Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru XV 2,0i 6MT – Zařaď si sám

Aleš Jungmann
Diskuze (110)
Zatímco Subaru XV s převodovkou CVT si nás příliš nezískalo, verze s manuálem by měla být o velký kus lepší. Je to tak?

Subaru to nemá lehké. S novým crossoverem (česky řečeno křížencem mezi Imprezou a Foresterem) se snaží zachytit drápkem ve slibně vypadajícím segmentu, celá řada konkurentů jej už ale předběhla. Co vlastně může nabídnout?

Jak jsme zjistili v předcházejících testech XV, budou to v první řadě výborné jízdní vlastnosti, ale i image značky jako takové. Model XV se na poměry posledních novinek od Subaru povedl opravdu výborně, plasty na něm nevypadají nepatřičně a i design je pro Evropana snadno stravitelný. K tomu připočtěte povedená extravagantní kola, tiskové materiály plné nízkého těžiště či solidní výbavu. Výsledkem je opravdu povedený crossover s pouze jednou podstatnou pihou na kráse.

A právě tu by měl odstranit v pořadí třetí test. Opět se v redakční garáži usídlil benzinový dvoulitr, tentokráte však s poctivým manuálem místo bezestupňové převodovky CVT.

Šest na stole, tentokráte v japonských

Protože ani vrcholný výbavový stupeň Executive není pro Auto.cz novinkou, můžeme se nyní zaměřit jen a pouze na dojmy spojené s výměnou automatu za manuál.

Zatímco u vozů vybavených variátorem jsme lamentovali nad utahaným jízdním projevem, zde nese plnou odpovědnost řidič. Dvoulitr je pro potřeby dynamické jízdy nutné vytáčet, nejvyšší točivý moment 196 Nm je přítomen při 4.200 otáčkách, se šestistupňovou manuální převodovkou to však není žádný problém. Její dráhy nejsou přehnaně dlouhé, páka klade přirozený odpor a kulisa je dobře vymezena. Tradiční zadrhávání se sice úplně vymýtit nepodařilo, ale setkáte se s ním mnohem méně než dříve, takže jej můžete považovat za projev sportovního ducha značky. Zkrátka: Subaru není pro slečinky! Je sice trochu smutné, že nejrychlejší verzí je dvoulitrový diesel, ale za to si můžeme v Evropě sami. Emisní limity nejsou velkým kamarádem pro vysokovýkonné přeplňované boxery.

subaru testy crossover subaru testy crossover  

Ještě se ale vraťme k řazení. Než jsem si přivykl, několikrát jsem zařadil místo zpátečky jedničku: „R“ je totiž v kulise na méně častém místě vpravo vzadu místo vlevo vepředu. I tato verze byla vybavena start-stop systémem, který v součinnosti s automatem fungoval dobře. Ačkoli se podle oficiálních zdrojů rozhodně nejedná o žádného šneka, při rychlém zařazení jedničky a puštění pedálu měl několikrát problémy a auto vůbec nenastartovalo. Naštěstí stačilo, díky systému keyless a startovacímu tlačítku, jedno stisknutí a čtyřválcový boxer se probral k životu.

Jízda po českých silnicích je pro XV druhou přirozeností. Velmi pěkně filtruje rozbité okresky a nechá si při tom líbit hodně vysoké tempo. Limity adheze jsme byli schopni s manuální verzí číst ještě zřetelněji, svůj podíl na tom bude zřejmě mít i klasický mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou, který ve verzi bez CVT nahradil systém aktivního rozdělení točivého momentu MPT. Crossover od Subaru si nechal líbit i divočejší průjezdy zatáčkou, kdy vás po stlačení plynu všechna čtyři kola vytáhnou jako traktor ze závěje. To se nám na něm líbí: na první pohled stylovka, na silnici však stále jde o velmi schopný stroj. Tedy s manuální převodovkou určitě.

Odhlučnění interiéru, zejména v oblasti podběhů, by mohlo být lepší, podobně jako ovládání velmi dobrého audiosystému a navigace. To se děje přes dotykový displej, na němž jsou však rozmístěny velmi malé ikonky, takže lidé s většími prsty se budou muset na ovládání soustředit poněkud víc. Velmi praktické jsou velké odkládací prostory; do vnitřku vozu tak z místa řidiče bez problémů umístíte čtyři velké PET lahve. I ergonomicky je interiér navržen dobře, najdeme zde velké a přehledné ovladače, volant se perfektně drží a měkký plast kolem řidičovo pravého kolena naneštěstí nebývá samozřejmostí ani u aut této cenové kategorie. To Subaru zvládlo opravdu dobře.

subaru testy crossover subaru testy crossover  

Jak to bude se spotřebou? Při stokilometrové rychlosti odečtete z otáčkoměru hodnotu 2.300 min-1, spotřeba se v tu chvíli drží lehce pod sedmi litry Naturalu. Po městě jsme jezdili za 8,3 litru a dálniční výlet předpisovou stotřicítkou znamenal zaokrouhlení odběru paliva na 8,5 litru při 3.000 min-1. To je o více než o litr méně než v případě převodovky CVT. To už stojí za zamyšlení, zda vám automat za příplatek 40 tisíc Kč (pro verzi Executive) opravdu stojí. Subaru XV s manuálem totiž považujeme za znatelně lepší vůz.

První cena vozu569.000,- (1.6i 84kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací599.000,- (2.0i 110 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu729.000,- (2.0i 110 kW, Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků729.000,- (2.0i 110 kW, Executive)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Audiosystém
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
  • Spotřeba
  • Pomalý start-stop

Aleš Jungmann
Diskuze (110)
Subaru XV 2,0i 6MT
Cena základní sestavy 729 000 Kč
Výbava základní sestavy Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, kolenní airbag, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), redukční převodovka, posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, 2DIN rádio s CD přehrávačem (s podporou MP3 a WMA), navigační systém s SD kartou, 6 repro a Bluetooth, ovládání audia na volantu, tempomat, připojení AUX, dvouzonová aut. klimatizace, elektricky stavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 17palcové disky kol, palubní počítač s barevným displejem a ovládáním na volantu, přední mlhovky, dešťový senzor, kožený multifunkční volant, bezklíčový vstup, šestistupňová manuální převodovka, parkovací kamera, USB a AUX vstup, navigace s barevným dotykovým displejem, střešní ližiny a spojler, plastové lemy blatníků, sada na opravu pneu, metalický lak, vyhřívaná přední sedadla atd. Kč
Cena testované sestavy 729 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1955
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 196 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 590
Rozměr pneu: 225/55 R17
Subaru XV 2,0i 6MT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 10. 2012 19:24
Re: Detaily
sjednotit? a proč? aby to vypadalo tupě jak tiguan s maskou passatu? kup si unifikovaný vw lejno a máš klid ;-)
21. 10. 2012 19:13
Re: pane jungmann, vy ste hlava!
jojo a Outback 2.5 s Lineartronikem 8,4

...ale proč chválit superkultivovaný projev XV 2.0 s CVT když si můžu kopnout do slaboučký 1,6ky :-)

20. 10. 2012 14:45
Re: Chybka
A do třetice ještě možná stojí za opravu údaj o zrychlení 0-100km/h. 10,7s dle údajů dovozce platí pro CVT. Manuál má být nepatrně rychlejší, 10,5s...
19. 10. 2012 11:02
Re: pane jungmann, vy ste hlava!
Co bych hledal - počkám, až se to někomu rozsype :-)

Místo řemenu je tam asi nějaký pružný řetěz, nebo co...
Avatar - Slavek-TDM
19. 10. 2012 09:51
Re: pane jungmann, vy ste hlava!
Ptal jsi se na skutr, odpovidal jsem na skutr ;-) Navic XV nema remen a podle meho ani valecky, je to uplne jina koncepce.
Jak jsem uz psal, o opravach nebo udrzbe CVT mi nejsou znamy zadny informace. V pripade poruchy to jiste levne nebude (jako ostatne vsechno na modernich autech), ale poruchovost vzhledem k asi dobre udelany koncepci podle vseho neni velka. Hledal jsem na ruznych subaru forech, ale tech par zavad co jsem nasel souvisely vetsinou se softwarerem nebo nejakym cidlem a to jeste ani ne v prevodovce. Zkratka - nevim, hledej >:D