Test: Toyota Land Cruiser vs. Toyota Tundra
Land Cruiser v novém provedení disponuje pod kapotou majestátným osmiválcem, stejně jako Tundra. U Land Cruiseru můžete získat i vznětový třílitrový čtyřválec či čtyřlitrový zážehový osmiválec, nabídka osmiválců zahrnuje zážehovou i vznětovou verzi.
Tundra brázdí především americký trh, proto v nabídce pohonných jednotek nalezneme jen benzinové verze. Plzeňská firma Dajbych se specializuje na úpravu osmiválců (4,7 a 5,7 litru), Tundru může pohánět i šestiválec o objemu 4,0 litru.Ten však je pro majestátní off-road o délce téměř šesti metrů příliš „malý“.
Žebřinové rámy
Obě vozidla se vymykají obyčejům SUV tím, že stojí na pevném rámu a používají tuhou zadní nápravu. Tím se stávají speciály do terénu, které jsou vhodné pro další úpravy k zajištění ještě větší průchodnosti a umocnění image.
Land Cruiser se odpružením vinutými pružinami na všech kolech blíží osobním vozidlům, Tundra s listovými vzadu je připravena do ještě tvrdších podmínek.
Speciální úpravy
Land Cruiser byl od Dajbycha vybaven elektrickým navijákem vpředu coby součástí sady zahrnující zpěvněný nárazník a elektroinstalaci s odpojovačem za celkových 60 238 korun bez DPH. Land Cruiser dále dostal kryt motoru a přední nápravy Asfir za 11 249 korun bez daně.
Vzhled vozu zlepšovala osmnáctipalcová kola z lehké slitiny. Na střechu byly začleněny ližiny, k nimž můžete dostat příčníky, střešní box, nosič lyží, kol či snowboardů. Pro dobrodruhy chystající se do odlehlých oblastí nabízí Dajbych ještě přídavnou nádrž o objemu 180 litrů, takže pak celkových 270 litrů vystačí na hodně dlouhou trasu.
Vznětový osmiválec podávající běžně výkon 195 kW byl načipován, což se hodilo zejména v těžkém terénu. Agregát je osazen dvěma dmychadly a vstřikováním common rail. K vynikající kultivovanosti přispívají dva předvstřiky paliva před tím hlavním. Emise snižuje systém recirkulace výfukových plynů EGR.
Zvětšený točivý moment pomohl při rozjíždění do extrémního stoupání, protože osmiválec dokázal bez znatelných obtíží více než 2,6tunové vozidlo pomalu a bezpečně rozhýbat. Před tím jsme otočné kolečko volby pohonu nasměrovali do polohy 4L, tedy s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem redukcí.
Vyzdobená
Tundra dostala zvýšený podvozek se čtyřmi speciálními tlumiči, takže došlo ke zvýšení běžné světlé výšky 250 mm o 60 mm. Perla vozidla se skrývala pod kapotou. Tundra totiž disponovala, podobně jako Land Cruiser, nejsilnější ze všech nabízených motorických verzí. Sametový zvuk zážehového osmiválce i-Force v tundře byl natolik úchvatný, že jsme po jeho nastartování chvíli pietně poslouchali. Vjezd 5,8 metru dlouhého vozidla do terénu se zapnutým pohonem všech kol se stal hračkou, pouze v prudkých zatáčkách tundra nazapřela větší rozvor než u land cruiseru.
Naopak na silnici zase směrovou stabilitou vítězila tundra. Bylo však znát, že land cruiser se všemi nezávisle zavěšenými koly je na silniční provoz lépe uzpůsobený.
Více zájmu budila na první pohled tundra. Na českých silnicích ji totiž napotkáte tak často jako legendární Land Cruiser, navíc se chlubí chromovaným zadním nárazníkem, který je u terénního vozidla hodně neobvyklý. Land cruiser kontroval aspoň chromovanou koncovkou výfuku. Laminátová nástavba karoserie přišla na 65 522 korun bez DPH.
Kabiny
V obou vozidlech nás potěšila slušná kvalita použitých materiálů. Měkčené plasty s výbornou povrchovou úpravou tvořily luxusní prostředí. Land cruiser navíc hýčkal kůží na sedadlech a věnci volantu.
Oba automobily měly pro vyrovnané podmínky automatické převodovky, vždy s možností sekvenční manuální volby. Pro jízdu v terénu jde o velmi důležitou schopnost.
Interiér land cruiseru však proti tundře vypadal nejen líbivěji, ale také účelněji. Tundra nezapřela více užitkové zaměření, svou image menšího soka tvrdě drtila. Sedadla vozidel nabízela vznešené pohodlí, kterého jsme si užívali i při zdolávání náročných stoupání a prudkých klesání.
TECHNICKÉ PARAMETRY | Land Cruiser V8 | Tundra V8 |
Motor | 4.5 D-4D | 5.7 V8 VVT-i |
Typ | přepl. vznět. osmiválec | přepl. záž. osmiválec |
Počet válců/ventilů | 8/32 | 8/32 |
Objem válců (cm3) | 4461 | 5663 |
Chlazení | kapalinou | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail | přímé |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 195/3400 | 280/5600 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 650/1600 | 401/3600 |
Převodovka | šestistup. automat. | šestistup. automat. |
Pohon | všech kol | všech kol |
BrzdyP/Z | kotoučové/kotoučové | kotoučové/kotoučové |
Délka (mm) | 4950 | 5810 |
Šířka (mm) | 1970 | 2030 |
Výška (mm) | 1865 | 1940 |
Rozvor (mm) | 2850 | 3700 |
Rozchod P/Z (mm) | 1640/1635 | 1720/1720 |
Světlá výška (mm) | 225 | 250 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2655 | 2383 |
Celková hmotnost (kg) | 3300 | 3265 |
Přibl. spotřeba paliva (l/100 km) | 10,0 | 18,0 |
Objem nádrže paliva (l) | 93 | 100 |