TEST Peugeot 207 1,6 16V THP – Rychlý, ale ne hot
Není to tak dávno, kdy byl hatchback velikosti Peugeotu 207 s výkonem okolo 115 kW jasným členem klubu hot-hatchů. Dnes je ale situace jiná!
Všeobecně přijímaný ideál pro vrcholný model představují výkony okolo 130 kW a vyšší. Ty předvádí například trio koncernu VW. O pár kilowatt méně má italské duo Abarh Punto Evo (120 kW) a Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde (125 kW). Naopak o něco vyšší výkon nabízí Opel Corsa OPC (141 kW) nebo Mini Cooper S (135 kW).
Z Francie, kolébky malých ostrých hatchbacků (Renault 5 Alpine v roce 1976 těsně předběhl Golf GTI), míří na český trh Renault Clio RS (147 kW) a Citroën DS3 Racing (152 kW). Peugeot zájemcům o výkonný malý hatchback nabízí vrcholnou verzi 207 s motorem 1,6 16V THP o výkonu jen 115 kW. Provedení 207 RC se 128 kW je dnes bohužel již minulostí.
Model 207 1,6 16V THP sice na výše jmenované malé dravce nestačí, ale juniorský výkon se projevuje i v juniorské ceně Peugeotu, což rozhodně není špatná zpráva.
Zatímco cenovky většiny jmenovaných hot-hatchů začínají okolo půl milionu korun, Peugeot může být váš za 374.900,- Kč. To je sympatické i ve srovnání s loňským modelovým rokem, kdy měl 1,6 16V THP výkon 110 kW a byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Letos spolupracuje s převodovkou, která má o jednu rychlost navíc. Začátkem loňského roku tehdejší verze 207 GT (110 kW) začínala na 493.400,- Kč!
Aktuální ceník a přehled technických dat dvěstěsedmičky ukazuje další zajímavost: Turbodiesel se skromnými 68 kW a 230 Nm má stejnou cenovku, takže jedinou jeho výhodou je papírově nižší spotřeba (4,3 l/100 km). 1,6 THP má dokonce i vyšší točivý moment 240 Nm dostupný při nižších otáčkách (od 1400 min-1).
Hlavně nenápadně
Dnešní móda velí hot-hatchům, aby se od svých dýchavičných sourozenců odlišily nejen výkony motoru nebo nastavením podvozku, ale i svým zevnějškem. Na první pohled musí být jasné, že tady jsou svaly. Stačí se podívat na jakýkoliv Abarth, Cupru nebo Clio RS. Jiné nárazníky, rallye proužky a velká kola.
Na Peugeotu 207 s motorem 1,6 16V THP žádná taková poznávací znamení nenajdete. Jeho karoserie je stejná jako u všech ostatních motorizací s výbavou Allure, s níž je přeplňovaná šestnáctistovka nabízena. V případě testovaného vozu mohou jen lehce napovídat 17palcová litá kola za příplatek 5.900,- Kč.
Jednoduše řečeno nevýkonnější dvěstěsedmička je stejně nenápadná jako ostatní verze. A to není vždy úplně na škodu. Ne každý chce, aby jeho auto všude přitahovalo pozornost.
Komfort s nádechem sportu
Interiér, na rozdíl od exteriéru, přeci jen trochu naznačuje, že sedíme v ostřejší verzi. Mohou za to hliníkové pedály, opěrka levé nohy, hlavice řadicí páky, kryty prahů a tříramenný kůží obšitý volant. Jenže ouha, pohled do ceníku odhalí, že všechny jmenované prvky jsou součástí paketu Sportium. Ten je standardem pro stejnojmennou výbavu a verzi Allure. Pro Active je k dispozici za lidový příplatek 5.000,- Kč.
Zaměření na komfort odhaluje i bohatá standardní výbava. Její součástí je například automatická dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, dešťový a světelný senzor a autorádio s CD i MP3 přehrávačem a čtyřmi reproduktory.
5 kW a jeden kvalt navíc
V loňském roce se uzavřela historie motoru 1,6 16V THP s výkonem 110 kW ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou. Na jeho místo nastoupila verze splňující emisní normu Euro 5. Ta se díky novému nastavení řídicí jednotky pyšní výkonem 115 kW a spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou.
Vedle vyššího výkonu přinesl přechod na Euro 5 i změny v hodnotách spotřeby paliva. V městském provozu se zvýšila o 0,4 l na 9,7 l na 100 km. Mimo město klesla o 0,5 l na 5,1 l na 100 km. V kombinovaném cyklu Peugeot uvádí 6,8 l na 100 km, zatímco loňský model měl spotřebu paliva 7,0 l na 100 km.
Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň palubní počítač uvádí průměrnou spotřebu 5,4 litru na 100 km. V případě povoleného dálničního maxima 130 km/h točí motor 3250 min-1 a průměrná spotřeba je 7,5 litru na 100 km.
Prodleva turbodmychadla se projeví především při pokusech o rychlou akceleraci, když už máme 115 kW (my staromilci raději 156 koní), tak je přeci chceme využít. Bohužel právě zde je příliš nevyužijeme a reakce na sešlápnutí plynového pedálu je zpočátku jen vlažná. Po chvíli se k životu probudí turbodmychadlo a 207 vystřelí kupředu.
Nejmarkantnější je prodleva turba při startu na zelenou semaforu, ale například předjíždění, kdy motor pracuje v rozmezí 3000 až 6000 min-1 je zcela bezproblémové. Přeplňovaný čtyřválec přitom o své činnosti okolí neinformuje nijak hlasitě a jeho zvuk je silně potlačen.
Šestistupňová manuální převodovka je příjemnou změnou oproti svému předchůdci. Tomu scházela přesnost i hladkost a přebývaly centimetry v dráhách řazení. Nová převodovka sice nedosahuje takových kvalit v nabídce přesnosti a krátkosti drah řazení jako rychlostní skříně německé konkurence, ale je minimálně na půl cesty mezi nimi a předchozí pětistupňovou převodovkou.
Buďte v pohodě
Těsně před koncem si můžeme shrnout, že vzhled karoserie, provedení interiéru i reakce motoru na plynový pedál nejsou zcela podle dnešních představ o hot-hatchi. Nastavení podvozku se k tomuto dojmu svou charakteristikou přidává.
Na kvalitním asfaltu Peugeot i přes přeposilované řízení celkem přesně a stabilně drží zvolenou stopu. Při jízdě na limitu se samozřejmě dostaví lehká nedotáčivost. Při volnějším tempu funguje 207 přesně tak, jak se od francouzského auta očekává a nabízí své posádce komfortní svezení. Zvlášť po přesednutí z ostrého RS značky Renault je Peugeot velmi pohodlným dopravním prostředkem schopným udržovat s elegancí i vyšší cestovní rychlost.
Bohužel české silnice spíše než kvalitní povrch nabízejí přehlídku děr a nerovností. Právě jejich přejezdy 207 hlásí tupými rázy, které snižují pohodu na palubě. Při přejezdu nerovností v zatáčce vyšší rychlostí má pak řidič pocit nedostatečné kontroly na vozem, k němuž přispívá i již zmiňované přeposilované řízení.
Tohle není hot-hatch
Pokud jste počítali s tím, že při pořízení Peugeotu 207 s motorem 1,6 16V THP o výkonu 115 kW a šestistupňovou manuální převodovkou získáte vůz, který vám při nákupu ušetří pěkných pár desítek tisíc a bude schopen se postavit dnešní špičce hot-hatchů, pak na to rychle zapomeňte.
GT už z názvu zmizelo, a tak lze říci, že Peugeot teď nabízí přesně to, co ve skutečnosti dostáváte: Auto na rychlé svezení, ale i na delší cesty. Moderní přeplňovaný motor je schopen jezdit za 7 l/100 km, což přibližně odpovídá možnostem atmosférických šestnáctistovek, jeho podélná dynamika se ale na dohled přibližuje ostrým hatchbackům s přívlastkem hot.
První cena vozu | 199.900,- Kč (1,4, 54 kW, Access) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 374.900,- Kč (1,6 16V THP, 115 kW, Allure) |
Základní cena testovaného vozu | 374.900,- Kč (1,6 16V THP, 115 kW, Allure) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 458.395,- Kč (1,6 16V THP, 115 kW, Allure) |
Plusy
- Silný a kultivovaný zážehový motor
- Zátah motoru v celém spektru otáček
- Dobré držení stopy
- Příjemná cena
- Prostornost vpředu
Minusy
- Jízdní vlastnosti na horším povrchu
- Příliš účinný posilovač řízení
- Horší tlumení rázů
- Menší objem zavazadelníku