TEST Volkswagen CrossPolo – Malý, ale dospělý skaut
Design, interiér
Aktuálním hitem automobilového světa jsou malá SUV, která patří mezi nejrychleji rostoucí segmenty v Evropě, což je vedle rostoucího zájmu zákazníků způsobeno i rozšiřováním nabídky takových vozů. Volkswagenu zatím takový vůz chybí, místo toho už od roku 2004 nabízí zvýšený malý hatchback, nazvaný dnes CrossPolo. Zjišťovali jsme, zda tato alternativa malých SUV může zákazníky zaujmout.
Volkswagenu sice v oblasti malých SUV ujel vlak, jenže on už dávno nabízí jejich alternativu. V roce 2004 na trh vstoupilo Polo Fun, pseudoterénní verze na bázi čtvrté generace Pola. S příchodem páté generace takový model v nabídce setrval, jen se přejmenoval na CrossPolo. Takto pojmenovaný zvýšený hatchback zůstává v prodeji také po příchodu modernizovaného Pola, kterého jsme se dočkali před dvěma lety. Jen se o něm tolik nemluví, protože ho módnější malá SUV od konkurence zkrátka zastiňují.
Vždyť je jako SUV
A to je vlastně škoda, protože když to vezmeme kolem a kolem, CrossPolo nabízí to samé jako malá SUV. Drsný vzhled? To CrossPolo má, a to díky oplastované dolní části karoserie. Zvýšená světlost? Ano, světlá výška CrossPola je srovnatelná s malými SUV, činí 176 milimetrů, což je o 32 mm více než u běžného Pola. Pohon všech kol? Ne, ten CrossPolo sice nemá, jenže to ani mnohá malá SUV. Peugeot 2008, Renault Captur, Honda HR-V, ani jeden z nich čtyřkolku na českém trhu nenabízí. To všechno znamená, že CrossPolo malé SUV není vlastně jen proto, že o něm Volkswagen jako o malém SUV nehovoří...
Oproti výchozímu Polu se CrossPolo vedle oplastované karoserie liší ještě několika detaily. Je vybaveno podélnými střešními ližinami ve stříbrném zbarvení, mlhovými světlomety, 17palcovými koly, stříbrnými kryty zrcátek nebo speciálním čalouněním. Rozdíl pak najdeme i v příplatkové výbavě. Zatímco Polo je od modernizace v roce 2014 dostupné s diodovými světlomety, CrossPolo nabízí za příplatek i nadále „jen“ bi-xenonové světlomety. Důvod hledejme v místě výroby. CrossPolo se dováží z jihoafrické továrny Uitenhage, která produkuje též Polo s pravostranným řízením. A tamější závod na zástavbu diod zatím není připraven...
To uvnitř byste mimoevropský původ vůbec netipovali. Zpracování i výběr materiálů jsou naprosto srovnatelné s „evropským“ Polem, což znamená příkladnou kvalitu, avšak s několika prohřešky v oblasti spár. Třeba navázání středového panelu na zbytek palubní desky by mohlo být o chlup lepší. Celková koncepce palubní desky dnes už působí zastarale, nezapomeňme ale na to, že aktuální pátá generace Pola se prodává už od roku 2010, a tak již brzy přijde její nástupce, který toto jistě vyřeší.
S ostatními volkswageny Polo spojují nejen dobře známá tlačítka a detaily, ale hlavně intuitivní ovládání. Výhradu máme vlastně jen k níže usazenému displeji multimediálního systému a umístění nastavení vnějších zpětných zrcátek. Uloženo je na madle dveří řidiče, přičemž je otočeno tak, že není příliš na očích a neovládá se kvůli tomu zrovna intuitivně.
vw testy malevozy |
Řidič si nemá moc na co stěžovat. Volant se ideálně drží a sedadlo příkladně podrží tělo. Navíc je pohodlné i na dlouhých cestách, což u malých automobilů není právě zvykem. Obvyklé je naopak vyšší ukotvení sedadel, což platí i pro CrossPolo. Vyšším postavám může činit potíže, protože to v kombinaci s nižším čelním sklem omezuje výhled na semafory.
To usazení se na zadní sedadla skutečné rozměry CrossPola odhalí. Vzadu zkrátka není příliš životního prostoru, a to jak z hlediska prostoru před koleny, tak z hlediska místa nad hlavou. Volkswagen si toho je však vědom, a tak Polo v následující generaci bude následovat trend konkurence a natáhne se přes čtyři metry. S délkou 3.987 mm CrossPolo (proti Polu kvůli jiným nárazníkům +15 mm) patří už mezi ta menší auta v segmentu.
Vnější rozměry ovlivňují také zavazadelník, jeho objem činí pouze 280 litrů, což je mezi hatchbacky nízká hodnota. Výhodou jsou ale naprosto pravidelné tvary, k dispozici je i dvojité dno.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediný motor v nabídce
Nabídku motorů pro Polo na českém trhu aktuálně tvoří výhradně benzinové motory, jmenovitě 1.0 MPI (55 kW), 1.2 TSI (66 kW), 1.2 TSI (81 kW) a 1.8 TSI se 141 kW pro Polo GTI. To v případě CrossPola je možné pořídit výhradně dvanáctistovku naladěnou na 66 kW, kterou je možné kombinovat s pětistupňovým manuálem, nebo za příplatek 40.000 korun s dvouspojkovou převodovkou DSG. A právě ta pracovala i v testovaném CrossPolu.
Použitá dvanáctistovka s 66 kW a 160 N.m je uživatelsky příjemná jednotka, která automobil umí čiperně rozpohybovat. Předjíždění jí nedělá výraznější potíže, ani na dálnici není auto brzdou provozu. Motor se nejlépe cítí ve středních otáčkách, zhruba od 2000 do 5000 otáček, v nichž je plný elánu. Uším posádky se navíc odvděčí příjemným vrněním.
vw testy malevozy |
To ke kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou už jisté výhrady máme. Za jízdy po okresních silnicích si žádných potíží nevšimnete, řadí rychle a hladce. Jakmile ale vjedete do města a zůstanete viset v koloně, zjistíte, že při popojíždění lehce cuká. Stejně tak manévrování v omezeném prostoru je občas tvrdým oříškem, jelikož auto mnohdy vyrazí prudce vpřed.
A jak je na tom spotřeba? Vyšší karoserie a kombinace s automatem je trochu znát. Ve městě jsme se mnohdy dostali k deseti litrům, zatímco dlouhodobý průměr činil sedm litrů. Za sedm jsme jezdili i na dálnici.
Jezdí jako dospělý
To, co nás u Pola vždycky překvapovalo, bylo to, jak dospěle jezdí. Nebýt stísněného vnitřního prostoru způsobeného kompaktními vnějšími rozměry, vůbec byste podle kvalitní jízdy nehádali, že sedíte v malém hatchbacku. A to samé přesně platí i pro CrossPolo.
CrossPolo se zkrátka chová jako o segment větší vozy. S jistotou drží směr i na dálnici a v zatáčkách čas od času dokáže vykouzlit úsměv, umí totiž jezdit pěkně svižně. I CrossPolo si uchovává tužší podvozek, což na jednu stranu znamená čiperné jízdní vlastnosti, zároveň to ale vede k tomu, že posádka o jednotlivých nerovnostech ví. Zvlášť sérii kratších nerovností dá auto pěkně pocítit.
vw testy malevozy |
Oproti běžnému Polu se CrossPolo v obloucích nepochybě více naklání, bez přímého srovnání se ale jedná jen o dohady. Z naší zkušenosti bychom totiž podle jízdy zvýšenou karoserii vůbec neodhadovali, není totiž vůbec znát. Co však naopak je patrné ihned, jsou použitá kola. Sedmnáctky jsou zkrátka na nerovnostech slyšet, na druhou stranu mezi malými auty je hluk od podvozku v normě. To na dálnici CrossPolo zůstává příjemně tiché, vítr dá o sobě vědět až nad 140 km/h.
Bytelné plasty pak znamenají, že se není potřeba strachovat vyrazit i mimo zpevněné trasy. Na velké hrátky to ale samozřejmě není, hlavně kvůli chybějícímu pohonu všech kol. Cestičku k horské chatě ale CrossPolo zvládne hravě.
Volkswagen CrossPolo – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Volkswagen CrossPolo | Dacia Sandero Stepway | Hyundai i20 Active | Suzuki Swift 4x4 |
Motor | 1.2 TSI | 0.9 TCe | 1.4i | 1.2 VVT |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 898 | 1368 | 1242 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 4x4 |
Největší výkon [kW/min] | 66/4400-5400 | 66/5250 | 74/6000 | 69/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 160/1400-3500 | 140/2250 | 134/3500 | 118/4800 |
Převodovka | 7DS | 5A | 6M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 177 | 168 | 178 | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,4 | 11,0 | 11,9 | 13,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9 | 5,1 | 5,7 | 5,5 |
Světlá výška [mm] | 175 | 193 | 160 | 160 |
Základní cena [Kč] | 418.900 | 279.900 | 369.990 | 364.900 |
Závěr
Závěr
Malá SUV jsou aktuálním trendem, o čemž dobře ví i Volkswagen – na takovém autě také pracuje. Než „Polo SUV“ přijde, musí si automobilka vystačit s CrossPolem, zvýšenou oplastovanou verzí malého hatchbacku polo. Popravdě řečeno, podle našeho názoru takový automobil úplně postačuje, protože vlastně nabízí to samé jako malá SUV – drsnější vzhled díky bytelným doplňkům a zvýšenou světlou výšku pro lepší průjezdnost lehčím terénem.
Nám osobně na CrossPolu vadí hlavně chybějící pohon všech kol, jenže i mnohá malá SUV jej nenabízejí, což dokazuje, že naprostá většina zákazníků jej nevyžaduje. Shodná karoserie s polem pak znamená, že i CrossPolu zůstal jeho neduh v podobě omezeného vnitřního prostoru. I proto Polo v nastupující šesté generaci vyroste.
Jinak je CrossPolo stejně jako výchozí Polo povedeným autem, za které si ale Volkswagen nechá řádně zaplatit. Na druhou stranu, jediný přímý konkurent v podobě Hyundaie i20 Active o tolik levnější není. Pokud bychom od testovaného kousku odečetli 40.000Kč příplatek za automat, který i20 Active vůbec nenabízí, dostaneme se na 378.900 Kč, a to je jen o 9.000 korun více než u korejské konkurence s motorem 1.4i (74 kW). To Suzuki Swift je s cenovkou 364.900 Kč za 1.2 VVT (69 kW) ještě levnější, a přitom mu nechybí pohon všech kol.
vw testy malevozy |
Nejlevnější verze modelu | 378.900 Kč (1.2 TSI/66 kW CrossPolo) |
Základ s testovaným motorem | 418.900 Kč (1.2 TSI/66 kW DSG CrossPolo) |
Testovaný vůz bez příplatků | 418.900 Kč (1.2 TSI/66 kW DSG CrossPolo) |
Testovaný vůz s výbavou | 555.400 Kč (1.2 TSI/66 kW DSG) |
Plusy
- Pohodlné sedačky
- Kultivovaný motor
- Atraktivní vzhled
Minusy
- Vysoká pořizovací cena
- Chybějící nabídka pohonu všech kol
- Omezený vnitřní prostor
Foto: Petr Homolka