Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 207 RC - lekce z maximalizace

Libor Zezulka
Automobilovým světem hýbe maximalizace a minimalizace. Peugeot o tom něco ví. Vyrobil malé sportovní auto s minimálním objemem motoru, přitom maximálním možným výkonem.

K popisu současného světa se používají rozličné termíny v čele s globalizací, technizací, humanizací či socializací. Když vynecháme složité úvahy a ještě složitější slovní spojení, zůstane nám prostý fakt, který obzvláště citlivě vnímá moje babička, a to že se zrychluje životní tempo, zvyšuje spotřeba, roste význam peněz, ale zároveň se zlepšují možnosti cestování, získávání nových zkušeností a následně uplatnění.

Svět se z hlediska dostupnosti různých zemí, měst a míst neustále zmenšuje. Se stavbou nových dálnic a zrychlováním automobilů či letadel se zkracuje cestovní čas, přitom v některých případech dokonce klesají cestovní náklady. Současným světem tedy nehýbe pouze globalizace či technizace, ale také mini- a maximalizace. Věci kolem nás se buď maximalizují nebo minimalizují. V automobilovém průmyslu narazíte na oba směry vývoje.

Minimalizují se náklady, minimalizuje se výrobní čas, minimalizují se dokonce auta samotná. Na druhém břehu stojí maximalizace objemu produkce, maximalizace efektivity výroby, maximalizace výbavy nebo vnitřního prostoru. V mnoha případech jsou na sobě mini i maxi závislé. Se zvětšováním rozlohy městských aglomerací a nárůstem osobní automobilové dopravy se zmenšuje manévrovací prostor a nedostává parkovacích míst.

peugeot testy malevozy hothatch peugeot testy malevozy hothatch
 

Jako logický krok se proto nabízí zmenšení automobilů a rozšíření počtu parkovacích míst. O jedno se starají zejména developerské firmy, o druhé automobilky. Automobilky skutečně přichází s novými a novými automobily určenými do městské džungle, v rámci procesu maximalizace zisků ovšem zároveň představují obrovská SUV. No a když už se do výroby dostane malé auto, musí mít velký neboli maximální vnitřní prostor a motor s minimálním objemem a spotřebou a přitom maximálním výkonem, přesně jako Peugeot 207 RC.

Malý velký motor

Nová generace 207 splňuje filosofii mini/maximalizace do puntíku. Peugeot musel vytvořit auto, které maximalizuje lavinový efekt vyvolaný předchůdcem 206. Peugeot zdůraznil svůj maximalistický design, přifoukl na maximum vnitřní prostor a maximalizoval kvalitu materiálů. Vznikl automobil průbojný a hravý, jenž se rychle zařadil mezi nejúspěšnější zástupce B segmentu na českém trhu (v období od ledna do září 2007 se u nás prodalo 1744 kusů modelu 207).

Ten nejlepší důkaz o bipolaritě autosvěta však poskytl model 207 RC. Do malého velkého auta s kvalitně zpracovaným interiérem narouboval Peugeot maximalistický motor THP (Turbo High Pressure) vyvinutý ve spolupráci s BMW s objemem 1,6 l, maximálním výkonem 128 kW při 6000 ot./min. a s točivým momentem 240 Nm při1600 ot./min. Jednotka s přímým vstřikování paliva a turbodmychadlem s dvoukanálovou skříní "Twin Scroll" měla maximalizovat jízdní zážitek a minimalizovat náklady na palivo.

To první zvládá na jedničku. Přeplňovaná šestnáctistovka téměř neslyšně startuje a na volnoběh má krásný vyrovnaný chod. Do 3000 otáček vzbuzuje dojem neviňátka, jež schouleno kdesi v koutku, ze sebe není schopno vydat hlásku. Avšak nic není vzdálenější pravdě. Jakmile překročíte třítisícovku, ukáže motor svou druhou tvář, z beránka se vyklube vlk, jehož vytí se nese na kilometry daleko. To vytí se ale zatraceně dobře poslouchá.

Mnohé benzinové čtyřválce, zvláště s menším objemem, se potýkají s nevýrazným či naopak příliš výrazným projevem (často dosti mechanickým). Testovaný agregát tento problém nesdílí, má krásně zabarvený hlas, který navíc ideálně doplňuje zpěvná koncovka výfuku. Když tohle duo kolem 4000 otáček spustí, začnete uvažovat, zda vůbec podřadíte a uberete plyn, neboť nebudete chtít, aby započatý koncert kdy skončil.

A je tu i další důvod, proč odolat pokušení, změnit převodový stupeň a místo plýtvání energií na manipulaci s řadicí pákou pevněji sevřít volant a přimáčknout plynový pedál blíže podlaze. Přestože síla narůstá postupně od volnoběhu, ta největší zábava na vás čeká v rozmezí 4000 – 6000 otáček, kdy má jednotka největší sílu a nejhezčí zvuk. Kdybych dostal za úkol znázornit agregát THP pomocí obrázku, nekreslil bych sopku chrlící magma uprostřed plné koncertní síně.

peugeot testy malevozy hothatch peugeot testy malevozy hothatch
 

Peugeot ve svých materiálech tvrdí, že minimalizoval kombinovanou spotřebu na úroveň 7,2 litrů benzinu na 100 kilometrů jízdy. Po absolvování téměř 1600 kilometrů tvrdím já, že se jedná o velmi optimistickou hodnotu. Trasu Zlín – Liberec – Zlín jsem zakončil s kombinovanou spotřebou 8,3 litru, auto jsem přitom kvůli deštivému počasí hodně šetřil, minimálně předjížděl a hlídal si optimální otáčky.

Sportovní jízda, častější podřazování a vytáčení motoru na 6000 otáček ústilo v nárůst spotřeby až na 12 litrů, dokonce i hodnota 16 litrů benzinu na 100 km jízdy nebyla neobvyklá. Dlouhodobá realita se skutečně více blíží osmi litrům než laboratorním 7,2 litrům.

Zábava i muka

Peugeot zvolil maximalistický přístup nejen pro motor, ale rovněž pro podvozek. Standardní komfortní charakteristika vzala za své, na místo původních tlumičů a pružin nastoupily sportovní díly, Peugeot dokonce zesílil přední nápravu a výsledek potom postavil na velká 17palcová litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami. To aby neexistovala jediná pochybnost o tom, že malý lvíček bude projíždět prudkými zatáčkami se suverenitou dospělého lva.

Což o to, lvíček zatáčkami skutečně projíždí rychlostí 110 km/h s klidem stoika, na utahování volantu a brzdění téměř nereaguje a ve vysokých rychlostech má projevy auta o několik desítek kilogramů těžšího a několik decimetrů delšího. Peugeot 207 RC se dokonce nebojí rychlostí blízkých 200 km/h a jelikož se může pochlubit ostrými brzdami s rychlým nástupcem účinku, poradí si dobře i se situacemi vyžadujícími drastické snížení rychlosti.

Bohužel 207 RC s instalací sportovních pružin a tlumičů přišla o veškeré dovednosti tlumení nerovností. Přejezd i drobné nerovnosti okem téměř nepostřehnutelné se uvnitř projeví nepříjemným nadskočením, nekvalitní povrch vozovky s opakujícími se vystouplými příčnými spárami potom představuje utrpení, jež na kostkové dlažbě přechází v nevýslovná muka. Peugeot 207 skvěle sedí v zatáčkách, ale české cesty mu vůbec nevoní.

peugeot testy malevozy hothatch peugeot testy malevozy hothatch
 

Pochopení vyžaduje i řízení s velmi účinným posilovačem, který s rostoucí rychlostí ztrácí na síle, přesto však řidiči nesděluje tolik informací, kolik by jich chtěl. V šedém průměru nadále zůstává řazení s lehkým chodem, ale stále nepřesnými a zbytečně dlouhými drahami. Nutno také podotknout, že „ercéčku“ by velmi slušela převodovka šestistupňová místo pětistupňové.

Sportovec tělem i duší

Na dobrý vkus designérů Peugeotu ukazuje pojetí exteriéru. Pomineme-li mohutná 17palcová litá kola, sportovní zaměření prozrazují vnější zpětná zrcátka v chromové úpravě, dále mírně upravený přední a zadní nárazník, dvojitá koncovka výfuku a velký spoiler nad zadním sklem. Uvnitř naopak dýchne na posádku maximalizace ve své nejčistší podobě. Přední sportovní sedačky nadchnou komfortem a přitom šokují nekompromisností až brutalitou.

Bočnice opěradla i sedačky pevné jako zdi Alcatrazu sevřou tělo řidiče a spolujezdce a drží za všech okolností. Díky kvalitním materiálům se nepotí záda, díky širokému rozsahu nastavení volantu a sedačky zase není problém nalézt za volantem optimální pozici. Relativní pohodlí čeká i na dvojici zadních pasažérů, pro třetího ovšem vzadu místo nezbylo. Sportovní charakter interiéru dobře dokresluje tříramenný volant s optimálně tlustým věncem, chromové pedály a chromová hlavice řadicí páky.

Peugeot 207 RC se na českém trhu nabízí jako svébytný model s jediným motorem a výbavou za cenu 649.900 Kč. Kupříkladu konkurenční Volkswagen Polo GTI „Cup Edition“ přijde s podobnou výbavou a motorem 1,8 Turbo (132 kW) na 617.700 Kč, Opel si za svou Corsu OPC poháněnou motorem 1,6 Turbo ECOTEC (141 kW) účtuje stejnou částku jako Peugeot - tedy 649.900 Kč. Proti 207 RC však nabízí Corsa OPC šestistupňovou manuální převodovku.

Maximální

Peugeot se na nové 207 RC vyřádil a dokázal, že umí vytěžit z minima maximum. Do malého auta narouboval vynikající přeplňovaný motor, upravil podvozek a proměnil komfortní nákupní tašku v kulový blesk. S 207 RC si užijete hodně zábavy v zatáčkách i na rovinkách, podmínkou jsou ovšem kvalitní vozovky. Jakmile se dostanete na nekvalitní povrch, budete trpět. Neduhem zůstává méně přesné řazení a odtažité řízení.

První cena vozu 649.900,-Kč (1,6 16V, 128 kW, 207 RC)
První cena vozu s testovanou motorizací 649.900,-Kč (1,6 16V, 128 kW, 207 RC)
Základní cena testovaného vozu 649.900,-Kč (1,6 16V, 128 kW, 207 RC)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 667.900,-Kč (1,6 16V, 128 kW, 207 RC)

Plusy

  • atraktivní design
  • vynikající sportovní sedačky
  • silný a kultivovaný zážehový motor
  • výborné držení stopy

Minusy

  • velmi tuhý podvozek
  • nepřesné řazení
  • příliš účinný posilovač řízení
Libor Zezulka
Pegueot 207 RC
Cena základní sestavy 649 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači vpředu, tříbodová pásy vzadu, úchyty ISOFIX vzadu, ABS + elektricky rozdělovač brzdných sil + samočinná aktivace výstražných světlometů, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízení, elektronický imobilizér, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním + automatické zamykání dveří za jízdy, manuální klimatizace, palubní počítač, sportovní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově a podélně nastavitelný volant, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem + 6 reproduktorů, sportovní kožený volant, měkčený plast palubní desky, chromové doplňky, sportovní přední a zadní nárazník, chromovaná koncovka výfuku. Kč
Cena testované sestavy 667 900 Kč
Výbava testované sestavy CD a MP3 přehrávač s ovládáním pod volantem (+ 3.000,- Kč), vyhřívaná sedadla (+ 5.000,- Kč), metalický lak (+ 10.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 128 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 5.7 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 923
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 275
Rozměr pneu: 205/45 R17
Pegueot 207 RC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano