TEST SsangYong Rexton W – Ve znamení heavy duty
SsangYong Rexton je na světě už 12 let a za tu dobu jeho výrobce zažil bouřlivý vývoj: nejprve měl korejské majitele, pak čínské a dnes indické. A také mu dvakrát hrozil zánik. Možná ale právě díky tomu se Rexton příliš nezměnil. Modernizace z roku 2006 (Rexton II) a 2012 (aktuální Rexton W) se zaměřily hlavně na design a obměnu nabídky motorů, zatímco základní technika vyznává stále stejné principy. Jedná se o poctivé SUV, či offroad chcete-li, s rámovou konstrukcí, stálým pohonem zadních kol, přiřaditelným pohonem těch předních a redukční převodovkou. Takový vymírající druh…
Věřte nebo ne, ale klasickou rámovou konstrukci dnes dostanete jen v Toyotě Land Cruiser (čtyřválcová série 150 i osmiválcová série 200) a offroadech tradičního střihu, jako je Land Rover Defender, Mercedes třídy G nebo UAZ. Cokoliv jiného, ať se jedná o Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder nebo Suzuki Grand Vitara, jsou offroady s rámem, který je integrovaný přímo do samonosné karoserie.
Z tradice se proto stala v podstatě kuriozita, kterou ocení jen zasvěcení řidiči. Není jich ale zrovna málo, v Evropě téměř neznámých Rextonů se od roku 2001 po celém světě prodalo už 310 tisíc, takže se SsangYongu vyplatí pokračovat v jeho výrobě.
suv ssangyong testy
Model 2013 přinesl řadu změn. Na první pohled je zřejmé přepracování designu, které se po Rextonu II vrací zpět ke kořenům, novinka se více podobá původnímu modelu z pera slavného Giugiara. Přibyly ovšem diody pro denní svícení a směrovky ve zpětných zrcátkách. Diody najdeme i v zadních lampách a vozy s automatickou převodovkou zdobí obrovský střešní spoiler. A byl by hřích zapomenout na logo na levém zadním sloupku, které jasně identifikuje Rexton W – znak dvojitého W vysvětluje označení modelu. Znamená současně Work of Art a World-Class SUV. Upřímnější by bylo Working Class SUV, ale o tom ještě později.
Interiér prošel podobnou evolucí, která přinesla řadu paradoxů. Seznam standardní výbavy narostl do úctyhodných rozměrů: nechybí Bluetooth, USB a rádio s nečekaně kvalitními reproduktory, vyhřívání čelního okna pod stěrači, parkovací senzory, tempomat nebo dokonce střešní okno. Postupné vylepšování ale také znamená, že Rexton dodnes nedostal palubní počítač! Uvítali bychom také méně svéhlavou automatickou klimatizaci (nebo by mohla stačit i spolehlivější manuální), parkovací kameru nebo posuvná sedadla druhé řady, která by přidala životní prostor šestému a sedmému pasažérovi.
suv ssangyong testy
Sedmimístné uspořádání je bohužel standardem a poslední řada sedadel má ryze nouzový charakter. Sedí se téměř na podlaze a na nohy zbývá minimum místa – robustní nedělené opěradlo na situaci nic nezachrání. A právě kvůli třetí řadě sedadel je podlaha zavazadlového prostoru vyvýšena vysoko nad nakládací hranu. Že to SsangYong umí s variabilitou zavazadlového prostoru a pořádný kus lépe, dokládá menší Korando. Jenže Rexton je o celou dekádu starší…
Za 820 tisíc se nad tím zkrátka musíte povznést, stejně jako nad přítomnosti nejméně sedmi různých druhů plastů na přístrojové desce. Pak objevíte auto, ze kterého je dobře vidět a které je uvnitř prostornější než konkurenční (a dražší) Mitsubishi Pajero. Navíc v interiéru nic nevrže, což třeba u podobně drahého sedmimístného Chevroletu Captiva bohužel neplatí.
suv ssangyong testy
SsangYong, to odjakživa znamenalo techniku Mercedes v dostupném offroadovém balení. Nejprve to byl legendární pětiválec 290 Turbodiesel, od roku 2005 pak jeho nástupce 270 CDI, taktéž s pěti válci. Motor, který sám Mercedes už od stejného letopočtu nevyrábí, by ale nesplnil emisní normu Euro 5, a tak musel ustoupit modernějšímu agregátu.
Čtyřválec 200 e-XDi si Korejci vyvinuli sami. Má objem dva litry a společně s odebráním pětiny válců klesla jeho spotřeba o 20 %. Motor má výrazně středovou charakteristiku – díky automatické převodovce se nepouští do zbytečně nízkých ani vysokých otáček a jezdí na vlně maxima točivého momentu. Proto střídmý výkon 114 kW příliš nevadí, respektive ovlivňuje jen maximální rychlost. Točivý moment totiž vrcholí 360 Newtonmetry v širokém rozpětí do 1500 do 2800 min-1.
Je nasnadě, že akcelerace nebude silnou stránkou tohoto dvoutunového SUV. Zejména pružné zrychlení dává motoru zabrat, zhruba připomíná výkony malého městského auta se slabším motorem – ale s takovým dynamickým potenciálem se pochopitelně dá normálně cestovat. Přestože musí motor často táhnout z plných sil, na spotřebě paliva to překvapivě není znát. Hrubým odhadem se drží okolo 10 l/100 km, zhruba litr nad hodnotou udávanou výrobcem. Kvůli absenci palubního počítače ovšem nemáme podklady pro hlubší soudy o spotřebě v různých jízdních režimech.
suv ssangyong testy
Zatímco německý motor zmizel, německá převodovka zůstává. Odolný pětistupňový automat Mercedes-Benz W5A zvládá až tisíc Newtonmetrů, což je v relativně slabém SsangYongu příslibem dlouhé životnosti. Převodovka ale především pomáhá vyhladit charakteristiku motoru. Ráda si často pomůže prokluzem měniče, takže se točivý moment přenášený na kola dočasně znásobí. To se samozřejmě hodí, hlavně mimo silnici.
Co se pohonu všech kol týká, zde model s přívlastkem W přinesl další změnu. Stálá 4x4 ustoupila ve prospěch přiřaditelné přední nápravy, zřejmě v zájmu snížení spotřeby na silnici. Mezinápravový diferenciál chybí, rozdělení hnacích sil mezi nápravy je pevné v poměru 50:50. Nechybí ovšem redukční převodovka (2,483:1) a elektronická kontrola trakce, která dokáže zastat funkci uzávěrek nápravových diferenciálů.
suv ssangyong testy
Podvozek se může pochlubit výbornou zkřižitelností náprav i štědrou světlou výškou. Ta pod přední osou činí 250 mm, pod zadní dokonce 260 mm – ovšem je u verze s automatickou převodovkou, která má vzadu nezávislé čtyřprvkové zavěšení. Rextony s manuálem si musí vystačit s tuhou nápravou, která snižuje světlost na 216 mm.
Civilnější podvozek ovšem Rexton nezbavil offroadových návyků. Kdo potřebuje jezdit mimo silnici, bude za existenci takového auta vděčný. Tuhé tlumiče na dlažebních kostkách zrovna ukázkově nepracují, ale rychle přejetý příčný práh je pro ně tak akorát. Měkké odpružení dohání komfort, na zvlněné silnici si karoserie dokonce umí zapumpovat. V zatáčkách se zase hodně naklání a vrhá se vstříc nedotáčivosti – na rychlou jízdu po silnici Rexton opravdu není stavěný a řidiči to dává jednoznačně na vědomí. Celková souhra všech částí šasi vysílá jasnou zprávu: čím horší povrch a drsnější zacházení, tím větší má SsangYong náskok před obyčejnými SUV. V takových situacích také oceníte extrémně dlouhý převod řízení doplněný velmi slušným rejdem.
suv ssangyong testy
Ve stále se zužujícím segmentu aut s pocitovou offroadovou technikou je SsangYong Rexton W jedním z posledních mohykánů. Jako takový dokáže potrápit celou řadou nepříjemností – relaxovanou dynamikou počínaje, přes velmi defenzivní jízdní vlastnosti, po nedostatek odkládacích prostorů a povinnost mít sedmimístnou verzi s nesmyslně zvýšenou podlahou zavazadlového prostoru.
Jenže z někdejšího milionu, který SsangYong žádal v roce 2006 při uvedení Rextonu II, se cena snížila na 820 tisíc s automatem, resp. na 700 tisíc s manuální převodovkou, tuhou nápravou a bez elektricky nastavitelných kožených sedadel. To není špatná nabídka, vždyť uživatelsky příjemnější kompaktní SUV jsou často i dražší a Rexton jim ukáže záda už na prvních metrech mimo cestu.
První cena vozu | 699.900 Kč (RX200 e-XDi Comfort MT) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 699.900 Kč (RX200 e-XDi Comfort MT) |
Základní cena testovaného vozu | 819.900 Kč (RX200 e-XDi Executive AT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 819.900 Kč (RX200 e-XDi Executive AT) |
Plusy
- Příznivý poměr cena/užitná hodnota
- Schopnosti v terénu
- Komfort tlumení v obtížných podmínkách
- Bohatá výbava
- Prostorný interiér
Minusy
- Výběr jen ze dvou specifikací
- Povinně sedmimístný, se zmenšeným zavazadlovým prostorem
- Málo místa pro nohy v třetí řadě sedadel
- Motor ani podvozek se nehodí pro svižnější jízdu
- Absence některých běžných prvků výbavy (např. palubní počítač)
Foto: Petr Homolka