TEST Renault Twingo Gordini - TmavomodRý Svět
Už to jsou dva roky, co jsme testovali poprvé Twingo RenaultSport, nyní je na řadě redakční test modelu Twingo Gordini.
Má to ale nějaký význam, když je Gordini víceméně pouze modré s bílými pruhy a plně vybavené? Ano, rozhodně má, protože původní Twingo mělo standardní RS podvozek a gordini má naopak sériově podvozek Cup.
Označení Gordini svého času znamenalo, že na cenovce bude oproti výchozímu Renaultu dvojnásobná cifra. Tomu ostatně odpovídalo i množství provedených úprav. Dneska už není zájem dělat z Gordini tak exkluzivní značku, jde prakticky jen o lépe vybavené verze RenaultSport.
Ale Renault to určitě nemá špatně vymyšleno. Ten, kdo chce RS verzi bez příkras a spousty více či méně nepotřebné výbavy, koupí prostě RS. A ten, kdo potřebuje k výkonu i všemožné prvky luxusu, koupí Gordini, protože v tomto paketu má jednotlivé prvky nejen levnější, ale auto navíc vypadá mnohem stylověji.
Neviditelnost nehrozí
Kdo z řidičů sportovních aut není alespoň trošku exhibicionista? OK, majitelé Golfů GTI asi nejsou, ale ti ostatní se rozhodně nestydí za to, že má jejich auto výrazněji tvarované nárazníky, velká kola, nějaké to křídlo a masivnější prahy. A na tohle nyní sází i Gordini.
Zatímco Twingo byste asi na silnici snadno přehlédli, RS neRS (tedy pokud byste ho zrovna neměli plné zpětné zrcátko), v případě verze Gordiniho se vám to zcela jistě nestane. Bílé pruhy s G vodoznakem jsou totiž opravdu signální a na takovémhle autíčku dokonce extrémně provokativní. K tomu si přidejte bílé lemování mlhovek, černě lakovaný střed nárazníku a vytažené blatníky - rázem máte před sebou vyzývavého, drzého „pankáče“, jemuž budete svůj pohled věnovat, ať chcete nebo ne. Chvíli si ho budete prohlížet v zrcátku ...a pak vás nejspíš předjede a zmizí z dohledu.
Modrobílá nálada se zvenku nastěhovala i do kabiny, nejvýraznější jsou určitě proužky na volantu, které jsou v ose těch na karoserii. Jinak je vše při starém, což ovšem není rozhodně sentimentální povzdechnutí – sedadla mají perfektní boční vedení a volant parádně tvarovaný věnec. Trochu vadí jen ten vyšší posaz za ním.
Motor? Ohrožený druh
Nic speciálního bohužel nemůžeme čekat ani pod kapotou. Tedy nic proti výchozí atmosférické šestnáctistovce o výkonu 98 kW (133 k) při 6750 min-1, díky bohu za ní, v dnešní turbo-hysterické době, ale auto s G ve znaku mohlo přece jen nastrkat pár kohoutů do kurníku navíc.
Motor poskytuje lehkému autíčku naprosto dostatečnou dynamiku, a to i ve středních otáčkách. Kvůli točivému momentu 166 Nm při 4400 min-1 turbofanda nezvedne ani obočí, nám ostatním to ale určitě bude stačit.
To nejlepší ze sebe ale stejně vydá Gordini až nahoře. Největší chuť do života má od 5000 min-1 do omezovače v 6900 min-1.
Po přeřazení těsně před omezovačem padnou otáčky sice ke čtyřem a půl tisícům, tedy kousek pod optimální hranici, při jízdě to ale nijak zásadně nevadí.
Sportovnější podvozek
A jak funguje u Twinga podvozek CUP? Ačkoli překvapuji sám sebe, musím přiznat, že tohle auto bych si asi pořídil spíše se standardním „eresovým“ naladěním šasi.
CUPový setup sice dokáže potlačit náklony v zatáčkách a zpřesnit reakce auta na pohyby volantem, takže se Twingo stává jistějším, „motokárovějším“ a lépe ovladatelnějším na hranici smyku. To sice zní úžasně, nicméně tohle auto už pomalu přestává být příjemné pro každodenní ježdění, pokud tedy nejste masochisté.
Tuhé pérování sice stále velmi dobře zvládá rázy od nerovností, ale toto naladění v kombinaci s kraťoučkým rozvorem způsobuje nepříliš příjemné kmitání karoserie a tím i natřásání posádky. Místy zaznamenávám na špatném povrchu i mírné poskakování auta.
Nicméně věřím tomu, že i CUPová specifikace si najde své zastánce. Jestli totiž Twingo něco neztratilo, je to radost z jízdy, která se jen trochu posunula směrem k jistotě, stabilitě a zlepšené ovladatelnosti.
Méně hravé, ale ostřejší
Tam, kde Twingo RS nadchne rozevlátostí a ochotou k přetáčivým hrátkám, tam Twingo Gordini uchvátí ovladatelností a jistotou, řízení je u obou aut stejně vypiplané, což znamená přesné, ostré a s perfektně vyváženým posilovačem.
Ani jedno křivé slovo ode mne neuslyšíte ostatně ani na adresu brzd, za co by ovšem inženýři Renaultu zase potřebovali vykrákat za vlasy, je řazení. Stále je gumové, na neutrálu zatuhlé, při změně kvaltů v něm lupe a ani kulisa není právě nejpřesnější.
Ale je to marné, Twingo Gordini (i Twingo RS) budete zcela jistě milovat i tak. Tím spíš, že Renault nyní nabízí oba vozy v akci za 319.900,- Kč (Twingo RS), respektive za 369.900,- korun za RS Gordini.
První cena vozu | 192.900,- Kč (1.2 Acces, 43 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 349.900,- Kč (Twingo RS, 98 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 399.900,- Kč (Twingo RS Gordini, 98 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 399.900,- Kč (Twingo RS Gordini, 98 kW) |
Plusy
- Tvarování a rozměry sedadel
- Velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- Výkonný a tichý motor
- Přesné řízení
- Velmi dobrá jízdní dynamika
- Příznivá cena
Mínusy
- Posaz za volantem
- Nesportovní charakter řazení
- Neklid podvozku na nerovnostech