Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS – Stále suverénní

Diskuze (21)
Aktuální Grand Vitara završuje šestý rok své kariéry. Pro další sezónu dostala pár kosmetických změn a vylepšený motor.

Suzuki Grand Vitara ve své třetí generaci vstoupila na český trh v druhé polovině roku 2005. Za tu dobu prošla redakčním testem Auto.cz v mnoha různých verzích, je proto až k nevíře, že se standardnímu týdennímu testu vyhýbala ta nejdůležitější z motorizací – čtyřválcový turbodiesel.

Pod kapotou Grand Vitary pracuje v podélném uložení osmiventilová devatenáctistovka od Renaultu. Konstrukčně letitý agregát dostal v souvislosti s přechodem na Euro 5 nové turbo, škrticí klapku, vstřikování, sací a výfukové potrubí a EGR ventil.

Výsledkem úprav je kromě čistších výfukových plynů také posunutí maxima výkonu z 3750 na 4000 min-1 a zároveň rozšíření maxima točivého momentu na spektrum 1750 až 2500 min-1 (dříve 300 Nm při 2000 min-1).

Takto modernizovaná Grand Vitara bude vyhovovat evropským emisním limitům až do roku 2014. Jak dokáže splnit požadavky moderního zákazníka?

suv suzuki testy suv suzuki testy  

Od všech srovnatelně velkých SUV se Grand Vitara liší v několika bodech. Samonosná karoserie je vyztužena rámem podobně jako např. Land Rover Discovery, takže vlastně stojí na půli cesty mezi klasickým řešením s žebřinovým rámem a čistě samonosnou konstrukcí. S tím souvisí také robustní podvozek, kterému nemohou silniční SUV postavená na základě kompaktních hatchbacků konkurovat.

A pak tu máme pohon všech kol, v daném segmentu dnes naprosto unikátní stálý pohon. V době, kdy jiní výrobci stále častěji nabízí i čisté předokolky s karoserií SUV, Suzuki standardně dodává permanentní 4x4 s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a přiřaditelnou redukcí. Pro většinu lidí zbytečný luxus, pro významnou část zákazníků ale rozhodující přednost.

suv suzuki testy suv suzuki testy  

Interiér už od prvního pohledu není nejnovější, díky kombinaci konzervativního stylu a několika zajímavých designových nápadů ale ani po letech nevypadá nepatřičně. Rozměrovou stísněnost bohatě vynahradí velká prosklená plocha, subtilní a nízká palubní deska, vyšší posaz, střídmě pojatý středový tunel a tenké výplně dveří. To je jiná káva, než na co jsme u SUV za poslední roky zvyklí.

Překvapí faktická absence prahů. Díky zabudovanému rámu si mohl výrobce dovolit tento luxus a nabídnout cestujícím komfortní nastupování do vozu.

Stáří auta neomylně prozradí jen svislé nastavení volantu, ovládání palubního počítače tyčinkou v přístrojovém štítu nebo dodatečná instalace USB na místo, kde se původně nacházela druhá 12V zásuvka. Jsme rádi ale i za to, právě japonští výrobci totiž často připojení USB ve svých vozech zcela ignorují.

Japonci se snaží držet krok s dobou také pomocí zabudované navigace. Zařízení Clarion NX501E spojuje navigaci, DVD přehrávač a bluetooth se zadní parkovací kamerou. Ve srovnání s moderními plně integrovanými systémy má z uživatelského pohledu jisté rezervy, na druhé straně však stojí přijatelná cena 32.000,- Kč a spolehlivé fungování.

Nevíme, zda se jedná o záměr, nebo nutnost, na každý pád kamera míří pod ostrým úhlem dolů. Pohled z ptačí perspektivy přímo pod zadní nárazník však považujeme v případě SUV za přínosnou inovaci. Toto řešení nepochybně usnadní nacouvání k přívěsu nebo obratné manévrování mezi stromy či balvany.

Stejný je důsledek absence náhradního kola na pátých dveřích. Odebrání typického rysu off-roadů zkrátilo celkovou délku o 20 cm na rovných 4300 mm. Grand Vitara tím získala zásadní výhodu pro jízdu po městě i mimo silnice.

Přístup do zavazadlového prostoru se ale stále realizuje odklopením dveří ke straně chodníku. Zamrzí, že v Suzuki nevyužili této změny k přestavbě pátých dveří na praktičtější výklopnou stěnu.

suv suzuki testy suv suzuki testy  

Motor při startu autem jemně zatřese, následně ale překvapí, jak dobře je utlumen. Čtyřválcový agregát totiž rozhodně sám o sobě nevyniká kulturním chodem, v Suzuki si ale dali záležet na tom, aby posádku za jízdy neobtěžoval vibracemi.

Převodovka se ovládá dlouhou řadicí pákou s tuhým chodem a dlouhými, avšak přesnými dráhami v kulise. Rozhodně se nehodí na rychlé sekání převodů, řidič v ní ale požadovanou polohu páky vždy spolehlivě najde.

Samotná manuální převodovka je jen pětistupňová (automat je možné spojit pouze se zážehovým motorem), což můžeme považovat za anachronismus. Ve skutečnosti to ale nevadí – vzhledem k výkonu a hmotnosti vozu by těžší nejvyšší převod nejspíš už nebyl únosný a odstupňování dostupné pětice si dobře rozumí s dynamickými schopnostmi motoru.

Na dálnici ve 130 km/h se ručička otáčkoměru drží na 3000 min-1 a palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 8,3 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km je z říše snů, nám se průměr neustále držel okolo 8,5 l/100 km – ať už jsme jezdili po městě, v jeho okolí, nebo po dálnici.

Při ekonomické jízdě mimo město se lze dostat na 6,5 l/100 km, naopak i plné využívání výkonu motoru posune spotřebu jen mírně nad 10 litrů. S 66litrovou nádrží se dá bez nejmenších problémů zvládnout ujet až 700 km.

suv suzuki testy suv suzuki testy  

A co pohon všech kol? Ten je stále stejný, společně se Subaru Forester ale dodnes představuje mezi SUV nejpokročilejší řešení. Kde nestačí výchozí nastavení, pomůže uzávěra mezinápravového diferenciálu. Případné protočení volně visícího kola dokáže efektivně řešit ESP, Grand Vitara se proto v praxi obejde bez uzávěry nápravových diferenciálů.

Systém je dobře odladěn, výchozí stav mírně preferuje přenos momentu k zadním kolům. Vitara netahá za řízení, zčásti ale i díky velkému účinku klasického hydraulického posilovače. V plném rejdu na šotolině přichází ke slovu nedotáčivost, řidič si tedy musí vybrat mezi akcelerací, nebo plným zrychlením.

Když pronikneme Grand Vitaře pod kůži, pochopíme její specifika a akceptujeme jednodušší interiér, zbývá nám vlastně jediná skutečná slabina – vlažný účinek brzdové soustavy. Jinak se jedná stále o konkurenceschopné auto. V bílé barvě má navíc dodnes jistou dávku přitažlivosti, nejedna hlava se za ním otočí.

První cena vozu 539.900,- Kč (1,6 VVT/78 kW, JX-E 3dv.)
První cena vozu s testovanou motorizací 699.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-ES 5dv.)
Základní cena testovaného vozu 729.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 774.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.)

Plusy

  • Stálý pohon všech kol s uzávěrou a redukcí
  • Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • Průchodnost terénem překonávající běžná SUV
  • Přesné, ačkoliv přeposilované řízení
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Účinek brzd
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Malý zavazadlový prostor
  • Otevírání pátých dveří do boku k chodníku
Diskuze (21)
Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS
Cena základní sestavy 729 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, aktivní opěrky hlavy, elektrické stahování předních a zadní oken, centrální zamykání s bezklíčovým ovladačem, palubní počítač, automatická klimatizace, tempomat, vyhřívání předních sedadel, rádio s CD/MP3 a měničem na CD, čalounění syntetickou kůží, elektrické střešní okno, nouzová sada na opravu pneumatik, střešní ližiny, přední mlhovky, 17palcová litá kola a další. Kč
Cena testované sestavy 774 900 Kč
Výbava testované sestavy Clarion NX501E – navigace, Bluetooth, DVD, USB, zadní parkovací kamera (32.000,-), metalický lak (13.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 95 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 6 / 6.8
Emise CO2: 179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1722 / 448
Rozměr pneu: 225/65 R17
Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 7. 2011 22:41
Re: spotřeba a hlučnost
vzhladom k sposobu pouzivania osobne povazujem tebou udavanu spotrebu za velmi dobru
16. 7. 2011 12:14
Vitara? Ano!
Stejně, jako slova přítele Woodyho, ani slova má nebudou zcela objektivní >:D .

Vitara je první auto, které mám čtvrtým rokem a zatím ani náhodou neuvažuji o změně...zatímco moje předchozí přibližovadla se u mě ohřála tak dva, tři roky, Vitara mi stále nabízí to, co od auta očekávám: bytelnou konstrukci (ani po téměř 70 tis.km těžké služby v autě nic neskřípe, nic není opotřebované, praskliny na okně od kamínků se ani nehnou,...), výtečné (ano - výtečné!) jízdní vlastnosti na jakémkoliv povrchu, rozumnou spotřebu (u mě spíš mírně nad osm, ale podle mého stylu jízdy není vhodné paušalizovat ;-) ), vysokou spolehlivost (ano - nenáviděný Renckův pohon mi slouží naprosto bez závad >:D ) a pocit jisté fortelnosti a poctivého kusu železa :yes:
Navíc se k uspokojení svých koníčků Vitarou dostanu opravdu do hodně nepřístupných míst :-! .

Ne ne - Vitara není auto pro rozmazleného synka, nebo zhýčkanou milenku - je to auto "pro chlapa" >:D
Mezi ostatními SUV je to v podstatě solitér. I z toho důvodu není pro každého...

Kufr mi bohatě stačí a kdyby ne, mám rakev, nebo vozík. Hlučnost na dálnici bych označil za naprosto normální, a to pomalu teda nejezdím...přirovnal bych jí k hlučnosti v např. oktávce první generace s TDI.

Tohle auto zkrátka má stále co nabídnout, a ač jsou prodeje u nás skutečně nízké, např. v rakouských Alpách (oblast Zillertalu) jsem jch vídal tolik, že jsem je přestal počítat ;-) .

Takže za mě: Vitara? ANO!
16. 7. 2011 08:25
spotřeba a hlučnost
GV model 2010 používáme jako hasičské vyšetřovácké auto. Máme ji v benzinu 2.4. Na to, že vozíme v kufru asi 120 kg výbavu, na střeše majáky a ve předu je masivní ocelový rám a jezdí se s ní běžně 160-170 po silnici a pak hodně v terénu, tak mne příjemně překvapila spotřeba, která po cca 15000 km činí 10,3 l. Dokážu si představit, že s lehkou nohou a v civilní verzi by byla okolo 9 l benzinu. Zátah motoru je příjemný, ikdyž se musí malinko víc vytáčet pro svižnější jízdu, těch 170 k není zas až tolik na takhle těžké auto. Nad 100 km začíná být malinko hlučnější - aerodynamcký svist (ale určitě to hodně dělá velký maják a přední rám). Ve městě se s ní jezdí dobře, to platí i o parkování - máme verzi ze zadní park. kamerou. V terénu ji docela dost šetříme, přece jen nové auto dostaneme sotva jednou za 25 let, ale musím říct, že v bahně, lese, sněhu,na poli i v kopcích si vede úžasně a zatím jsem nemusel využít redukci. Pokud bych o ní uvažoval pro rodinu, asi bych ji kvůli manželce chtěl v automatu, přeci jen v hustějším provozu a kolonách to neustálé řazení otravuje.
15. 7. 2011 21:13
Re: Vysekni poklonu Popelce z Nipponu !
Já do kategorie SUV neřadím žádnej model, kterej se primárně vyrábí jako předokolka ... takže Koleos jako SUV neberu ... navíc 4x4 v Koleosu bude spíš z Qashqaie, než z X-traila ...
Avatar - woody-alien
15. 7. 2011 18:55
Re: spotreba a hlucnost
Coby majitel ročníku 2008 se můžu vyjádřit pouze k motoru před úpravou. Dlouhodobá průměrná spotřeba se mi pohybuje na hranici 7.7 až 7.8 l, což je "na dostřel" továrním údajům. Samozřejmě, jakmile častěji jezdím trasy kratší nebo mimo asfalt, spotřeba stoupá. Je otázkou, jakým způsobem se s Vitarou jezdilo v testu, kolik měl motor najeto atd. Tohle nejspíš pozná až majitel inovované Vitary, brát to třeba podle okamžité spotřeby při ustálené rychlosti je zavádějící, podstatná je prostě spotřeba průměrná. Osobně si myslím, že když výrobce udává sníženou spotřebu, tak na tom něco bude.

A k té dálnici. Kratší pětka způsobuje vyšší otáčky při dálničních rychlostech. Nicméně, že bych kvůli hluku snižoval rychlost z obvyklých 130 až 140 km/h na 110, to by mě ani ve snu nenapadlo. Dokonce bych řekl, že po překonání hranice zhruba 110 km/h se Vitara co do hlučnosti zklidní. Asi jsem absolutně hluchej, protože jízda při 120,130 i 140 za hodinu mi připadá akusticky v normálu, nenosím Otíkova sluchátka a bavím se se spolujezdcem. >:D

To nic nemění na faktu, že Vitara není dálniční polykač kilometrů a její přednosti vyniknou úplně někde jinde.