Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Impreza WRX kombi - letíme s kufry (08/2003)

Přestože Subaru vyrábí ještě silnější Imprezu WRX STi (ovšem jen sedan), v testovaném provedení kombi je WRX nejsilnější možnou variantou. Díky turbodmychadlu je výkon dvoulitrového čtyřválce nadopován na slušných 165 kW (225 k) a ani...

Přestože Subaru vyrábí ještě silnější Imprezu WRX STi (ovšem jen sedan), v testovaném provedení kombi je WRX nejsilnější možnou variantou. Díky turbodmychadlu je výkon dvoulitrového čtyřválce nadopován na slušných 165 kW (225 k) a ani maximum točivého momentu (300 Nm) není zrovna nízko. To vše je zabaleno do slušivého kombi-kabátku a když vezmeme v úvahu také stálý pohon všech kol, je jasné, že svezení to bude nadmíru zajímavé...

Zvenku zaujme Impreza WRX především "lapačem" na přední kapotě, který usměrňuje proud vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu, dále pak krásnými šedými sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin na kterých jsou nasazeny nízkoprofilové pneumatiky Bridgestone Potenza o rozměru 215/45. Pod nimi se skrývají brzdové třmeny s nápisem Subaru. Celek pak doplňuje masivní přední nárazník s velkými kulatými mlhovkami. Zadní část decentně vylepšuje dvojitá koncovka výfuku a spoiler nad pátými dveřmi.

Interiéru vládnou přední sedadla s mohutným bočním vedením s integrovanými opěrkami hlav. Volant je čtyřramenný značky MOMO, bohužel je však seřiditelný jen výškově. Účinek posilovače řízení je úmyslně nižší, takže kontakt s vozovkou je zajištěn. Při pohledu na přístrojovou desku nejvíce potěší uprostřed umístěný otáčkoměr, který vytlačil rychloměr do strany vpravo. U Subaru se sluší připomenout i tradiční bezrámová okna.

Boxer (motor s protiběžnými písty) by dle propagačních materiálů měl mít maximálně kultivovaný chod (samozřejmě v rámci čtyřválců), pravda je že ve volnoběžných otáčkách se karosérie následkem vibrací motoru chvěje, ale po přidání plynu se vše uklidní a zastáncům boxeru můžete dát jen zapravdu - chod je čistý, bez jakýchkoli falešných kmitů. Spojka se zdá napoprvé hodně tuhá - po týdnu si však noha zvykla a už nám to nepřipadalo nijak hrozné. Rozjezd se dá v podstatě provést dvěma způsoby - buďto klidně bez zvýšených otáček, ale motor překvapí nízkým tahem až do tří tisíc otáček nebo vytočením motoru na zhruba čtyři tisíce otáček, ale to již musíte mít WRX trochu "v rukou", jelikož není možné "pustit" spojku, protože pohon všech kol nedovolí na asfaltu jakýkoliv prokluz kol. Takže i rozjezd ve vyšších otáčkách je nutné vždy provádět s částečným prokluzem spojky. Poměrně zvláštní je charakteristika motoru. Do tří tisíc otáček motor hodně připomíná klasický dvoulitr - to znamená poskytuje dostatek síly na běžnou jízdu, ale o nic dramatického se nejedná. Naprostým opakem je nástup turba právě ve třech tisících otáčkách. Tah motoru výrazně nastoupí a až do 7200 otáček, kdy zasahuje omezovač Impreza fantasticky zrychluje. V praxi, při rychlejší jízdě, však není vůbec nutné trápit motor tak vysoko, bohatě stačí 6500 otáček, protože po přeřazení na další rychlost se bezpečně nacházíte nad kritickou hranicí tří tisíc otáček. Spotřeba je jak asi očekáváte mimořádně variabilní dle způsobu jízdy. Proto vás může WRXko překvapit rozsahem 10-17 litrů na 100 km (spaluje Natural 98). My jsme celý test absolvovali v průměru za 12,6 l/100 km, což je vzhledem k častému využívání výkonu motoru přijatelná hodnota.

Jízdní vlastnosti jsou díky tvrdému naladění výborného podvozku excelentní a průjezdy zatáček je možné bezpečně zvládat o 30-40 km/h rychleji než v běžných vozech. Také známá nedotáčivost přisuzovaná čtyřkolkám se nedostavila a Impreza se při průjezdech zatáček na hranici adheze chovala přísně neutrálně (test však proběhl pouze na suchu). Dobře dimenzované brzdy dostatečně odpovídaly potenciálu vozu a nezaznamenali jsme jejich slábnutí.

Za milion korun získáte v Impreze WRX pozoruhodné sportovní náčiní a pokud se navíc rozhodnete pro verzi kombi získáte navíc i něco praktičnosti, přestože málo hluboký zavazadlový prostor svými 356 litry neohromí, ale možnost sklopení dělených sedadelobčas pomůže přepravit i větší předměty. Když k tomu navíc připočtete množství nadstandardních záruk (3 roky na celé auto s omezením 100.000 km, 5 let na ústrojí AWD s omezením 120.000 km, 6 let záruky proti prorezavění, 3 roky záruky na povrchovou korozi) zjistíte, že pokud hledáte sportovně laděný kombík navíc s bezpečnými jízdními vlastnostmi (a to vám naladění podvozku Imprezy WRX a pohon všech kol zaručuje více než dostatečně) máte již prakticky vybráno...

Cena základní sestavy 1 028 000 Kč
Výbava základní sestavy Technika / bezpečnost Výbava vnitřní Výbava vnější Kč
Cena testované sestavy 1 040 000 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.7 / 7.1 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 1266
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 430
Rozměr pneu: 215/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1455
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano