TEST Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only
V době, v níž pohon všech kol patří k bontonu i v osobních autech střední nebo dokonce nižší střední třídy, je trochu překvapivé, že do velkých a ne právě levných rodinných MPV největší kategorie zatím čtyřkolky příliš nepronikly.
Ať hledáte, jak hledáte, buď skončíte u poměrně exotického, a tak trochu nepravého MPV Fiat Freemont, nebo u klasického dua VW Sharan/SEAT Alhambra. Na počátku letošní zimy jsme sáhli po Alhambře s nenápadným přívlastkem 4, značícím pohon všech čtyř kol.
Téměř identickou Alhambru 2,0 TDI (103 kW) jsme testovali před rokem a nebýt velmi decentní číslice 4 na zádi, nebylo by možné čtyřkolku na parkovišti vůbec identifikovat.
Za jízdy je to ale už jiné. 320 Nm, které umí poslat na kola prostřední výkonová verze dvoulitrového TDI (v nabídce je ještě 85kW a 125kW provedení), stačí k tomu, aby se dostavily problémy s trakcí. U čtyřkolky ale o něčem takovém není ani památky. Jakkoli rychlé rozjezdy na jakémkoliv povrchu jsou jisté, bez náznaku prokluzu předních kol.
Zásluhu na tom nemá nikdo jiný, než důvěrně známý Haldex 4. generace. Jde o relativně jednoduché a celkem spolehlivé řešení aktivního přerozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy, které u neterénního vozidla dobře plní všechny běžné úkoly.
Podobně jako v jiných vozech s tímto řešením (například všechny současné Škody 4x4, VW Passat 4Motion, nebo SEAT Altea XL 4) se ani tady při spínání zadního pohonu nečeká na prokluz a v potenciálně kritických situacích míří k zadním kolům preventivní dávka hnací síly motoru.
Jádrem systému je vícelamelová spojka v olejové lázni integrovaná do jednoho celku s rozvodovkou a diferenciálem zadní nápravy. Řízení celého systému je elektro-hydraulické, elektrické impulsy pouštějí k lamelám regulační tlak oleje 30 bar ze zásobníku. Samotný tlakový olej produkuje elektrické čerpadlo, nezávisle na aktuálním prokluzu, resp. rozdílu otáček předních a zadních kol.
seat testy mpv
K přerozdělování hnacích sil dochází nejen při rozjezdech, ale taky během jízdy. Protože se nám nepoštěstilo Alhambru 4 vyzkoušet na sněhu, nejvýraznějším vjemem, který jsme si z jízdy odnesli, je větší stabilita. Týká se to jízdy na dálnici, ale i výjezdů z prudkých zatáček, kde mívají přední kola potíže.
Alhambra je dost velké a poměrně těžké auto, takže čtyřkolka není na standardním povrchu s dobrou adhezí tak cítit, jako u Octavie nebo hravého Yetiho. Berte ji ale jako zálohu. Pro všechny případy.
Naopak kdo s rodinou míří pravidelně na hory, nebo se jen potřebuje vyškrábat k chalupě po rozbahněné polní cestě, už správně tuší, že je tady na správné adrese.
Alhambra 4 je jasnou alternativou pro všechny, kteří si myslí, že SUV jsou jen módní záležitostí, ale pohon všech kol do praktického a prostorného auta považují za dobré řešení.
seat testy mpv
Milým překvapením je, že to ani není zbytečně drahé! Příplatek 48 resp. 46 tisíc Kč (u vyšší výbavy Style) považujeme v celkové ceně auta (první cena Alhambry 4 činí 777.900,-Kč) a s přihlédnutím k širšímu využití za naprosto přiměřený.
Větším jízdním odporům a navýšení pohotovostní hmotnosti je bohužel úměrný i nárůst spotřeby. My jsme jezdili v průměru za 8 l/100 km, dálničních 130 km/h znamená odběr 7,7 l/100 km, zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu na 5,8 l/100 km. Proti loni testované Alhambře s pohonem předních kol jde o nárůst o 1,5 l/100, resp. 0,4 l/100 km.
Z uživatelského hlediska je podstatnou informací to, že pohon zadní nápravy zevnitř nepoznáte, nebo-li, nemění se nic na objemu zavazadelníku ani možnosti vybírat mezi pětimístnou nebo sedmimístnou verzí interiéru.
K dokonalosti chybí Alhambře 4 dvě věci: Možnost připlatit si za automatickou převodovku DSG a právo volby silnější varianty motoru 2,0 TDI. Ta stočtyřicetikoňová zvládá důstojně rozpohybovat auto se sedmičlennou posádkou jen tak tak.
První cena vozu | 626.900,- Kč (Reference 1,4 TSI 110 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 777.900,- Kč (Reference 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4) |
Základní cena testovaného vozu | 855.900,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 926.400,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4) |
Plusy
- Ve třídě unikátní pohon 4x4
- Přijatelná spotřeba, palivová nádrž na 70 l, velký dojezd
- Variabilita ani prostornost není pohonem omezena
- Kultivovaný motor, výborně odhlučněný interiér
- 7místné uspořádání, snadná manipulace se sedadly
Mínusy
- Nedostupnost automatické převodovky a silnějšího motoru
- Špatný výhled šikmo vpřed
- Omezená šířka pro nohy řidiče