní výrobci, ale tady je to takhle v kombinaci vše.
Trochu se obávám, že nejnovější modely už o dost věcí taky přišly