Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn
Spolupráce Peugeotu s renomovaným specialistou Dangel na pohon všech kol trvá již řadu let. Na českém trhu se automobilka se lvem ve znaku může pochlubit výsledky kooperace s Dangelem ve třech modelových řadách Partner, Expert a Boxer. Střední řadu Expert lze s pohonem všech kol získat v obou délkách s jediným motorem 2.0 HDI o výkonu 94 kW a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Importér nabízí jak osobní provedení TePee, tak i furgon.
Automatika
Přerozdělování točivého momentu i na zadní nápravu se dělo pomocí viskózní spojky. Nemuseli jsme tedy za volantem nic řešit a v terénu se věnovat zejména volantu a akcelerátoru. Připojení zadních kol nastávalo po prokluzu předních velmi svižně i plynule. Komfort jízdy přímým směrem jsme tedy ohodnotili na jedničku.
V kluzké zatáčce však bylo potřeba pracovat s akcelerátorem jemně, protože vůz po připojení zadních kol měl tendenci pokračovat přímo po tečně z oblouku ven. Stačilo se však omezit na projetí těžkého úseku bez rychlostních ambicí, a vše bylo v pořádku.
Uzávěrka zadního diferenciálu
Zkoušené provedení Performance zahrnovalo rovněž uzávěrku pohonu zadních kol. Výborná věc zejména kvůli značnému rozvoru 3112 mm a rozložení hmotnosti na nápravy. Její použitelnost byla omezena zejména k vyproštění při zapadnutí. Výhodu jsme spatřovali rovněž během jízdy v bočním náklonu. Na povrchu s dobrou adhezí se točivý moment přenášel téměř celý na přední kola, což šetřilo palivo.
Přibližně 150 kg
Výhodu 4x4 doprovází malus v podobě nárůstu hmotnosti o cca 150 kg. Navýšení pohotovostní hmotnosti však přineslo lepší pérování ve skromně obsazeném vozidle, při průjezdu zatáčkami Expert s víceprvkovou zadní nápravou (v rámci přestavby nahradila tuhou) vykazoval větší míru jistoty. Navzdory zvýšené světlé výšce o 15 mm na celkových 200 mm se Peugeot nenakláněl. Na posádku a zavazadla však zbylo zatížení jen něco málo přes šest metrických centů.
Jediný motor
Ačkoliv model Expert lze běžně získat s třemi verzemi dvoulitrového turbodieselu 2.0 HDI/72/94/120 kW, pro provedení 4x4 byl vybrán střední agregát s točivým momentem 320 N.m. Viskózní spojka je schopna přenést tuto slušnou nadílku síly, agregát o výkonu 94 kW nemá tak velké turbodmychadlo jako ten nejsilnější, dá se s ním tedy jemněji dávkovat produkovaný točivý moment.
Během jízd bez návštěv kluzkého travního povrchu a jemného blátíčka jsme jezdili za 7,5 l/100 km, což proti srovnatelnému Expertu s pohonem pouze předních kol činí nárůst necelý litr. Hmotnost 150 kg zástavby odpovídá přibližně dvěma cestujícím navíc. Na zvýšené poptávce po naftě se také lehce podílel stálý přenos byť minimálního točivého momentu na zadní kola.
Nárůst hmotnosti měl na svědomí ochranný kryt motoru, který tvoří standardní součást přestavby na 4x4. V testovaném a nejvíce terénním provedení Extreme dostanete ještě kovovou ochranu nádrže a diferenciálu zadní nápravy.
Několik verzí
Peugeot nabízí model Expert 4x4 na obou rozvorech 3000 a 3122 mm. Díky tomu zájemce může volit kratší provedení vhodné k transportu například šesti lyžařů včetně výstroje. V devítimístné verzi totiž za třetí řadou sedadel u provedení L1 zůstává jen 0,52 m3 prostoru, což by pro takový počet cestujících bylo málo. Do testu jsme tedy zvolili variantu L2 s třemi řadami sedadel a zavazadlovým prostorem 1,23 m3. Kromě vyšší pořizovací ceny jsme se také museli smířit s menší ovladatelností kvůli nárůstu rozvoru.
Interiér nezměněný
Nabídka konfigurace sedadel plně obsahuje veškeré dostupné varianty běžného Expertu. Znamená to tedy rozmezí počtu sedadel od pěti do devíti, přičemž to pravé ve druhé řadě lze sklápět k zajištění přístupu k zadním sedačkám. Zkoušený Expert poskytoval maximální počet devíti sedadel, přičemž i dvoulavice vpředu vedle řidiče nabízela plnohodnotné místo dospělým pasažérům. Tato konfigurace s třemi cestujícími vpředu je rovněž výhodná pro co největší zatížení přední nápravy, na kterou jde točivý moment primárně.
Osobní verze TePee umí nabídnout také velký užitkový záměr. Snadné sklopení třetí řady sedaček téměř zdvojnásobilo zavazadlový prostor. Tím však variabilita nekončila. K převážení dlouhých předmětů slouží vyjímatelné pravé sedadlo druhé a třetí řady sedaček. K zajištění maximální nákladové kapacity stačí všechna sedadla kromě těch předních vyjmout a získat tak šest kubických metrů prostoru jako doprovod k trojici předních sedadel.
Plusy
- Výborná trakce
- Světlost podvozku
- Ochranné plechy
Minusy
- Omezené užitečné zatížení
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 HDI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1997 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85 x 88 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 94/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 320/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | všech kol |
Brzdy | kotoučové/kotoučové |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6/6,0/6,6 (4x2) |
Délka/šířka/výška (mm) | 5143/1895/1980 |
Rozvor (mm) | 3122 |
Světlá výška (mm) | 200 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2119+(150- 4x4) |
Celková hmotnost (kg) | 2810 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2000 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 1,23 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena (Kč bez DPH) | 632 893 |