TEST Volkswagen Touareg Edition 20 – Vydařená oslava jubilea
Limitovaná edice oslavující dvacetileté výročí SUV Touareg konečně dorazila i do Česka, kde si zákazníci rozdělí 20 z celkových 200 kusů. Co ale nabízí?
Design, interiér
Volkswagen Touareg byl ve své aktuální třetí generaci představen již v roce 2018, poměrně brzy se však dočkáme odhalení jeho modernizované verze, kterou automobilka začala před pár dny poodhalovat. Ještě předtím se však v dnešním testu podíváme na jiný významný kousek.
V loňském roce si totiž automobilka připomínala jedno významné jubileum, které se k modelu Touareg vztahuje. Šlo o oslavu 20 let od uvedení první generace tohoto úspěšného SUV, které si v následujících letech připsalo přes milion prodaných kusů.
Na oslavu dvaceti let vznikla i limitovaná edice s označením Edition 20, která celkově čítá 200 kusů. Pro český trh automobilka vyhradila přesně 20 kusů, přičemž jeden jsme si mohli také vyzkoušet v tradičním týdenním testu. A co speciálního tedy novinka nabízí?
Základem limitované edice Edition 20 je prostřední výbavový stupeň Elegance. Výjimečnost modelu pak již na první pohled prozrazují 3D loga „Edition 20“ na B sloupcích, která ovšem nejsou nijak zbytečně křiklavá.
Limitovaná série vozů se může pochlubit i vcelku zajímavou standardní konfigurací exteriéru a interiéru. Pozornost zaslouží například modrá barva Melo s perleťovým efektem, která působí krásně sytě a hluboce. V podbězích pak standardně najdeme 20“ litá kola Bogota, testovaný kousek ovšem dorazil na 21“ kolech Suzuka Black s pneumatikami o rozměru 285/40 R21 a černým lakováním. Netřeba dodávat, že s jejich cenovkou 84.500 Kč si člověk dává při každém parkování extra pozor. Z příplatkové výbavy se navíc sluší zmínit i R-Line Black Style paket (89.400 Kč), elektricky sklopné tažné zařízení nebo offroad paket s ochrannými kryty motoru/podvozku.
Mezi standard patří také zatmavená zadní okna, zatmavené LED zadní svítilny, hliníkový dekor Alu 45° nebo podběhy kol, kryty zrcátek a difuzor zadního nárazníku v lesklém černém designu Black Gloss. V praxi mnohem důležitější je však záře předních IQ.Light LED Matrix světlometů, které potěší parádním výkonem i skvěle fungujícím stínováním okolního provozu.
Celkově vzato působí touareg v limitované edici výrazně, ovšem nikoliv křiklavě. Navzdory stáří je to pořád velmi sympatické auto, které vypadá moderně, hodnotně a na silnici umí vzbuzovat respekt. Limitovaná edice pak výše zmíněné umocňuje. U testovaného vozu ale sehrála svou roli i příplatková výbava, jejíž seznam byl tentokrát opět pozoruhodně rozsáhlý, a pokud jsem něco nezmínil v textu, pokusím se vše dopsat alespoň do tradiční tabulky na konci.
Komfort jak se patří
Odkazy upozorňující na speciální limitovanou edici se objevují také v kabině, kde zaujmou například podsvícené nástupní lišty s logem Edition 20, osvícené výplně palubní desky s nápisem Edition 20 a stejný nápis najdeme i na kůží čalouněném voliči automatické převodovky. V rámci paketu Edition 20 navíc vůz dostal i kryt pedálů z ušlechtilé oceli nebo šedo-červené prošívání palubní desky a výplně dveří.
Sedadla jsou standardně čalouněna v kůži Savona 2.0 s šedo-červeným prošíváním (65.100 Kč), a kromě vyhřívání nabízí standardně i ventilaci. V případě testovaného vozu však došlo i na volitelná sedadla s masážní funkcí (16.000 Kč), která působí skutečně příjemně.
Díky paketu Memory byla přední elektricky nastavitelná sedadla vybavena pamětí, do které se ukládalo i nastavení zrcátek. Čelní sklo bylo vyhřívané, informace byly díky příplatkovému head-up displeji (39.300 Kč) promítány přímo do zorného pole, hudba hrála přes příplatkový audiosystém Dynaudio Confidence s výkonem 730 W (50.900 Kč), dveře se automaticky dovíraly díky servodovírání (18.100 Kč) a vyšší bezpečí v případě nehody zajišťoval paket Airbag Plus (18.100 Kč) s kolenním airbagem na straně řidiče, bočními a hlavovými airbagy vpředu i bočními airbagy pro vnější sedadla v druhé řadě.
Vůz také dostal multifunkční vyhřívaný volant v kůži, který byl příjemný na omak a skvěle padnul do rukou. Jedinou vadou na kráse byla nepřekvapivě kapacitní tlačítka jeho ovládání. Díky paketu Innovision Cockpit (91.100 Kč) byl za volantem 12“ digitální přístrojový štít Digital Cockpit s rozlišením 1920x720 pixelů, který má příjemnou grafiku, upravitelné zobrazení a nabízí spoustu informací. Uprostřed palubní desky je pak zasazena 15“ obrazovka infotainmentu, která se může pochlubit rozlišením 1920x1020 pixelů a natočením k řidiči. Grafika systému je příjemná, potěší celkem logické menu i vytažení důležitých funkcí na hlavní obrazovku, včetně možnosti si uzpůsobit rychlé volby.
Cenu obvykle rozebírám až na konci článku, tady vás ale nemá smysl napínat. Zatímco základní výbavový stupeň Elegance začíná od částky 1.998.900 Kč, testovaný vůz nakonec vyšel na 3.095.100 Kč. Nutno ovšem dodat, že za své peníze dostanou zákazníci skutečně velmi komfortně a až prémiově působící vůz, který se příjemně ovládá a dokáže svou posádku náležitě rozmazlovat.
Pokud se budeme bavit o prostoru, pak není absolutně co řešit. Kabina SUV s celkovou délkou 4878 mm a rozvorem 2904 mm nabízí dostatek místa v obou řadách a ve všech směrech. Přední i zadní sedadla jsou náležitě pohodlná, přičemž vpředu potěší vcelku solidní opora.
Pochvalu si zaslouží dostatek úložných a dostatečně prostorných odkládacích schránek i celková ergonomie ovládání, jakkoliv je většina důležitých funkcí ukryta v dotykovém displeji. Stále zde však zůstal analogový volič jízdního režimu, režimu jízdy v terénu nebo pořádné kolečko pro nastavení hlasitosti.
Dodejme, že zavazadelník nabídne standardní objem 810 litrů, pod dvojitým dnem testovaného vozu se navíc ukrývala i 20“ dojezdová rezerva (10.000 Kč). Po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40 se objem zvýší na působivých 1800 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Skrytá síla
Vozy v limitované sérii Edition 20 jsou dostupné pouze s dvojicí pohonných jednotek, přičemž v obou případech se jednalo o šestiválce. Pro příznivce vznětových jednotek byl připraven motor 3,0 V6 TDI 4MOT o výkonu 210 kW, testovaný vůz však poháněl benzínový vidlicový šestiválec s třílitrovým objemem, který přes osmistupňový automat Tiptronic posílal na všechna kola rovnou 250 kW.
Nejvyšší výkon motoru by měl být dostupný v rozmezí 5300 až 6400 ot/min-1, nejvyšší točivý moment 450 Nm by však motor měl nabízet dokonce v rozmezí 1340 až 5300 ot/min-1. Ačkoliv by se pohotovostní hmotnost měla pohybovat lehce nad hranicí dvou tun, podle dostupných údajů stačí benzínovému šestiválcovému touaregu ke zrychlení z 0 na 100 km/h jen 5,9 sekundy, maximální rychlost je pak 250 km/h.
O přenos výkonu na kola se stará osmistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, která se neustále snaží využívat potenciál auta již v nižších otáčkách. Rozjezdy jsou sice krásně živé a plynulé, pokud ovšem přidáte plyn za jízdy, automat dlouho váhá a preferuje především ponechání vyššího převodu a táhlé zrychlování, než aby svižně podřadil a vyslal auto ostrým tempem kupředu.
Navzdory působivému výkonu 340 koní jsem tak měl pocit, že touareg svou sílu většinu času schovává. Ostatně celkem dobře umí schovávat i přítomnost samotného spalovacího motoru, který je nádherně kultivovaný a skvěle odhlučněný. Přesto vám i za běžné jízdy dává auto jasně cítit, že mu síla ani v nejmenším nechybí. Skutečnou tvář pak motor ukáže ve chvíli, kdy se například napojujete na dálnici, nebo potřebujete předjet.
S plně sešlápnutým akcelerátorem (a po chvilce váhání, kdy si převodovka musí všechno přebrat a přepočítat emise) totiž umí tahle SUV krabice zrychlovat až nebezpečně svižně. A pokud se vám na probrání převodovky nechce čekat, vždy si ji můžete předem hodit do sportovního režimu, kdy se začne konečně chovat tak, jak byste od podobně výkonného auta čekali. S ohledem na vyšší otáčky a spotřebu to však dlouhodobě není úplně rozumné.
Jak ostatně již samotná automobilka zmiňuje v ceníku, kombinovaná spotřeba dle WLTP se u této motorizace pohybuje kolem 11,4 l/100 km. S celkem lehkou nohou, ovšem stále v zimních podmínkách, jsem se během týdenního testu stále pohyboval kolem 12 l/100 km. Při klidné jízdě se dalo stlačit spotřebu klidně k 11,6 l/100 km, jakmile však začnete motor jen trochu prohánět, spotřeba se bez mrknutí oka začne pohybovat okolo 14 l/100 km. A s těžší nohou samozřejmě dál roste. Dojezdu okolo 650 km však u testovaného vozu pomoha nádrž na 90 litrů paliva, která je součástí paketu Edition 20.
Vedle spotřeby mě pak zcela nenadchly ani brzdy, které by mohly mít na můj vkus klidně ostřejší nástup. Přeci jen se bavíme o velkém SUV s působivým výkonem a hmotností přes dvě tuny. Uvést tuhle masu do klidu tak vyžaduje trochu ohleduplnosti a předvídavosti.
Obratně a houpavě
Za pochvalu ale stojí komfortní vzduchový podvozek, v případě výbavy Edition 20 konkrétně vzduchové pérování „Air & Steering“. V rámci této výbavy totiž řidič nedostává pouze vzduchové tlumiče s automatickou regulací světlé výšky a sklonu vozu či adaptivní regulaci podvozku DCC, ale také systém řízení všech kol, kdy se zadní náprava při rychlostech do 37 km/h natáčí opačně než kola přední, čímž dochází ke zvyšování obratnosti vozu. Ve vyšších rychlostech se zadní kola natáčí ve stejném směru, což zvyšuje stabilitu při svižnější jízdě.
V praxi tak touareg dokáže překvapit například svou obratností na parkovištích, kde navíc jistě oceníte i příplatkové 360° kamerové pokrytí okolí vozu s parádním rozlišením (v rámci paketu Park Assist Area View, +20.200 Kč). Naopak na dálnici vůz působí jistě a stabilně. Fyziku ale oklamat nedokáže, takže například při jízdě v ostřejších zatáčkách opět ucítíte skutečnou hmotnost vozu a chybět nebudou ani náklony karoserie.
Běžné nerovnosti českých silnic však podvozek již v základním nastavení filtruje s působivou jistotou a spolehlivostí. Režim komfort pak navodí dojem ladného pohupování, který ale nemusí vyhovovat každému. Snad každý na palubě ale jistě ocení skvělé odhlučnění jak podvozku, tak i aerodynamického hluku. Ostatně i testovaný vůz dostal paket Skla (43.100 Kč) s vrstveným bezpečnostním sklem, které pronikání hluku do kabiny omezuje.
Samostatnou kapitolou modelu touareg jsou pak ještě schopnosti mimo zpevněné silnice, které jsem ovšem já s testovanou limitkou ani nezkoušel. Větší vypovídající hodnotu budou mít spíše zážitky kolegy Standy s Touaregem R na Sardinii, kde auto rozhodně nešetřili. I testovaná verze však díky vzduchovému podvozku nabízí možnost zlepšení světlé výšky (a s tím souvisejících nájezdových/přejezdových úhlů i prostupnosti) nebo přídavné jízdní režimy písek, štěrk, Offroad Auto a Expert, které přidal paket Offroad (18.600 Kč). Kdo se ale chystá mimo silnice, pravděpodobně by si měl odpustit příplatková 21“ kola.
Závěr
Závěr
Modernizovaný Volkswagen Touareg už sice pomalu klepe na dveře, pokud jste ale nedočkaví, pak nejspíš nebudete litovat ani stávající verze před modernizací, která umí nabídnout skutečně působivý výkon i komfort. Ovšem za odpovídající cenu, kterou jsem zmiňoval již výše, a která by pro mě byla u testovaného vozu asi trochu na hraně snesitelnosti. Pokud si totiž dobře pamatuji, tak i vloni testovaný Range Rover Sport s nepatrně slabší vznětovou motorizací a stále působivými vlastnostmi (jízdními, terénními i po stránce komfortu) nestál přes 3 miliony.
S cenami VW Touareg je to ale v současnosti obecně poněkud komplikované. Na stránkách českého zastoupení nenajdete ani ceník, ani konfigurátor. Dostupné jsou pouze skladové vozy. Premiéra modernizovaného vozu by tak mohla být mnohem blíž, než jsme čekali.
Nejlevnější verze modelu | 1.980.900 Kč (Atmosphere, 3,0 TSI 250 kW 4MOT 8st. Tiptronic)* |
Základ s testovaným motorem | 1.980.900 Kč (Atmosphere, 3,0 TSI 250 kW 4MOT 8st. Tiptronic)* |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.998.900 Kč (Elegance, 3,0 TSI 250 kW 4MOT 8st. Tiptronic) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.095.100 Kč (Elegance Edition 20, 3,0 TSI 250 kW 4MOT 8st. Tiptronic) |
*ceny uváděné k datu 1.3.2022 |
Plusy
- Působivý komfort
- Prostorný interiér
- Slušná dynamika
- Odhlučnění
- Obratnost i stabilita
Minusy
- Váhavost převodovky
- Vysoká spotřeba
- Cena testované verze