TEST Seat Ibiza 2015: První jízdní dojmy z Barcelony
Seat Ibiza se vyrábí již ve čtvrté generaci, přičemž ta poslední přišla na trh již v roce 2008. O čtyři roky později pak proběhla modernizace, která přinesla třeba jiný design světlometů i zadních svítilen. Už to vypadalo, že se brzy představí nová Ibiza, nakonec se tak však nestalo a nyní vůz dostal další facelift.
Podle Seatu je vzhled současného vozu stále populární a nebylo tedy moc co měnit. Přesto by bystré oko změny nalezlo, přičemž nejvýraznější je jiný design předním světlometů, které dostaly diody pro denní svícení. Nová jsou rovněž barevná schémata, chcete tedy kola a kryty zrcátek fialové, stejně jako prvky v interiéru? Není problém. Objevit je možné také odstíny laku šedá Moonstone a velmi pěkná rudá Chilli.
Hlavní inovace se však skrývá uvnitř vozu. V prvé řadě jde o interiér, který se chlubí rozměrnou obrazovkou, novou, kvalitnější palubní deskou a různými barevnými kombinacemi. Podle nás je to rozhodně krok vpřed, auto se kvalitou zpracování i použitými materiály blíží Leonu, má dokonce velmi podobné budíky.
Důležitá je rovněž konektivita Full Link. Kdybychom byli západní zemí, mohli bychom diktovat přes telefon statusy na facebooku nebo si je naopak nechat číst. Jenže Google tento systém pro naši zemi nepodporuje, teoreticky by však stačilo nastavit jak mobil, tak vůz do anglického jazyku a vše by mělo fungovat.
Nové jsou rovněž další prvky výbavy, které automobil přibližují třeba sesterskému Polu. Nechybí tedy parkovací kamera nebo třeba adaptivní podvozek, který je dostupný pro stupeň FR za příplatek a má dva režimy Comfort a Sport. Tyto věci zatím domácí Fabia mít nemůže.
Běžný podvozek je nyní naladěn více do komfortu, a to díky novým tlumičům a upraveným zkrutným stabilizátorům. Rozdílné je také řízení, které má poskytovat více citu. Už tyto věci vůz dosti změní, nezapomnělo se však ani na motory, kde nabídce vládnou nové tříválce.
Pokud máte raději chod čtyř válců, nemusíte se bát, stále je na výběr přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 66 kW, stejně jako prozatím vrcholná varianta 1.4 TSI ACT s vypínáním dvou válců a výkonem 110 kW. Později přijde ještě varianta Cupra s motorem 1.8 TSI, výkonem 140 kW a šestistupňovým manuálem.
Smutné však je, že z nabídky vypadl naftový dvoulitr se 105 kW, který sice pravděpodobně nedával mnoho smyslu, ale byl to jeden z mála velkých dieselů v malém voze, což bylo dříve poměrně běžnou záležitostí. Místo něj najdete tři varianty tříválcové čtrnáctistovky TDI s 55,66 a 77 kW.
Seat Ibiza (5dv.) – ceny zážehových verzí | ||||||
Motor | 1.0 MPI | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI ACT |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 999 | 1197 | 1197 | 1395 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 55/6200 | 70/5000-5500 | 81/5000-5500 | 66/4400-5400 | 81/- | 110/- |
Točivý moment [N.m/min] | 95/3000-4300 | 160/1500-3500 | 200/2000-3500 | 160/1400-3500 | 175/1400-4000 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M (7DS) | 5M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 172 | 187 | 197 (197) | 184 | 197 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,3 | 10,4 | 9,2 (9,5) | 10,7 | 9,1 | 7,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 4,2 | 4,3 (4,4) | 4,9 | 5,2 | 4,8 |
Cena Reference [Kč] | 274.900 | - | - | 288.900 | - | - |
Cena Style [Kč] | 286.900 | 313.900 | 327.900 | 300.900 | 317.900 | - |
Cena FR [Kč] | - | 338.900 | 352.900 | 325.900 | 342.900 | 398.900 |
My však při prvních jízdách v okolí Barcelony sáhli po podstatně oblíbenějších zážehových motorech. V prvé řadě jsme chtěli vyzkoušet adaptivní tlumiče, posadili jsme se tedy na pár desítek kilometrů rovnou do nejvýkonnější varianty FR 1.4 TSI ACT, se kterou auto jede až 220 km/h a zrychlí z klidu na sto kilometrů v hodině za 7,6 sekund.
Motor je v tomto voze velice kultivovaný, dokonce po většinu času ani nemáte šanci postřehnout, že systém ACT odpojil dva válce, zejména když je při vyšším zatížení hned znovu připojí. Z hlediska projevu se jedná spíše o pružný agregát, který nemá žádnou brutální výkonovou špičku ve vysokých otáčkách, ale jede v celém spektru otáčkoměru velmi srdnatě. Spojen je s příjemnou šestistupňovou manuální převodovkou, která má krátké a přesné dráhy.
Seat Ibiza (5dv.) – ceny vznětových verzí | |||
Motor | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1422 | 1422 | 1422 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/3500 | 66/3500 | 77/3500 |
Točivý moment [N.m/min] | 210/1750-2000 | 230/1750-2500 | 250/1750-2500 |
Převodovka | 5M | 5M (7DS) | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 171 | 182 | 192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 10,9 (11,3) | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,8 | 3,8 | 3,6 |
Cena Reference [Kč] | 359.900 | - | - |
Cena Style [Kč] | - | 383.900 | 402.900 |
Cena FR [Kč] | - | 408.900 | 427.900 |
Samotný adaptivní podvozek se přepíná tlačítkem na středovém panelu, přičemž když ono tlačítko svítí, je aktivován režim Sport, když je zhasnuté, pracují tlumiče v komfortním módu. Reálně je rozdíl postřehnutelný, byť ne nijak markantně. V komfortu se auto více pohupuje, ve sportu naopak přesněji kopíruje povrch silnice.
Více nás však zajímal nový litrový tříválec, pro hlavní jízdy jsme si tedy vybrali pětidveřovou Ibizu s motorem 1.0 TSI o výkonu 70 kW, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Existuje i silnější varianta s 81 kW, kterou poznáte podle šestikvaltu a kotoučových brzd na zadní nápravě. Zajímavostí je, že vedle nového tříválce je k dispozici rovněž dvanáctistovka TSI s 66 kW, a to za cenu o 12.000 Kč nižší.
Vydali jsme se tedy na cestu s novým motorem, a ten nás od začátku potěšil kultivovaností, zejména při běžné jízdě. Pokud výrazněji nezrychlujete, nebude vás typický rykot tří válců jakkoliv obtěžovat. Navíc se jedná o pružnou jednotku, která zatahuje silně již od 1500 otáček za minutu, byť v tomto pásmu jsou cítit mírné vibrace. Ve vyšších otáčkách se ale motor uklidní. Jeho předností je rovněž to, s jakou chutí letí do otáček.
Z počátku jednotka nejsilněji zatáhne okolo 2000 ot/min, poté zátah zlehka narůstá, aby výrazněji zesílil okolo 5000 otáček a dále pokračoval k červenému poli. Jediné, co nadšení agregátu trochu tlumí, jsou delší převody pětistupňové převodovky. Celkově ale síla motoru na vůz rozhodně bez problémů stačí, a to i pro svižnější jízdu. Řazení manuálu je podobně příjemné jako u silnější varianty, tedy hladké, krátké a přesné.
Velmi kladně hodnotíme podvozek. Pořád je trochu tužší, než třeba u Škody Fabia, oproti předfaceliftovému modelu ale tlumí nerovnosti výrazně lépe. Druhou stranou mince je, že Ibizu můžete nasměrovat do zatáčky opravdu bezhlavě a vůz si s tím v pohodě poradí. Ibiza zatáčí ochotně, a pokud po tom toužíte, umí i rozšafně pohodit zádí při nájezdu do oblouku. Přes to všechno se vůz nechová nikterak zákeřně a velmi snadno se ovládá.
Ibiza je nejdůležitější a nejprodávanější model značky a je vidět, že si i na druhém faceliftu čtvrté generace dali inženýři Seatu záležet. Automobil jezdí tiše, má příjemně obratný podvozek a nový litrový tříválec rovněž nemá zásadní slabiny. Velmi se nám pak líbí upravený interiér, ačkoliv tedy auto zvenku vypadá stále téměř stejně, v mnohém se zlepšilo. Uvidíme, co na to řeknou zákazníci, podle nás ale Ibiza vystoupala až k vrcholu třídy.
Foto: David Frouz a archiv, video: David Frouz