TEST Suzuki Swift 1,2 VVT vs. Škoda Fabia 1,2 TSI – Když dva dělají totéž…
Když se na internetu objevily první snímky nové Fabie, nevěřili u Suzuki vlastním očím.
Novinka ze středu Evropy si v roce 2007 vypůjčila hned několik klíčových poznávacích znaků japonského bestselleru a hlavního produktu značky Suzuki. K právnímu sporu nakonec nedošlo, český dovozce Suzuki se s příchodem nového silnějšího konkurenta vypořádal alespoň pořádně peprnou Péefkou, na níž byla dvojice oranžových vozů – jeden z Japonska a druhý z Boleslavi.
Teď – na konci roku 2010 – začíná Suzuki se Swiftem tento souboj na novo. Dva velmi podobné vozy jsme proto porovnali za vás. V čem je nový Swift lepší než nejžádanější malý vůz českého trhu?
Karoserie
Stačí jeden pohled, v podstatě z jakéhokoliv úhlu, a máte jasno. Vyváženější, dospělejší a snad i hezčí karoserii má Suzuki. Tvary přitom dost striktně kopírují předchozí generaci. Mezigenerační porovnání Swiftů jsme nabídli v prvním testu aktuálního provedení.
Čelní pohled potvrzuje dříve tušené: O 5 centimetrů užší Fabia vypadá vedle zhruba stejně vysokého Swiftu dost skromně i přesto, že nedávný facelift opticky snížil a rozšířil příď, jak jen to šlo. Designéři Suzuki nic rozšiřovat nemuseli, sebevědomě natáhli světlomety daleko do blatníků a zvětšili otvory i logo na přídi.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty |
Od horní hrany kapoty nahoru jsou oba vozy takřka identické, mají podobné rozměry čelního skla, podobná zrcátka a podobnou střechu.
Odlišné jsou stěrače. Zatímco Škoda už dlouho používá jednoduchou, ale účinnou aero-konstrukci stírátek, Suzuki zůstává u klasiky, která však neklouže po čelním skle tak snadno a občas je to provázeno nepěknými zvuky a slabou účinností.
V bočním profilu snadno odhalíte partie, které Swiftu ubírají na délce proti Fabii. Kratší převisy vpředu i vzadu dělají karoserii více mini, zlepšují proporce, ale jsou také omezeními pro vnitřní prostor, jak uvidíme dále.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty |
Zadní partie potvrzují estetickou převahu Suzuki. Sebevědomě rozkročený Swift má zhruba stejně velké zadní sklo jako Fabia, ale pod ním se výrazně rozšiřuje díky svalnatým bokům.
Až podrobnější pohled (na obrázky a technická data) odhalí dramatický rozdíl v rozchodech kol: Fabia má mezi středy pneumatik 1417/1410 mm (vpředu/vzadu), Suzuki proti tomu úctyhodných 1490/1495 mm.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty |
Závěr z designového duelu: Snaha vylepšovat tvary, když nemá základ předpoklady pro vyvážené proporce, je marná. Škoda hraje esteticky až druhé housle. Ze Suzuki se naopak může snadno, rychle a bezbolestně stát efektní hot-hatch nebo luxusní japonské mini.
Za volantem
Porovnáním dvou podobných bočních profilů byste mohli získat určitou představu o tom, jak se asi v obou autech sedí, jenže tato představa by byla dost zkreslená. Zatímco Fabia je známá vysokým posazem, dostatkem místa v podélném a vertikálním směru a omezeným množstvím vnitřní šířky, Suzuki je na tom ve většině uvedeného jinak.
V první řadě je možné sedět podstatně níže než ve Fabii, volant je seřiditelný přibližně ve stejném rozsahu jako u Škody, ale v každé pozici je blíže k tělu řidiče než u Fabie. Výsledná obálka poloh řidiče za volantem je v Suzuki motokárovější, věrně připomíná vozy značky Mini. Přístrojová deska v Suzuki neubírá posádce tolik prostoru, méně zasahuje do interiéru a čelní sklo je současně dále vpředu, což zlepšuje pocit prostornosti Suzuki.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty | Vnitřní šířky nejsou příliš rozdílné, ale tvarování výplní dveří u Suzuki uvolňuje prostor na těch správných místech. Sedadlo ve Fabii je navíc umístěno blíže ke dveřím, což bohužel znamená, že při shodné vnitřní šířce jste chtě-nechtě nalepení více na dveřích než v Suzuki.
Vysoký interiér Škody se odráží i na příliš velké vzdálenosti mezi volantem a nízko položenou řadicí pákou. Ve Fabii sedí posádka za vysokou hradbou mohutné přístrojové desky, vyšší poloha sedáků navíc při stejných rozměrech čelního skla znamená horší výhled šikmo vpřed a hlavně šikmo nahoru na semafory.
Závěr z volantového duelu: Do polohy za volantem je koncentrován charakter obou aut. Zatímco ve Fabii jste schovaní za hradbou z přístrojové desky, sedíte vysoko a máte špatný výhled ven, po přesednutí do Suzuki se okamžitě cítíte jako závodník. Volant je blízko, sedadlo nízko, řadička vhodně po ruce.
Interiéry
Dejme tomu, že vás netrápí vyšší poloha za volantem, ani horší výhled. Co dalšího čekat od interiérů našeho dua?
Sedadla obou vozů mají nadprůměrnou kvalitu v rámci segmentu malých vozů. Suzuki má výraznější tvarování a trochu menší rozměry sedáku a opěradla, výplně jsou však o stupeň měkčí než u Fabie, jejíž sedadlo dokáže řidiče v zatáčkách také podržet přiměřeně možnostem vozu této třídy.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty | Středová konzole přechází v obou případech do tunelu mezi předními sedadly, ale pouze v Suzuki nedochází ke kontaktu kolena řidiče a trčícího rohu 2DINového audiosystému.
Konstruktéři Suzuki upřednostnili audiosystém před klimatizací, což nám připadá jako rozumná volba. Obhajobou Škody je integrace údajů z rádia do multifunkčního displeje MaxiDOT v přístrojovém štítu. Ten, který má Suzuki, je menší a zobrazuje méně informací (na info z audiosystému zapomeňte).
Přístrojový štít Škody je lépe čitelný, u Suzuki to grafici trochu přehnali s množstvím dílků na stupnicích. S ohledem na multifunkčnost volantu Swiftu zamrzí, že přepínání údajů palubního počítače je možné pouze kolíčkem uvnitř výseče otáčkoměru.
Celkově lepší kvalitativní dojem z interiéru jsme získali v Suzuki. Jeho černé plasty kombinované se stříbrně lakovanými dekoračními prvky působí hodnotně.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty | Když vezmete do ruky metr, začíná vyhrávat Škoda. Tedy s výjimkou šířkových měr. Prostor na zadních sedadlech je ve Škodě nejen větší, ale taky snáze přístupný díky vyšším a delším dveřím. Přední sedadla nabízejí více místa v obou extrémních polohách, Škoda umí nabídnout vpředu i vzadu více místa nad sedáky. Vzadu o rozdíl dvou tříd (860 mm vs. 970 mm u Škody).
Závěr z interiérového duelu: Suzuki udělalo velký krok kupředu, zaujalo pozici asijského výrobce s nejvíce nóbl interiérem ve třídě. Fabia dokáže vypadat luxusně, ale něco to stojí. Obrovský prostor ve Fabii v podélném směru a na výšku japonského rivala překonává. Šířkou vládne – alespoň subjektivně – Swift.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty |
Kufry
Asi největší slabinou aktuálního Swiftu bude v očích českých zákazníků zavazadelník. Jeho objem 211 l je skromný, přístupnost podprůměrná, kryt symbolický a výška prahu 800 mm nad zemí připomíná spíše SUV.
Se zavazadelníkem Fabie je srovnatelná snad jen výška pod platem, další míry jsou výrazně horší.
Vylepšení přepravních pozic nepřichází ani po překlopení opěradel. Ve Swiftu zůstává sedák na svém místě, a proto vzniká ve dně výrazný schod. Ve Fabii jde vpřed nejprve sedák a za ním až opěradlo, takže výsledná využitelnost dvoumístné konfigurace je u Škody podstatně lepší než u Suzuki.
Zavazadlové prostory | Swift | Fabia |
Objem zavazadelníku min/max [l] | 211/- | 300/1163 |
Délka zavazadelníku u dna [mm] | 420 | 670 |
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] | 1100 | 1300 |
Šířka zavazadelníku u dna mezi podběhy [mm] | 1020 | 960 |
Výška zavazadelníku po plato [mm] | 540 | 560 |
Výška nakládací hrany od země [mm] | 800 | 670 |
Závěr z kufrového duelu: Fabia je kufrovým králem mezi malými hatchbacky. Swift se musí spokojit s jedním z posledních míst v kufrovém žebříčku této třídy.
Jízda
Malé rozměry obvykle znamenají nízkou hmotnost. A skutečně. Suzuki přiznává Swiftu pohotovostní hmotnost 960 kg, Fabia má podle homologačních údajů o citelných 80 kg více! Při jízdě je lehkonohost Swiftu znát, snadno a ochotně zatáčí, skoro stejně, jako to dělal dosud. Navíc je mimořádně stabilní a téměř stále máte onen motokárový pocit, kvůli němuž se dlouhé roky kupovaly britská Mini.
TEST Suzuki Swift 1,2 VVT – Svišť dospěl (11/2010)
Fabia je rozvážnější, ale při rychlejší jízdě se taky nenechá zahanbit. Sklon k nedotáčivosti je však podle předpokladu větší a dříve patrný. Jak přesně Fabia jede dost záleží i na aktuálním obutí. Ne každý si totiž na malou Škodu nechá nainstalovat 17palcová kola, jak tomu bylo v našem případě.
Lámání chleba nastává v kapitole jízdní pohodlí. Tady totiž Japonci dost zapracovali. Podvozek sice možná ztratil cosi z jankovitosti a hravosti předchůdce, za volantem Swiftu ale pořád zbývá dost zábavy a to vše při zachování rozumné míry jízdního pohodlí. Tlumení nerovností je i se 16palcovými pneumatikami obstojné, i když Fabia je na tom snad ještě u kus lépe. Její podvozek je ale výrazně tužší a odpružení je na delších cestách po nekvalitním povrchu méně pohodlné.
TEST Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW) - Hrobník „hátépéčka“ (05/2010)
Řízení Suzuki patří ke špičce ve své třídě, Škoda ale pocitově neztrácí mnoho. Zásadní rozdíl je ve výše zmiňované poloze za volantem, která dává místy zapomenout na příliš velký účinek elektrického posilovače. Suzuki navíc dodává jeden z nejlepších volantů v malých vozech za rozumné peníze (do cca 350.000,-Kč).
Nebýt utopené řadičky na podlaze Fabie, bylo by možno její řazení označit za lepší. Suzuki se stále potýká se zadrháváním páky v kulise při rychlých pohybech řadičky. Škoda, škoda.
Závěr z jízdního duelu: Japonci se překonávají. K nízké hmotnosti auta, širokým rozchodům kol a skvělé pozici za volantem přidali kultivovanější podvozek, než u minulé nekompromisní generace Swiftu. Fabia není tak hravá, ani tak komfortní, ale její podvozek v kombinaci s nízkoprofilovými pneumatikami snese i velmi špatný povrch bez ztráty květinky.
Motory
Na první pohled nerovný souboj, na ten druhý celkem férové srovnání. Benzinový Swift je k dispozici s jediným motorem 1,2 VVT (69 kW), Škoda má v nabídce více možností, ale Swiftu nejbližší je čtyřválec 1,2 TSI (63 kW). Abyste měli obrázek úplnější, musíme doplnit hodnoty maximálního točivého momentu: 118 Nm při 4800 min-1 proti 160 Nm mezi 1500 a 3500 min-1 u Fabie. Ano tento duel je srovnáním koncepcí: atmosférické (japonské) a přeplňované (evropské).
Uživatelsky přívětivější motorizací je motor TSI. Jeho točivý moment je velmi snadno dostupný už krátce nad volnoběhem, snadno akceleruje do otáček a přesné řazení podporuje řidiče v rychlé jízdě. Převodovka má v této variantě jen pět stupňů, ale ty jsou prodlouženy způsobem odpovídajícím momentové charakteristice. Na dálnici tak při 130 km/h odečtete jen 3100 min-1!
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty | Suzuki má taky maloobjemový motor, ale bez přeplňování a bez přímého vstřikování paliva. Jeho technickou vyspělost představuje plně variabilní časování sacích a výfukových ventilů, které zlepšuje měrnou spotřebu a rozšiřuje pásmo s vyšším točivým momentem. I tento motor je špičkově odhlučněn, vibrace ani hluk se do interiéru téměř nepřenášejí, a tak můžete i na dálnici v relativním poklidu cestovat se 4000 min-1. V té chvíli na pětku pojedete předpisových 130 km/h.
Milým překvapením je, že atmosférický motor umí běžně s TSI držet krok ve spotřebě. Výsledky orientačních testů ukazuje následující tabulka.
Odečtená spotřeba paliva (pal.počítač), 5. r.s. | Swift | Fabia |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 5,0 | 5,2 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 6,4 | 7,1 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 3800 | 3100 |
Závěr z motorového duelu: TSI je návykové, ale hravá a točivá atmosféra má taky něco do sebe. Musí ve vás však být trocha Loeba, abyste ocenili výkony japonského čtyřválce v poslední třetině otáčkového pásma.
Ceny
Suzuki s novým Swiftem míří na zákazníky, kteří kupují bohatě vybavené malé auto. Škoda má v nabídce takřka nízkonákladové varianty Fabie, ale i dražší a velkoryse vybavené verze. Našli jsme proto dva cenově velmi blízko sebe situované vozy a jejich výbavu shrnuli do následující tabulky.
Za více než 300 tisíc řada Čechů raději koupí hůře vybavený hatchback nižší střední třídy, ale za tyto peníze lze koupit i špičkově vybavené malé auto, za které se ani v centech měst nebude jeho majitelka stydět.
Z rozsáhlého seznamu standardů jsme vybrali to podstatné. Z tabulky je vidět, že příplatek za stabilizační systém a hlavové airbagy posunuje cenu Fabie Elegance nad Swift GLX.
Do Fabie si můžete přikoupit mnoho dalších prvků výbavy, která pro striktně naspecifikovaný Swift zůstává zapovězena.
Ceny a výbava [Kč] | Swift | Fabia |
Výbava | GLX | Elegance Start |
Základní cena | 314.900,- | 304.900,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | S | S |
Hlavové airbagy | S | 7.200,- |
ABS | S | S |
Stabilizační systém | S | 16.800,- |
Automaticky regulovaná klimatizace | S | S |
Autorádio s CD | S | S |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Elektricky ovládaná okna vzadu | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním | S | S |
Kola z lehkých slitin | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | S |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory vzadu | - | S |
Metalický lak | 10.000,- | 10.000,- |
Závěr z cenového duelu: Kdo chce dobře vybavený Swift nebo dobře vybavenou Fabii, má širokou škálu možností. Nabídka levných Swiftů, třeba jen s klimatizací, je naopak velmi omezená.
Závěr
Na body vyhrála Fabia, ale odráží to realitu nákupního chování zákazníků? Ne! V bodování totiž schází několik podstatných a velmi subjektivních disciplín.
Hodně silných a slabých stránek Swiftu vychází z designu, který bodovou škálou vůbec nehodnotíme. Elegantní vzhled Suzuki má perfektně vyvážené proporce, které navíc uvolňují mezi nápravami dost místa pro posádku Swiftu. Jenže bez obstojného zavazadelníku se malý Japonec u nás jako rodinné auto jen těžko prosadí. Stylové malé auto je žádáno v západnější části Evropy, kde spíše ocení vyváženost jízdních vlastností, skvělé sezení za volantem a přiměřený komfort.
A Fabia? Její slabiny jsou všeobecně známé, podobně jako příčiny toho, jak se k nim tato generace malé Škody dostala. Silnými stránkami a klíčem k úspěchu je výborný motor (snadné ovládání, nízká spotřeba, kultivovaný běh), snadné nastupování na všechna místa, prostornost interiéru v podélném a vertikálním směru, přesné řazení a nadprůměrný zavazadlový prostor.
suzuki skoda testy malevozy srovnavacitesty |
Jake.auto.cz: Suzuki Swift (přehled testů a dalších článků)
Jake.auto.cz: Škoda Fabia (přehled testů a dalších článků)
Suzuki Swift 1,2 VVT
Plusy
- Neutrální chování vozidla na silnici
- Nízká pohotovostní hmotnost
- Výrazný design
- Perfektní poloha za volantem
- Kvalitně vypadající interiér
- Pohodlné sezení, vzadu vysoko umístěné sedáky, dobře podpírající nohy
- Nízká spotřeba paliva i bez přímého vstřikování
- Komfortní odpružení
- Kompletní bezpečnostní výbava
Minusy
- Malý a špatně přístupný zavazadelník
- Obtížnější nastupování dozadu, nízké dveře
- Motor má sílu odpovídající atmosférické dvanáctistovce a ne šestnáctistovce (jako v případě 1,2 TSI)
- Ovládání palubního počítače kolíčkem
- Občas v kulise zadrhávající řadicí páka
- V nižších stupních výbavy jen výškové seřízení volantu
- Omezené možnosti výběru další výbavy
Škoda Fabia 1,2 TSI
Plusy
- Úsporný, živý a kultivovaný motor
- Prostor v podélném a vertikálním směru vpředu i vzadu
- Kvalitní materiály, zpracování, robustní konstrukce
- Přesné řízení a řazení
- Šíře nabídky příplatkové výbavy
- Jednodotykové stahování oken
- Dobrá účinnost projektorových halogenových světlometů
Minusy
- Úzký a pocitově stísněný interiér
- Horší výhled do boků, šikmo vpřed a šikmo vzad
- Zvuk a výkon motoru ve vysokých otáčkách
- Kolenu řidiče překážející 2DIN rádio
- Nízko položená řadicí páka