Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG – Napravení reputace

David Bureš
Diskuze (81)

Dlouhodobě testovaný Volkswagen T-Cross na mě s tříválcem 1.0 TSI dojem moc neudělal. Napraví vůz svoji reputaci se čtyřválcem 1.5 TSI?

Design, interiér


Volkswagen T-Cross nám v redakční garáži dělal několik měsíců společnost jakožto dlouhodobě testovaný automobil. Bílý kousek s tříválcem pod kapotou mě osobně však příliš nepřesvědčil. V bílé nevynikla na Volkswagen jinak originálně tvarovaná karoserie, sladění 1.0 TSI s manuálem pak nebylo zrovna podle mých představ, stejně jako naladění podvozku, který na mě kvůli 18“ kolům působil uskákaně. Když tak T-Cross zaparkoval v redakční garáži znovu, tentokrát v rámci týdenní zápůjčky, měl tyrkysový kousek se čtyřválcem 1.5 TSI podle mého názoru co napravovat. Jak se mu to povedlo?

V atypické barvě mu to sluší

Musím říct, že hned první dojem z testovaného T-Crossu je mnohem lepší. Neobvyklá tyrkysová metalíza Makena autu náramně sluší a konečně dělá auto zajímavějším. Ještě aby ne, když stojí 14.900 korun, zatímco jiné metalické laky 11.500 Kč. V tyrkysové barvě totiž konečně vyniknou na poměry Volkswagenu nekonvenční detaily, jako jsou výrazné mlhovky vpředu nebo do boků protažená koncová světla s černými prvky, která jsou navíc opticky propojená vodorovnou linkou. Takové prvky u kousku v bílé Pure lehce zapadly, což je u malého SUV obzvlášť škoda. Tato kategorie je sama o sobě hravá, a proto v tomto případě konzervativní tvary nemohly stačit. 

T-Crossu to ale sluší, jen to chce zkrátka zvolit nějakou výraznější barvu. Naopak bez exteriérového paketu R-Line za 33.100 korun bych se asi klidně obešel. Vozu každopádně dodává více městský výraz, díky rozsáhlejšímu lakování nárazníků a prahů dveří. Lemy blatníků ale zůstávají oplastované i v tomto případě, stejně tak chromované lišty kolem oken nebo předních mlhovek najdete už u výchozího provedení Style.

Hodnotnější dojem vytváří T-Cross v tomto případě také uvnitř, díky neobvyklému dekoru. Hravé zdobení palubní desky však stejně nezakryje některé lacinější detaily a materiály, bohužel nejen v dolní části palubní desky, což zbytečně sráží pocit z interiéru. Středový panel pak řidiče lehce tlačí do nohy.

Jinak se přitom nemá T-Cross za co stydět. Na rozdíl od nového golfu zůstává ještě věrný tradičnímu ovládání klimatizace, které je krásně intuitivní a jednoduché. Vůbec tak nevadí, že je až v dolní části středového panelu, najdete ho a ovládáte ho hravě i poslepu. 

Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG

Stejně tak je přehledný i multimediální systém, jehož osmipalcovou dotykovou obrazovku sice doplňují dotykové plochy, zároveň tu však pořád zůstávají i konvenční otočné ovladače. Přibližování mapy nebo nastavení hlasitosti tak opět zvládnete bez toho, abyste se na displej dívali, což je v dnešní době stále méně časté řešení. Podle nás to ale jedině zaslouží pochvalu! Naopak digitální přístrojový štít osobně považuju za zbytečnost, zvlášť v tomto případě, kdy nenabízí tolik různých grafických možností. 

Sedačky jsou pak sice samy o sobě pohodlné s poctivým bočním vedením, já osobně ale v T-Crossu hůře hledám ideální polohu, zkrátka pořád mám pocit, že sedím příliš vysoko. Prostor vzadu pak ovlivňuje poloha podélně posuvné lavice v rozsahu 140 mm. Když dáte přednost vnitřnímu prostoru před zavazadelníkem, je tu na poměry kategorie malých SUV královský prostor, při posunu vpřed se už místo stává samozřejmě kompromisem. Nad hlavou ale zůstává dost prostoru vždy, lavice potěší i vysoko ukotveným sedákem, poctivě podepírajícím stehna posádky. 

Zavazadelník pak notně ovlivňuje příplatkový hudební systém beats, který kvůli subwooreru snižuje objem kufru na udávaných 375 litrů. I tak se sem naštěstí pořád vejde dojezdová rezerva. Plusem jsou pravidelné tvary, standardně dodávané sklopné opěradlo sedadla spolujezdce pro převoz dlouhých předmětů, stejně jako fakt, že se pod podlahu pořád vejde i rezervní kolo. Naopak bych ocenil možnost elektrického ovládání víka kufru, které však T-Cross bohužel vůbec nenabízí. Škoda Kamiq postavená na shodném základu, platformě MQB A0, přitom ano...

Motor, jízdní vlastnosti


Sportovně laděná patnáctistovka

Volkswagen T-Cross je v tuto chvíli na českém trhu dostupný se třemi motory. Nabídka zahrnuje benzinový tříválec 1.0 TSI ve výkonových variantách se 70 a 85 kW, turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 70 kW a testovaný zážehový čtyřválec 1.5 TSI, který je díky svým 110 kW jasně nejvýkonnější variantou tohoto malého SUV.

Turbodmychadlem přeplňovanou zážehovou patnáctistovku s vypínáním válců a s přímým vstřikováním pracujícím s tlakem až 350 barů už dobře známe z jiných modelů koncernu VW Group, přičemž v tomto případě hraje roli sportovně laděné varianty. Toho si okamžitě všimnete už po nastartování, protože 1.5 TSI se v T-Cross projevuje hutnějším tónem než v jiných modelech. Ve srovnání s dříve zkoušeným tříválcem je pak patnáctistovka rozhodně kultivovanější. 

Jen o zajímavém zvuku to ale není, výkon 110 kW a točivý moment 250 N.m znamená, že tenhle motor už umí s T-Crossem slušně zacvičit. Vyloženě nízké otáčky ale nejsou nic pro něj, poctivého elánu se dočkáte od nějakých 1500, 1700 otáček. Smysl točit motor má pak k hranici 5000 otáček, výše se už toho moc neděje.

Každopádně je to až nečekaně svižné svezení, což vyjádřeno čísly znamená zrychlení z 0-100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost 200 km/h. Odpich je to opravdu parádní, přičemž stačí chvilka nepozornosti při rozjezdu a T-Cross začne silácky protáčet předními koly. Čtyřkolka by možná nebyla na škodu, varianta platformy MQB A0 v útrobách ale její zástavbu neumožňuje. Na semaforech každopádně oceníte tiše a rychle pracující stop-start systém. 

Volkswagen T-Cross – srovnání technických údajů a cen testované verze s konkurencí
Model VW T-Cross Ford Puma Renault Captur Peugeot 2008 Škoda Kamiq
Motor 1.5 TSI 1.0 EcoBoost mHEV 1.3 TCe 1.2 PureTech 1.5 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1498 998 1333 1199 1498
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 114/6000 113/5500 114/5500 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]  250/1500-3500 190/1900-5500 270/1800 240/1750 250/1500-3500
Převodovka 7DS 6M 7DS 8A 7DS
Max. rychlost [km/h] 200 200 202 208 212
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,5 9,0 8,6 8,2 8,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 4,4 5,4 5,0 5,0
Základní cena [Kč] 566.900 554.900 552.500 650.000 507.900

Benzinová patnáctistovka je v případě T-Crossu výhradně spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která je bohužel dalším důkazem, že ladění automatů napříč koncernem má dnes jisté mezery. Při prudších rozjezdech z místa se převodovka projevuje cukavější změnou stupně. Ve vyšších rychlostech a při klidném tempu už je ale vše v pořádku, to převodovka řadí jemně a hladce. Stejně tak pracuje vypínání válců, to, že jedete jen na dva válce, obvykle poznáte jen podle ukazatele na displeji palubního počítače.

Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG

Co se pak týče spotřeby paliva, víceméně odpovídá malým SUV s automatem. Z dlouhodobého hlediska se při týdenním ježdění pohybovala okolo osmilitrové hranice, výše rostla jen při „cukání“ po městě nebo ostřejším tempu, kdy při ždímání veškeré dostupné síly klidně vystoupala na 10 litrů na sto. Naopak na dálnici si T-Cross řekl o nějakých 7,7 l/100 km, na okreskách pak při pohodové jízdě apetit klidně klesl pod šest.

Ale ta cena...

Sportovnějšímu tónu motoru odpovídá také celkově tužší naladění podvozku. Na rozdíl od dříve testovaného exempláře s tříválcem na mě však čtyřválcový T-Cross na osmnáctkách nepůsobil tak tvrdě. Celkově tužší naladění sice nezapřel, stejně tak se na větších nerovnostech opět ozvalo bouchnutí od zadní nápravy, přesto na mě vůz udělal v otázce komfortu lepší dojem. Plusem je také jisté chování při ostřejší jízdě, byť lehké náklony karoserie vzhledem ke koncepci SUV T-Cross nezapře. 

Celkově tak na mě udělala benzinová patnáctistovka v T-Crossu rozhodně lepší dojem než tříválec. Navíc i příplatek 38.000 korun (ve srovnání s 1.0 TSI s DSG) se nezdá tak vysoký. Jenže v základu T-Cross s motorem 1.5 TSI a převodovkou DSG stojí 566.900 korun, a to už je přece jen hodně. 

Alespoň že vyšší pořizovací cenovku částečně kompenzuje zajímavá výbava, čítající už v základním stupni Life takové prvky jako hlídání mrtvého úhlu, dojezdové rezervní kolo nebo multimediální systém s 6,5“ dotykovou obrazovkou. 

Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG

Závěr


Závěr

Volkswagen T-Cross na mě s motorem 1.5 TSI udělal rozhodně větší dojem než dříve testovaný exemplář s tříválcem 1.0 TSI. Ani ne tak kvůli parádnímu elánu (slušný odpich nabízí i litr), jako spíše díky kultivovanějšímu projevu a slušné spotřebě paliva. V tyrkysové metalíze to pak T-Crossu rozhodně sluší víc než v obyčejné bílé, vyniknou totiž detaily tohoto netradičně pojatého modelu. 

Přesto to podle mého názoru bude mít Volkswagen T-Cross na trhu složité. Nabídka malých SUV je dnes už opravdu široká, tenhle model bohužel trápí lacinější materiály v interiéru, které nezakryje ani nápaditý dekor, nebo na českých silnicích pořád spíše tužší podvozek. Vysoká je pak cenovka, základních 566.900 korun za 1.5 TSI (110 kW) je zkrátka hodně, byť už v základu je výbava na poměry segmentu vcelku bohatá. 

Nejlevnější verze modelu 467.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Life)
Základ s testovaným motorem 566.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Life)
Testovaný vůz bez příplatků 606.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Style)
Testovaný vůz s výbavou 771.400 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Style)

Plusy

  • Originální design
  • Bohatá základní výbava
  • Silný motor
  • Slušná spotřeba
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena
  • Lacinější detaily uvnitř
  • Rány od podvozku
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (81)

Doporučujeme

Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG
Cena základní sestavy 606 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 km/h s funkcí stop & go, ambientní osvětlení interiéru, infotainment Composition Media s 8“ dotykovou obrazovkou, dvouzónová automatická klimatizace, diodové světlomety, zadní parkovací kamera, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, sledování únavy řidiče, dojezdové rezervní kolo, dešťový a světelný senzor, multifunkční kožený volant, udržování vozu v jízdním pruhu, elektricky ovládaná okna, dálkově ovládané centrální zamykání, hlídání mrtvého úhlu, šest airbagů. Kč
Cena testované sestavy 771 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak tyrkysová Makena (+14.900,-), 18“ kola z lehkých slitin Nevada (+13.700,-), paket R-Line Exteriér (+33.100,-), digitální přístrojový štít (+9.300,-), bezklíčový vstup (+8.700,), alarm (+7.000,-), navigace (+13.100,-), aktivní parkovací asistent (+14.800,-), hudební systém Beats s šesti reproduktory o výkonu 300 W (+11.600,-), volba režimu jízdy (+3.200,-), zatmavená zadní okna (+4.400,-), vyhřívaná přední sedadla (+7.600,-), bederní opěrky vpředu (+2.800,-), digitální radiopříjimač (+5.700,-), Light Assist (+3.600,-), elektricky sklopná zrcátka (+3.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.4 / 5.2
Emise CO2: 118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 375 / 1281
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1330 / 435
Rozměr pneu: 215/45 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4108
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1559
d) rozvor (mm): 2551
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 4. 2020 12:12
Re: Kvalitní Start-Stop? Co to je?
Ano, takže já jsem "zaostalec", zatímco ty jako hybridář jsi pionýrem pokroku! :D :D :D :D :D
Teď si mě fakt rozsekal! :-) :-) :-)
Avatar - Jaros71
29. 4. 2020 23:16
Re: Kvalitní Start-Stop? Co to je?
:yes: to je to první co hned vypnu...většinou :-)
Avatar - Jaros71
29. 4. 2020 23:11
Re: jasne vyzera to uz lepsie
Topper...myslím , že většina se prodá ve verzích pod 500 tis.
Avatar - Jaros71
29. 4. 2020 23:10
Re: T-Cross
Souhlas...roletka je vždy lepší.
Avatar - Jaros71
29. 4. 2020 23:09
Re: T-Cross
Ale Fordu se Puma dost povedla... ;-) :yes: