Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Arkana TCe 160 EDC – Konečně správný motor?

Ondřej Mára Ondřej Mára 23. 3. 2022 • 21:09
39
51
Zobrazit náhledy (39)
Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC

Stylové francouzské SUV kupé konečně dorazilo s nejvýkonnější motorizací, která v kombinaci s příjemně naladěným podvozkem nabízí zajímavou jízdní charakteristiku. To vše navíc ve velmi zajímavém balení.

Design, interiér


Renault Arkana není v naší redakční garáži žádnou novinkou, v minulosti už jsme totiž otestovali základní čtyřválec TCe 130 EDC i hybridní pohonné ústrojí E-Tech Hybrid. Obě motorizace testoval kolega David, který si pokaždé stěžoval právě na pohonnou jednotku. Ať už kvůli výkonu, nebo charakteru.

Stížnosti na nedostatek výkonu by však měly být minulostí, neboť jsme tentokrát konečně dostali vrcholné provedení, nesoucí označení TCe 160 EDC. Začněme ale klasicky od exteriéru a interiéru (opět) testované verze R.S. Line, což si dovolím projít trochu svižněji.

Stále nepřehlédnutelný

Mnozí si nejspíš vzpomenou, že model arkana není v nabídce automobilky žádným nováčkem. Na ruském trhu, kde je model postaven na základech sdílených s dusterem, se prodává dokonce již od roku 2019. Evropská verze, jejímž základem se staly modely Clio a Captur, byla představena koncem léta 2020 a na český trh vstoupil vůz během loňského dubna.

Navzdory delší přítomnosti na trhu na sebe však auto stále strhává pozornost. A vlastně se ani není čemu divit. Stačí se zadívat na elegantní světelný podpis standardních Full LED světlometů, výraznou masku a trendy karoserii ve stylu SUV-kupé, která jako by vypadla z designových dílen německých prémiovek.

Vzhled testovaného vozu pak podtrhuje ještě zmiňovaná vrcholná výbava R.S. Line, která zaujme například specifickým předním nárazníkem, jehož integrovaná lišta odkazuje na přední spoiler vozů formule 1.

V podbězích jsou standardně černá 18“ litá kola v designu Silverstone, karoserii zdobí zadní difuzor nebo boční lišty v odstínu šedá Gun Metal, nechybí dvě chromované koncovky výfuku a za zmínku stojí i výrazný oranžový lak Valencia.

Kabina, která mi po prvním usednutí ihned připomněla Renault Captur, potěší slušnou ergonomií a kupou měkčených plastů, na kterých si automobilka v poslední době zakládá. Testovaný vůz navíc dostal elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, větší digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,2 palce (umí nabídnout i zobrazení s velkou mapou) nebo infotainment s 9,3palcovou dotykovou obrazovkou.

Video se připravuje ...

Prostorný, ale tlačí

Po uživatelské stránce je celé pracoviště řidiče zvládnuto velmi obstojně. Potěší příjemně tvarovaný sportovní volant, logicky rozmístěné ovládací prvky, jednoduchý panel klimatizace a bohatá funkcionalita. Ostatně testovaný vůz dostal i 360° kamerový systém se slušným rozlišením. Zamrzí snad jen trochu pomalejší zobrazení infotainmentu.

Po stránce prostornosti si vpředu nemám příliš nač stěžovat, snad až na jednu výjimku – přední část poměrně širokého středového tunelu. Navzdory spoustě měkčených plastů je totiž v místě, kde jsem si na delších jízdách opíral pravé koleno, tvrdý plast, který po chvíli začne nepříjemně tlačit do nohy. Je to drobnost, ale na delších cestách zamrzí.

Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC

Velmi mile mě však překvapil prostor na zadních sedadlech, který bývá u SUV-kupé obětován stylově klesající střeše. U arkany jsem však při svých 183 centimetrech neměl s místem nad hlavou žádné potíže. Vlastně mi zde zbyla i rezerva. Slušná je navíc i rezerva před koleny a potěší i pohodlné nastupování. Cestování ve čtyřech dospělých tak nebude problém.

Slušně zvládnutý je navíc i zavazadelník, který nabízí standardní objem 513 litrů, jednoduché tvary, dvojité dno nebo možnost příplatkové rezervy.

Motor, jízdní vlastnosti


Konečně patřičný elán?

Jak už jsem zmiňoval v úvodu – dosud testované motorizace TCe 130 a E-Tech Hybrid 145 byly během předchozích testů kritizovány pro nedostatek elánu, což tedy platilo obzvlášť pro hybrid. Tentokrát jsme ale do testu dostali vrcholnou motorizace TCe 160 EDC, která by měla všechny stížnosti na nedostatek dynamiky jednou provždy smazat.

Opět jde o zážehový turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1332 cm3 s přímým vstřikováním paliva, který navíc doplňuje mild-hybridní (řečí automobilky spíše mikrohybridní) systém s pomocným 12V elektromotorem. Konkurence přitom dnes ve většině případů sází na 48V technologii.

Spalovací motor nabízí nejvyšší výkon 116 kW (160 k) při 5500 min-1 a nejvyšší točivý moment 270 Nm v rozmezí 1800 až 3750 otáček. Akceleraci z 0 na 100 km/h tak vrcholná arkana slibuje za 9,1 sekundy, tedy o 0,7 sekundy rychleji než slabší motorizace TCE 130. Maximální rychlost je pak shodných 205 km/h.

Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC

Motor je sice v nižších otáčkách letargičtější, kolem 2000 min-1 ovšem začíná ožívat a největší zátah je pak cítit především ve středním pásmu otáček. Auto je přitom poměrně dlouho tiché a v dobře odhlučněné kabině začnete o motoru vědět až při překonání 3500-4000 otáček. Zvuk motoru je přitom i ve vyšších otáčkách vcelku snesitelný.

O přenos výkonu na přední kola (čtyřkolku arkana nenabízí) se opět stará sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka EDC, která mi však v základním jízdním režimu přišla možná až příliš laxní. Respektive s přeřazením na vyšší stupeň neváhala, ovšem s podřazováním si evidentně nikdy moc jistá nebyla.

Například i při výraznějším sešlápnutí akcelerátoru tak chvíli trvalo, než převodovka vzdala snahu vytáhnout motor z nižších otáček a raději podřadila. Několikrát navíc předvedla i trochu zvláštní zacukání. Neochota k akceleraci se však dá řešit buď pádly řazení na volantu, nebo přepnutím vozu do sportovního jízdního režimu, který motor a převodovku krásně nabudí.

Motorizace TCe 160 EDC navíc ve volbě jízdních režimů nabízí možnost aktivace/deaktivace funkce plachtění, která při jízdě na volnoběh (například dojíždění kolony/zpomalování) dokáže odpojit spalovací motor. Kromě toho by měl 12V mikrohybrid přispívat také k lepší akceleraci a plynulejšímu fungování systému stop-start, přesto se stále nemohu zbavit dojmu, že konkurence dokáže nabídnout náběh systému stop-start rychleji a navíc kultivovaněji.

Svižný pohodář

Bez ohledu na drobné výtky k převodovce a renaultímu mikrohybridu, se mi ale zvolená motorizace zamlouvala. Vrcholná arkana sice pořád není žádným sportovcem, dokáže však nabídnout dostatek elánu pro svižné přesuny po okreskách i na dálnicích, kde umí bez problému pružně zrychlovat.

Spíše pohodové naladění pak ukazuje i podvozek, který působí komfortně a schopně filtruje většinu nerovností i na 18“ kolech obutých do pneumatik s rozměrem 215/55 R18. V ostřejších a svižněji projetých zatáčkách se sice karoserie lehce naklání, což by nemělo být s ohledem na světlou výšku 200 mm žádným překvapením, přesto zůstává arkana příjemně čitelným a dobře ovladatelným autem. Příjemně nastavené je také řízení, i díky němu působí arkana ve městě hezky živě.

A spotřeba? Zatímco automobilka hovoří o kombinovaném průměru v rozmezí 5,8 až 5,9 l/100 km (tedy stejně jako u slabší verze TCe 130 EDC), já jsem se obvykle pohyboval se spotřebou okolo 7,4 l/100 km. Při snaze o hospodárnou jízdu mimo město se dala spotřeba stlačit i pod sedm litrů, naopak sportovnější jízda a jízda po městě hnala spotřebu tradičně výš – klidně i přes devět.

Renault Arkana TCe 160 EDC Renault Arkana TCe 160 EDC

Závěr


Závěr

Trochu mě mrzí, že na konci nemohu nabídnout přímé srovnání motorizací TCe 140 EDC a TCe 160 EDC, které papírově kromě výkonu 20 koní, 10 Nm točivého momentu a lepší akcelerace o 0,7 sekundy dělí především cenový rozdíl 30.000 korun.

Nejsem tedy schopen říci, jak moc se tenhle příplatek vyplatí, osobně jsem však byl s naladěním vozu spokojen. Výrazný design jde ruku v ruce se slušnou dynamikou, příjemným naladěním podvozku, nečekaným vnitřním prostorem, bohatou výbavou a ve výsledku i zajímavou cenu.

Ta začíná od 675.000 Kč v základní verzi Zen se základní motorizací TCe 140 EDC. Vrcholná motorizace TCe 160 EDC startuje s vyšší výbavou Intens od 770.000 Kč, testovaný kousek ve výbavě R.S. Line a s pár příplatky pak vyšel na 875.000 Kč.

Možná si teď říkáte, že to není zrovna málo, jenže arkana nabízí skutečně zajímavou kombinaci designu, komfortu, dynamiky a také výbavy. Osobně si navíc myslím, že při současných trendech bude arkana ještě dlouho zajímavým vozem, který bude přitahovat pozornost a možná vytvářet iluzi ještě hodnotnějšího vozu.

Nejlevnější verze modelu 675.000 Kč (Zen, TCe 140 EDC)
Základ s testovaným motorem 770.000 Kč (Intens, TCe 160 EDC)
Testovaný vůz bez příplatků 843.000 Kč (R.S. Line, TCe 160 EDC)
Testovaný vůz s výbavou 875.000 Kč (R.S. Line, TCe 160 EDC)

Plusy

  • Výrazný design
  • Komfortní podvozek
  • Vnitřní prostor
  • Bohatá výbava  

Minusy

  • Laxní převodovka
  • Pomalejší infotainment
  • Tvrdé plasty u pravého kolene  
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Renault Arkana TCe 160 EDC
Cena základní sestavy 843 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, varování před opuštěním jízdního pruhu s automatickou korekcí jízdní dráhy, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, specifické nárazníky, 18" kola z lehkých slitin, dekor se strukturou karbonu, full-LED světlomety, LED koncová světla, dešťová a světelný senzor, bezrámečkové elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, přepínač jízdních režimů, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, palubní počítač, sada na opravu pneumatik, automatická jednozónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, sportovní volant potažený kůží Nappa, elektrické ovládání předních a zadních oken, vyhřívaná přední sedadla, digitální přístrojový štít, multimediální a navigační systém Easy Link s 9,3" dotykovou obrazovkou, ambientní osvětlení interiéru, kožené čalounění. Kč
Cena testované sestavy 875 000 Kč
Výbava testované sestavy Oranžová Valencia EQB, Easy Pilot (7.500 Kč), kamerový systém 360° (10.000 Kč), digitální přístrojový štít 10,2“ (), černá střecha (10.000 Kč), rezervní kolo (5.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 116 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1800 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 131
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 513 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 529
Rozměr pneu: 215/55 R18
Renault Arkana TCe 160 EDC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4568
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1576
d) rozvor (mm): 2720
e) rozchod vpředu (mm): 1562
f) rozchod vzadu (mm): 1584
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
30. 3. 2022 23:19
Re: Neurazil ani nenadchnul
Ano můžu potvrdit. Nám 1.5 tsi v leonu po 55tis km ukazuje o 0.8 méně než se tankuje.
Avatar - Mikesus
30. 3. 2022 23:19
Re: Neurazil ani nenadchnul
A něco z vlastní zkušenosti by nebylo? Máme 1.5TSI 96kw v leonu 2019 a podle tankování a aktuálně 55tis km kecá o 0.8l. Takze bohužel ani u novějších motoru to nezlepšili
Jaké překvapení, že dáváš odkazy na něco, co s reálném nemá mnoho společného. Viz akcelerace hybridní camry na 200 s omezovacem na 180 že?
Avatar - xxc
25. 3. 2022 21:50
Re: Re: Neurazil ani nenadchnul
Ale zase v Capture to musela byt tce 130, bol to orezaný motor, možno tie 160ky sú lepšie. Ja nemám názor ovplyvnený vlastnou garážou, tak možno preto, delím sa tu len o skúsenosti.
Avatar - Ozzman
25. 3. 2022 06:32
Re: Neurazil ani nenadchnul
Neudivuje mne, že zrovna ty máš naprosto opačný názor, než většina :D
24. 3. 2022 21:43
Re: Neurazil ani nenadchnul
Tady je změřená spotřeba podle dotankování a u 1.5 TSI je PP naopak pesimistický o 0,2 litru
https://www.youtube.com/watch?…
Články odjinud