Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Volkswagen Touareg 7P (2010-2018): Jak funguje lidový luxus po letech

Ondřej Šámal
Diskuze (47)

Druhá generace touaregu je solidní i jako ojetina. Vyhýbejte se ovšem exemplářům napěchovaným výbavou až po strop.

Experimenty s průnikem do vyšších tříd se Volkswagenu povedly napůl. Zatímco phaeton konkurující nejen sesterskému Audi A8, ale i Mercedesu S propadl, poctivému SUV v podobě touaregu se posun mezi prémiové soupeře povedl. Během tří generací se vůz plně etabloval po boku BMW X5, Audi Q7 i Mercedesu ML/GLE. Mohla za to především technika sdílená se zmíněným audi a částečně i modelem Cayenne od Porsche, kterou ale wolfsburští nabízeli za příznivější peníze. Není proto divu, že český trh je staršími exempláři velmi dobře saturován.

Problém nastává až v případě, že zatoužíte po zážehovém motoru. Těch je nejen u nás jako šafránu, v drtivé míře totiž narazíte na vůz s písmeny TDI na zádi. Majoritu mezi diesely tvoří povedený šestiválec 3.0 TDI, který známe i z některých audi. Ve Volkswagenu Touareg se objevuje hned ve dvou verzích, jež se od sebe liší především infrastrukturou potřebnou pro plnění přísnějších emisí.

Exempláře do modernizace z konce roku 2014 plní normu Euro 5. Proti původnímu 3.0 TDI s extrémně komplikovanými rozvody má nástupce už jen dva řetězy, z nichž jeden pohání i vysokotlakou pumpu vstřikování common-rail. Zkrátila se také zástavbová délka agregátu (o 100 mm) a hlavně se výrazně zvýšila spolehlivost zmíněných rozvodů. Zredukoval se také počet vířivých klapek z šesti (jedna pro každý válec) na dvě pro každou řadu válců, což se také podepsalo pod zvýšení trvanlivosti šestiválce. Už jen proto bychom po jinak výtečném osmiválci 4.2 TDI s mamutí silou raději nesáhli. Jakákoliv zásadnější oprava vás totiž může finančně zruinovat.

Od modernizace nabízené provedení EA897evo je už připraveno na Euro 6, což znamená vstřikování vodného roztoku močoviny AdBlue a katalyzátor SCR. Proti předchůdci se snížil kompresní poměr (16,0 vs. 16,8 : 1), výkon se naopak zvýšil ze 150 na 165 kW, u silnější verze pak ze 180 na 193 kilowattů.

Auto Tip 02/2021 Auto Tip 02/2021

Jednou z největších pastí minulého Volkswagenu Touareg (a starších luxusních aut obecně) tak představuje vzduchové odpružení. Nefunkční kompresor, váhající elektronika, vadné senzory či vlhkost v systému dokážou napáchat pěknou paseku, jejíž odstranění vás vyjde na částky v řadu vyšších desítek tisíc. Za dalšími trably může stát i stávkující bezklíčkové odemykání, nezávislé topení, zaseknutá navigace a aktivní xenony. Zkrátka co v touaregu nenajdete, to se nemůže pokazit, proto neohrnujte nos nad méně vybavenými kusy, jimž stáří nedokáže tolik zatopit. Naopak v případě osmistupňového automatu s měničem od společnosti ZF zatím žádné pochybnosti nepanují. Vedle spolehlivosti potěší i skvělým chodem a rychlými reakcemi.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
2011 3.0 TDI 211 000 km 365 900 Kč
2014 4.2 TDI 135 800 km 799 100 Kč
2017 3.0 TDI 48 700 km 1 283 000 Kč

Motory

3.0/3.6/4.2 TSI/FSI 213/245/183/206/245 kW: Zážehové šestiválce a osmiválec 4.2 jsou minimálně v Česku prakticky k nesehnání. Z důvodu vyšší spotřeby raději doporučujeme diesel 3.0 TDI V6 s lepším zátahem v nízkých otáčkách.

3.0 TDI 150/165/176/180/193 kW: U 3.0 TDI zkraje produkce vzácně selhával ovládací servomotor vířivých klapek. Mnohem častěji se ale setkáte se zaneseným okruhem EGR, respektive se selhávajícím chladičem recirkulace spalin. Jeho oprava vyjde na tisícovky, určitě s ní ale neotálejte. Pokud by z netěsného chladiče unikla kapalina do filtru pevných částic, necháte v servisu i 100 tisíc. Setkat se můžete též s nefunkčním elektrickým nastavovačem lopatek turbodmychadla. Náprava vyjde na necelých deset tisíc.

4.2 TDI 250 kW: Vznětový osmiválec s monstrózní silou je lákavý, avšak servisně náročný, přitom v praxi nebude dynamičtější než lehčí třílitr. Navíc není tak spolehlivý (to ostatně vznětové osmiválce ani nebývají), proto u ojetiny postrádá smysl.

Náhradní díly na Volkswagen Touareg 3.0 TDI, 2015
Přední/zadní brzdový kotouč Ferodo 4044/3005 Kč
Sada předních/zadních brzdových destiček ATE 5400/4474 Kč
Olejový filtr Bosch 375 Kč
Vysokotlaké vstřikovací čerpadlo Bosch 39 655 Kč
Přední vzduchová vzpěra Dunlop 91 870 Kč

Problémy

Navigace: Pomalý hardware a nijak zvlášť úchvatná grafika jsou jednou ze slabin touaregu. S trochou štěstí s některými problémy pomůže aktualizace softwaru.

Koroze: Oranžový mor není žádným velkým tématem, přesto kvůli velmi slušným off-roadovým schopnostem zkontrolujte stav podvozku. Některé utrápené kusy jej mohou mít napadený silnější korozí.

Přední náprava: Kulové klouby řízení často trpí dynamičtější jízdou a předčasně odcházejí

Motor 3.0 TDI: Rozvodové řetězy a jejich napínáky mohou občas selhat, setkat se můžete i se ztrátou oleje. Přesto se jedná o nejlepší volbu, obzvlášť ve verzi Euro 6 (od podzimu 2014).

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: VW Touareg II

První generace touaregu měla i v Česku obrovský úspěch, a tak měl nástupce na co navazovat. Přišel na trh už v době, kdy vlna obliby SUV raketově rostla, musel proto čelit mnohem pestřejší a ostřejší konkurenci než předchůdce. Ojetiny ani dnes, téměř po 9 letech od představení modelu, zatím nestihly příliš morálně zastarat, koneckonců nástupce přišel až loni. Osmiletý kus s vyšším nájezdem seženete i za méně než 350 tisíc. Na perspektivní vůz s jasnou historií a rozumným nájezdem bude potřeba zhruba o sto víc. Na českém trhu ojetin mají u touaregu téměř monopol dieselové verze, přitom u konkurentů v podobě BMW X5, Mercedesu ML nebo Audi Q7 má tu a tam šanci přijít si na chuť i příznivec benzinového pohonu. Při cenovém srovnání s ostatními německými konkurenty vynikne fakt, že v zůstatkové hodnotě hraje svou roli znak na kapotě. Osmiletý touareg běžně bývá o 100 tisíc levnější než srovnatelné Audi Q7. A že by to bylo výrazně horší auto, to se asi říci nedá. V segmentu německých prestižních SUV představuje mezi ojetinami aktuálně zkrátka nejvýhodnější koupi.

Závěr

Volkswagen Touareg úspěšně zakotvil mezi prémiovou konkurencí, kterou poráží lepším poměrem ceny a výkonu. Velmi dobře si vede na silnici i v těžším terénu, netrpí závažnými chronickými problémy a je kvalitnější než předchůdce. Přesto si v případě pořízení nechte stranou alespoň 10 % z kupní ceny na případné opravy. Nemusí jich být příliš, levné ale nebudou.

Plusy

  • Atraktivní design 
  • Slušné ceny a výběr ojetin, které mají obvykle lepší výbavu 
  • Prestiž
  • Chování na silnici i mimo ni 
  • Poměrně spolehlivé motory
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Riziko podvodu a krádeže 
  • Na českém trhu jsou prakticky jen diesely 
  • Choulostivý vzduchový podvozek 
  • Občas stávkující elektronika 
  • Zastaralá a pomalá multimédia 
  • Vyšší servisní náklady
Ondřej Šámal
Diskuze (47)

Doporučujeme

28. 1. 2021 21:11
Re: Touareg bez výbavy?? Smysl mi uniká...
To si zabil. :D Aj ked je blbost co pises. Rozumny kompromis je u jazdeniek vzdy dobry napad a tak to bolo myslene aj autorom.
Avatar - palix
28. 1. 2021 19:33
Re: Touareg bez výbavy?? Smysl mi uniká...
Nielen že sa nič nerozbije, ale čisto teoreticky - menej vybavené auto = nižšia hmotnosť = lepšia dynamika :-!
Avatar - palix
28. 1. 2021 19:30
Re: Mne sa páči...
Náhodou je to čistá pravda. Práve preto sa mi nepáčia dnešné autá nabité už v základe bohatou výbavou. Ak si plánujem kúpiť auto na cca 10 rokov, tak chcem hlavne spoľahlivé auto, ktoré sa nepokazí. Čím viac elektroniky, výbavy... tým vyššie riziko chyby.
Vrcholom je, keď sa každá chybička (vypálená žiarovka...) musí mazať cez diagnostiku. Aj skvelé LED svetlá sú super, pokým sa nenabúra auto bez havarijnej poistky. Potom sú tie svetlá drahšie ako celé auto. Nie je nad čo najjednoduchšie auto. Bohužiaľ dnes keď rovno nechcem Daciu, tak nemám na výber a musím kúpiť drahé a vybavené auto :-!
Avatar - palix
28. 1. 2021 19:26
Re: autozamknuti
Pred krátkym časom bol u nás vo firme servisák na stroje a nechal si v Octavii (2. alebo 3. generácie) kľúče a auto sa zamklo. To samozatváranie od VW zrejme nie je také spoľahlivé. Nakoniec sme odtiahli roh dverí a kľúče nejako dostali z auta.
Ideálne je to dnes - bezkľúčové štartovanie a kľúč stále vo vrecku. Samozrejme ideál je ovládanie centrálneho zamykania tlačidlom na kľúči. Predsa sa dnes tie "bezkľúčové systémy otvárania auta" dosť zneužívajú.
Avatar - palix
28. 1. 2021 19:19
Re: Je neskutečně osvobozující
"rohor", nechápem mínusy, ktoré ste dostal :-) Tiež som dávno dospel k rovnakému názoru ;-). Ak už pre niečo vyberám auto, tak pri tom nemyslím na to, ako to budú vnímať ľudia okolo mňa, ale snažím sa vyhovieť mojím požiadavkám (samozrejme + požiadavkám rodiny). Taktiež nehodnotím ľudí okolo mňa podľa toho čo majú, ale akí sú :yes:

Auto kupujem také, na ktorého servis budem mať bez najmenšieho problému. Tiež pozerám na čo najvyššiu spoľahlivosť do budúcnosti (=nie extrémne vysoká výbava...). Ak už jazdené auto, tak za danú cenu čo najnovšie a najzachovalejšie. Príklad - 8 ročný Touareg za za povedzme 14 000€ nahradím čo najnovším iným autom za dané peniaze. Samozrejme ak raz človek potrebuje presne také auto ako napr Touareg... potom nič proti.
Najhorší možný scenár je, keď si kúpim drahé ojazdené prémiové auto s drahým servisom, po krátkom čase sa pokazí. Cena opravy bude 1/2 ceny auta... To auto ani nepredám (pokazené) a oprava bude drahá. Po spočítaní som už mohol mať nové auto :-!

V každom prípade - ak by nejaký známy na cca mojej "finančnej" úrovni chcel kúpiť auto ako Touareg, tak sa mu to snažím vyhovoriť.