TEST Subaru Forester 2.0 XT Turbo - Dopovaný lesník (11/2002)
Subaru Forester, zvláště v námi testované variantě s přeplňovaným boxerem pod kapotou, je trojjediným autem. Hned napoprvé zapůsobí jeho velikost, která jej řadí někam na pomezí kombi a SUV. Z vozů kombi převzal nadprůměrný vnitřní prostor, snadnou variabilitu interiéru a pohodlný přístup k zavazadlům. SUV prvky jsou pak zvýšená průchodnost terénem se světlou výškou téměř 20 centimetrů, stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou a zcela hladkou podlahou. Turboverze pak dělá z už tak všestranného Forestera bezmála sportovní nářadí. Nedávný facelift pak přinesl několik základních inovací, které jsme poznávali právě na nejvýkonnější verzi.
Design Forestera nezapře japonský původ. Už dříve robustní čelní maska se opticky snížila, neubralo jí to však na sportovním vzhledu. Kapotě stále dominuje sebevědomá kaplička nasávání vzduchu, naopak tradiční hranaté mlhovky v nárazníku nahradily klasické kruhové. Zadní čelo je tvarováno dynamičtěji a sdružené svítilny se zúžily, což mimo jiné umožnilo rozšířit vstupní otvor pro zavazadla. Zmohutněly také blatníky, které nyní doplňují nové ostré prolisy.
Pokud jsou úpravy karosérie věcí osobního vkusu, pak změny v interiéru můžeme jednoznačně pochválit. Palubní deska je z kvalitnějšího materiálu, vše lícuje a nic nevrže a také středový panel se dočkal kvalitních kruhových ovladačů. Antracitová barva interiéru sluší a mnohem lépe také ladí s tradičně téměř bezchybnými sedadly, kterým nechybí sklopné loketní opěrky. Prostor vpředu i vzadu se nezměnil, posádka si i nadále může užívat vysokého stropu a obrovského odsouvacího střešního okna. Standardem jsou čelní a boční airbagy, které zasahují až do výše hlavy a plní tak i funkci okenních airbagů. Přibylo odkládacích ploch, dokonce i v prostoru pro zavazadla najdeme přihrádky na drobnosti. Samotného objemu zavazadlového prostoru sice v základním uspořádání papírově ubylo, nicméně hodnotu 387 litrů považujeme za velmi dobrou. Je to mimojiné daň za vyspělý systém pohonu všech kol a plnohodnotné náhradní kolo. Potěšitelné naopak je, že maximální objem po sklopení sedadel vzrostl na 1592 litrů.
Pod kapotou se odehrály změny z kategorie snů. Výkon se podařilo zvýšit na 130 kW a točivý moment na 245 Nm - to vše při nezměněných otáčkách a o 10% snížené spotřebě. Přestože hmotnost samotného motoru klesla, celé auto je o 5 kg těžší. Může za to nový pomocný rám, který se osvědčil již na Impreze a který výrazně napomohl dalšímu zlepšení jízdních vlastností. Zvětšená tuhost přední části je znát zejména při rychlém projíždění prudkých vraceček stejně tak jako při ostrém brždění či zrychlování. Na tuhosti získal celý vůz, což je znát i subjektivním porovnáním.
Pokud byly nectností předchozí generace Forestera výraznější boční náklony, nový model je na tom o poznání lépe Tradičně nízké těžiště dělá i pro turbem dopovaného boxera důstojnou platformu, kterou jen tak nějaký manévr nevyvede z rovnováhy. Nejrychlejší sériové SUV dělá čest své pověsti téměř v jakékoli rychlosti a z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že uváděná maximální rychlost 202 km/h je hodně sebekritický údaj. Motor reaguje občas trochu hlučněji, pocit zatlačení do sedadel při vědomí např. i terénních kvalit tohoto vozu je neopakovatelný. Zdaleka nejlépe se Forester cítí na okresních silnicích. Tužší odpružení sice neodtlumí každou nerovnost, řidič si ale může užívat maximální kontakt s povrchem. Forester je přísně neutrální, pouze brutální otočení volantem za hranicí zdravého rozumu jej přiměje k mírnému nedotáčivému smyku.
Vyjet mimo silnice vyžaduje napoprvé odvahu a pak už jen pud sebezáchovy. Odvahu proto, že takovou průchodnost rozblácenými výmoly na staveništi by rozumně uvažující řidič nečekal. Pud sebezáchovy je pak nutný k tomu, abychom v nadšení z toho, že Forester vyjede téměř všude, nevyjížděli na kolmé svahy s očekáváním, že auto umí porušovat i fyzikální zákony. Motor řve, kola obalená bahnem kupodivu stále zabírají a auto pomalu jede - to je výsledek naší půldenní snahy najít nezdolatelný terén. Včetně těchto extrémů jsme dosáhli průměrné spotřeby 10,5 l/100 km, takže údaje výrobce o kombinované spotřebě 9,8 l můžeme věřit.
Pro novou generaci Foresteru hovoří nepochybně excelentní jízdní vlastnosti, tuhý podvozek, výkonný motor a moderní interiér. Za negativum můžeme snad považovat vyšší cenu, je ale potřeba říci, že verze s atmosféricky plněným motorem se prodávají už od 649.000 Kč. Samozřejmostí je možnost přestavby na M1 a odpočtu DPH.
V Evropě je vůz na tento rok už vyprodán, v České republice téměř také...