TEST Volvo S80 2,9 – Jen to nejlepší...
Volvo konečně nahradilo již několik let přesluhující řadu 90 a zcela novým modelem S80 přináší svěží vítr do kategorie, kde zatím kralují především německé vozy BMW 5, Mercedes E a Audi A6. O kvalitách S80 svědčí i nominace mezi pět finalistů soutěže Auto roku.
Mezi technické zajímavosti tohoto vozu patří především napříč uložené motory, a to dokonce i testovaný největší řadový šestiválec 2,9. Tomuto prostorově náročnému uspořádání se musely přizpůsobit i převodovky. Ty jsou podle vyjádření automobilky nejkratší mezi srovnatelnou konkurencí.
Po nasednutí obklopí posádku velmi kvalitně zpracovaný interiér. Z designu přístrojové desky vyzařuje bezpečnost, solidnost a výborné zpracování zároveň. Drobným nedostatkem je odraz šedého platu přístrojové desky v předním skle. Elektricky ovládaná přední sedadla s kombinací kůže a textilu mají velmi dobré boční vedení. Kromě zabudovaných bočních airbagů, obsahují přední sedadla i bezpečnostní systém pohlcující energii při nárazu zezadu, a to mírným zakloněním. Kromě již zmíněných bočních airbagů v předních sedadlech se o bezpečnost posádky při bočním nárazu starají i unikátní Inflatable Curtain. Jde o airbag, který se rozvine po celé délce interiéru a tímto chrání hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech. Dalším prvkem, který stojí za zmínku, je elektrické sklopení (tlačítkem na přístrojové desce) zadních opěrek směrem dopředu. Toto řešení usnadňuje výhled vnitřním zpětným zrcátkem. Pokud dozadu nasednou cestující, poloha opěrek je přinutí zaklapnout si je do správné, tedy bezpečné, polohy.
Jízda se sotva slyšitelným šestiválcem a čtyřstupňovým automatem je samozřejmě velmi pohodlná. Jakékoliv zrychlování či předjíždění je pouze otázkou přišlápnutí plynu a o ostatní se již postará chytrá elektronika ve spolupráci s převodovkou a motorem. Bohužel, jak jsem se už nejednou přesvědčil, automat dokáže i motor s poměrně velkým objemem a výkonem (150 kW) dosti utlumit a subjektivně se výkon motoru zdá o dost nižší. Pro ty, co chtějí dokonale využít síly motoru, v každém případě doporučuji zvolit manuální převodovku.
Jízdní vlastnosti jsou i přes větší rozměry i hmotnost vozu na vynikající úrovni. Zásluhu na tom má především vyspělá víceprvková zadní náprava. Také brzdová soustava nezaostává, když dokáže vůz ze stokilometrové rychlosti zabrzdit do 38 metrů.
Zavazadlový prostor o objemu 440 litrů je dobře přístupný širokým víkem. Uchycení víka navíc neomezuje zavazadla. Za plnohodnotné rezervní kolo si však musí budoucí majitel připlatit 8000 Kč. Vzhledem k základní pořizovací ceně S80 2,9 (1.360.000 Kč) bych toto očekával v sériové výbavě.
Cena tohoto vozu se díky rozsáhlé příplatkové výbavě posunula ještě o 300.000 Kč nahoru. Výsledná cena 1.660.000 Kč zhruba odpovídá zmíněné německé konkurenci. V každém případě, než si koupíte další mercedes či BMW zkuste navštívit i autosalon Volvo. S80 vás zřejmě příjemně překvapí.