Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
32 Fotogalerie

TEST Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DSG – Poprvé spolu

Poprvé v historii vozu Škoda Fabia lze mít pod kapotou naftový motor spojený s automatem. Jak moc je to harmonická kombinace, jsme zkoušeli za volantem kombi.

Škodu Fabia Combi s automatickou převodovkou jste si mohli koupit vždy, i u první generace. Stejně tak jste si mohli pořídit naftový motor. Ještě nikdy však nešlo zkombinovat automat s dieselem, to se povedlo až u nejnovějšího vydání modelu.

Jeden ze tří posledních kombi mezi malými vozy, Škoda Fabia, má pod kapotou na rozdíl od předchozí generace tříválcové turbodiesely. Ty mají stejný výkon 66 či 77 kW jako dřívější jednotka 1.6 TDI. Sedmistupňový automat DSG se suchými spojkami se ale pojí výhradně se slabší variantou čtrnáctistovky TDI, která disponuje točivým momentem 230 N.m, přičemž maximální výkon je k dispozici poměrně nízko – v rozmezí 3000 až 3250 otáček.

Béžovou metalízu dobře známe snad ze všech Škodovek a je velice častá. Automobil získal elegantní šestnáctipalcová kola a poměrně vysoký standardní podvozek. Vůz jsme dostali v nejvyšší výbavě Style s dalšími příplatky, přičemž za zmínku stojí velká prosklená střecha téměř přes celý vůz, která však nejde otevřít a její roletka se odsunuje pouze manuálně. I my bychom rádi vyzkoušeli vůz v základním výbavovém stupni, tak jak po tom coby čtenáři voláte, jenže takové prostě Škodovka k testování nenabízí.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Co se týče vnějšího designu, tak ten nám u kombi přijde zdařilejší než u krátké Fabie. Po usazení dovnitř nás přivítá povedená palubní deska, byť sestavená z neměkčených plastů. Všechno je přehledné, pohledné a řidič se v autě snadno zorientuje. Podobně přišla dobrá i pozice řidiče – snadno jsme si našli pohodlný posaz. Ve srovnání s předchozí Fabií je pozice nižší a lepší, ačkoliv v úrovni kolen položená řadicí páka zůstala. Oproti dříve testovanému litrovému exempláři zde potěšila standardní sedadla, která mně osobně vyhovují více.

Pokud bychom měli vyjmenovat minusy interiéru, tak nás napadá pouze pár věcí – výplně dveří jsou z laciného a ne zrovna pohledného plastu. A již na několika exemplářích jsme pozorovali, že v jistých okamžicích se při brnknutí do páčky blinkrů neaktivoval trojblik – odezva nebyla vždycky stejná a lišila se pravděpodobně v závislosti na natočení volantu.

Jinak je však Fabia Combi uvnitř prostorná a příjemná. Celkově vůz boduje hlavně velkým zavazadlovým prostorem, který nabízí na danou třídu velmi dobrý základní objem 530 litrů. Nejen díky tomu lze vůz doporučit kupříkladu i mladším rodinám.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DSG vs. Seat Ibiza ST 1.6 TDI DSG - srovnání základních technických údajů
ModelŠkoda Fabia CombiSeat Ibiza ST
Motor1.4 TDI 7AT1.6 TDI 7AT
Parametry motoru [kW/N.m]66/23066/230
Max. rychlost [km/h]184178
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.311.6
Komb. spotřeba [l/100 km]3,64,3
Délka [mm]42574236
Šířka [mm]17321693
Výška [mm]14881445
Rozvor [mm]24702469
Zavazadlový prostor [l]530 /1395430/–
Poháněná kolaPředníPřední
Cena [Kč]382.900 (Ambition)427.900 (Style)

Motor a převodovka – Překvapení na všech frontách

Pamatujete si na diesel 1.4 TDI v první Fabii? Nesmírně úsporný, v některých verzích překvapivě svižný a nadprůměrně spolehlivý agregát, který ale vznikl useknutím jednoho válce od již tak ne moc kultivované jednotky 1.9 TDI, čímž vznikl hlučný a vibrující soumar. Tak nyní na něj rychle zapomeňte.

Pohonná jednotka testované Fabie se totiž jevila mnohem lépe, a to i ve srovnání s dříve zkoušenou variantou o výkonu 77 kW. Za studena a v nízkých otáčkách sice cítíte nějaké ty vibrace nevyvážené konstrukce tříválce, překročte však zhruba 1400 otáček (1800 ot. při razantní akceleraci) a rázem je běh jednotky až překvapivě jemný, tichý a hladký.

Turbodiesel má navíc několik milých vlastností. Rozsah použitelných otáček není největší, ale jednotka umí poměrně razantně zatáhnout již kousek nad volnoběhem. Od nějakých 2500 ot./min se malý agregát navíc rozezní překvapivě sympatickým, ale utlumeným zvukem. Celkově má čtrnáctistovka velkou chuť se vytáčet.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Na poměry malých automobilů se velice dobře jevila rovněž sedmistupňová automatická převodovka DSG. Vůz se s ní rozjíždí snadno rovnou na dvojku, protože odstupňování je příjemně krátké a proletět přes prvních pět stupňů je při částečné akceleraci otázka několika sekund. Díky sedmému stupni se ale nemusíte bát přehnaně vysokých otáček na dálnici, při 130 km/h vůz točí okolo 2500 ot./min.

Sladění s motorem je rovněž téměř příkladné, při změně jednotlivých stupňů nezaregistrujete cuknutí a při dojíždění ke křižovatce převodovka sama krásně podřazuje s meziplynem. Jen občas při brzdění může mírně cuknout, což ovšem dělají i některá jiná DSG. Jedinou větší výtku bychom směřovali k tomu, že „středněotáčkové“ naladění agregátu si s dvouspojkovou skříní nerozumí při snaze o pořádnou akceleraci. To znamená, že když dáte plný plyn, DSG často podřadí za hranici 3500 otáček, kde motor již netáhne. Mnohem lepší je šlapat na pedál plynu pozvolněji, pak elektronika nechá zařazený vyšší stupeň a automobil zatahuje lépe.

Celkově nemáme obavy, že by si jednotka neporadila i s plně naloženým vozem, protože akcelerace působí sympaticky, byť ve vyšších rychlostech se menší objem motoru projeví více.

Jak se dá očekávat, spotřeba dané verze je výtečná. Ve městě jsme se vždycky vešli do šesti litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h očekávejte 5 litrů, mimo město se pak poměrně snadno dostanete na čtyřlitrovou hranici a ani v plném nášlapu nehrozí více než dvojnásobek.

Komfortněji než kdy dříve

Chování na silnici je u nové Fabie více zaměřeno na pohodlí, což se plně projevilo i v tomto testu. Velký zdvih tlumičů je vidět již na první pohled podle větší mezery mezi kolem a podběhem. Automobil se pohybuje velmi plavně, což bude většině zákazníků vyhovovat mnohem více než dřívější tvrdší naladění.

Větší plavnost s sebou nese i jeden menší nešvar: na větších terénních vlnách si automobil může sednout na dorazy tlumičů, byť častý jev to rozhodně není. Nejen ve městě pak potěší schopnosti účinně a poměrně tiše filtrovat nerovnosti. Onen mírně houpavější charakter je nakonec i docela příjemný, přece jenom jde spíše o rodinný vůz.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

V zatáčkách je Fabia Combi stále velmi jistá, byť náklony jsou větší než dříve, což je pochopitelné. Sportovní ambice v tomto případě nehledejte, ačkoliv při snaze o rychlejší průjezd zatáčkovitou silnicí vás vůz nenechá ve štychu a spolupracuje. Celé auto sází na neutrální chování, docílit nedotáčivosti či přetáčivosti chce hodně snahy.

Mnohem lépe Škodě Fabia sedí prosté každodenní jízdy, protože vůz nabízí správnou kombinaci komfortu a snadného ovládání. Cizí mu nejsou ani delší cesty, kdy na poměry dané třídy není Fabia přehnaně hlučná ani unavující. Máme pocit, že běžnému řidiči bude vůz velmi vyhovovat.

Závěr

Pokud se zajímáte o to, jaké jiné malé kombi s turbodieselem a automatem na trhu existuje, pak my víme o jediném – Seat Ibiza ST nabízí převodovku DSG ke čtyřválcové šestnáctistovce se shodným výkonem 66 kW. Dalším malým kombi je Renault Clio Grandtour, který má naftovou patnáctistovku dCi s 66 kW, ale chybí mu možnost automatu – to byste museli sáhnout po crossoveru Captur.

Jak už to tak bývá, největší potíží Škody Fabia Combi 1.4 TDI DSG je vyšší cena turbodieselu s automatem. V prostřední výbavě Ambition, která je však pro tuto kombinaci základem, stojí vůz minimálně 382.000 Kč. To je dost, zejména v porovnání se silnější a o 40.000 Kč levnější benzinovou variantou 1.2 TSI/81 kW DSG ve stejné výbavě.

Na druhou stranu, pokud máte tento poněkud neobvyklý požadavek a chcete v malém autě turbodiesel s automatem, budete velmi rádi, že Fabia takovou možnost konečně nabízí. A špatný vůz rozhodně nedostanete, protože tato Škodovka je kultivovanější, pohodlnější a sladěnější než kdy dříve.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Nejlevnější verze modelu262.900 Kč (Fabia Combi Active 1.0 MPI/55 kW)
Základ s testovaným motorem332.500 Kč (Fabia Combi Active 1.4 TDI/66 kW)
Testovaný vůz s výbavou499.634 Kč (Fabia Combi Style 1.4 TDI DSG/66 kW)

Plusy

  • Komfortní odpružení podvozku
  • Na tříválec kultivovaný motor
  • Rychlá a hladká převodovka
  • Prostorný interiér, velký zavazadelník
  • Snadné ovládání, přehledný interiér

Minusy

  • Vyšší cena dieselu s automatem
  • Lacinější použité výplně dveří
  • Pomalý systém Stop-start
  • Automatický dojezd jen pro okno řidiče

Foto: Petr Homolka