Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 - rychle a stylově

Libor Zezulka
Vidět přijíždět Peugeot 407 Coupé se rovná zážitku. Už z dálky rozeznáte rozdíly mezi 407 a 407 Coupé, když ovšem dorazí francouzské kupátko na několik metrů od vás, budete ohromeni. Tohle Peugeot vážně umí.

Obal prodává, to není žádná novinka. Když se vám nebude mobilní telefon, skříň nebo auto vyloženě líbit, nebudete zřejmě přemýšlet o tom, že za takový produkt utratíte své těžce vydělané peníze. Mnohem pravděpodobněji si koupíte hezky zabalenou čokoládu, sýr nebo kosmetiku než šampón v láhvi staromódních tvarů a s podezřelými nápisy či jogurt vypadající už podle balení starší, než uvádí datum výroby.

Ne nadarmo se o balení (package) hovoří jako o dalším důležitém P marketingového mixu (tzv. 4P). Francouzské automobilky dříve stavěly auta, která sice vypadala sympaticky, ale příliš nevybočovala ze standardu a lákala na řekněme konvenční tvary a charakteristický francouzský komfort – měkce naladěný podvozek, měkká sedadla, velmi účinný posilovač, měkké v podstatě vše.

Většina z toho dnes neplatí. Peugeot, Citroën i Renault navrhují automobily s výrazným vzhledem namíchaným z odvážných křivek, okořeněný špetkou francouzské něžnosti a s podvozky, které mají občas blíže sporťákům než komfortním limuzínám. Samotný Peugeot vsadil na zvýraznění některých tradičních poznávacích prvků, podstatně se protáhly světlomety a přední kapotu, zvětšil znak a také přední převis.

Krása na devět

Nové peugeoty začaly vystavovat na odiv široký úsměv a většinou dynamickou záď. Je to i případ nové 407 Coupé, které má složitý úkol - navázat na úspěch 406 Coupé navržené slavným Pininfarinou. S 407 Coupé Peugeot zvolil odlišnou strategii (žádný outsourcing) a pověřil navržením kabátu nového kupátka své designéry. Kdo se obával výsledku, mohl si vloni v září odechnout.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005 Peugeot představil sériovou podobu kupé, které vycházelo z nového modelu 407, neslo odkaz předchůdce, ale přitom oplývalo celou řadou originálních prvků (ve skutečnosti karoserie nemá téměř nic společního z klasickou 407). Mnohé z nich vyniknou až v denním světle, v provozu. Tak například modifikované, mírně přimhouřené světlomety, sportovní přední nárazník s kulatými mlhovkami a žebrovím na stranách, dlouhá kapota či agresivní záď.

Vidět přijíždět Peugeot 407 Coupé se rovná zážitku, jež ve vás zanechá promenáda světoznámé modelky na módním molu. Už z dálky rozeznáte rozdíly mezi 407 a 407 Coupé, když ovšem dorazí francouzské kupátko na několik metrů od vás a za lehkého šumění zážehového šestiválce a decentního bručení dvou koncovek výfuku zmizí v zatáčce, budete ohromeni. Tohle Peugeot vážně umí.

Z odvážného pětidveřového auta, jehož si však dnes na ulici nikdo nevšimne, neboť se stalo běžnou součástí evropského vozového parku, dokázali designéři vykouzlit manekýna, za nímž se ohlédne nejedna žena a leckterý muž. Klobouk dolů. Krásný design si bohužel vyžádal i daň, tentokrát v podobě velmi vysoké nakládací hrany kufru.

Ve stopách 407

Zatímco karoserie 407 Coupé oplývá originalitou a svěžestí, interiér nabízí osvědčený mix tvarů, materiálů a vybavení s nádechem luxusu a dynamiky. Palubní deska se tvarové neliší od kolegyně z modelu 407, jen může oblékat zajímavé barevné kombinace. Testovaný kousek dorazil v celo-černém provedení, jež sice působí elegantně, ale postrádá náboj např. kombinace červené a černé.

Luxusní dojem vytváří kožené čalounění na dveřích, kožená sedadla a kožený potah určitých partií palubní desky a také hliníkové prvky. Po limuzíně zdědilo kupé i některé neduhy. Opět jsem spílal středové konzole za nepřehlednost danou velkým množstvím tlačítek (často titěrných), v kupé se navíc přidala špatná dostupnost ovládacích prvků na dveřích.

Dlouhé dveře a madlo posunuté daleko dozadu způsobilo, že abych dosáhl na tlačítko otevření oken, musel jsem nepřirozeně ohnout ruku. Naopak jsem si pochvaloval velké množství odkládacích ploch a komfortní sedadla s optimální podporou trupu i stehen. Dobrý dojem ze sedadel trochu kazilo elektrické nastavení sedadla spolujezdce. Svěřit veškeré funkce jedinému tlačítku není špatný nápad, ale Peugeotu se nevydařila jeho realizace.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida Nalézt optimální polohu na sedadle spolujezdce vyžaduje hodně trpělivosti. Nadšený jsem nebyl z velkého volantu a tvrdého koženého potahu. Na zadních sedadlech vlivem prudce se svažující střechy nezbylo mnoho místa na hlavu, kolena za 185 cm vysokého řidiče poskládáte. Na dlouhé cestování, i kvůli krátkému sedáku, to vzadu rozhodně není.

Příjemný motor, nepříjemná převodovka

V modelové řadě 407 Coupé si můžete vybírat mezi třemi pohonnými jednotkami. Základní model s benzínovým čtyřválcem 2.2 litru o výkonu 120 kW asi v České republice nebude prodejním hitem, většina zájemců se bude pravděpodobně rozhodovat mezi třílitrovým benzínovým šestiválcem a výborným naftovým šestiválcem s objemem 2.7 litru (ten jsme testovali například v Jaguaru XJ nebo Peugeotu 607).

Pro náš test jsme zvolili zážehový šestiválec s objemem 3.0 litry (dříve testovaný v kombi 407 SW), jenž vyvine maximální výkon 155 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 290 Nm při 3750 otáčkách. V 407 SW mě motor zaujal velmi kultivovaným chodem v nízkých a středních otáčkách, ale nenadchl dynamikou. Není to tak dávno, co 155 kW a 290 Nm představovalo vynikající dynamické parametry, ale doba se mění.

Například takové BMW vymáčkne ze svého moderního atmosférického šestiválce 195 kW a 315 Nm, šestiválec 3.2 litru koncernu Volkswagen umí 184 kW a 320 Nm a Fordův nejvýkonnější šestiválec ze sebe dostane 166 kW a 285 Nm. Peugeot zatím nemusel kvůli parametrům svého šestiválce propadat panice, v sedanu nebo kombi 407 svůj úkol splnil, ale v sportovně orientované kupé, v němž jde o každý kW a Nm, ztrácí.

Otáčky motoru při rychlostech
př.stupeň 5 př.stupeň 6
130 km/h 3350 2650
160 km/h 4100 3250
200 hm/h 5200 4100

Start a rozjezd probíhal stejně jako v 407 SW. Po nastartování se agregát okamžitě odmlčel a nebyl do cca 2500 otáček téměř slyšet. I s vypnutou klimatizací a audiosystémem jsem začal první výraznější projevy motoru registrovat kolem 3000 otáček a teprve nad 4500 otáčkami motor vydával charakteristické zvuky šestiválce. No charakteristické, tentokrát se mi hlas motoru zdál podstatně méně líbezný, než dříve.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida V kabině zní jednotka ještě docela hezky, nedá se hovořit o nějakém podmanivém zvuku, ale ani iritujícím řevu. Výkon a točivý moment narůstá lineárně, motor nabírá postupně sílu, přičemž kolem 3800 otáček můžete počítat s dostatkem výkonu a točivého momentu na předjetí nebo svižné pružné zrychlení.

Výkon plynule roste do 6000 otáček, kde vrcholí. Špička se dostavuje přesně v 6000 otáčkách, ale ručička končí svou pouť kousek za touto hranicí. 407 Coupé s benzínovým šestiválcem nepostrádá hbitost, ale tohle auto vypadá, že vám vytrhne plíce z těla, na což ovšem motor a především převodovka nemá dostatek potenciálu. Šestistupňový automat svou úlohu v Peugeotu 407 Coupé vůbec nezvládá.

Převodové stupně mění jemně, bez znatelných přechodů, ale co to pomůže, když v klíčových okamžicích podřadí pozdě nebo naopak příliš brzy, či řadí stále nahoru a dolů a nedokáže zvolit vhodný převodový stupeň. Dojem z převodovky rozhodně nevylepší velmi rozvláčná reakce na kickdown, alespoň malou náplastí budiž sportovní mód s rychlejšími (ale mnohdy o to více zbrklejšími) reakcemi.

Jedinou množností, jak si užít trochu zábavy, je přepnout převodovku do sekvenčního režimu a řadit ručně. I když v okamžiku zásahu omezovače převodovka přeřadí, máte celých 5000 otáček na to, abyste z motoru a ostatně celého auta vyždímali maximum. Každopádně kvůli převodovce (nebo zejména kvůli ní) nabudete dojmu, že neřídíte sportovní kupé, ale hodně komfortní, sportovněji orientovanou luxusní limuzínu.

Spotřeba v průběhu testu kolísala mezi 11 -15 litry. Opatrným zacházení s plynovým pedálem docílíte spotřeby pod 11 litrů, dravá sportovní jízda znamená spotřebu nad 16 litrů, dlouhodobě počítejte se spotřebou okolo 12 litrů, tedy pokud si nechcete užívat pouze kultivovanost motoru.

Dálniční express

Jízdní vlastnosti čtyřistasedmičky jsme na Auto.cz opakovaně chválili v několika testech, a tak jistě nebude překvapením, že kupé své praktičtější sourozence v stabilitě, méně potom v komfortu, následuje. Podvozek s elektronicky řízenými tlumiči poskytuje i na 18palcových kolech slušný komfort, běžné nerovnosti nejsou uvnitř téměř cítit, podvozek si dobře poradí i s většími výtluky, jen příčné nerovnosti mu nedělají dobře.

Elektronicky řízené tlumiče umožňují nastavení dvou úrovní tuhosti tlumení – auto a sport. V automatickém režimu čekejte optimální kompromis mezi komfortem a sportovní tuhostí, sportovní režim přitvrdí tlumiče, takže kupé ještě lépe sedí na silnici. Moderní koncepce podvozku s víceprvkovou zadní nápravou nicméně způsobuje, že i v komfortním módu 407 Coupé exceluje v zatáčkách.

Do zatáčky se můžete klidně vrhnout „stovkou“ s vědomím, že auto neuhne ani o píď z vyznačeného směru, zachová si striktně neutrální charakteristiku. „Zatáčku utahujte“ podle libosti, auto vás nezradí. V zatáčkách se navíc málo naklání. Brzdy mají dostatečnou sílu a s noblesou zvládají i opakované brzdění.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida Krok vedle udělal Peugeot s řízením. Příliš účinný posilovač se vám ještě bude zamlouvat ve městě, kde pomáhá s parkováním a manévrováním v nízkých rychlostech, ale jakmile si budete chtít zasportovat, vyklube se z řízení jedna z největších překážek a prohřešků tohoto auta. Ono řízení trochu ztuhne, což ale zdaleka nestačí na to, aby se k vám dostaly potřebné informace.

Nakonec zjistíte, že bez jakékoliv zpětné vazby točíte volantem a nemáme páru o tom, co se děje venku. Pokud se ztotožníte s myšlenou Peugeotu 407 Coupé coby atraktivního a rychlého dopravního prostředku, dokážete se s řízením sžít. Chcete-li od kupé odezvu ryzího sporťáku, musím vás zklamat. Neumí to. Potřebné dispozice nemá ani převodovka, ani motor a třeba ani plynový pedál s dlouhým chodem a flegmatickou reakcí.

Avšak způsob, jakým 407 Coupé ukrajuje dlouhé vzdálenosti, je ohromující. Když ručička rychloměru ukáže 160 km/h, budete si uvnitř připadat, jako byste pádili rychlostí minimálně o 50 km/h nižší, navíc do 160 km/h panuje uvnitř naprostý klid. Tak skvělé aerodynamické odhlučnění nemůže nabídnout žádný z konkurentů. A to mají dveře bezrámovou konstrukci.

Rychle a stylově

Peugeot 407 Coupé se narodil, aby ohromoval okolí svou sexy postavou a rychle, komfortně a stylově přepravil pasažéry, nejlépe dva, z bodu A do bodu B. Pokud chtěli technici dosáhnout takového výsledku, splnili svůj úkol na jedničku. Jestliže však chtěli mít z nástupce 406 Coupé ryzí sporťák, udělali několik hrubých chyb.

Plusy

  • atraktivní design
  • kultivovaný benzínový šestiválec
  • komfortní sedadla s optimálním vedením
  • vynikající jízdní vlastnosti a dobrý komfort odpružení
  • výborné odhlučnění motoru
  • dostatečně účinné brzdy
  • výborné aerodynamické odhlučnění

Minusy

  • nerozhodná automatická převodovka
  • prostor nad hlavou vzadu
  • příliš účinný posilovač řízení
  • průměrný výkon motoru
  • nepřehledná středová konzola
Libor Zezulka
Peugeot 407 Coupé 3.0 V6
Cena základní sestavy 1 250 000 Kč
Výbava základní sestavy elektronický stabilizační systém ESP s ABS s ASR a elektronický rozdělovač brzdných sil plus podpora brzdění v kritických situacích, airbag řidiče s polujezdce, hlavové airbagy vpředu a vzadu, kolenní airbag, bezpečnostní úchyty ISOFIX na zadních sedadadlech, automatické uzamčení vozu v rychlosti nad 10 km/h, variabilní posilovač řízení, automatická šestistupňová převodovka, proměnné pérování AMVAR, hliníková 18palcová kola, regulátor a omezovač rychlosti, parkovací asistent vzadu a vpředu, xenonové světlomety s ostřikovači, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka – elektricky sklopná, palubní počítač, automatická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, pack Komfort – elektrické nastavení sedadel s pamětí, vyhřívání sedadel vpředu a kožené čalounění, sound systém JBL, kožený volant a manžeta řadicí páky, multifunkční displej Kč
Cena testované sestavy 1 327 000 Kč
Výbava testované sestavy navigační systém RT3 s barevnou obrazovkou, CD měničem a radiotelefonem (+55.000,-), metalický lak (+14.000,-), alarm a superzamykání (+8.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2946
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15 / 7.3 / 10.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1712 / 423
Rozměr pneu: 235/45 R18
Peugeot 407 Coupé 3.0 V6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4815
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1399
d) rozvor (mm): 2724
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano