TEST Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4 Outdoor - Stále ve formě?
Zdá se, že japonské automobilce pokus s malým crossoverem, kombinujícím malý hatchback s vizáží SUV a možností pohonu všech kol docela vyšel, soudě alespoň podle toho, kolik se „esiksčtyřek“ dá na silnici potkat. Pokud se ovšem chce malé suzuki dobře prodávat i nadále, bude uspět i se muset úspěšně utkat s chystanou konkurencí z Mladé Boleslavi. Co nabídne Yeti, už pomalu, i díky návštěvě ženevského autosalonu, začínáme tušit, tak neškodí si SX4 druhým testem připomenout.
Poprvé jsme krátké SX4 vyzkoušeli v roce 2006 (SX4 1,6 VVT 4x4 GLX), loni přišel na řadu odvozený sedan (SX4 Sedan 1,6 VVT GLX).
Na velikosti (ne)záleží
Jedním z klíčových faktorů úspěchu SUV a všech jejich derivátů je nepochybně vzhled. Drsňácký výraz je velmi vítaný a SX4 si toho je vědomo. Tváří se jako větší vůz, než jakým ve skutečnosti je. Sice oblé, nicméně nepřehlédnutelně svalnaté tvary vzbuzují respekt. Stylisticky se vydařil i interiér, ovšem v tomto případě zůstalo jen u vzhledu. Lesklé a tvrdé plasty totiž nepůsobí zrovna útulně. Volant je stavitelný pouze výškově a jeho věnec by mohl být silnější. Překvapila nás nevalná kvalita příjmu signálu autorádia, naopak pozitivní je, že už dokáže palubní počítač ukázat i další obvyklé hodnoty, než jen aktuální spotřebu a počítač kilometrů.
Vyšší stavba karoserie se podepisuje i na vnitřním uspořádání kabiny. Posaz je docela vysoký, což nebude vyhovovat každému, na druhou stranu to však umožnilo získat dost místa na zadních sedadlech a velikost kufru 270 l představuje na danou třídu stále ještě slušný průměr. Samotné čalounění sedadel je příjemně tuhé a poskytuje lehké boční vedení.
Kliďas z donucení
Pohon SX4 měla na starosti stará známá benzinová šestnáctistovka o výkonu 79 kW a s točivým momentem 145 Nm. Ať už máte se suzuki jakékoli úmysly, pohonná jednotka se vás bude snažit přesvědčit, že nejvhodnější styl cestování je pohodové tempo. V nízkých a středních otáčkách už se nám s odstupem téměř tří let nezdál vůz příliš pružný. Nad 4000 min-1 se už čtyřválec nechává ke sprintování přesvědčovat ochotněji, ale v kabině výrazně vzrůstá hluk. Pochvalu však zaslouží řazení pětistupňové manuální převodovky, které je přesné a má krátké dráhy.
Vůz patří ve své kategorii spíše k těm těžším, což se spolu s vyšší karoserií podepisuje na vyšší spotřebě paliva. Za celý test spálil 8,6 l benzinu, což ovšem s přihlédnutím k tomu, že jde o čtyřkolku, není zas tak špatný výsledek.
Tvrďák nejen vzhledem
SX4 má i na balónových 16“ kolech dost tvrdé nastavení podvozku, což není na našich špatných silnicích zrovna optimální. Posádku dokáže na horším povrchu celkem spolehlivě natřásat a přejezd malých nerovností zvládne sice pohltit bez rázů, ale ty výraznější o sobě už dávají vědět tupými ránami. Pokud se setkáte s nerovnostmi v zatáčce, vůz znervózní a odskočí, po nezpevněných cestách je vhodné jet vysloveně volným tempem, smířit se musíte také s horším odhlučněním kol.
Na kvalitním povrchu však Suzuki SX4 těží z malých náklonů karoserie a dokáže na zatáčkovitých tratích držet i navzdory vší stavbě karoserie poměrně svižné tempo. Potřebnou jistotu řidiči dodá přesné, i když poněkud lehké řízení. Systém jízdní stability, jímž byl vůz vybaven, nepřišel vůbec ke slovu, a to ani při necitlivém zacházení. Přitom nejde ani tak o kouzlo pohonu 4x4, ten lze použít jen v nižších rychlostech, po většinu času tedy takto dobře funguje vůz s pohonem pouze přední nápravy a pouze samočinným systémem připojením té zadní v případě ztráty adheze. Pohon pouze přední nápravy pak lze nastavit spínačem na středovém tunelu.
Cenové kouzlo
Hlavní kouzlo SX4 tkví nepochybně v tom, že jde o dospěle vypadající, prostorný vůz s pohonem všech kol, který sází na velmi agresivní cenovou politiku. Díky tomu jistě celá řada zákazníků přimhouří oči nad horší dynamikou auta, větší hlučností, tvrdostí podvozku a použitými materiály.
První cena vozu | 289 900,- Kč (1.5, 73 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 339 900,- Kč (1.6, 79 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 429 900,- Kč (1.6, 79 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 419 900,- Kč (1.6, 79 kW) |
Plusy
- prostorný interiér
- dobré jízdní vlastnosti
- přesné řízení a řazení
- pohon 4x4
- dobrý poměr ceny a výbavy
Minusy
- pouze výškově nastavitelný volant
- špatné odhlučnění motoru
- tvrdé pérování
- lacině působící interiér