TEST Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS – Stále suverénní
Suzuki Grand Vitara ve své třetí generaci vstoupila na český trh v druhé polovině roku 2005. Za tu dobu prošla redakčním testem Auto.cz v mnoha různých verzích, je proto až k nevíře, že se standardnímu týdennímu testu vyhýbala ta nejdůležitější z motorizací – čtyřválcový turbodiesel.
Pod kapotou Grand Vitary pracuje v podélném uložení osmiventilová devatenáctistovka od Renaultu. Konstrukčně letitý agregát dostal v souvislosti s přechodem na Euro 5 nové turbo, škrticí klapku, vstřikování, sací a výfukové potrubí a EGR ventil.
Výsledkem úprav je kromě čistších výfukových plynů také posunutí maxima výkonu z 3750 na 4000 min-1 a zároveň rozšíření maxima točivého momentu na spektrum 1750 až 2500 min-1 (dříve 300 Nm při 2000 min-1).
Takto modernizovaná Grand Vitara bude vyhovovat evropským emisním limitům až do roku 2014. Jak dokáže splnit požadavky moderního zákazníka?
Od všech srovnatelně velkých SUV se Grand Vitara liší v několika bodech. Samonosná karoserie je vyztužena rámem podobně jako např. Land Rover Discovery, takže vlastně stojí na půli cesty mezi klasickým řešením s žebřinovým rámem a čistě samonosnou konstrukcí. S tím souvisí také robustní podvozek, kterému nemohou silniční SUV postavená na základě kompaktních hatchbacků konkurovat.
A pak tu máme pohon všech kol, v daném segmentu dnes naprosto unikátní stálý pohon. V době, kdy jiní výrobci stále častěji nabízí i čisté předokolky s karoserií SUV, Suzuki standardně dodává permanentní 4x4 s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a přiřaditelnou redukcí. Pro většinu lidí zbytečný luxus, pro významnou část zákazníků ale rozhodující přednost.
Interiér už od prvního pohledu není nejnovější, díky kombinaci konzervativního stylu a několika zajímavých designových nápadů ale ani po letech nevypadá nepatřičně. Rozměrovou stísněnost bohatě vynahradí velká prosklená plocha, subtilní a nízká palubní deska, vyšší posaz, střídmě pojatý středový tunel a tenké výplně dveří. To je jiná káva, než na co jsme u SUV za poslední roky zvyklí.
Překvapí faktická absence prahů. Díky zabudovanému rámu si mohl výrobce dovolit tento luxus a nabídnout cestujícím komfortní nastupování do vozu.
Stáří auta neomylně prozradí jen svislé nastavení volantu, ovládání palubního počítače tyčinkou v přístrojovém štítu nebo dodatečná instalace USB na místo, kde se původně nacházela druhá 12V zásuvka. Jsme rádi ale i za to, právě japonští výrobci totiž často připojení USB ve svých vozech zcela ignorují.
Japonci se snaží držet krok s dobou také pomocí zabudované navigace. Zařízení Clarion NX501E spojuje navigaci, DVD přehrávač a bluetooth se zadní parkovací kamerou. Ve srovnání s moderními plně integrovanými systémy má z uživatelského pohledu jisté rezervy, na druhé straně však stojí přijatelná cena 32.000,- Kč a spolehlivé fungování.
Nevíme, zda se jedná o záměr, nebo nutnost, na každý pád kamera míří pod ostrým úhlem dolů. Pohled z ptačí perspektivy přímo pod zadní nárazník však považujeme v případě SUV za přínosnou inovaci. Toto řešení nepochybně usnadní nacouvání k přívěsu nebo obratné manévrování mezi stromy či balvany.
Stejný je důsledek absence náhradního kola na pátých dveřích. Odebrání typického rysu off-roadů zkrátilo celkovou délku o 20 cm na rovných 4300 mm. Grand Vitara tím získala zásadní výhodu pro jízdu po městě i mimo silnice.
Přístup do zavazadlového prostoru se ale stále realizuje odklopením dveří ke straně chodníku. Zamrzí, že v Suzuki nevyužili této změny k přestavbě pátých dveří na praktičtější výklopnou stěnu.
Motor při startu autem jemně zatřese, následně ale překvapí, jak dobře je utlumen. Čtyřválcový agregát totiž rozhodně sám o sobě nevyniká kulturním chodem, v Suzuki si ale dali záležet na tom, aby posádku za jízdy neobtěžoval vibracemi.
Převodovka se ovládá dlouhou řadicí pákou s tuhým chodem a dlouhými, avšak přesnými dráhami v kulise. Rozhodně se nehodí na rychlé sekání převodů, řidič v ní ale požadovanou polohu páky vždy spolehlivě najde.
Samotná manuální převodovka je jen pětistupňová (automat je možné spojit pouze se zážehovým motorem), což můžeme považovat za anachronismus. Ve skutečnosti to ale nevadí – vzhledem k výkonu a hmotnosti vozu by těžší nejvyšší převod nejspíš už nebyl únosný a odstupňování dostupné pětice si dobře rozumí s dynamickými schopnostmi motoru.
Na dálnici ve 130 km/h se ručička otáčkoměru drží na 3000 min-1 a palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 8,3 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km je z říše snů, nám se průměr neustále držel okolo 8,5 l/100 km – ať už jsme jezdili po městě, v jeho okolí, nebo po dálnici.
Při ekonomické jízdě mimo město se lze dostat na 6,5 l/100 km, naopak i plné využívání výkonu motoru posune spotřebu jen mírně nad 10 litrů. S 66litrovou nádrží se dá bez nejmenších problémů zvládnout ujet až 700 km.
A co pohon všech kol? Ten je stále stejný, společně se Subaru Forester ale dodnes představuje mezi SUV nejpokročilejší řešení. Kde nestačí výchozí nastavení, pomůže uzávěra mezinápravového diferenciálu. Případné protočení volně visícího kola dokáže efektivně řešit ESP, Grand Vitara se proto v praxi obejde bez uzávěry nápravových diferenciálů.
Systém je dobře odladěn, výchozí stav mírně preferuje přenos momentu k zadním kolům. Vitara netahá za řízení, zčásti ale i díky velkému účinku klasického hydraulického posilovače. V plném rejdu na šotolině přichází ke slovu nedotáčivost, řidič si tedy musí vybrat mezi akcelerací, nebo plným zrychlením.
Když pronikneme Grand Vitaře pod kůži, pochopíme její specifika a akceptujeme jednodušší interiér, zbývá nám vlastně jediná skutečná slabina – vlažný účinek brzdové soustavy. Jinak se jedná stále o konkurenceschopné auto. V bílé barvě má navíc dodnes jistou dávku přitažlivosti, nejedna hlava se za ním otočí.
První cena vozu | 539.900,- Kč (1,6 VVT/78 kW, JX-E 3dv.) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 699.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-ES 5dv.) |
Základní cena testovaného vozu | 729.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 774.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.) |
Plusy
- Stálý pohon všech kol s uzávěrou a redukcí
- Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
- Průchodnost terénem překonávající běžná SUV
- Přesné, ačkoliv přeposilované řízení
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- Účinek brzd
- Tvrdé plasty v interiéru
- Malý zavazadlový prostor
- Otevírání pátých dveří do boku k chodníku