TEST Renault Scenic RX4 2.0 16V
Renault Scenic, jakožto evropský průkopník kategorie vozů "minivan" slaví velké prodejní úspěchy. Na tento úspěch již zareagovala řada konkurenčních automobilek, a tak tu máme Opel Zafira, Citroen Xsara Picasso a také například Fiat Multipla.
Renault však neusíná na vavřínech a připravil na bázi Scenicu "novou" kategorii automobilu, která by se dala nazývat SUV-VAN. Volný překlady by mohl být - velkoprostorový automobil pro volný čas s terénními schopnostmi.
Popis výborně promyšleného interiéru (prakticky shodného s běžným Scenicem) si dovolím částečně převzít z minulých testů, jelikož by šlo o popisování téhož. Nové postřehy k verzi RX4 připojuji níže.
Posez na místě řidiče je vyvýšený přibližně o 20 cm, volant je pozvednut nahoru. Musím přiznat, že na "autobusovou" polohu volantu jsem si za celý test nemohl zvyknout. Tyto změny jsou však oproti normálnímu osobnímu vozu zajímavé hlavně z důvodu většího výhledu v městském provozu a menší únavy na dlouhých trasách díky vzpřímenému posezu řidiče.
Na zadních sedadlech mají i větší osoby dostatek místa jak pro nohy i pro hlavu. Navíc u Scenicu je každé sedadlo zvlášť posuvné v rozmezí cca 200 mm, takže je možno například prostřední sedadlo posunout dopředu a tím uvolnit místo pro ramena, pokud se tři pasažéři vzadu tísní. Prostřední sedadlo je bohužel o 50 mm zúženo. Pokud jedou ve voze čtyři pasažéři je možno prostřední sedadlo vyjmout a krajní sedadla posunout o 11 cm do středu. Je nutno dodat, že ani bezpečnost na zadních sedadlech není ochuzena a všechny sedadla jsou vybaveny tříbodovými bezpečnostní pásy. Jako u každého správného vanu, lze tato sedadla vyjmout (hmotnost sedadla cca 14 kg) a vytvořit tímto obrovský zavazadlový prostor s plochou podlahou a objemem 1800 litrů (!). Další zajímavostí u Scenicu je police v zavazadlovém prostoru, která je jednak přestavitelná do dvou poloh a navíc je zpevněna tak, že unese až 50 kg. Celý interiér je skutečně příkladně promyšlen s řadou drobných, ale funkčních detailů.
Nový Scenic RX4 se navenek odlišuje především 16palcovými ráfky z lehké slitiny a mohutnými pneumatikami Michelin 4x4 o rozměru 215/65 R16. Druhým nezaměnitelným prvkem RX4 je "oplastování" celé spodní části karosérie ochrannými plasty. Ty však bohužel nemají příliš kvalitní zpracování a také jejich nenavazující linie mezi dveřmi a blatníky působí příliš komplikovaně. Třetím nepřehlédnutelným prvkem je zadní část vozu, kde jsou páté dveře nahrazeny dělenými s otevíráním do strany Toto řešení má však nevýhodu v méně pohodlném přístupu do zavazadlového prostoru. Nejprve je nutno otevřít horní část - okno a teprve poté otevřít do strany dveře. V některých případech je možné vkládat menší a lehčí předměty jen přes otevřené okno. Je však hodně vysoko, takže tuto možnost asi majitelé RX4 nebudou příliš často využívat.
Dvoulitrový šestnáctiventilový čtyřválec má nejvyšší výkon 102 kW, což jej papírově staví do role siláka, který nebude mít s poměrně těžkým (pohotovostní hmotnost - 1465 kg) RX4 větší potíže. Jízda však tento předpoklad bohužel nepotvrdila. Motor je v nízkých otáčkách bez zátahu. Ve vyšších otáčkách je výkon motoru lepší, ale výrazně stoupá hluk pronikající k posádce vozu. Spotřeba také není nízká - okolo 11-12 l/100 km. Na základě těchto faktů se jeví jako moudřejší výběr turbodieselu 1,9 dCi (75 kW, 200 Nm).
Předpoklad pro jízdu v lehčím terénu je splněn pohonem všech kol. Jde o známý princip, kdy jsou většinu času poháněna přední kola a zadní se automaticky připojují jen v případě prokluzu předních. RX4 vcelku pochopitelně postrádá redukci (ta by neúměrně zvýšila cenu). To jej však vyřazuje z jízdy v opravdu tvrdém kopcovitém terénu, kde by se "uvařila" spojka při rozjezdech, protože první převodový stupe®ĺ je příliš těžký. Přesto je jízda v lehčím terénu bezproblémová a přiřazení zadních kol probíhá neznatelně a včas.
Jízdní vlastnosti v běžném provozu jsou dobré a prakticky se neliší od běžného Scenicu.
Základní cena Renaultu Scenic RX4 2,0 16V je 780.000 Kč. To je o 166 tisíc korun více než u "obyčejného" Scenicu se stejným motorem a obdobnou výbavou. Zda je to za pohon všech kol a změny designu vozu cena odpovídající, rozhodnou zákazníci...