TEST Range Rover Evoque eD4: Jízdní dojmy z pohonu 4x2
Záměr nabídnout Range Rover Evoque i ve verzi s pohonem pouze předních kol byl známý od samotného počátku. Poptávka po novém modelu ale výrazně předčila odhady automobilky, a tak Land Rover zatím vyráběl jen dražší čtyřkolky. Produkce varianty 4x2, která se označuje eD4, nabíhá až nyní.
Logika je stejná jako u loni uvedeného Land Roveru Freelander eD4. Bez spojky Haldex (úspora 75 kg), s manuální převodovkou a slabším dieselovým motorem vzniká specifikace schopná dosáhnout v měřícím cyklu nízké kombinované spotřeby – v éře flotilových emisí CO2 mimořádně důležitá věc. Evoque šokuje hodnotou 129 g/km, resp. 4,9 l/100 km.
Vypravili jsme se do Rakouska, abychom vyzkoušeli, jak Range Rover Evoque eD4 funguje na silnici i mimo ní. A to není všechno! Projeli jsme i všechny ostatní verze řady Evoque.
eD4 – s dieselem a bez Haldexu
S Evoquem jsme se dosud setkali ve formě redakčního testu vrcholného modelu SD4 (140 kW, 4x4) s manuální převodovkou. Jeden zásadní rys modelu eD4 zůstává – skvělý manuál od Getragu s přesnou kulisou řazení, která se vyznačuje extrémně krátkými drahami.
Motor je ten samý, 2,2litrový čtyřválcový turbodiesel, ovšem ochuzený o 30 kW a 40 Nm. Díky chybějícímu pohonu 4x4 to, pro někoho možná překvapivě, neznamená takovou nevýhodu, jak by se mohlo z tabulkových údajů zdát. Reálná dynamika nejslabšího provedení za vrcholným modelem nijak zásadně nezaostává.
TEST Range Rover Evoque SD4 – Černočerný provokatér
Základní provedení podvozku bez adaptivních tlumičů neznamená ani ústupky v oblasti komfortu a v otázce ovladatelnosti je jednodušší řešení hnacího řetězce dokonce jasnou předností tohoto auta. Bez parazitních sil na zadních kolech se Evoque chová vyváženěji, je ještě předvídatelnější a stabilizační systém si na suchu odpustí jakékoliv zásahy do řízení.
Jaké jsou plány Land Roveru s Evoquem eD4 na českém trhu? |
„Mohli bychom vycházet z prodejních výsledků Land Roveru Freelander, kde verze eD4 (s pohonem předních kol) představuje 4 % vozů prodaných na českém trhu. Cílová skupina Evoqu je ale jiná, majitelé nejmenšího Range Roveru jezdí mnohem častěji po městě a výsledky konkurence ukazují, že mnoho zákazníků u SUV pohon 4x4 nevyžaduje. Proto teď na začátku odhadujeme podíl verze eD4 u modelu Range Rover Evoque velkoryse na 10 až 50 %,“ nastínil exklusivně pro Auto.cz Georg Staudinger, brand manager Land Roveru pro Českou republiku. |
Land Rover svému produktu opravdu věří, a tak se Evoque eD4 zúčastnil i terénních zkoušek. V blátě nebo na sněhu by pohon 4x4 představoval neoddiskutovatelnou výhodu, na šotolině naopak 4x2 překvapí, jak snadno dokáže držet krok se čtyřkolkou.
Manuální převodovka se systémem start-stop zde navíc ukazuje zajímavou vlastnost. I když je automatika vypnutá, restart motoru zůstává stále v chodu. Při neúmyslném zhasnutí motoru proto není nutné sahat na startovací tlačítko, při vyšlápnutí spojky motor naskočí sám.
Mimo zpevněný povrch se navíc ukazuje, proč je dobře, že Evoque váží 1600 kg. Extrémní tuhost karoserie, kterou lze pocítit už na silnici, zde vynikne naplno. Stylový crossover se nemůže pochlubit velkým křížením náprav, a tak v terénu často zůstává jedno z kol viset ve vzduchu – karoserie ale drží a nepřipustí žádné kroucení.
SD4 a TD4 – čtyřkolka, tentokrát s automatem
Z eD4 přesedám do čtyřkolky. Zajímá mě, jak funguje nejsilnější diesel SD4 ve spojení s automatem. Jedná se o konvenční měničovou skříň Aisin AW F21 se šesti převodovými stupni.
Samočinné ústrojí se snaží nabídnout komfort i řidičský přístup. Zdařile naprogramovaná elektronika proto dokáže vyhladit rozjezd měničem a následně díky jeho přemostění po většinu jízdy držet přímou vazbu mezi otáčkami motoru a rychlostí.
V základním režimu D převodovka vyznává úspornější notu. Nízké otáčky motoru z provozního hlediska nevadí, kvůli nepřítomnosti dvouhmotového setrvačníku (pro manuální převodovku standard) se ale projevuje o kousek hlučněji.
Range Rover Evoque: Podrobné představení
Režim S naopak nabídne efektnější využití potenciálu motoru a nebrání se důraznému vytáčení. Při manuální volbě převodů páčkami na volantu dokonce dokáže nabídnout nějaké ty řidičské zážitky. Ve skutečném provozu pak přijde vhod schopnost i v manuálním módu podřadit při plném sešlápnutí plynového pedálu a naopak přeřadit před omezovačem otáček.
Ve spojení s motorem SD4 (140 kW) se jedná o schopnou kombinaci, která je zdařilou alternativou k manuálnímu řazení. To slabší TD4 (110 kW) může vedle něj teoreticky působit jako chudý příbuzný. Ve skutečnosti se ale podařilo i spojení slabšího dieselu, 4x4 a automatu naladit tak, aby dávalo smysl – jako pohodový společník pro ty, kteří se výměnou za úsporu 75 tisíc korun na pořizovací ceně spokojí s průměrnou, plně postačující dynamikou.
Si4 – jediný benzinový
O dva dny později na brněnském Automotodromu přišla příležitost okusit i benzinový motor Si4. Přeplňovaný dvoulitr má 177 kW a znamená standardně automatickou převodovku a pohon všech kol. Mechanicky tento čtyřválec vychází z motoru Ford 2,0 EcoBoost, což je jasným plusem.
Si4 je nejlehčím a nejrychlejším Evoquem 4x4, podobně jako ostatní benzinové Range Rovery ale vyvolává lehké pochyby nad smyslem své existence. Alespoň tedy v Evropě, kde v SUV oceníme raději úspornější a mírně slabší turbodiesel. Na každý pád Si4 snadněji zatáčí než dieselový SD4, má podstatně širší využitelné pásmo otáček a rychlejší reakce na plynový pedál.
Na rozdíl od Fordu, který 2,0 EcoBoost kombinuje s dvouspojkovou převodovkou, má Evoque ten samý automat jako s dieselovými motory. Rychlost řazení je ale i tak dobrá, jen by při podřazování neuškodily elektronicky dávkované meziplyny.
Range Rover Evoque: Oficiální prolog
Benzinový Evoque můžeme nazývat volbou pro fajnšmekry, ale také nevyhraněným kompromisem. Světy SUV a rychlých benzinových hatchbacků a kupé jsou od sebe natolik vzdálené, že snaha o jejich propojení nepůsobí přirozeně. Benzinový Evoque se snaží spojit jejich vlastnosti a dokonce se mu to i do značné míry daří. I tak ale zůstává otázka, zda je nutné křížit dva naprosto protichůdné přístupy. Asi nepřekvapí, že valná většina potenciálních příznivců žije v zámoří, u nás móda crossoverů zase tak hluboce nezakořenila.