Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
42 Fotogalerie

TEST Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 – Umění vytáčet

Marek Bednář

Taky znáte nějakého člověka, který vás dokáže naštvat drobnými detaily své existence? Přesně takový dojem mám z modernizovaného Peugeotu 2008 se spalovacím motorem. Třebaže jednu chybu dřívějšího provedení napravil a vážně mě těší potkávací světla, kvůli řadě jiných nedostatků mu nemůžu přijít na jméno.

Design, interiér

Když jsem v září loňského roku testoval Peugeot e-2008, podařilo se mi najít určitý způsob využití, ke kterému se dá tento elektro-crossover dobře použít. Tehdy bylo ještě relativně teplo a také – to je velmi důležité, jak jsem zjistil o tři měsíce později – dlouho světlo.

Nebudu se opakovat s designem, jediné dva vnější rozdíly mezi tehdy testovanou e-2008 a benzinovou verzí, kterou máme nyní před sebou, jsou v barvě a designu litých kol. Rovnou skočím k vysvětlení, proč je roční období klíčové pro to, jak se člověku „dvatisíceosma“ líbí nebo nelíbí.

Nakousl jsem to už v rekapitulaci nejlepších a nejhorších aut, která jsem za loňský rok řídil. Do toho výběru se totiž šedá 2008 dostala na tom jediném nelichotivém místě a vinu na tom měl zejména interiér v noci. Testoval jsem ji těsně před zimním slunovratem, od úterka až do pátečního večera jsem jezdil v podstatě výhradně ve tmě a přišlo mi, že si vývojáři kladli za cíl, aby vnitřek vozu řidiče ve tmě co nejvíce způsoby otravoval.

Oslnění na čtyři způsoby

Že u většiny peugeotů nevidím na půlku přístrojového štítu, jsem si tak nějak zvykl; tady to nejvíce souvisí s intenzitou jednotlivých svítících věcí. Příliš vysokým jasem ambientního osvětlení to začíná, ale to se dá v menu vypnout. Příliš vysoký je pro mé oči i nejnižší jas displejů, ale aspoň se v novém infotainmentu seřizuje snadno po stažení horní lišty dolů.

Pokračovat můžeme blinkry ve vnějších zrcátkách. Řada automobilek staví zrcátka tak, že LEDkový blinkr v nich je z místa řidiče vidět, jen koncern Stellantis je umí navrhnout tak, že ten blinkr člověka v noci oslňuje. Vadilo mi to už při testu Jeepu Avenger, vadí mi to i tady, protože kdykoliv dám levý blinkr a podívám se z levého okna, zda můžu vjet na hlavní ulici, bliká mi do očí silné oranžové světlo.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 | auto.cz/Michal Kollert

Ani to není všechno. Vůbec poprvé za víc než deset let, co se živím motoristickou novinařinou, jsem musel právě ve faceliftované 2008 něco v interiéru zalepit kusem papíru, aby mě to v noci neoslňovalo. Byla to kontrolka stavu airbagu spolujezdce ve stropnici u vnitřního zrcátka – zda je zapnutý či vypnutý pro případ, že byste tam vezli dítě v protisměrně otočené sedačce.

Přitom tuhle informaci člověk k jízdě vůbec nepotřebuje, stačí ji ukázat ze startu a pak zhasnout, dokud vůz zase nezastaví a nevznikne riziko, že namontujete sedačku a airbag zapomenete vypnout.

Není všechno špatně

Abych ale jen nevyčítal chyby – jsou věci, které se vývojářům interiéru povedly. Třeba výklopný stojánek na mobil ve středové konzole je velmi praktický pro odložení telefonu, pokud třeba potřebujete vidět dvě mapy najednou. Mobil (alespoň ten můj bez gumového protiskluzového krytu) však snadno odletí do strany, pokud vezmete zatáčku příliš ostře.

Chvályhodný je také infotainment, stejně jako u dříve nakousnuté e-2008 a řady dalších aut koncernu Stellantis. Díky nastavitelným widgetům si ho můžete přeskládat přesně tak, jak potřebujete, a také už – na rozdíl od 2008 před modernizací – není nutné vždycky otvírat menu klimatizace, když chcete upravit teplotu. Stačí mít na domovské obrazovce správný widget.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 | auto.cz/Michal Kollert

Ani sedačky nejsou špatné, jak designem, tak i měkkostí svého čalounění. Škoda ale, že ani v nejvyšší výbavě GT nemají nastavitelnou bederní opěrku a že mi hlavová opěrka tlačí hlavu do nepříjemného předklonu. Nepříjemné jsou také příliš blízko umístěné pedály, což je ale vlastností malých crossoverů obecně. Na prostornost si také stěžovat nemůžu; je to tu těsné vpředu i vzadu, ale v rámci třídy to není tragédie.

Motor, jízdní vlastnosti

Zlepší „dvatisíceosma“ svou reputaci za jízdy? Tříválec 1.2 PureTech mám docela rád už od chvíle, kdy jsem s ním v minulé generaci Peugeotu 208 jel poprvé. V nové 2008 je s ním jízda pořád fajn, i když nejsilnější motorizace už má, pravděpodobně kvůli zpřísnění emisních pravidel, jen 130 koní (96 kW) oproti dřívějším 155.

Ovšem, při modernizaci se patrně změnil i řídící software převodovky – jinak slušného osmistupňového Aisinu, klasického automatu s planetovými převody a hydraulickým měničem momentu. V normálním režimu totiž motor podtáčí tak moc, že poloha pedálu plynu nemá moc velkou souvislost se zrychlováním.

Video placeholder
Peugeot e-2008 • Peugeot

Do pedálu musím „kopnout“ – rychle ho sešlápnout a pak povolit – abych auto probudil, aby převodovka podřadila a vůz se začal nějak hýbat. Pak ale zase drží zbytečně vysoké otáčky, protože očekává potřebu rychlé jízdy, a záhy zase odřadí a otáčky spadnou pod 1.500.

Vyřešit se to dá celkem snadno přepnutím vozu do režimu Sport, v němž drží příjemnější otáčky a díky změně mapování plynového pedálu působí i docela svižně. Spotřeba paliva tím zas tak netrpí, svým dynamickým stylem jízdy jsem se za necelé tři stovky kilometrů dostal na průměr 7,5 l/100 km.

Taky je tu samozřejmě možnost řadit manuálně pádly pod volantem. Ta jsou sice správně ukotvená na sloupku řízení, ale jsou krátká a stačí poměrně malé natočení volantu k tomu, abyste už na pádlo na té straně, kam zatáčíte, nedosáhli.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 | auto.cz/Michal Kollert

Jejich velikost má ale svůj důvod – „placku“ k ovládání tempomatu vlevo pod volantem. Ta není přes volant vidět a musíte se naučit, kde je jaké tlačítko, ale po chvíli si na ni člověk zvykne a nerad se s ní loučí při přesednutí do jiného auta. Něco jako páčka voliče převodovky vpravo pod volantem v mercedesech a některých nových renaultech, nebo ovladač rádia, který mají renaulty a dacie vpravo dole pod volantem už léta.

Když už jsme u jízdních ovládacích prvků, pochválit musím také nový volič převodovky ve formě zapuštěné páčky na středovém tunelu. Sice ji, stejně jako startovací tlačítko, je třeba chvíli podržet, aby vůz změnu zaregistroval, ale je to mnohem lepší než starší volič, který bylo třeba zvednout nahoru pro zařazení D.

Záď se uklidnila

Největší zlepšení oproti provedení před faceliftem však je v zadní nápravě. Ta byla dříve neposedná, na nerovnostech odskakovala a obecně vůz působil, jako že přední a zadní náprava pocházejí každá z jiného auta, nedokážou se dohodnout a každá si tak dělá, co sama uzná za vhodné.

Peugeotu se při modernizaci podařilo chování zadní nápravy – má částečně nezávislé zavěšení kol na deformovatelné příčce s Panhardovou tyčí – uklidnit a vůz tak při jízdě působí celistvějším, dospělejším dojmem. Nejvíce je to znát v zatáčkách na nerovném asfaltu, kdy už záď nejančí a člověka nepřekvapí náhlou neposedností.

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 | auto.cz/Michal Kollert

Měkké odpružení je celkově připraveno na pohodlnou jízdu, vůz je svým způsobem houpavý. Zároveň se ale do interiéru nepřenáší rázy z velkých nerovností a rozbité středočeské okresky také zvládá s důstojností i v trochu svižnějším tempu. Nemá tak velký problém s tím, že ho občas dynamickou jízdou vyvedu z komfortní zóny, jako elektro-verze.

Stejně tak stojí za zmínku potkávací světlomety, které mě potěšily svým dobrým světelným výkonem, rovnoměrným kuželem i rychlostí fungování autonivelace. Dálková světla jsou naopak trochu slabá a jejich samočinné rozsvěcování trvá po projetí auta v protisměru tak dlouho, že jsem automatiku záhy vypnul a vzal to do svých rukou.

Závěr

Že omlazený Peugeot 2008 není autem pro každého, bylo jasné už po testu elektrické verze. Hromada kilometrů naježděných ve tmě však nastavila zrcadlo řadě ergonomických přešlapů v interiéru.

Je to škoda, protože spousta věcí je na 2008 opravdu fajn, a to i v interiéru. Bohužel ty chyby – musím k nim počítat i umístění přístrojového štítu, i když některým lidem vyhovuje, protože výhled na budíky skrz volant je mnohem univerzálnější – jsou důvodem, proč musím 2008 hodnotit jen třemi hvězdičkami. Verze GT, jakkoliv dobře vybavená, je totiž s akční cenou 615 tisíc korun už příliš drahá na to, aby si mohla dovolit být nedotažená do konce.

Nejlevnější verze modelu465.000 Kč (2008 PureTech 100 S&S MAN6, 74 kW, Active)
Základ s testovaným motorem555.000 Kč (2008 PureTech 130 S&S EAT6, 96 kW, Allure)
Testovaný vůz bez příplatků615.000 Kč (2008 PureTech 130 S&S EAT6, 96 kW, GT)
Testovaný vůz s výbavou638.000 Kč (2008 PureTech 130 S&S EAT6, 96 kW, GT)

Plusy

  • Design zvenčí i zevnitř
  • Některé prvky ergonomie
  • Potkávací světlomety

Minusy

  • Oslnění řadou svítících věcí v interiéru
  • Podtáčení motoru ve standardním jízdním režimu
  • Dálkové světlomety

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130
Cena základní sestavy
615 000 Kč
Výbava základní sestavy
Pack Safety: Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu / neozačeného kraje vozovky (PFIL - s možností korekce jízdní dráhy), Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění - kamera), Distance Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), Rozšířený systém rozpoznání dopravního značení (identifikace vybraných dopravních značek), Elektrická parkovací brzda, Zatmavená skla zadních oken, Barevný kapacitní dotykový 10" displej HD, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Středová konzola s ovladačem volby jízdního režimu, Středová loketní opěrka vpředu, Podlaha v zavazadlovém prostoru dvoupolohová, PEUGEOT i-Connect®: Bezdrátový Mirror Screen (Apple Car Play/Android Auto), Možnost nastavení 8 řidičských profilů, (rozpoznání řidiče podle připojeného smartphone), Možnost připojit 2 smartphony přes Bluetooth (telefon, hudba), Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + přední a zadní parkovací asistent, PEUGEOT Full LED Technology: Přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, LED denní světla s kresbou „3 drápů“, LED směrová světla, Automatické přepínání dálkových světlometů (High Beam Assist), PEUGEOT i-Cockpit® 3D: Vyvýšený digitální 3D sdružený přístroj 10“ s možností personalizace, Hands-free přístup a startování vozu Proximity, Pack LED Ambiance, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (bez rámečku), Vnější zpětná zrcátka s bočním osvětlením karoserie, Dynamická sedadla vpředu se zesíleným bočním vedením, Kombinované látkové čalounění BELOMKA černá se zeleným prošíváním, Vkládané textilní koberečky, Indukční bezdrátové dobíjení telefonu (15 W), Sportovní hliníkové pedály, Střecha Black Diamond,
Cena testované sestavy
638 000 Kč
Výbava testované sestavy
pack Drive Assist Plus (Adaptivní tempomat, Aktivní udržování ve středu jízdního pruhu, Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, Automatické nouzové brzdění) (+15.000 Kč), pack Vision (Couvací a přední kamera, Sledování mrtvého úhlu, Vnější zpětná zrcátka s bočním osvětlením karoserie) (+8.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
3 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
230 / 1750 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.9
Emise CO2:
133
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
434 / 1467
Objem nádrže (l):
44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1280 / 460
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4304
b) šířka (mm):
1775
c) výška (mm):
1550
d) rozvor (mm):
2605
e) rozchod vpředu (mm):
1540
f) rozchod vzadu (mm):
1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
920
k) šířka vpředu (mm):
1390
l) šířka vzadu (mm):
1360
délka sedáku vpředu (mm):
490
délka sedáku vzadu (mm):
450
výška opěradla vpředu (mm):
610
výška opěradla vzadu (mm):
590
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano