Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen CrossGolf: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (38)
Z Golfu Plus se stal jednoduchými stylistickými změnami CrossGolf. Jak se s ním jsme zjišťovali v okolí švýcarského Curychu.

Malé CrossPolo je v Německu velmi úspěšným derivátem, oživujícím prodej řady v závěru životního cyklu. Stejný recept nasadil Volkswagen také jako prodejní podporu pro Golf Plus a Touran. Z nich se staly jednoduchými stylistickými změnami CrossGolfy a CrossTourany. Ani jeden ze zmíněných modelů nemá pohon všech kol. Jak se jezdí s CrossGolfem jsme zjišťovali v okolí švýcarského Curychu.

Podle množství "terénních" modelů, které se v poslední době objevují, to vypadá, že Evropa je plná zákazníků, kteří aktivně tráví volný čas a chtějí to ukázat sobě nebo svému okolí. Realita je asi poněkud prozaičtější.

CrossGolf je jedním z nejnovějších "crossoverů", které by to takovým zákazníkům měly umožnit. Pod nečeským názvem "crossover" si na nejobecnější úrovni představme třeba automobily, které stojí na hranici obvyklých automobilových tříd. Volkswagen vsadil na kombinaci vlastností malého MPV a vzhledu lehkého SUV. Oba segmenty jsou momentálně středem zájmu většiny důležitých automobilek a tak ke CrossGolfu nakonec nebylo až tak daleko. Zachování stávajícího technického základu bez nutnosti zavedení pohonu však kol pro řadu Golf Plus udrželo náklady na rozšíření portfolia modelové řady o vzhledově atraktivní model překvapivě nízko, a tak je tu jedno z prvních MPV s drsným vzhledem SUV.

Pro krátké svezení CrossGolfem bylo příznačné, že se z více než 80 % odehrálo na městských nebo příměstských komunikacích jednoho z největších měst Švýcarska. Právě tam zřejmě většina vozů v běžné každodenní praxi skončí. Rozdíly v jízdě s běžnými Golfy Plus nejsou prakticky zaznamenatelné bez přímého porovnání obou vozů. Krátce jsme vyzkoušeli silnější ze zážehových motorů - 1,4 TSI (125 kW) - který působí díky náročné technologii přeplňování dojmem mnohem objemnějšího čtyřválce. Točivý moment 220 Nm mezi 1500 a 4000 ot./min tam skutečně je a je také radost jej využívat. Ať už při jízdě konstantní rychlostí "na spotřebu" s nízkými provozními otáčkami nebo ve chvíli kdy hodláte "dát přeplňovaným koňům nažrat". Zátah podobný turbodieselu však u 4000 ot./min nekončí a to je na benzinovém motoru přeci to krásné. Chování vozu je jisté, tak jako u jiných modelů VW, řízení má vhodně zvolený převod i účinek elektromechanického posilovače, brzdy reagují okamžitě a s výrazným účinkem ihned po prvním dotyku pedálu, řazení je typicky exaktní.

Minimální terénní ambice Volkswagen otevřeně připouští (trasa testovací projížďky zpevněné cesty neopustila) a podle tiskových materiálů to skoro vypadá, jakoby o 20 mm vyšší světlá výška byla zavedena převážně pro snazší nastupování nebo lepší orientaci v dění kolem vozu v městské aglomeraci. Výrobce se vlastně ani nepokouší maskovat, že na prvním místě je design, individualita a odlišení od ostatní produkované masy. Vždyť Golf a jeho vyšší sourozenec Golf Plus patří k nejlépe prodávaným vozům v Evropě.

CrossGolf zkrátka oslovuje svým vzhledem. Základním rysem jsou nové povrchové díly s plastovým designem, na přídi a zádi částečně stříbrně lakované. Velká kola s pneumatikami 225/45 R17 jsou pro tuto nově vznikající kategorii dnes již také nutností a také příspěvkem k vyšší světlé výšce. Praktické a snad i elegantní jsou standardní podélníky stříbrné barvy. Toť z designových změn téměř vše. Navíc lze mít proti Golfu Plus exkluzivně ještě stříbrnou metalickou barvu Ice Silver.

Německy precizní interiér dostal nové materiály sedadel a čalounění interiéru, které Golf s předponou Cross odlišují od ostatních výbav a provedení. Na prazích jsou lišty s nápisem CrossGolf, nápis Cross najdete i na hlavici řadicí páky a zvnějšku nad lištou na druhých bočních dveřích. Robustní dojem mají budit pedály s kovovým dekorem a protiskluzovou pryžovou úpravou.

Devizou Golfu Plus, kterou CrossGolf velmi vhodně využívá, je variabilita interiéru. Zavazadelník (393 l) je možno zvětšovat postupně, posunováním a sklápěním sedadel až na 1450 l. Sklápěním opěradla je současně posunován a snižován jedním pohybem i sedák, takže vzniká téměř rovná podlaha. Praktičnost v praxi zajišťují standardní stolky pro cestující na zadních sedadlech a středová část opěradla, která může po vyklopení vytvořit průchozí prostor třeba pro lyže, ještě častěji ji vzadu sedící použijí jako loketní opěrku.

Podle Volkswagenu v tuto chvíli neexistuje žádný přímý konkurent CrossGolfu, který by spojoval zkratky MPV a SUV podobným způsobem. Trochu nás překvapuje, že konkurence se nakonec letos na jaře objevuje ve vlastních koncernových řadách. Uvedení nové Škody Roomster Scout s podobnou koncepcí se na českém trhu chystá již na nejbližší měsíce. Zřejmě nejsme sami kdo je zvědav, jak si povede cenově výše usazená modelová řada CrossGolf. Ceny delšího českého Scouta – Octavie s pohonem všech kol - jsou velmi blízko...

Volkswagen CrossGolf na českém trhu
Motor1,61,4 TSI1,9 TDI2,0 TDI
Zdvihový objem [cm3]1595139018961968
Válce/ventily4/24/44/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]75/5600103/560077/4000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]148/3800220/1750250/1900320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]173195183202
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,29,311,79,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,87,35,65,8
Cena [Kč]642.900,-721.900,-728.800,-784.300,-

Ondřej Láník
Diskuze (38)
20. 2. 2007 23:52
Re: Sranda
:-) :-) :yes:
20. 2. 2007 15:09
GOLEM
Tak je to tady. Kdybych byl šéfem VW... klid, nejsem, tak bych býval nebyl pro výrobu GOLFU PLUS, ale... když koukám na to báječné zpracování plastů, na tu harmonii kolem blatníků, pojednou si uvědomuji, že takhle holt má vypadat trochu vyšší Golfík. Jo, tohle je ta správná odpověď na aktuálního příměstského trochupřidrzlého kámoše do městské i okresní džungle. Ty plasty Golfu + moc pomohly. A neřeš, jestli s tím vyjedeš na Sněžku. Takhle to s těmi plasty bede dělat zanedlouho každý. Ostatně u lemů blatníků to zkusilo aktuálně i Volvo s C30 a... ono to frčí. BRAVWO :yes:
20. 2. 2007 13:36
Re: cena
Ano, to beriem, ved som napisal vpodstate to iste co Ty. Len ta cena mi k tomu "pozlatku" nejak nesedi...
20. 2. 2007 12:04
Re: Smysl
OK ;-) Tady platí snaha odlišit se.V městské džungli chce být někdo za Tarzana... :-)
Avatar - Dinar
20. 2. 2007 11:54
Re: Smysl
Trochu jsi mě nepochopil. Pro automobilku to auto smysl má. Vědí, že lidé nakupují očima, odlišení se atd., proto píšu o pár tisících prodaných ks golfů navíc. Ano, tohle je smysl Crossgolfu. Z hlediska užitku resp. využitelnosti toho co dané auto nabízí, tedy jeho smyslu pro uživatele, nemá toto provedení valný význam, člověk dostane to samé, co od golfu plus. Pseudoargument o plastech chráních na parkovišti je slabý na opodstatnění existence samostatného modelu. ;-)