Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Toyota Land Cruiser vs. Toyota Tundra

Ladislav Černý
Diskuze (30)
Pokud chcete u Toyoty dostat slušný terénní vůz s osmiválcem, můžete zvolit Land Cruiser či Tundru.

Land Cruiser v novém provedení disponuje pod kapotou majestátným osmiválcem, stejně jako Tundra. U Land Cruiseru můžete získat i vznětový třílitrový čtyřválec či čtyřlitrový zážehový osmiválec, nabídka osmiválců zahrnuje zážehovou i vznětovou verzi.

Tundra brázdí především americký trh, proto v nabídce pohonných jednotek nalezneme jen benzinové verze. Plzeňská firma Dajbych se specializuje na úpravu osmiválců (4,7 a 5,7 litru), Tundru může pohánět i šestiválec o objemu 4,0 litru.Ten však je pro majestátní off-road o délce téměř šesti metrů příliš „malý“.

Žebřinové rámy

Obě vozidla se vymykají obyčejům SUV tím, že stojí na pevném rámu a používají tuhou zadní nápravu. Tím se stávají speciály do terénu, které jsou vhodné pro další úpravy k zajištění ještě větší průchodnosti a umocnění image.

Land Cruiser se odpružením vinutými pružinami na všech kolech blíží osobním vozidlům, Tundra s listovými vzadu je připravena do ještě tvrdších podmínek.

Speciální úpravy

Land Cruiser byl od Dajbycha vybaven elektrickým navijákem vpředu coby součástí sady zahrnující zpěvněný nárazník a elektroinstalaci s odpojovačem za celkových 60 238 korun bez DPH. Land Cruiser dále dostal kryt motoru a přední nápravy Asfir za 11 249 korun bez daně.

Vzhled vozu zlepšovala osmnáctipalcová kola z lehké slitiny. Na střechu byly začleněny ližiny, k nimž můžete dostat příčníky, střešní box, nosič lyží, kol či snowboardů. Pro dobrodruhy chystající se do odlehlých oblastí nabízí Dajbych ještě přídavnou nádrž o objemu 180 litrů, takže pak celkových 270 litrů vystačí na hodně dlouhou trasu.

Vznětový osmiválec podávající běžně výkon 195 kW byl načipován, což se hodilo zejména v těžkém terénu. Agregát je osazen dvěma dmychadly a vstřikováním common rail. K vynikající kultivovanosti přispívají dva předvstřiky paliva před tím hlavním. Emise snižuje systém recirkulace výfukových plynů EGR.

Zvětšený točivý moment pomohl při rozjíždění do extrémního stoupání, protože osmiválec dokázal bez znatelných obtíží více než 2,6tunové vozidlo pomalu a bezpečně rozhýbat. Před tím jsme otočné kolečko volby pohonu nasměrovali do polohy 4L, tedy s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem redukcí.

Vyzdobená

Tundra dostala zvýšený podvozek se čtyřmi speciálními tlumiči, takže došlo ke zvýšení běžné světlé výšky 250 mm o 60 mm. Perla vozidla se skrývala pod kapotou. Tundra totiž disponovala, podobně jako Land Cruiser, nejsilnější ze všech nabízených motorických verzí. Sametový zvuk zážehového osmiválce i-Force v tundře byl natolik úchvatný, že jsme po jeho nastartování chvíli pietně poslouchali. Vjezd 5,8 metru dlouhého vozidla do terénu se zapnutým pohonem všech kol se stal hračkou, pouze v prudkých zatáčkách tundra nazapřela větší rozvor než u land cruiseru.

Naopak na silnici zase směrovou stabilitou vítězila tundra. Bylo však znát, že land cruiser se všemi nezávisle zavěšenými koly je na silniční provoz lépe uzpůsobený.

Více zájmu budila na první pohled tundra. Na českých silnicích ji totiž napotkáte tak často jako legendární Land Cruiser, navíc se chlubí chromovaným zadním nárazníkem, který je u terénního vozidla hodně neobvyklý. Land cruiser kontroval aspoň chromovanou koncovkou výfuku. Laminátová nástavba karoserie přišla na 65 522 korun bez DPH.

Kabiny

V obou vozidlech nás potěšila slušná kvalita použitých materiálů. Měkčené plasty s výbornou povrchovou úpravou tvořily luxusní prostředí. Land cruiser navíc hýčkal kůží na sedadlech a věnci volantu.

Oba automobily měly pro vyrovnané podmínky automatické převodovky, vždy s možností sekvenční manuální volby. Pro jízdu v terénu jde o velmi důležitou schopnost.

Interiér land cruiseru však proti tundře vypadal nejen líbivěji, ale také účelněji. Tundra nezapřela více užitkové zaměření, svou image menšího soka tvrdě drtila. Sedadla vozidel nabízela vznešené pohodlí, kterého jsme si užívali i při zdolávání náročných stoupání a prudkých klesání.

TECHNICKÉ PARAMETRYLand Cruiser V8Tundra V8
Motor4.5 D-4D5.7 V8 VVT-i
Typ přepl. vznět. osmiválec přepl. záž. osmiválec
Počet válců/ventilů 8/32 8/32
Objem válců (cm3) 4461 5663
Chlazení kapalinoukapalinou
Vstřik paliva common rail přímé
Největší výkon (kW/ot. za min) 195/3400 280/5600
Točivý moment (N.m/ot. za min)650/1600 401/3600
Převodovkašestistup. automat.šestistup. automat.
Pohonvšech kol všech kol
BrzdyP/Z kotoučové/kotoučovékotoučové/kotoučové
Délka (mm) 4950 5810
Šířka (mm) 1970 2030
Výška (mm) 1865 1940
Rozvor (mm) 2850 3700
Rozchod P/Z (mm) 1640/1635 1720/1720
Světlá výška (mm) 225 250
Pohotovostní hmotnost (kg) 2655 2383
Celková hmotnost (kg) 3300 3265
Přibl. spotřeba paliva (l/100 km) 10,0 18,0
Objem nádrže paliva (l) 93 100

Ladislav Černý
Diskuze (30)
13. 10. 2009 13:38
Re: to je cely clanok?
OK, tak je to jen na Sekvoj a Tundru, diky za tip. Pokud se rozhodnu pro Tundru, asi si to tam necham dat, budu s tim jezdit vice mene jenom ja, tak at je to zabavnejsi. Snad to nebude vadit pohonu 4x4...
12. 10. 2009 18:17
Re: to je cely clanok?
Ten turbokit je docela drahý, asi $6,000. Něco o něm jsem našel třeba tady: [odkaz]

12. 10. 2009 14:31
Re: to je cely clanok?
Videl jsem parvideii na youtube s tim kitem. Co za to chtej? Je to origo, tak bych to koupil, nemaj neco i pro Hi-Luxe? Ta tvoje sekvoj je vice mene celokapotovana zcivilizovana tundra, tedy alespon mi to tak z obrazku pripada. 15,6 je OK je to jako H2ka, chci se se spotrebou vejit do 20ti, nad 20 to nema smysl....jedine snad TopKick :D.
10. 10. 2009 18:18
Re: to je cely clanok?
Dlouhodobou spotřebu mám 15,6 l/100 km s podílem města kolem 60%. Je ale třeba počítat, že US město a Evropa se dost liší a také s tím, že dálniční limit v Kalifornii je vetšinou 70 mil/h. Každopádně mě přijde ten motor docela úsporný. Zajímavou možností je přidat k tomu originál Toyota turbo kit, který zvýší výkon asi na 520 koní, nicméně reálně je to zbytečný, těch asi 380 koní bohatě stačí. Je zajímavé, že Tundra je lehčí než Sequoia a docela je to znát i na tom, že Tundra je o něco živější. Jinak u Sequoi někde v testu naměřili 0-60 mph za 6,5 s, takže i ta docela jede :-)
10. 10. 2009 15:47
Re: to je cely clanok?
Diky, uzitecne info. Jak to bude s Tundrou v CR me netrapi, ziju na Islandu :-) a tady te odfoukne vitr ze silnice, kdyz nemas velkou a tezkou karu. Kolik to zere? Ne ze by to bylo nak podstatne, ale pro zajimavost....H2 jezdi za 15-17 coz je slusne, vim ze je to uplne jina kategorie, ale moc me to netrapi, auto se v garazi ohreje maximalne 2 roky, takze kdyz udelam chybu, nebude me to dlouho stvat.