Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D – Volba rozumu

Diskuze (33)
Dvoulitrový diesel v kombi, mantra střední třídy. U Toyoty nejlepší volba, která řadí Avensis do první ligy.

Před 15 měsíci jsme vyzkoušeli Toyotu Avensis kombi s naftovým dvoulitrem o výkonu 93 kW. Nadpis testu Nenápadný perfekcionista byl výmluvný – Toyota za přiměřenou cenu nabízela vyvážené auto bez zjevných slabin a s mnoha drobnými klady.

Od té doby proběhly dvě změny: Avensis nejprve v polovině roku 2011 výrazně zlevnil a následně mu v prosinci Toyota dopřála poměrně výrazný facelift.

Pojďme si nejprve zrekapitulovat ceny a výbavu. Akční model Business Navi tehdy stál 634.900,- Kč a mohl se pochlubit například navigací, parkovací kamerou, dvouzónovou klimatizaci nebo vyhřívanými sedadly. Chyběly vlastně jen xenonové světlomety a hezčí, větší kola.

Dnes si za stejnou sumu od Toyoty odvezete modernizované provedení Sol. Natáčecí xenony jsou už samozřejmostí, stejně jako pohledná 17palcová kola, čalounění Alcantara/kůže nebo bezklíčové odemykání. Musíme přidat velmi vstřícných 15 tisíc korun za navigaci, i tak je ale zřejmé, o kolik je nyní Avensis výhodnější.

toyota testy strednitrida toyota testy strednitrida  

Našinec správně zpozorní a začne pátrat, v čem by mohl být háček. On ale žádný není, Avensis prostě zlevnil podobně jako řada dalších aut v posledních dvou letech a k tomu Toyota přidává balíček modernizací spojených s faceliftem.

Ladění vyladěného

Úpravy představují na poměry japonských automobilek nevídaný rozsah změn. Zvenku facelift pozná každý, adaptivní bi-xenony změnily tvar, dostaly černé pozadí a k tomu módní diody pro denní svícení. Kola svým tmavým lakem maskují, že mají stejný tvar jako před faceliftem – chytré a účelné řešení, které s minimem nákladů posunuje design o krůček dál.

Uvnitř se na první pohled nic nezměnilo. Zrak padne nejprve na palubní desku, která je stále stejná. To je trochu škoda, designové osvěžení by ji neuškodilo. Nicméně po funkční stránce je vše v pořádku, a to bylo vždy u Toyoty hlavní.

toyota testy strednitrida toyota testy strednitrida  

Změny ale v interiéru přesto najdeme. Výbava Sol dostala nová sedadla se zlepšeným bočním vedením, místo látky nově čalouněná kombinací kůže/Alcantara. Potěší možnost výběru mezi světlým a tmavým provedením, a to bez ohledu na barvu laku karoserie.

Novému multimediálnímu systému Toyota Touch jsme se věnovali už v minulém testu Avensis sedan 2,2 D-CAT Premium, sluší se ale zopakovat, co tato novinka nabízí. Základní provedení je standardem: 6,1palcová dotyková obrazovka spojuje v sobě rozšířený palubní systém s Bluetooth hands-free a zadní parkovací kamerou. Za přívětivý příplatek 15 tisíc korun si Avensis polepší na variantu Toyota Touch&Go, která přidává navigaci s pokrytím celé Evropy.

2 kW - / kultivovanost +

Po stránce motorické předvádí Toyota nezvyklý tak. U klíčového naftového dvoulitru ubrala dva kilowatty. Z už tak umírněného výkonu 93 se tím dostala na 91 kW, výhody ovšem tuto ztrátu spolehlivě přebijí.

S menším turbodmychadlem se posunulo maximum točivého momentu do nižších otáček. 310 Nm je nyní k dispozici od 1500 min-1, zatímco dříve na řidiče čekalo od 1800 min-1. Zlepšily se také reakce motoru na plynový pedál a chod motoru v nízkých otáčkách je celkově vyrovnanější.

toyota testy strednitrida toyota testy strednitrida  

Toyota tím stvořila ryzí nízkootáčkovou strojovnu, která nedává mnoho důvodů k vytáčení do vysokých otáček.

Avensis si díky tomu může dovolit delší převody. Otáčky při dálničních 130 km/h klesly z 2200 na 2050 min-1, hodnotu u dvoulitru nevídanou. Jak ukazuje následující tabulka, spotřeba paliva při konstantní rychlosti se s modernizací příliš nezměnila. Tentokrát ale jezdíme na větších 17palcových kolech, která mají zimní pneumatiky s větší šířkou.

Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D odečtené otáčky [min-1] odečtená spotřeba [l/100 km]
Rychlost 100 km/h 1600 4,3
Rychlost 130 km/h 2050 5,7

I přes nízkootáčkový charakter ale má motor svoji hranici: pod 1200 min-1 je nucen k práci vysokými dávkami paliva. Ale už kousek nad touto hranicí pracuje bez výhrad a efektivně. Podtáčení se snaží zamezit rádce řazení, který při neúměrně nízkých otáčkách vybízí k přechodu na nižší převod.

Motor navíc disponuje zajímavou zimní výbavou: v mrazech se po startu automaticky drží volnoběžné otáčky mezi 1100 a 1200 min-1. Díky tomu se pohonná jednotka rychleji ohřeje na provozní teplotu a dříve funguje topení.

toyota testy strednitrida toyota testy strednitrida  

Měkká, ale relativně ostrá a velmi přesná spojka vyžaduje citlivější práci v záběru, nebo více plynu pro rozjezd. Řadicí páka sice klade v kulise větší odpor než u některých konkurentů, pohybuje se ale rychle a přesně.

Kromě vnějšího designu a účinnosti základního turbodiesel Toyota upravovala také nastavení podvozku. Avensis si díky tomu nechá po faceliftu více líbit a působí jistějším dojmem. Hlavní zaměření modelu ale zůstává stejné – je naladěný spíš do komfortu, ovšem ani při rychlejším průjezdu se jeho podvozek nedostane do úzkých. Řízení má po faceliftu strmější převod a ostřejší reakce, samozřejmě vše v intencích kategorie komfortního cestovního kombi.

V celkovém součtu zasluhuje faceliftovaný Avensis hluboké uznání. Běžná japonská praxe je měnit auta co nejméně, tak říkajíc aby se neřeklo. Toyota tentokrát zvolila evropštější přístup – design se změnil viditelně, zasáhlo se do nastavení podvozku a zlepšilo se složení výbav.

toyota testy strednitrida toyota testy strednitrida  

Právě poměrem cena/výbava hledá Avensis ve střední třídě těžko konkurenci. Na pohled vyšší ceny totiž kompenzuje značným rozsahem standardní výbavy ve stupních Luna, Sol a Premium. K tomu se přidává úsporný dvoulitrový diesel a konstrukčně vyspělý podvozek, který dokáže skloubit jízdní komfort a ovladatelnost o kousek lépe než dosud.

První cena vozu 419.900,- Kč (1,6 Valvematic sedan Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací 469.900,- Kč (2,0 D-4D sedan Terra)
Základní cena testovaného vozu 634.900,- Kč (2,0 D-4D kombi Sol)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 664.900,- Kč (2,0 D-4D kombi Sol)

Plusy

  • Poměr cena/výbava
  • Rozsáhlá standardní výbava
  • Úsporný a živý základní dieselový motor
  • Stabilní chování v přímém směru i v zatáčkách
  • Dobré odhlučnění podvozku a oken

Minusy

  • Minimální možnosti příplatkové výbavy
  • Malé prostory pod podlahou zavazadelníku
  • Absence funkce komfortního blikání
  • Hluk motoru při studeném startu
Diskuze (33)
Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D
Cena základní sestavy 634 900 Kč
Výbava základní sestavy Disky kol z lehkých slitin R17, zpětná zrcátka – elektricky vyhřívaná, ovládaná a sklopná, světla denního svícení LED, bi-xenonové adaptivní světlomety, přední mlhovky, zatmavená zadní boční okna, elektricky ovládaná přední a zadní okna, palubní počítač, kůží obšitý volant nastavitelný ve dvou osách, tempomat, Smart Entry&Start systém, dvouzónová automatická klimatizace, světelný a dešťový senzor, elektrochromatické zpětná zrcátko, multimediální systém Toyota Touch (rádio, MP3, USB, Bluetooth, zadní parkovací kamera), čalounění Alcantara/kůže, stabilizační systém, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče. Kč
Cena testované sestavy 664 900 Kč
Výbava testované sestavy Navigační systém Toyota Touch&Go (15.000,-), metalický lak (15.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 91 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1600 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 543 / 1609
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 535
Rozměr pneu: 215/55 R17
Toyota Avensis kombi 2,0 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4780
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 2. 2012 14:31
Re: Plná spokojenost
Odpružení je tvrdší než v Octavii. Možna je to i tím, že je to úplně nové auto a z časem to bude měkčí. Můj subjektivní pocit je takový, že nerovnosti je opravdu více citit, z druhé strany je jízda mnohem sportovnější, než v mém starem autě. Dále oceňuji citlivost volantu, výborné tlumení zvuku motoru v kabině a pohodlné sedadla, které při ostřejších zatáčkach dobře drží řidiče i spolujezdce. Jeden malý mínus dávám umístění tlačítka ruční brzdy pod tlačítkem Start-Stop, škoda, že není umístěno na středovém panelu. Před Avensisem jsem ještě testoval i40, ale motor 1.7 TD se mi zdal slabý. Několikrát se mi zastavil při rozjezdu na křižovatce. Avensis je v tom v pohodě.
15. 2. 2012 20:46
Re: Plná spokojenost
Jerzy, jak je to s komfortem odpružení, chtěl bych nějaky auto ze střední třídy ktery tzv. nedrncá, zkoušel si více vozů před koupí? O avensisu čtu v recenzích, že je celkem komfortní a to by mi vyhovovalo na naše tankodromy. Dík
11. 2. 2012 20:23
Plná spokojenost
Tak jsem si ho koupil (kombi 2,0 D-4D) a jsem prozatím maximálně spokojen. Absolvoval jsem cca 2 tis. km. Ve 20-stupňových mrazech, se střešním boxem a plným zatížením jsem při cestě do rakouských Alp měl spotřebu 6,0 l/100km, což je míň, než měla moje stará Oktavia 1,9 TDI. Motor je tichý, jízdní vlastnosti skvělé, systém Touch and Go Plus parádní, zvuk audio systému výborný. Opravdu mám pocit, že jsem udělal dobrý kauf. Doporučuji.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
29. 1. 2012 13:04
Re: prevodovka
Avensis má hned dva druhy samočinné převodovky:
- klasický měničový automat pro 2,2litrový diesel (110 kW), v testu byl začátkem ledna [odkaz]
- bezestupňovou převodovku (variátor) Multidrive S pro benzinové motory 1,8 Valvematic a 2,0 Valvematic, tu jsme měli v testu před faceliftem [odkaz]
Avatar - Atlis
29. 1. 2012 12:12
Re: Pekna prace
obrovske to teda urcite nie je ;)