Range Rover Evoque: Představujeme

Range Rover Evoque: Představujeme

 

Nejnovějším přírůstkem do rodiny Range Rover je malý Evoque. Proč není jen převlečeným Freelanderem?

Novinka je třetím modelem pod značkou Range Rover. Cestu k němu otevřel koncept Land Rover LRX, uvedený v lednu 2008 na autosalonu v Detroitu. Jeho hybridní pohon zatím nedošel sériové aplikace, design se ale k radosti publika v produkční podobě změnil jen minimálně.

Snad nikdo ještě nenapínal veřejnost tak dlouho před uvedením modelu. Oficiální předpremiéra se odehrála už v létě 2010 v londýnském Kensington Palace. Druhá karosářská verze se představila pár týdnu na to, nejprve jako maskovaný prototyp. K zákazníkům ale Evoque vyráží až v druhé polovině roku 2011, a to najednou se třemi i pěti dveřmi. Pojďme se proto detailně podívat na jeho techniku.

Přestože se Evoque pyšní mnohými prvenstvími, není prvním třídveřovým autem této značky. První Range Rover totiž v roce 1970 debutoval právě v třídveřové podobě, pětidveřová verze byla uvedena na trh až v roce 1981. Druhá generace z roku 1994 byla už vyráběna jen s pěti dveřmi a tento trend u Range Roveru pokračuje dodnes. Třídveřový Range se tak do nabídky vrací po 17 letech, ovšem jako menší a zcela samostatný model.

Automobilka chce těžit z dobrého zvuku značky Range Rover, přitom je ale jasné, že zákazníky bude lovit hlavně u konkurence. Tento podsegment je pro Land Rover nový a přímá konkurence je silná. Cílová skupina se proto bude do značné míry překrývat s majiteli dražších kompaktních aut, jako jsou nejmenší modely BMW nebo VW Scirocco.

Nezapomíná se ale ani na praktičtější třídveřovou variantu, která v showroomu Land Roveru vyřeší dilema, zda zvolit třídveřový Evoque, nebo méně výrazný pětidveřový Freelander. Navíc se dokáže s plnou silou postavit proti Audi Q3 a BMW X1.

Konstrukce vychází z modulární platformy, kterou dnes sdílí tři automobilky – Ford, Volvo a Jaguar-Land Rover. Známá je zejména pod kódem EUCD; britská automobilka na ní postavila Freelander a říká jí LR-MS, kde MS značí Midsize Platform. Pro účely Evoque vznikla nová verze, která se označuje New Midsize Platform.

A nové je skoro vše – 90 % dílů je specifických pro Evoque. Podlaha byla snížena o 27 mm, aby se i přes nižší stavbu karoserie zachoval dostatečný vnitřní prostor. Kompletně přepracované je i zavěšení, to si musí v Evoqu rozumět s 20paclovými koly.

Z obou náprav je mezi Evoquem a Freelanderem zaměnitelný jediný díl: horní uložení tlumičů zadní nápravy!

Range Rover Evoque: Oficiální prolog

Další úpravy jsou zapříčiněny snahou o co nejkompaktnější balení. 4,35 metru dlouhá karoserie musí nabídnout prostor pro čtyři cestující, tedy mít co nejkratší převisy. Důkladné počítačové simulace umožnily přeskupit jednotlivé komponenty na obou částech auta (motor s příslušenstvím, výfuk, nádrž) tak, že je Evoque nejkratším z konkurentů a dodržuje ideu původního konceptu.

Range Rover Evoque - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelRange Rover EvoqueAudi Q3BMW X1VW Tiguan
Délka [mm]4355438544544426
Šířka [mm]1965183117981809
Výška [mm]1635160815451703
Rozvor [mm]2660260327602604
Zav. prostor [mm]575460420470

Design se na pohled proti konceptu LRX příliš nezměnil. O to větší ale bylo úsilí designérů pod vedením Davida Saddingtona, protože museli převést studii do realizovatelné podoby. Vsadili na moderní rysy i technologie – včetně diod pro denní světla i přední mlhovky.

Pětidveřová verze má střešní díl (mimochodem, může být osazen velkoplošným střešním oknem) shodný s třídveřovou. Liší se ale výška a úhel montáže – v přední části je o 30 mm vyšší než Coupé, vzadu dokonce o 50 mm. Kvůli tomu mají obě karosářské verze jinak vysoké sloupky a specifické všechny části prosklené plochy.

Pečlivě se také ladila aerodynamika. Součinitel aerodynamického odporu činí u studie LRX nikterak lichotivých 0,39 – sériový Evoque se dostal na 0,35. Pro srovnání Range Rover Sport vykazuje 0,37 a velký Range Rover 0,38.

S hmotností se bojuje použitím hliníku na výrobu kapoty motoru a střechy a také kompozitů, například na páté dveře.

Premiéra adaptivních tlumičů, první Range 4x2

Poprvé v historii může být vybaven pohonem jen předních kol. Automobilka tvrdí, že tato možnost je určena pro zákazníky, kteří nevyžadují terénní schopnosti a dávají přednost úspornějšímu provozu. Díky snížení hmotnosti o 75 kilogramů Evoque 4x2 s čtyřválcovým dieselem eD4 produkuje jen 130 g/km CO2, což konkuruje i některým malým autům.

Elektrický posilovač řízení (EPAS) byl vyladěn pro lepší reakce kolem středu řízení a lineární charakter. Pro vylepšení přesnosti a zpětné vazby byl hřeben řízení namontován na přední pomocný rám. Vůz je naladěn tak, aby byl komfortní jako Range Rover Sport, ale s minimem bočních náklonů.

Systém pohonu všech kol Terrain Response je známý z ostatních modelů značky. Základem je mezinápravová elektronicky řízená spojka Haldex 4. generace, která rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle aktuálních jízdních podmínek.

JAKE.AUTO.CZ: Range Rover Evoque – přehled všech testů a dalších článků

Terrain Response je možné nastavit do čtyř režimů – „Obecná jízda“ (pro běžné ježdění a lehký terén), „Tráva / štěrk / sníh“ (pro kluzký povrch a terén), „Bahno a vyjeté koleje“ a „Písek“. Další nastavení „Dynamic“ zlepšuje reakce řízení, je však dostupné jen ve vozech, vybavených odpružením Adaptive Dynamics s adaptivními tlumiči MagneRide.

Jedná se o první terénní vůz, který může být z výroby osazen adaptivními tlumiči. Dodavatelem je BWIGroup, jedná se o novou, třetí generaci tlumičů. Ta se vyznačuje dvojicí cívek a dvakrát rychlejšími reakcemi – charakteristika tlumiče se změní během 10 ms a může se upravit až 50x za sekundu.

Nejmenší Range bude nabízen se třemi motory, dvěma dieselovými a jedním benzinovým. Naftové agregáty jsou úpravami převzaty z faceliftovaného Land Roveru Freelander 2, benzinový motor je zcela nový, ale jeho původ lze vystopovat také u Fordu.

Průduchy na bocích mezi kapotou motoru a blatníkem nejsou samoúčelné – všechny motory mají sání vyvedené sem, aby měly lepší předpoklady pro jízdu v náročných podmínkách.

Dieselový čtyřválec SD4 se vstřikováním common-rail (maximální tlak 1600 bar) a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek dosahuje výkonového maxima 140 kW. Oproti jednotce ve Freelanderu se pyšní 60 % nových, nebo upravených komponent a podle předpokladu má v menším Evoque nižší spotřebu paliva. Slabší turbodiesel TD4 (s pohonem předních kol nazývaný eD4) má výkon 110 kW.

Motor nadčtvercové koncepce (vrtání 85, zdvih 96 mm) má nové vodou chlazení turbodmychadlo s lepším odhlučněním. Ke kultivovanějšímu chodu přispívá kompresní poměr snížený na 15,8:1, který napomáhá splnění normy Euro 5. Zlepšení emisí mají na starosti také žhavící svíčky, které jsou v činnosti i krátce po studeném startu, a EGR ventil s bypassem.

Range Rover Evoque - české ceny a základní technická data
MotorSi4SD4TD4eD4
Převodovka6A6M (6A)6M (6A)6M
Pohon4x44x44x44x2
Zdvihový objem [cm3]1999217921792179
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]177/5500140/3500110/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]340/1750420/1750400/1750380/1750
Max. rychlost [km/h]217200185180
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,61010,811,2
Komb. spotřeba [l/100 km]8,75,75,74,9
Cena Pure [Kč]971.519,-919.111,-850.861,-803.772,-
Cena Dynamic [Kč]1.162.314,-1.117.039,-1.048.788,-1.003.566,-
Cena Prestige [Kč]1.182.051,-1.137.514,-1.069.263,-1.024.235,-

Benzinový Si4 má objem 2,0 litru a dosahuje výkonu 177 kW. Může se pochlubit turbodmychadlem, variabilním časováním ventilů Ti-VCT, přímím vstřikováním (tlak 200 bar) a vyvažovacími hřídeli. Proti atmosférickému řadovému šestiválci i6 o objemu 3,2 litru, který pohání Freelander, je čtyřválec o 40 kg lehčí.

Ačkoliv všechny agregáty mají svůj původ u Fordu, aplikace v Range Roveru musí splnit náročné požadavky. Mazací systém musí zvládnout boční náklon 45°, rozsah provozních teplot musí vyhovět spektru -40 až +50 °C. To proto, že i se Evoquem by se majitel mohl chtít vydat mimo silnice.

K oběma dieselům s manuální převodovkou je dodáván start-stop systém (u Range Roveru premiérově), který dále sníží emise CO2 a spotřebu paliva v normovaném cyklu až o 8 %. I šestistupňová automatická převodovka AW F-21 má vyšší účinnost, a to díky optimalizovanému ozubenému soukolí a oleji s nízkou viskozitou.

Obrazovka DualView, hi-fi Meridian a mnoho dalšího

Malý Range Rover je plný moderní elektronické výbavy. Jmenujme například parkovací asistent s funkcí samočinného podélného parkování, monitorování mrtvého úhlu, celkem pět kamer včetně zadní, která slouží při couvání, bezklíčový vstup, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru nebo adaptivní přední světlomety s automatickým tlumením.

Multimediální prvky představují navigace s harddiskem, příjem digitální a satelitní televize, přehrávač DVD je možné doplnit o obrazovky v zadních sedadlech, bezdrátová sluchátka a dálkový ovladač.

Osmipalcová dotyková obrazovka DualView umožňuje spolujezdci sledovat jiný obraz než řidiči, samozřejmostí je bezdrátové rozhraní Bluetooth a možnost připojení externích zdrojů hudby, na přání i příjem digitální televize. Třešničkou na dortu v oblasti audio zařízení představuje nový hi-fi systém Meridian s nezvykle vysokým počtem 17 reproduktorů o celkovém výkonu 825 W.

Komfortu vedle zmíněných elektronických vymožeností zajisté napomůže duální klimatizace. Ta může obsahovat funkci Park Heater, která předehřeje vůz před samotným odjezdem. Časovač je možné nastavit podle opakujícího se týdne, nebo jednorázově až 16 dní předem.

Model Evoque se na českém prodává od října za ceny od 804 tisíc korun. Kompletní přehled cen a výbav najdete v následujícím článku.

Range Rover Evoque: Na českém trhu od 804 tisíc korun


Range Rover Evoque
 

Range Rover Evoque: Start výroby
 

Range Rover Evoque: Oficiální prolog
 

Range Rover Evoque: Off-road testování
 
Spolupracujeme s TipCars.com
V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Range Rover Evoque: Představujeme







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů

Land Rover se rozhodl oslavit 600.000 vyrobených…

Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici

Ember Special Edition a multimediální systému InControl…

 



 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami ho vítali demonstranti

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami…

Neslavně začala návštěva prezidenta Miloše Zemana na jižní Moravě. Při příjezdu k brněnskému hejtmanství jej…

 

iSport.cz

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného Češi vyzvou Německo

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného…

Zlatá tretra Ostrava přichází s unikátní atletickou novinkou. V 56. ročníku (28. června 2017) se na Městském…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…