TEST Škoda Fabia RS: První jízdní dojmy
Začněme v interiéru. Pozice za volantem je, stejně jako u „běžných“ Fabií, lehce vyšší, zde nám ale společnost dělají velmi dobře tvarovaná sportovní sedadla. Máme k nim jedinou výtku a to tu že v zatáčkách příliš nepodrží horní část zad – jinak jsou opravdu vynikající a to i při delší jízdě.
Velmi příjemně se držící tříramenný volant z perforované kůže a malými pádélky vzdáleně připomněl mě i kolegovi špičkový příplatkový volant z BMW řady 1. Začíná to tedy velice dobře…
1,4 TSI: 132 ostrých kilowatt
Pod kapotou najdeme relativně malý čtyřválcový agregát, ovšem s dříve nevídaným výkonem 132 kW (180 k). Klíčem je samozřejmě přeplňování, a to hned dvojnásobné. V nižších otáčkách se o dodávku vzduchu do válců stará mechanický kompresor, při 2400 min-1 se začíná do práce výrazněji zapojovat i klasické turbodmychadlo, které nejpozději při 3500 min-1 na svá bedra převezme celý proces přeplňování, kompresor, který by v tu chvíli odebíral již mnoho výkonu z klikové hřídele, se totiž odpojí.
Tolik stručný technický popis. V praxi jde o výborné řešení z hlediska uživatele. Motor (nebo spíše jeho výfuková soustava) má v nízkých otáčkách sportovněji nakřáplý zvuk a hlavně naprosto plynulý zátah, dá se říci, že od volnoběhu až k sedmi tisícům otáček nemá žádné slabé místo.
Pravda, výrazná výkonová špička mu chybí, stejně jako opravdu sportovní zvukový projev. Fabia RS totiž stojí v otevřené bráně do světa hot-hatchů, postoupit dál se ale zdráhá. Z hlediska každodenního užívání je to dobře. Automobil tohoto ražení osloví větší skupinu zákazníků. Ty vyhraněnější jistě brzy uspokojí celá řada tunerů…
Doporučujeme |
Škoda Fabia RS: Kolik stojí výjimečnost? (kompletní ceník) |
Podvozek se stal o něco tužším (je o 15 mm nižší) než u standardní Fabie, není ale naštěstí příliš tvrdý. Auto se v zatáčkách výrazněji nenaklání a dobře filtruje nerovnosti všeho druhu, což jsme při vyjížďce středočeským krajem zvláště ocenili. Výborně zvolený kompromis, který nezklame ani při sportovní jízdě, ani při rutinní cestě do práce.
Fabii RS jsme měli možnost velmi krátce vyzkoušet i na závodním okruhu a byli jsme chováním modelu mile překvapeni. Vůz je stabilní a ani při prudších manévrech nemá zadní náprava tendenci pozlobit. Bohužel, u sportovně zaměřeného vozu zamrzí nemožnost úplného vypnutí ESP, které nad vozem stále bdí svým přísným elektronickým zrakem.
Škoda Fabia RS a Škoda Fabia Combi RS - Základní technická data | ||
Model | Fabia RS | Fabia Combi RS |
Motor | 1,4 TSI | 1,4 TSI |
Převodovka | 7DSG | 7DSG |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1390 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 132/6200 | 132/6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/2000-4500 | 250/2000-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 224 | 226 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,6 | 7,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 6,4 |
Cena [Kč] | 499.900,- | 514.900,- |
V souvislosti s jízdními vlastnostmi je zajímavý fakt, že hatchback je o pět kilogramů těžší (!) než verze kombi (1318 vs. 1313 kg). Důvodem je přidaný balast do oblasti zadního nárazníku, který krátké verzi pomáhá lépe rozložit hmotnost vozidla. Jízdní vlastnosti tento malý rozdíl ovšem neovlivňuje a pokud ano, tak by se to výrazněji projevilo pouze při okruhovém ježdění.
Díky lepší aerodynamice verze kombi jsou mírně rozdílné také hodnoty maximální rychlosti (kombi 226 km/h, hatchback 224 km/h), údaje zrychlení i spotřeby jsou už ale totožné. I my jsme naměřili stejnou hodnotu - při 130 km/h shodně sedm litrů Naturalu na 100 kilometrů, celková spotřeba se během testovacího odpoledne pohybovala mezi devíti a deseti litry, to jsme ovšem Fabii RS na silnicích nižších tříd rozhodně nešetřili. Oba orientační údaje považujeme za skvělé hodnoty, s ohledem na charakter a jízdní projev vozidla.
DSG a XDS
První zkratku asi netřeba představovat, skrývá se za ní totiž velká zbraň koncernu VW a to sedmistupňová dvouspojková převodovka. Z konstrukčních důvodů se manuálního řazení u Fabie RS nedočkáme, vzhledem k nesporným kvalitám automatu to ale vlastně vůbec nevadí.
Převodovka totiž pracuje opravdu bleskově a vy tak můžete vyždímat z dvakrát přeplňovaného čtyřválce o objemu 1,4 litru to nejlepší. Ve sportovním režimu poslušně drží otáčky a čeká na výjezd ze zatáčky, při brzdění zase svižně podřazuje. Převodovce opravdu není co vytknout, manuální volba převodových stupňů pádélky pod volantem je sice chvíli zábavná, pak ale zjistíte že DSG si stejně občas udělá to, co uzná sama za vhodné, a tak mu po několika kilometrech přenecháte práci s řazením zcela.
Další, neméně důležitou zkratkou, je XDS, čili elektronická náhražka diferenciálu, se zvýšenou svorností na přední nápravě. Ta pomáhá potlačovat nedotáčivost a má zajistit rychlejší průjezdy zatáčkami, zejména poslední fázi po minutí vrcholu zatáčky. Na testovací trati Škody byl vůz vybavený tímto systémem o sekundu rychlejší než vůz bez XDS (celkový čas byl kolem 50 sekund) a i nám se jeho pomoc zamlouvala. Ostatně jako celá Fabia RS, která dokázala od poslední vznětové generace udělat obrovský skok kupředu.
Jak Škodu Fabii RS vidí Autofun.cz? |
Za volantem: Škoda Fabia RS |