TEST SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (133 kW) – Povedený návrat
Design, interiér
/*
var seznam_retargeting_id = 61689;
/* ]]> */
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'AW-768286860');
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'AW-768289085');
Korejská značka SsangYong není našincům neznámá, na českém trhu působila s přestávkami od devadesátých let do roku 2016. Tehdy se stáhla kvůli špatným prodejům, a to v době, kdy SsangYong pod vedením nového majitele, indické automobilky Mahindra & Mahindra, po finančních potížích konečně opět stoupal vzhůru. Na přelomu roku se však SsangYong na český trh vrátil a pokouší se znovu prorazit.
Přestože se SsangYong na český trh vrací, sami zástupci značky hovoří o novém začátku. SsangYong bude budovat zcela novou prodejní a servisní síť, navíc i samotná nabídka značky se za ta léta proměnila, byť jména jako Korando a Rexton nejsou z předchozího působení automobilky u nás neznámá.
Co však zůstalo, je orientace na SUV, ostatně sám výrobce se připodobňuje k Land Roveru, k němuž chce být alternativou. Někdejší sedan Chairman značka už dnes nenabízí, a to ani na domácím korejském trhu. Aktuální českou nabídku tvoří modely Tivoli, XLV a Rexton, které mají ještě během letošního roku doplnit pick-up Musso a kompaktní SUV Korando, které dorazí v nové generaci. Než se tak stane, vyzkoušeli jsme vlajkovou loď značky, SsangYong Rexton.
Impozantní velikán
Aktuální SsangYong Rexton je v pořadí druhou generací tohoto modelu, která byla světu poprvé představena v létě 2017. Sám výrobce sice hovoří o již čtvrté generaci (proto vůz nazývá Rexton G4), předchozí tři série ale byly postupnou inovací první generace, která se prodávala také u nás.
Rámová konstrukce a úctyhodné rozměry až sedmimístnému automobilu zůstaly, jinak se ale nový Rexton oproti předchůdci v lecčems změnil. Už tolik nedává najevo svůj asijský původ, čistě podle impozantních tvarů byste ho možná hádali spíše na Američana než Korejce. Hlavně už se ale dá považovat za hezké auto, jestliže za minulou generací jste se otočili spíše kvůli neforemnému vzhledu (a to byl Rexton ještě ten z těch hezčích SsangYongů), na tu dnešní už se podíváte díky tomu, že se vám zkrátka líbí. Jaká to změna proti někdejšímu Actyonu nebo Rodiusu...
Celek je opravdu impozantní, což dále zdůrazňuje takřka vertikální příď nebo vysoko usazená kapota – ta je skoro ve stejné výši jako střecha prvního Citroënu C1. Ono i tou výškou 1.825 mm je Rexton majestátním autem. Délkou 4.850 mm a rozvorem 2.865 mm se pak tenhle SsangYong velikostně řadí mezi velká SUV typu Ford Edge a Kia Sorento.
Luxusní interiér
Nahlédnutí do interiéru dokazuje, že Rexton není vlajkovou lodí značky jen na papíře, ale působí tak i při setkání tváří v tvář. Interiér auta je až nečekaně luxusní, v případě testované verze dokonce najdete na palubní desce čalounění kůží. Všechno je přitom poctivě zpracováno a také výběr materiálů není špatný.
Pozitivně hodnotíme také ovládací funkce. Tlačítka jsou logicky rozmístěna, parkovací kamera má jasný a detailní obraz, který by třeba některá Subaru mohla jen závidět. Dobře funguje i takové sledování dopravních značek omezujících rychlost nebo hlídání mrtvého úhlu, vyhřívané sedačky pak hřejí velice rychle. Jistým kompromisem je tak jen multimediální systém, ovládaný u vrcholné verze skrze obrazovku s úhlopříčkou 9,2“. I přes velký displej působí zastarale. Grafika není zrovna nejmodernější, navíc musíte počítat jen s cizím jazykem v menu, česká lokalizace v tuto chvíli chybí. Překvapil nás pak ještě vyhřívaný volant, který nepochopitelně hřeje více ve spodní části věnce než v pozici „tři čtvrtě na tři,“ kde se má správně držet. Samotný věnec by pak podle našeho vkusu mohl být silnější.
suv ssangyong testy |
Sedí se hodně vysoko, ostatně už samotné nasednutí žádá základy horolezeckého výcviku – v tomto směru se nástupní prahy za 29.800 korun určitě vyplatí. Způsobeno je to tím, že Rexton na rozdíl od mnohých jiných SUV nadále zůstává u poctivého robustního základu v podobě rámového podvozku, který sdílí s pick-upem Musso. Díky vysokému posazu má řidič velký přehled o dění, díky jednoduše tvarované karoserii zase skvěle odhadne její okraje, což se při manévrování nejen na parkovišti hodí.
Špatné to není ani s vnitřním prostorem, byť jej logicky prostorově náročný rám ovlivňuje. Na zadních sedadlech tak mám před koleny se svojí výškou 185 centimetrů při usazení se „za sebe“ pouze mírnou rezervu, nad hlavou mám místa už dost, ideální je i šířka v úrovni loktů. Komfort mírně narušuje nízko uložená lavice, její sedák je však příjemně dlouhý. Kvitujeme také široce nastavitelný sklon opěradla. Sedadlo spolujezdce lze pak sklopit tak, že uvnitř vytvoříte lůžkovou úpravu. Za příplatek 9.900 korun je k dispozici třetí řada sedadel.
Páté dveře odkrývají obrovský prostor o objemu 820 litrů, který má na šířku 115 centimetrů, na délku 117 centimetrů a na výšku pod plato 49 centimetrů. Nakládací hrana leží výše, 77 cm nad vozovkou. Víko se podobně jako u jiných aut asijských značek otevírá dost nízko, výhodou jsou ale zadní sedadla, která lze nejen sklopit, ale také překlopit dopředu, čímž vznikne plocha dlouhá 158 centimetrů. Výhodou je i síť na zavazadla nebo vyjímatelná síť oddělující kabinu od zavazadlového prostoru.
Motor, jízdní vlastnosti
Pohodář s 2,2litrovým srdcem
Evropská unie sice proti turbodieselům v poslední době silně brojí, v SsangYongu ale dobře ví, že naftový motor se do velkého SUV stále hodí nejvíce. A tak Rexton na českém trhu pořídíte s jediným agregátem, turbodieselem 2.2 E-XDI, který poskytuje 133 kW a 400 N.m, respektive ještě o 20 N.m více v případě kombinace s automatem.
V minulosti se SsangYong spoléhal na techniku Mercedesu, dnes už to platí ale jen částečně. Od trojcípé hvězdy nadále pochází sedmistupňová automatická převodovka s obchodním označením E-Tronic, naopak motor už je vlastní konstrukce. Objem 2,2 litru by sice naznačoval nějakou návaznost na takto objemný motor Mercedesu, vrtání a zdvih (86,2 x 92,4 mm) jsou ale jiné, vedoucí k objemu 2157 cm3, zatímco turbodiesel německé značky míval 2143 cm3. Kvůli emisím motor dostal do vínku dnes už typické vstřikování kapaliny AdBlue, SsangYongu se však podařilo projít pravidly i bez otravného stop-start systému, což kvitujeme!
suv ssangyong testy |
Motoru s přímým vstřikováním přitom nemáme co vytknout. I za chladných rán je příjemně kultivovaný, hlavně je však perfektně odhlučněný, a tak o jeho práci uvnitř prakticky nevíte. Ani silově na tom není špatně, Rexton umí pocitově slušně rozpohybovat, a to přestože tohle auto váží kolem dvou tun.
Spolupráce s příplatkovým sedmistupňovým automatem každopádně dokazuje, že Rexton je hlavně pohodář, což se tak nějak od takového dostavníku čeká. Změna převodu je sice naprosto hladká a málokdy jí zaznamenáte, trvá ale poměrně dlouho.
Spotřeba paliva se pak pohybuje kolem devíti až desíti litrů. Vliv na ní má každopádně velikost auta i nijak zázračná aerodynamika, stejně jako robustní technika. Taková daň se ale vyplatí.
SsangYong Rexton – cenové srovnání s obdobně velkými SUV | ||||
Model | SsangYong Rexton | Ford Edge | Jeep Grand Cherokee | Kia Sorento |
Motor | 2.2 e-XDI | 2.0 EcoBlue | 3.0 V6 Diesel | 2.2 CRDi |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x2 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2157 | 1997 | 1987 | 2199 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 133/4000 | 175/4000 | 140/4000 | 147/3800 |
Točivý moment [N.m/min] | 420/1600-2600 | 500/2000 | 440/1600-2900 | 450/1750-2750 |
Převodovka | 7A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 181 | 216 | 191 | 203 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,97 | 9,0 | 10,2 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,6 | 6,7 | 7,0 | 6,1 |
Základní cena [Kč] | 797.800 | 1.299.900 | 1.344.400 | 1.119.980 |
Sázka na pohodlí
V daném segmentu totiž automobil jako Rexton už jen tak nenajdete. Jestliže kdysi bývala SUV/off-roady běžně vybavená rámovou konstrukcí a přepínatelným pohonem všech kol, dnes aby takové auto na trhu jeden pohledal. Rextonu to zajišťuje nejen slušné schopnosti mimo zpevněné cesty, ale také třeba úctyhodnou tažnost. Tenhle SsangYong dokáže v testované variantě utáhnout až třítunový přívěs, což se u jiných SUV jen tak nevidí. Vždyť srovnatelná Kia Sorento (s 2.2 CRDi 147 kW, pohonem všech kol a automatem) utáhne jen dvoutunový přívěs. Rextonu se ale zvládne vyrovnat třeba Jeep Grand Cherokee se vznětovým šestiválcem.
Rámová konstrukce v minulosti obvykle znamenala jisté kompromisy v otázce pohodlí, to ale není příklad Rextonu. Tenhle SsangYong je všechno jen ne uskákaný. Jednotlivé nerovnosti i díky dvojitým ramenům vpředu a příplatkové desetiprvkové nápravě vzadu komfortně filtruje naprosto s přehledem. Rám si uvědomíte jen na větších nerovnostech, na nichž zaznamenáte, jak je konstrukce vozu tuhá. Ostatně bezmála 82 % základu tvoří ocel s vysokou pevností v tahu.
suv ssangyong testy |
Rexton však není žádný přesvědčený sportovec. V zatáčkách se začne naklánět, tuhé řízení je ale vcelku komunikativní, v zimních podmínkách pak zaujme pohon zadních kol, které zajistí i nějakou tu zábavu. Elektronika ale není zcela vypínatelná, i po stisknutí příslušného tlačítka ucítíte jemné zásahy. Na dálnici je pak znát šum okolního vzduchu kolem karoserie, což je nepochybně způsobeno vysokou přídí. Od podvozku se ale neozývají žádné hlučné rány, ani šum valících se kol.
Tenhle SsangYong je navíc vozem, který se nezalekne ani nezpevněných cest. Mimo silnice mu primárně pomáhá přepínatelný pohon všech kol z dílny firmy Borg Warner, který umožňuje tři režimy nastavení – pohon zadních kol, všech kol s pevnou distribucí krouticího momentu mezi nápravy´v poměru 50:50 a čtyřkolku s redukcí. To by ale nestačilo nebýt slušné světlé výšky s hodnotou 224 mm u testované varianty. Přední nájezdový úhel pak činí 20,5°, ten zadní 22° a přechodový potom 20°.
Právě řešení připojitelného pohonu všech kol ale v dnešní době už může být pro některé zákazníky nevýhodou. Čtyřkolku lze připojit jen do rychlosti 70 km/h, proto musíte při jízdě myslet na to, kdy ji máte zapnutou a kdy ne. Modernější systémy jsou v tomto směru uživatelsky jednodušší, taková auta se zkrátka o vše postarají sama.
A nestojí tolik...
Zatím to jsou tedy pozitivní dojmy, což stvrdí i pohled do ceníku. V základu Rexton pořídíte už za 714.900 Kč, to ale musíte počítat s kombinací 2.2 e-XDI (133 kW) s manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Při zájmu o automat si musíte připlatit 47.900 korun, za čtyřkolku dalších 35.000 korun.
Testovaná varianta, stupeň Premium, přišla na 1.042.800 Kč (včetně automatu, čtyřkolky a desetiprvkové nápravy), příplatky její cenovku navýšily na stále slušných 1.177.200 korun. Za tuto částku přitom dostanete plně vybavený automobil s koženým čalouněním, střešním oknem, hlídáním mrtvého úhlu nebo elektricky ovládaným víkem zavazadelníku.
Závěr
Závěr
SsangYong Rexton G4 je dalším velice milým překvapením z Jižní Koreje. Zapomeňte na někdejší díla této značky, která trápil podivný design. Tohle SUV si uchovává poctivou robustní techniku s rámovou konstrukcí, kterou balí do povedené karoserie a obohacuje o nečekaně luxusní a prostorný interiér. To všechno navíc za slušnou cenu, už kolem milionu dostanete parádní výbavu.
Výtky nemáme ani k motoru, 2,2litrový naftový čtyřválec je příjemně odhlučněný a má dostatek síly, líbí se nám i jeho spolupráce se sedmistupňovým automatem původem od Mercedesu. Ano, neřadí zrovna rychle, ale naprosto hladce a přesně to se k celkovému charakteru tohoto pohodlného rodinného dostavníku, který se nezalekne terénu, přesně hodí.
SsangYong se tedy na český trh vrací ve velkém stylu. Jestli i jeho další modely budou tak povedené jako Rexton, rozhodně má velkou šanci na úspěch. Značce držíme palce, věříme, že tahle korejská alternativa ke Kie Sorento nebo Fordu Edge nenadchne jen nás!
suv ssangyong testy |
Nejlevnější verze modelu | 714.900 Kč (2.2 e-XDI/133 kW Style) |
Základ s testovaným motorem | 797.800 Kč (2.2 e-XDI/133 kW 4x4 E-Tronic Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.042.800 Kč (2.2 e-XDI/133 kW 4x4 E-Tronic Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.177.200 Kč (2.2 e-XDI/133 kW 4x4 E-Tronic Premium) |
Plusy
- Poctivá čtyřkolka
- Robustní konstrukce
- Luxusní interiér
- Pohodlný podvozek
- Dobře odhlučněný motor
Minusy
- Občas pomalejší řazení
- Vyšší spotřeba paliva
- Zastaralý multimediální systém
Foto: Ondřej Lilling