Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia G-Tec: První jízdní dojmy

Martin Machala
Diskuze (43)
V Holandsku jsme se poprvé svezli autem, které by u nás konečně mohlo pohnout se stojatými vodami CNG. Řídili jsme kombi Škoda Octavia G-Tec!

Stlačený zemní plyn se už dlouho považuje za jednu z nejrozumnějších cest, jak se vyrovnat se zeleným nátlakem. U nás však stále zatím spíš ticho po pěšině, s čímž první škodovka na CNG – nejmenší citigo – nemohla udělat vůbec nic. Méně vhodného kandidáta na plynovou osvětu si těžko představit, však se také u nás neprodalo ani deset takových miniškodovek.

Teď je tu však fleety i českými rodinami milovaná Škoda Octavia třetí generace! Kdo jiný by měl CNG vyšlapávat cestičku než nejprodávanější model českého trhu?

Zkrátka octavia

Na letišti v Amsterodamu před námi stojí naprosto tuctová Octavia Combi, která svou alternativní výlučnost dává najevo pouze štítkem na zádi. V interiéru je již díky zdvojenému palivoměru (jeden pro benzin a druhý pro CNG) a rozšířenému palubnímu počítači (musí přece počítat dvě paliva) rozpoznání plynové octavie o malinkatý kousíček snazší. Stále však lze s jistotou prohlásit, že verze CNG vypadá úplně stejně jako jakákoliv jiná octavia.

V uživatelsky zcela zaběhnutých kolejích pokračujeme i nadále. Nastartujeme, nikde žádný režim nepřepínáme a jedeme. Samozřejmě automaticky na plyn. Octavia G-Tec je vozidlo primárně určené pro spalování CNG a k benzinu se uráčí jen tehdy, když plyn dojde nebo teploty klesnou k minus deseti stupňům. V druhém případě však tradičnější z paliv využije pouze pro nastartování a první metry, pak se znovu přepne na plyn.

Z tohoto pohledu možná překvapí, že na benzin stále urazíte víc než dvojnásobnou vzdálenost. Zatímco plyn zvládne nejvýš 410, benzin si troufne až na 920 kilometrů. Celkový akční rádius 1330 km však svádí k tomu, zkusit Chorvatsko na jednu nádrž. Respektive tři, kromě benzinové s klasickým objemem 50 litrů s sebou octavia veze další dvě na plyn (celkově 97 litrů, pro snadnější orientaci jde o 15 kg zemního plynu).

Holandské brouzdání

Jak už jsme řekli, plynový dojezd dosahuje 410 kilometrů. Reálně bychom to viděli na plus minus tři stovky. I zde totiž platí, že život přináší trochu

jiné výstupy než data z tabulek. Udávané kombinované spotřeby 3,5 kg plynu na 100 km se nám nepodařilo dosáhnout ani v krajně rovinatém Nizozemsku, kde jsme se navíc díky ideálně zvolené trase nejčastěji pohybovali rychlostí kolem 110 km/h. Musíte uznat, že lepší podmínky jsme si nemohli přát! A přece jsme jezdili nejlépe za 4,1 kg CNG.

Ještě jedno upozornění. Kdo by chtěl dynamiku Octavie G-Tec srovnávat s už známou čtrnáctistovkou TSI, bude možná lehce zaskočen. Plynová verze čtyřválce 1.4 TSI totiž dosahuje výkonu 81 kW, tradiční benzinová se pro octavii nabízí ve variantě 103 kW. Jízdní projev tedy můžeme prohlásit za poklidnější, vyhovující rodinnému tempu a plus minus odpovídající čtyřválci 1.2 TSI/77 kW. Nádrže na plyn také něco váží (viz tabulka), i plynová verze však stále odveze ve verzi liftback dostačujících 564 kg, kombi o pětatřicet kil méně.

Ještě nějaké rozdíly?

Asi vám už došlo, že když Octavia G-Tec veze navíc 97 litrů ve formě nádrží na CNG, musela si je někde vzít. Správně, brala v zavazadlovém prostoru! Základní objem kufru liftbacku se snížil na 460 litrů, kombi odveze o dvacet víc. Z litrového piedestalu tak plynová octavia spadla, my však její přepravní kapacitu považujeme stále za víc než slušnou.

To bychom už brečeli spíše pro nenávratnou ztrátu rezervy. Pro ni se už místo zkrátka nenašlo. Lepicí sada je pro Octavii G-Tec jedinou záchranou.

Ale teď pozor, velice důležitá informace! Možná jste již někde zaslechli, že se octavia prodává se dvěma různými zadními nápravami. A že daleko rozšířenější a levnější vlečená varianta není z pohledu komfortu úplně nejšťastnějším řešením. A představte si, Octavii G-Tec bylo dopřáno složitější a dražší víceprvkové zavěšení! Na dokonale hladkém holandském asfaltu jsme jeho přínos nemohli docenit, jsme si však jistí, že hned v prvním českém testu víceprvkové pohodlí rozlišíme bezpečně.

Plynová revoluce?

Ani ne korunové náklady na kilometr zní jako rajská hudba, to pak člověk hned mávne rukou nad pouhou šedesátkou plniček. Jenže co ta plynová

legrace vlastně stojí? Základních a velice zajímavých 433.900 Kč, což je cena prakticky shodná s motorizací 1.6 TDI/77 kW. Za kombík se připlácí

třiatřicet tisíc. Jestli má někdy plynová revoluce vypuknout, pak je to teď!

Škoda Octavia Combi
Verze 1.4 CNG/81 kW 1.2 TSI/77 kW 1.4 TSI/103 kW 1.6 TDI/77 kW
Zdvihový objem (cm3) 1395 1197 1395 1598
Výkon (kW při ot./min) 81/4800-6000 77/4500-5500 103/4500-6000 77/3000-4000
Točivý moment (N.m při ot./min) 200/1500-3500 175/1400-4000 250/1500-3500 250/1500-2750
Provozní hmotnost (kg) 1412 1247 1272 1322
Maximální rychlost (km/h) 193 193 212 191
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,0 10,5 8,5 11,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 3,5 kg/100 km 5,3 5,5 4,2
Cena (Kč) 466 900 392 900 434 900 454 900

Tankování

Během testovacích jízd v okolí Amsterodamu jsme si rovněž na vlastní pěst vyzkoušeli tankování CNG. Dá se říct, že od standardního benzinového procesu se liší méně než jeho nejbližší konkurent LPG. Zatímco stále rozšířenější LPG po vyjmutí pistole předvede smradlavý plivanec plynu, CNG se bez podobných efektů obejde. Už jenom těch stanic aby bylo víc… Podle Českého plynárenského svazu by jich ale do tří let mělo přibýt nejméně

150. Těšíme se!

Práskač

V Octavii G-Tec najdeme také čidlo kvality tankovaného CNG. V menu palubního počítače se tak můžete proklikat k procentuálnímu vyjádření obsahu metanu v CNG. Čím je podíl vyšší, tím dochází k efektivnějšímu spalování a tím pádem jedete za míň. My jsme v Holandsku tankovali CNG s osmdesátiprocentním podílem metanu, což bylo podle vyjádření Škodovky stále velmi dobré číslo.

Martin Machala
Diskuze (43)
Avatar - Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
31. 5. 2014 21:29
Re: Rodinami milovaná...
jo ŠKODOVÁCI, ty nikdy pro republiku pořádně nehnulizadkem, od nich čerpačky jako od TESLY SUPERCHARGERY [odkaz] [odkaz] nečekej. to sou prdolovéboleslavský
I to CNG čko 100táců přepal je znouze cnost protože nemaj na elektromobil, tak musej nějak doklepat ty svoje tsi trojhrnky >:D
31. 5. 2014 20:08
Re: CNG
I v nižší střední mohli mít tři nádrže, co vím. U auta, které se nebude příliš vzdalovat od "základny", nepotřebuješ velkou nádrž na benzín. Ale pokud budeš s autem cestovat, mohla by tě omezovat pro řidší infrastrukturu. V současné době jde o kompromis a můžeme se jen domnívat, co většina zákazníků preferuje.

O Passat strach nemám. Byla by pitomost mu dát 50 litrovou nádrž a pokud se jim stávající verze na CNG osvědčila, tak neočekávám ubrání jedné z nádrží.

Kdyby novináři byli co k čemu, tak se na tenhle detail zeptají.
Avatar - Ham.
31. 5. 2014 15:39
Re: Vážený Martin Machala, Svět motorů ... Otázka?
[odkaz]
31. 5. 2014 15:26
Re: Rodinami milovaná...
Na TDI sa uz trasu "senkondhandi".
Vykuchat + cinske disky + nalepky, ... a na plny plyn!!!
31. 5. 2014 15:19
Re: Rodinami milovaná...
grifith, hlavne ide o masívny výplach fleetových "nakupovačov".
Poznáte schému 10+1 zadarmo? :-)