TEST SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI Turbo AT – Koupě roku?
SsangYong včera uvedl na český trh vůz s označením Tivoli Grand. A my vám už můžeme nabídnout první test.
Design, interiér
Tivoli Grand není stoprocentní novinkou, jedná se o modernizovanou verzi modelu XLV, který z nabídky českého zastoupení loni na čas vypadl. Nyní se vrací s novým jménem, decentně omlazeným vzhledem, přepracovaným interiérem a upravenou nabídkou motorizací. A také zajímavou cenou, která začíná na 429.900 Kč.
SsangYong tento model popisuje jako „kombi SUV“, což je trefné označení. Tivoli Grand je totiž opravdu Tivoli s přifouknutou zádí - a tedy i větším zavazadlovým prostorem. Tahle změna má samozřejmě významný vliv na vzhled, který je takový, řekněme, svérázný.
Kombíkový kufr to není
Ve srovnání s menším bráchou je Grand pochopitelně delší, a to o 25,5 centimetru. Od čumáku po zadní nárazník naměříme 4.480 milimetrů. Rozvor mají oba sourozenci stejný: 2.600 milimetrů. I z toho je zřejmé, že výrobci šlo opravdu o zavazadlový prostor, nikoli o zlepšení variability místa pro posádku.
Kufr nabízí objem 720 litrů (u standardního Tivoli SsangYong udává 327 litrů), po sklopení opěradel zadních sedadel je k dispozici až 1.440 litrů. To jsou ovšem jen základní čísla, praxe bývá vždy poněkud složitější.
V případě Grandu se bavíme o zavazadlovém prostoru, který není vyloženě kombíkový, na to postrádá především délku. Navíc je tu poměrně vysoko umístěná nakládací hrana. A kufr je také poměrně členitý, nemá bohužel pravidelný tvar.
Délka podlahy od nakládací hrany k opěradlům činí jen nějakých 80 centimetrů a široká je přes metr. Pokud z kufru vyjmete „mezipodlahu“, dostanete dovnitř předměty vysoké okolo jednoho metru. Dvojitá podlaha po sklopení opěradel zarovnává zavazadelník se sedačkami, ale hodí se také pro převoz kompaktního nákladu, který se vejde do prostoru mezi ní a skutečným dnem. Kufr potěší i několika háčky na tašky či elastickými popruhy po stranách.
Krásně normální auto
Zbytek vnitřku se v podstatě neliší od menšího sourozence. Najdeme tu tedy palubní desku s výrazným středovým panelem, vyrobeným z lesklého černého plastu. Normálně bych si stěžoval, že jde o naprosto nevhodný materiál do interiéru auta, neboť se rychle „upatlá“ a přitahuje prach, ale v případě SsangYongu to není tak hrozné. Díky přítomnosti tlačítek se klavírního laku prakticky nemusíte dotýkat, takže otisky prstů za sebou nechávat nebudete. Prach se ovšem brzy objeví.
Právě přítomnost klasických ovladačů si zaslouží pochvalu, z Tivoli totiž dělá z uživatelského pohledu krásně jednoduché a normální auto: nasednete, nastartujete, vypnete stop-start a jedete. Teplotu klimatizace si nastavíte kruhovým ovladačem, hlasitost rádia můžete měnit tlačítky na volantu nebo dalším kruhovým ovladačem, který je pěkně po ruce vedle displeje multimediálního systému. Ideál.
A když jsem u multimédií, pro Tivoli Grand je (zatím?) k dispozici pouze řešení s 8palcovou dotykovou obrazovkou, který opravdu představuje jen multimediální systém (takové „lepší rádio“), nikoli pokročilý infotainment. Na druhou stranu podporuje Android Auto a Apple CarPlay, takže některé chybějící funkce, například navigaci, do něj dostanete díky mobilnímu telefonu.
Testované auto bylo vybaveno také příplatkovým 10,25palcovým digitálním přístrojovým panelem, který umí několik způsobů zobrazení, je přehledný, hezky čitelný a řidiči umí poskytnout řadu užitečných informací a dat. Stojí 13.900 Kč.
Co se týče zpracování a materiálů, po týdnu jsem nenašel nic, co by mě vyloženě popuzovalo. Naopak, byl jsem spíš překvapen, jak dobře interiér působí. Výplně dveří například nejsou tvořeny tvrdým a nevzhledným plastem, ale nabízejí měkčené části a dekory. Výborný dojem mám také ze sedaček, které jsou nejen pohodlné, ale současně docela dobře podrží tělo v zatáčkách.
I výbava potěší. Testované auto těžilo z rozumně naceněných balíčků Safety Pack (14.900 Kč), Sport Paket (17.900 Kč) a Tech Paket (19.900 Kč), díky nimž jsem měl k dispozici například dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla, bezdrátové nabíjení telefonu, bezklíčový přístup nebo upozornění na provoz při vyparkovávání.
Zrovna toto varování se přitom hodí, Tivoli Grand má totiž poměrně nepovedenou zadní parkovací kameru. Nejde ani tak o horší rozlišení obrazu z ní, jako spíš o skutečnost, že nepokrývá příliš široký úhel. I tak je ovšem samozřejmě užitečná.
Výhradu mám ještě k jedné věci: SsangYong rád a často používá nepříjemná a hlasitá akustická upozornění. „Pípá“ doslova kvůli každé kravině. A nenašel jsem způsob, jak to změnit.
Za volantem se sedí vzpřímeně a výše, jak to zákazníci od SUV chtějí, což ještě zdůrazňuje poměrně nízká palubní deska. Také výhled je velice dobrý.
Grand potěší i prostorem pro cestující. S výškou 182 centimetrů mi vzadu, kde se sedí na poměrně nízko ukotvené lavici, stále zbývala dostatečná rezerva před koleny i nad hlavou. Příjemnou záležitostí je možnost nastavení sklonu opěradla zadních sedaček (dělená v poměru 60:40).
Motor, jízdní vlastnosti
S jediným motorem
SsangYong Tivoli Grand je v Česku nabízen s jediným motorem, přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru. Patnáctistovka je standardně spřažena s šestistupňovou manuální převodovkou, za 31.900 korun můžete mít, stejně jako my, šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem od Aisinu. Poháněna jsou výhradně přední kola, velké Tivoli nelze pořídit jako čtyřkolku.
Turbodmychadlem foukaná jedna-pětka s přímým vstřikováním poskytuje maximální výkon 120 kW při 5.000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 260 N.m (s manuálem 280 N.m) mezi 1.500 až 4.000 min-1.
I když motor v našem autě měl ještě daleko k optimálnímu zajetí (vůz jsme dostali s nějakými 650 km na odometru, a podle toho jsem se k němu snažil také přistupovat), zanechal ve mně dobrý dojem. Líbí se mi hlavně jeho kultivovanost a odhlučnění. Při nízké zátěži o něm v kabině skoro nevíte, to samé platí při volnoběhu.
Přeplňovaný čtyřválec se také hezky sbírá z nízkých otáček, neduní, ani nevibruje. Při akceleraci sice nabízí poněkud nevýrazný zátah s plynulým nástupem výkonu a ani do otáček se moc nežene, na strasti klasického provozu na našich silnicích má ovšem síly dost. Není to tedy sportovec, ale předjíždění, dálnice nebo kopců se s ním bát nemusíte - prostě motor, který má síly tak akorát. A který se nejlépe cítí při normálním a klidném používání.
Naladění na pohodovou notu ostatně podtrhuje fungování šestistupňového automatu Aisin. Ten při běžném tempu střídá kvalty jemně a logicky, snad jen při popojíždění v hustém provozu ve městě občas cukne.
Aisin nabízí také možnost ručního řazení, které je ovšem jen takové „polomanuální“. Převodovka si totiž stejně často dělá, co chce: někdy vám nedovolí podřadit, ve vyšších otáčkách zase sama zařadí vyšší kvalt. A to je vůbec zvláštní.
Tivoli Grand má na otáčkoměru omezovač „namalovaný“ v 6.500 min-1, převodovka i v manuálním režimu ovšem sama řadí chvíli za pěti tisíci. Jasně, jde o hranici, na níž vrcholí výkon čtyřválce, takže by asi nemělo smysl motor točit dál, ale stejně je to takové zvláštní. A nepřirozené.
Jinak na dálnici při 130 km/h motor na šestku točí 2.400 otáček za minutu, při 90 km/h pak jen 1.700 min-1.
A spotřeba? Abych pravdu řekl, žádný zázrak, spíš zklamání. Ve městě jsem jezdil za 9,8 l/100 km a v kombinovaném provozu za 8,1. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 9,3 l/100 km. Ale znovu opakuji: motor ještě nebyl zajetý.
A teď to největší překvapení
Protože je Tivoli Grand k mání jen jako předokolka, má vpředu McPherson a vzadu torzní tyč. Stejně tomu je u srovnatelného krátkého Tivoli. To se ovšem prodává i ve verzi s pohonem všech kol, která má vzadu víceprvek.
Do jihokorejského SUV jsem přesedal z báječně kultivovaného (a drahého) BMW X5 a přiznávám, že jsem čekal střet dvou rozdílných světů. Ale víte co? Byl jsem hodně překvapen. Kvalita jízdy a úroveň pohodlí jsou ve velkém Tivoli na velice dobré úrovni. O moc lepší, než jsem čekal.
Podvozek pro mě asi představuje největší překvapení testu, především tedy z pohledu komfortu. Spodní partie jsou skvěle odhlučněny a do kabiny od podvozku ani od kol nepronikají žádné výrazné „ruchy“. Podvozek je navíc příjemně poddajný, přesně tak akorát, kdy si říkáte, že je velice pohodlný, ale nikoli vyměklý. Ve spojení s tuhou karoserií tu tak máme auto, které moc hezky filtruje nerovnosti a na rozbitých silnicích neposkakuje, nehoupe se, ani neobtěžuje posádku vibracemi nebo rázy od kol. Záď bouchne nebo lehce odskočí jen výjimečně, typicky například na příčném prahu, který přejedete vyšší než vhodnou rychlostí.
Při klidné, normální jízdě prostě velké Tivoli působí vyspěle a stabilně. A to i když je naložené.
Pokud se ale za volantem rozvášníte, brzy objevíte jeho limity. Při ostřejší jízdě (kromě už zmíněného nepříliš ochotného motoru) narazíte na zřetelnou nedotáčivost, kterou vehementně krotí stabilizace, výraznější náklony karoserie, trochu jalové, méně přesné a naprosto „němé“ řízení nebo drobnou nervozitu při prudkém brzdění, při němž se vůz maličko vlní.
Na sportování tohle vozidlo jednoduše není. A vlastně to ani nevadí, má jiné přednosti.
Závěr
Závěr
SsangYong Tivoli Grand je hodně zajímavé auto, jedno z nejzajímavějších, jaká jsem v posledních měsících řídil. A to hlavně z jednoho prostého důvodu, který do velké míry souvisí s cenou.
Tivoli Grand, jak už víte z úvodu, startuje na částce 429.900 Kč. Testovaný vůz s automatickou převodovkou a bohatou příplatkovou výbavou díky aktuálnímu zvýhodnění vychází na 560.100 Kč. Když se podíváte do ceníku takové Škody Karoq, zjistíte, že tu koupíte v základním provedení s litrovým tříválcem o výkonu 81 kW za 613.900 Kč.
Nejlevnější Hyundai Tucson v základní výbavě Start s motorem 1.6 T-GDI o výkonu 110 kW, pohonem předních kol a manuální převodovkou začíná na 529.990 Kč.
Dacia Duster se srovnatelným motorem TCe 150 (110 kW) stojí nejméně 518.900 Kč – pravda, jako čtyřkolka, s pohonem předních kol tuto jednotku nedostanete. Ve verzi 4x2 se slabším TCe 130 (96 kW) Duster vychází ve výbavě Comfort (nižší linie s tímto motorem kombinovat nejdou) na 422.900 Kč.
Když se pak podíváte na seznam výbavy v našem SsangYongu, zjistíte, že Tivoli Grand tedy představuje z pohledu „co za své peníze dostanu“ velice atraktivní nabídku. Nehledě na fakt, že oproti uvedené konkurenci přidává ještě „kus auta navíc“.
Pro mě je ale nejdůležitější, že na tomto vozu nevidím nic, co by onu nižší cenu výrazně zdůvodňovalo. Znáte to: levné věci většinou mívají nedostatky, které omlouváme povzdechem „co bys chtěl, za ty prachy…“. Ale na Tivoli Grand jsem opravdu zásadní chyby nenašel.
Naopak – byl jsem mile překvapený, jak tohle SUV jezdí a jak jsem se v něm cítil. Po týdnu samozřejmě nemohu hodnotit spolehlivost, tu ukáže čas, ale z uživatelského pohledu jde o dospělé, solidní, příjemné, pohodlné, dobře vybavené (v závislosti na příplatcích) a poměrně praktické „esúvéčko“, které je podle mě lepší, než bych pro pohledu do ceníku čekal.
Nejlevnější verze modelu | 429.900 Kč (SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI Turbo MAN Style/Style+) |
Základ s testovaným motorem | 461.900 Kč (SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI Turbo AT Style/Style+) |
Testovaný vůz bez příplatků | 461.900 Kč (SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI Turbo AT Style+) |
Testovaný vůz s výbavou | 560.100 Kč (SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI Turbo AT Style+) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Zajímavý zavazadlový prostor
- Jednoduché ovládání
- Slušná výbava
- Komfortní podvozek
- Kultivovaný motor
Minusy
- Vyšší spotřeba
- Omezená nabídka motorizací
- Nelze s pohonem všech kol
- Vyšší spotřeba
- „Jalové“ řízení
