TEST Volkswagen Polo 1.2 TSI – Až vyrostu, budu Golf
Volkswagen Polo má v rámci automobilky stejně silné postavení, jako o třídu větší Golf. Od roku 1975, kdy se začala vyrábět první generace Pola, přilákalo miliony zákazníků a vzhledem ke stále velkému zastoupení na českých silnicích jeho pozice nepolevuje.
Pět let po uvedení páté generace Volkswagenu Polo přichází (možná trochu symbolicky) jeho modernizovaná verze. Automobilka se při návrhu změn designu držela při zemi a jenom lehce, spíše evolučně, pozměnila stávající tvary. Nová je maska chladiče, spodní část předního nárazníku, grafika světlometů, a podobně se k faceliftu přistupovalo i vzadu. V takovém případě nikoho nepřekvapí takřka zanedbatelná změna délky (nové Polo je o 2 milimetry delší), kterou má na svědomí právě redesign nárazníků.
vw testy malevozy |
Jiné to ostatně není ani po usednutí do interiéru, který si zachoval skvělou ergonomii a příkladné dílenské zpracování. S ohledem na zachování co největšího podélného prostoru pro posádku jsou přední sedadla ukotvena o něco výše, což může vyšším postavám působit problém třeba na křižovatkách. Horní hrana předního okna je totiž docela nízko, a přestože nad hlavou zbývá stále dostatek místa, občas se musíte při pohledu na semafor nepohodlně naklánět. Na jízdu na zadních sedadlech navíc musí zapomenout cestující s výškou nad 180 centimetrů – jednak kvůli menšímu prostoru před koleny, ale ani nad hlavou nemohou počítat s výraznější rezervou.
Tohle všechno už známe z prvního vydání páté generace Volkswagenu Polo, co je tedy uvnitř nového? Především sportovní tříramenný volant z Golfu a přepracovaná horní polovina středové konzole, která již v základu dostala autorádio s pětipalcovým dotykovým displejem. Ruku v ruce s tím jdou také hezčí dekorační materiály a měkčená horní část přístrojové desky. Stále přitom platí poznámka o intuitivním ovládání – i když se do Pola posadíte úplně poprvé, při nastavování základních prvků (klimatizace, rádio, světla) rozhodně tápat nebudete. Všechno je zkrátka tam, kde očekáváte.
vw testy malevozy |
Stejný název, technika však ne
Kámen na kameni nezůstal v nabídce pohonných jednotek. Tříválec 1.2 HTP je minulostí, místo něj základní Polo za 289.900 Kč vyjíždí s litrovým MPI z Volkswagenu Up! a Škody Citigo. Vznětovou šestnáctistovku nahradil tříválec 1.4 TDI (55 kW) a na první pohled se zdá, že z benzinových agregátů zůstal pouze čtyřválec 1.2 TSI. I ten je však zcela nový.
Zatímco první vydání páté generace Volkswagenu Polo používalo starší, osmiventilovou dvanáctistovku TSI, v rámci faceliftu byl motor vyměněn za nejnovější koncernovou řadu EA 211. Stejný agregát najdete také pod kapotou Golfu a Škody Octavia, zde ale v základu disponují výkonem 63 kW.
Testované Polo je na tom tedy s 66 kilowatty a shodným točivým momentem 160 N.m o něco lépe. Oproti Golfu zaznamenáváme také změnu průběhu hlavních křivek – maximum výkonu máte k dispozici ve 4.800 otáčkách za minutu a točivý moment působí o 500 otáček déle (v rozmezí 1400 až 4000 min-1). Navíc motor Pola splňuje přísnou emisní normu Euro 6, zatímco Golf a Octavia si musí vystačit pouze s EU 5.
Volkswagen Polo - Srovnání motorů 1.2 TSI | ||
Model | VW Polo 2014 | VW Polo 2009 |
Převodovka | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1197 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 66/4800 | 66/4500 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 160/1400-4000 | 160/1500-3500 |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,8 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 5,1 |
Cena Comfortline [Kč] | 311.900 | 306.900 |
Jak nedávno vyplynulo z prvních jízdních dojmů, které jsme nabrali v okolí Mnichova, základní litrový tříválec moc parády neudělá. Přeplňovaná dvanáctistovka je však dražší pouze o 22.000 korun a lehkému Polu poskytuje až překvapivou dynamiku. Motor táhne zhruba od 1500 otáček, pod touto hranicí se však musíte smířit s výraznějším turboefektem. Problémem nakonec není ani pětistupňová manuální převodovka (alternativou je sedmistupňové DSG za 40.000 Kč). Její zpřevodování totiž vyhoví ve městě i mimo něj a na dálnici motor při rychlosti 130 km/h točí příjemných 3000 min-1. Krátké a mimořádně přesné dráhy zůstaly a také spojka se dobře ovládá.
vw testy malevozy |
Jak už tomu ale u malých turbomotorů bývá, spotřeba paliva je silně závislá na stylu jízdy. Na deklarovaných 6 litrů, za které by Polo mělo jezdit ve městě, rovnou zapomeňte. I navzdory standardně dodávanému systému Stop/Start jsme se pod sedm litrů nepodívali, pětilitrového výsledku v kombinovaném cyklu však dosáhnete bez větších obtíží. Problémem nakonec není ani zmíněná dálnice, kde jsme se v rámci stanovených rychlostních limitů pohybovali za 5,9 l na 100 kilometrů.
Jízda
Svižné, mrštné a překvapivě ovladatelné auto do města i mimo něj – taková je už po desítky let stručná charakteristika Volkswagenu Polo. Přímo se nabízí, že lehký facelift toho moc nezměnil, ale chyba lávky. Už jen samotný motor je v porovnání s jeho minulou generací o 50 milimetrů kratší a zhruba o 22 kilogramů lehčí, což se příznivě projevilo na chování automobilu v zatáčkách. Z Pola je cítit ohromný elán, dále podpořený tužším nastavením ovládacích sil a přesným řízením, které navíc přenáší i trochu zpětné vazby do volantu. Vůz je neutrální v celém průběhu oblouku, pouze na nerovnostech ucítíte lehké tendence k uskakování zádi díky použití jednoduché zadní nápravy. Ani na 16“ kolech si na snížený komfort stěžovat nebudete a na standardních „patnáctkách“ bude jízda ještě o kousek lepší. Podvozek Pola zkrátka vykrývá většinu nástrah našich silnic, ačkoliv při rychlejším najetí na nerovnoměrně rozložený povrch z dlažebních kostek občas zaváhá.
Nejvíce času však Volkswagen Polo stejně stráví ve městech, na které posádku perfektně připravuje. Díky zvýšenému posazu je z kabiny perfektně vidět (až na zmíněný výhled na semafory) a přehledná karoserie pomáhá při pohybu ve stísněných prostorách. Pouze vnější zrcátka by mohla být větší a jejich elektrické nastavení dovede nejednoho řidiče na první pokus zmást. Oproti jiným koncernovým vozům totiž mají ovládání o čtvrt otáčky pootočené a navíc leží na šikmé ploše madla dveří řidiče.
vw testy malevozy |
Závěr
Stačilo lehce pozměnit vnější design a středovou konzolu a Volkswagen Polo je rázem připraven na další životní etapu. Největším přínos však představuje zcela nová motorová paleta, která bude v závěru letošního roku doplněna o benzinový tříválec 1.0 TSI.
Dříve, než se tak stane, můžeme považovat testovaný zážehový čtyřválec 1.2 TSI s přeplňováním za ideální volbu z hlediska základní ceny a provozních nákladů. Po litrovém MPI totiž sáhne jenom opravdový stoik, turbodiesel 1.4 TDI by se vzhledem k citelnějšímu cenovému rozdílu nemusel vyplatit a silnější TSI získáte pouze s výbavou Highline.
Částka 311.900 korun, na které Volkswagen Polo s testovaným motorem startuje, se může na první pohled zdát poměrně vysoká, bohatá výbava stupně Comfortline ji však dokáže opodstatnit. Pětitisícový cenový rozdíl proti předchozí verzi je pak vzhledem k úspornějšímu a modernějšímu motoru zanedbatelný.
Nejlevnější verze modelu | 289.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 311.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 352.500 Kč (1.2 TSI/66 kW Comfortline) |
Plusy
- Decentní, avšak znatelné změny designu
- Tichý a kultivovaný motor
- Výborná spotřeba paliva
- Přesná manuální převodovka
- Intuitivní ovládání
Minusy
- Málo místa na zadních sedadlech
- Menší vnější zpětná zrcátka
- Výraznější turboefekt motoru
- Nízká horní hrana čelního skla
Foto: Petr Homolka