TEST Renault Kangoo Be Bop 1,6 16V – Buď Bob
Renault Kangoo je bezesporu dříč, ale jeho mladší sourozenec Be Bop je jeho pravým opakem a je to hračička zvětšená do nadlidských rozměrů. Na první pohled se jedná o sympatického společníka pro volný čas, ale umí být i prakticky využitelný?
Renault Kangoo Be Bop se ve své sériové podobě představil na loňském autosalonu v Paříži. Autíčko krabicovitých tvarů je odvozeno od standardního modelu Kangoo. Hlavními změnami je samozřejmě zkrácení karoserie o 342 mm, pouze čtyřmístný interiér a kompletně nové provedení zadní části s odklápěcím dílem střechy a zasunovatelným zadním oknem.
Na český trh dorazilo Kangoo Be Bop v polovině května a čeští zájemci o tohoto stylového Francouze mají možnost volby mezi benzinovým motorem 1,6 16V (78 kW) nebo turbodieselem 1,5 dCi (78 kW).
Vedle výběru pohonné jednotky bude určitě nejdůležitější rozhodování mezi barevnými variantami interiéru. Ty jsou dvě s označeními Be Chic a Be Fun. První jmenované kombinuje černou palubní desku s červeným čalouněním sedadel, zatímco v druhém září modrá palubní deska a čalounění sedadel modrou, oranžovou a šedou barvou.
renault testy mpv |
Kangoo Be Bop zaujme i barevným provedením karoserie, kdy jsou u všech verzí kapota motoru, část předního nárazníku, kryty vnějších zpětných zrcátek a část zadních dveří vyvedeny v šedé barvě s názvem SIDERAL. V případě volby interiéru Be Chic jsou k dispozici tři laky karoserie – černá NACRÉ, červená PAVOT a bílá GLACIER, která je vedle oranžové ETINCELLE zároveň druhým lakem kombinovaným s interiérem Be Fun.
Sympaťák od pohledu
Necelé čtyři metry dlouhý automobil se nijak nestydí za svůj původ v malém užitkovém voze s nímž je až po B-sloupek prakticky identický. Odlišnosti v přední polovině karoserie se omezují jen na nový nárazník a dvě výklopná okna ve střeše nad sedadly řidiče a předního spolujezdce. Hlavní změny se odehrály v zadní části, která díly bohatému prosklení připomíná pojízdné akvárium.
renault testy mpv | Pozornost okolí Be Bop přitáhne svým barevným provedením i tvarem karoserie, ale hvězdou se stane především za teplých slunečných dní díky stahovacímu zadnímu oknu a odklopné části střechy. Okno můžete ovládat elektricky tlačítkem v interiéru nebo na klíčích, ale střecha se otevírá jen manuálně, což možná není příliš „cool“, ale na druhou stranu se jedná o jednoduchý mechanický systém méně náchylný k samovolnému setrvání v nechtěných polootevřených polohách.
Pro otevření střechy je zapotřebí jednoho člověka s volnýma oběma rukama. Nejvhodnějším způsobem otevření je postavit se na práh zavazadlového prostoru, odjistit dvojici červených pojistek, z nichž je jedna u pravého a druhá u levého C-Sloupku. Následuje jednoduché přesunutí střechy dopředu, kde se zaklapnutím zajistí v otevřené poloze. Postup zavírání je analogický.
Pouze pro čtyři
Interiér se ve své přední polovině příliš neodlišuje od staršího příbuzného s delším rozvorem. Nové je prakticky jen barevné provedení palubní desky, výplní dveří a čalounění sedadel. Řidič i jeho přední spolujezdec se tedy mohou těšit z dostatku prostoru ve všech směrech. Přední sedadla jsou měkká a vynikají téměř naprostou absencí bočního vedení. Při hledání pohodlné pozice za volantem Be Bop trochu připomíná minulost, protože sedadlo řidiče je pouze podélně posuvné a má jen stavitelný sklon opěradla. Komfort výškového nastavování si nedopřejete ani za příplatek. Vzhledem k stáří konstrukce Kangoo překvapí i volant, který je pro změnu stavitelný pouze výškově. I přes tyto nedostatky není problém najít vhodnou pozici za volantem. Díky vyšší stavbě i bohatému prosklení má řidič velmi dobrý přehled o dění kolem celého vozu.
renault testy mpv | Ve druhé řadě sedadel si rozhodně nikdo nebude stěžovat na prostor nad hlavou nebo omezený výhled kterýmkoliv směrem. Špatně na tom nejsou ani nohy cestujících, jestliže jsou sedadla posunuta co nejvíce dozadu. Dostatek prostoru je vzadu i na šířku mezi plastovým obložením nabízí Be Bop 1220 mm a mezi okny dokonce 1651 mm. Drobný problém spočívá snad jen v pozici sezení, která není díky nízko nad podlahou uloženým sedákům právě optimální.
V bocích jsou velké otevřené kapsy i kryté odkládací schránky. Zadní sedadla jsou podélně posuvná a mají stavitelný sklon opěradel. Při odsunuté střeše a staženém zadním okně na nich nevzniká nepříjemný průvan ani při rychlostech okolo 90 km/h, ale na dálnici při jízdě přes 100 km/h je již lepší střechu i zadní okno zavřít, protože vzniká velký aerodynamický hluk.
Zavazadla?
Světe div se! I přes drastické zkrácení rozvoru (o 384 mm) má Be Bop za zadními sedadly ještě úložný prostor. V případě, že jsou zadní sedadla posunuta co nejvíce vzad, je zde prostor o objemu 170 litrů, který se po posunutí zvětší na 230 litrů. To sice není příliš oslnivá hodnota, ale na nákup to stačí. Hlavní problém představuje skutečnost, že věci v místě zvaném zavazadlový prostor je vidět prakticky ze všech stran. V Renaultu si prostě nelámali hlavu nad nenechavci. Nebo snad dobrosdrdečný Be Bop zlomí i špatný úmysl zloděje, jehož by obsah zavazadelníku lákal?
Po vyjmutí sedadel druhé řady nezapře tento Renault své dodávkové kořeny, nabízí využitelný objem 1700 litrů. Ložná plocha Kangoo Be Bop je široká 1190 mm, dlouhá 400 mm po zadní sedadla a 1320 mm po přední sedadla. Na výšku od podlahy po spodní hranu oken má 650 mm a po strop 1040 mm. Po otevření do strany otevíraných jednokřídlých dveří vzniká otvor vysoký 1100 mm a široký 1160 mm. Nákladová hrana je 610 mm nad zemí.
Velmi dobrý přístup do zavazadelníku umožňují jednokřídlé třetí dveře, které je možno otevřít až v úhlu 85 stupňů. Pro lehčí manipulaci ve stísněných prostorech je přítomna mezipoloha ve 32,5 stupních. Díky stahovatelnému zadnímu sklu navíc můžete malé předměty do kufru umístit bez otevření dveří.
renault testy mpv |
Hlavně v klidu
Testovanému Kangoo Be Bop pod kapotou pracoval zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 78 kW (105 k). Tato pohonná jednotka spolupracuje standardně s pětistupňovou manuální převodovkou. Krátký Be Bop se ještě více než standardní Kangoo snaží přiblížit svým chováním a celkovým pocitem z jízdy osobnímu automobilu. Což se z větší části povedlo.
Ve městě si budete připadat jako králové, díky vyššímu sezení a hbitosti podvozku s krátkým rozvorem. Z vozu máte dokonalý přehled o dění kolem vás, komfortní podvozek se snaží odfiltrovat většinu nerovností městských ulic a krátká karoserie společně s průměrem otáčení 9,65 m výrazně zjednodušuje boj o parkovací místo.
Úplně špatně na tom nebudete ani mimo město, kde se Be Bop s benzinovou šestnáctistovkou pohybuje vzhledem k objemu motoru relativně svižně, ale garantujeme vám, že stejně skončíte u jízdy na pohodu. Aerodynamický hluk je na přijatelné úrovni s otevřenou i uzavřenou zádí. Komfortní nastavení podvozku si dobře poradí s rozbitými českými cestami a pouze díky krátkému rozvoru se na těch největších nerovnostech Be Bop lehce zhoupne. Vyšší stavba krátké karoserie se samozřejmě nepříznivě projevuje při snaze o rychlý průjezd zatáčkou, kdy se celý vůz nepříjemně naklání. Celkovému nastavení tohoto Renaultu více než pokusy o sportovní jízdu vyhovuje pohodové brouzdání krajinou v rámci povolených rychlostí.
Naprostým fiaskem skončí snaha o rychlou jízdu na dálnici. S otevřenou zádí se o překonání rychlosti 100 km/h pokusí jen milovníci zvuku vichřice. I při zavřené střeše a zadním oknu proniká do interiéru při rychlostech nad 100 km/h nepříjemný aerodynamický hluk, jehož hlavní příčinou jsou rozměrná zpětná zrcátka a velká čelní plocha vozu ve spojení s krátkou karoserií. Po překonání rychlosti 110 km/h se k aerodynamickému hluku přidává i zvuk motoru bojujícího s aerodynamickým odporem. Pouze pro silné nátury nebo nahluchlé jedince je potom snaha udržet na dálnici rychlost okolo 130 km/h, kdy je hluk už velmi nepříjemný.
Kombinace zážehové šestnáctistovky s velkou čelní plochou se i přes jinak celkem kompaktní rozměry vozu nepříznivě projevuje vedle hladiny hluku i na hladině paliva v nádrži. Při jízdě rychlostí 100 km/h ukazuje otáčkoměr 3250 min-1 a palubní počítač informuje o průměrné spotřebě 7,1 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h stoupne průměrná spotřeba na 10,5 litru na 100 km. Nijak oslnivá není ani průměrná spotřeba 8,1 l na 100 km, jíž jsme dosáhli během týdenního testu, kdy byl Be Bob využíván především k vyjížďkám mimo město výletním tempem.
Závěr
Pro většinu středoevropanů bude Renault Kangoo Be Bop představovat nejspíš pouze „to roztomilé autíčko co se na nic nehodí“, ale na jihu Francie budou mít jiný názor. Be Bop rozhodně nemá šanci uspět ve výběrovém řízení na jediné auto do rodiny a jen těžko se asi prosadí i na místo druhého nebo třetího. Tento Renault v našich končinách zaboduje nejspíš jen u velmi malé skupiny volnomyšlenkářů. Ti si budou naplno užívat francouzský přístup k návrhu a stavbě vozu pro zábavu, protože k ničemu jinému se Be Bop vlastně moc nehodí. Jeho praktické použití v každodenním provozu minimalizuje v základním uspořádání malý a stále odkrytý zavazadlový prostor ve spojení s poměrně žíznivým benzinovým motorem. Do konečného počtu prodaných kusů určitě výrazně promluví i cena, která je i přes bohatou základní výbavu pro Čecha vysoká. Renault Kangoo Be Bop se tak na českém trhu stane nejspíš stejně nepochopeným vozem jako Citroën C3 Pluriel, jemuž se u nás příliš nedařilo, zatímco ve Francii patří k oblíbencům.
První cena vozu | 389.900,- Kč (Kangoo Be Bop, 1,6 16V, 78 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 389.900,- Kč (Kangoo Be Bop, 1,6 16V, 78 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 389.900,- Kč (Kangoo Be Bop, 1,6 16V, 78 kW ) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 439.900,- Kč (Kangoo Be Bop, 1,6 16V, 78 kW ) |
Plusy
- Pozitivní design
- Komfortní podvozek
- Prostorný a vzdušný interiér
- Ucelená standardní bezpečnostní výbava
- Bohatá základní výbava
- Odkládací prostory v interiéru
Minusy
- Spotřeba benzinového motoru
- Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
- Absence krytu zavazadlového prostoru (není ani za příplatek)