Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy

Jiří Červenka
Diskuze (30)
XV je zajímavá alternativa k běžným kompaktním crossoverům, ale zákazník by měl dobře zvážit, pro jakou kombinaci motoru a převodovky se rozhodne.

Nový crossover od Subaru jsme na Auto.cz už testovali – a možná si pamatujete, že kombinace atmosféricky plněného čtyřválce a převodovky s plynule měnitelným převodem v nás nezanechala bezvýhradné nadšení. Motorizace 1,6i XS tedy nenastupovala k redakčnímu testu jako horký favorit. I ona se totiž v lepší výbavě dodává výhradně s převodovkou typu CVT.

Motor nevychází z jednotky 1,6 l konstrukční řady EJ, který Subaru montovalo do různých Imprez do roku 2006, ani z pozdější patnáctistovky. Stejně jako dvoulitr v XV je členem nové rodiny FB, vyvíjené s ohledem na aktuální i připravované emisní normy.

Má nové, lehčí pohyblivé díly, delší zdvih (při zachování stavební šířky), přepracované sání i výfuk a systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Rozvody jsou poháněny řetězem. Koncepce samozřejmě zůstala, jedná se o plochý čtyřválec s protiběžnými písty neboli boxer.

Na papíře má takto postavený motor slibný potenciál, který však v případě testovaného vozu zanikl v hnacím řetězci. Převodovka s plynule měnitelným převodem (v marketingovém názvosloví Subaru Lineartronic) je sice vhodným řešením pro normovaný nový evropský jízdní cyklus NEDC, ale nikoliv pro reálný provoz.

suv subaru testy suv subaru testy  

Ve městě může být klidný řidič bez nároků na svižnější akceleraci ještě spokojen, ale v kopcích nebo na dálnici již CVT naplno demonstruje, že přenos výkonu třením je řešení pro automobilové převodovky principiálně nevhodné – zvlášť když se spojí s vysokými jízdními odpory robustně stavěné karoserie.

I při banální snaze udržet v dálničním stoupání indikovaných 140 km/h drží převodovka motor v oblasti nejvyššího točivého momentu (4000 ot./min.) a jak je u převodovek CVT obvyklé, otáčky motoru nestoupají a neklesají lineárně s rychlostí jízdy. Vedle „skútrového“ zvukového projevu je hlavním důsledkem takového chování nepříjemně vysoká provozní spotřeba. Indikovaných 10,2 l/100 km na mojí běžné trase s podílem 50 % dálnice/50 % město se u zákazníků stěží setká s pochopením.

Na rozdíl od motorizace 2,0i dnes zkoušený model neumožňuje volbu předdefinovaných „převodů“ páčkami pod volantem – žádné tu nejsou. K dispozici je alespoň režim L, vhodný pro sportovnější jízdu nebo na silnice s náročnějším výškovým profilem.

Při všech sympatiích k malé značce, kráčející srdnatě vlastní cestou, nemůžeme zájemcům o Subaru XV nedoporučit jinou motorizaci. CVT jednoduše vyžaduje příliš mnoho kompromisů, a to nejen v otázkách hospodárnosti a vnímané spotřeby.

Není čtyřkolka jako čtyřkolka

Zatímco vozy Subaru s ručně řazenými převodovkami mají mezi nápravami tradiční samosvorný diferenciál (nikoliv diferenciál s „omezenou svorností“, jak se píše v oficiálních materiálech – omezená svornost je terminologický nesmysl), modely osazené převodovkou CVT se musí spokojit s elektronicky řízenou lamelovou spojkou.

Nic proti ní – pro většinu řidičů a většinu situací jsou vlastnosti lamelové spojky (v našich končinách nejčastěji reprezentované známým Haldexem) zcela adekvátní. Faktem ale zůstává, že toto řešení neumožňuje kolům na přední a zadní nápravě odvalovat se různými rychlostmi a neuděluje vozu takové jízdní vlastnosti, jaké si patrně zákazníci od „stálého pohonu všech kol Subaru“ slibují.

Technika v automobilech: Systémy pohonu všech kol

Nehledě na specifika tohoto konkrétního hnacího řetězce model XV zachraňuje situaci svými jízdními vlastnostmi. Na rozdíl od většiny evropských značek Subaru zatím nepodlehlo módě tlumičů tuhých v kompresi, které skvěle fungují v losím testu ADACu, ale jízdnímu komfortu rozhodně neprospívají.

XV se sice nakloní, ale v oblouku drží srdnatě a díky dlouhým zdvihům pérování dokáže ladně klusat i po rozbitých českých okreskách. Světlá výška 220 mm pak umožňuje volit nikoliv opatrné tempo i při výletech na těch několika málo polních cestách, kde nebrání vjezdu dopravní značení, závora či horlivý myslivec.

suv subaru testy suv subaru testy  

Coby základní motorizace je 1,6i k dispozici pouze ve dvou nižších z celkem tří úrovní výbavy. Stupeň Comfort nicméně obsahuje řadu prvků obvykle považovaných za luxusní, od výbojkových světlometů přes dvouzónovou klimatizaci přes elektricky sklopná zrcátka a Bluetooth (který se nám však podařilo zprovoznit jen pro audio, nikoliv pro telefonování) až po zadní parkovací kameru. Mimochodem, senzory by neškodily ani vpředu, karoserie je tímto směrem poněkud nepřehledná. Výrobce je ovšem nenabízí.

Jak je naším nedlouhým, ale dobrým zvykem, čtenáře lačné podrobnějšího hodnocení funkční výbavy a užitných vlastností XV odkážeme na podrobnější první test Subaru XV 2,0i XS.

Závěr

Pokud vám nevadí některé typicky japonské vlastnosti jako neútulný dojem z interiéru či malý důraz na kultivovanost v rychlostech obvyklých na zdejších dálnicích, ukazuje se Subaru XV jako nadějný crossover s unikátním místečkem na trhu. Kombinace atmosféricky plněného motoru 1,6 l a bezestupňové převodovky nicméně nárokům Evropana připraveného utratit za auto sedm set tisíc korun nevychází vstříc tím nejlepším možným způsobem.

Řešením by mohlo být ruční řazení, jenže Subaru ho nabízí výhradně ve spojení s chudší výbavou Active. Zákazník neochotný akceptovat kompromisy plynoucí z převodovky CVT tak má na výběr dvě možnosti: smířit se s menším luxusem na palubě, nebo si připlatit za povedený diesel.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Subaru XV má mířit především na “městské kovboje”, tedy zákazníky, kteří chtějí vyšší auto z důvodů jiných, než je zdolávání terénních úseků, a zároveň se po většinu času pohybují v intravilánu. Z tohoto pohledu je převodovka CVT poměrně logickou volbou, protože si s městem docela hezky rozumí. Za cedulí s přeškrtnutým názvem obce však bohužel převládají spíše negativa.
První cena vozu 569.000 Kč (1,6i 84 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 569.000 Kč (1,6i 84 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 689.000 Kč (1,6i 84 kW CVT Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 689.000 Kč (1,6i 84 kW CVT Comfort)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Audiosystém
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
  • Převodovka CVT
  • Spotřeba
Jiří Červenka
Diskuze (30)
Subaru XV 1,6i XS
Cena základní sestavy 689 000 Kč
Výbava základní sestavy HID (xenonové) světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky a světelným senzorem, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Tónovaná skla s UV ochranou, Kola z lehké slitiny 17", Metalický lak (10 800 Kč, v ceně vozu), Kožený volant, Kožená hlavice řadící páky, Vyhřívání předních sedadel, Loketní opěrka s odkládací schránkou, Dělení zadních opěradel 60/40, Praktická schránka na opěradle předního sedadla spolujezdce, Elektrické ovládání oken, okno řidiče s automatikou,
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Děšťový a světelný senzor, Podsvícení spínací skříňky,
Čtecí lampičky, Osvětlení zavazadlového prostoru, Sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky, Odkládací schránka na středové konzoli, Přední držáky nápojů, Schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, Ovládání víčka nádrže z místa řidiče, Zásuvka 12V (ve středové konzoli, loketní opěrce), Upevňovací oka v zavazadlovém prostoru (2), Upevňovací háčky v zavazadlovém prostoru (4), Kryt zavazadlového prostoru - roleta, Odkládací schránky pod podlahou v zavazadlovém prostoru, Duální automatická klimatizace, Prachový filtr, Ukazatel venkovní teploty, Rozmrazovač stíračů předního okna, Elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, Rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, Elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, Stereo 1 CD audio (2DIN), SRS Circle Surround Automotive: 6 reproduktorů, Ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, USB vstup (ve středové konzoli), AUX vstup (ve středové konzoli)
Parkovací kamera, VDC systém - kontrola stability vozu s možností vypnutí, 4kanálovéABS, Elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, Brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill Start Assist, systém pro snadné rozjezdy v kopci, Auto START / STOP Systém s možností deaktivace, Elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol 4x4,SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, SRS kolenní airbag u řidiče, Výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpit, Řízení s bezpečnostním sloupkem, Opěrky hlavy pro všechny cestující,
Polohovatelné hlavové opěrky na předních sedadlech, Bezpečnostní pásy vpředu s předpínačem a omezovačem tahu, Výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, Bezpečnostní konzole pedálů, Uchycení dětské sedačky ISO-FIX, Dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách),
Imobilizér,
Opravná sada na pneumatiky Kč
Cena testované sestavy 689 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1600
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.9 / 6.3
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1420
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1460 / 0
Subaru XV 1,6i XS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Slavek-TDM
28. 10. 2012 20:36
Re: Zlatý oči
Tak pokud se za svoje auto nestydis, staci na nej napsat recenzi, at je videt, s kym mame tu cest >:-[]
Avatar - avatas
28. 10. 2012 14:17
Zlatý oči
Nestačím zírat na tento výrobek.Snad jen jiný světadíl,který vidí krapánek zešikma může vyrobit takovou otřesnou hrůzu.Předběhly v designu i Samaru a Dewoo Tico a v neposlední řadě dresink 1000 ostrovů ala Martin Kačer.
Nedovedu si vůbec představit s tím jezdit,zaparkovat a vystoupit.I s Pragou V3S bych se nastyděl.......ale toto?!
:no: :no: :no:
12. 7. 2012 22:13
Re: Diferenciál
Tak tak máš úplnou pravdu, tohle jsem si z přednášek také odnesl. A hned mě to v textu uhodilo do očí. Samosvorný je závit, ale diferenciál je jen svorný...joo teorie vozidel, to byly časy :-)
Avatar - LEGOPARK
12. 7. 2012 11:01
Re: zase CVT ??? Kdy bude v testu manuál ???
Suhlasim! Otestujte diesel s manualom! Jazdil som s nim a je to o niecom inom (jazdil som aj s benzinmi XV).
12. 7. 2012 02:47
zase CVT ??? Kdy bude v testu manuál ???
Již minule bylo v testu označeno CVT za největší slabinu a světe div se - zase test XVčka s CVT !!! Očekával bych, že na řadu přijde verze s manuálem, protože CVT je opravdu k ničemu.
A právě proto tohle auto vůbec neodsuzuji. Varianta s manuálem bude zcela určitě o něčem jiném. Dokonce ani zde "haněnou" 1,6ku bych neodsuzoval, dokonce by mě její test s manuálem hodně zajímal ( skoro bych se ale vsadil, že se ho nikdy nedočkám). Jedná se totiž o základ za velmi rozumnou cenu a i tento základ má slušnou výbavu ( dokonce metalíza, hl. kola, aut. klimatizace a vyhř. sedačky jsou v ceně - hl. příplatek za metalízu mě u všech značek štve). Kde seženete poctivou čtyřkolku s takovouto výbavou za 569t. ??? Na druhou stranu vůbec tuhle variantu nevidim jako verzi pro "městské kovboje". Se světlou výškou 220, redukcí !!! a poctivým 4x4 se jedná o velmi vhodné auto do hor. Slabinou určitě bude kufr, ale pokud někdo neřeší rodinu ...
PS: mimochodem interier je na Subaru hodně slušný.