Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S80 2,9 – Jen to nejlepší...

Tomáš Zajíček
Diskuze (38)

Volvo konečně nahradilo již několik let přesluhující řadu 90 a zcela novým modelem S80 přináší svěží vítr do kategorie, kde zatím kralují především německé vozy BMW 5, Mercedes E a Audi A6. O kvalitách S80 svědčí i nominace mezi pět finalistů soutěže Auto roku.

Mezi technické zajímavosti tohoto vozu patří především napříč uložené motory, a to dokonce i testovaný největší řadový šestiválec 2,9. Tomuto prostorově náročnému uspořádání se musely přizpůsobit i převodovky. Ty jsou podle vyjádření automobilky nejkratší mezi srovnatelnou konkurencí.

Po nasednutí obklopí posádku velmi kvalitně zpracovaný interiér. Z designu přístrojové desky vyzařuje bezpečnost, solidnost a výborné zpracování zároveň. Drobným nedostatkem je odraz šedého platu přístrojové desky v předním skle. Elektricky ovládaná přední sedadla s kombinací kůže a textilu mají velmi dobré boční vedení. Kromě zabudovaných bočních airbagů, obsahují přední sedadla i bezpečnostní systém pohlcující energii při nárazu zezadu, a to mírným zakloněním. Kromě již zmíněných bočních airbagů v předních sedadlech se o bezpečnost posádky při bočním nárazu starají i unikátní Inflatable Curtain. Jde o airbag, který se rozvine po celé délce interiéru a tímto chrání hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech. Dalším prvkem, který stojí za zmínku, je elektrické sklopení (tlačítkem na přístrojové desce) zadních opěrek směrem dopředu. Toto řešení usnadňuje výhled vnitřním zpětným zrcátkem. Pokud dozadu nasednou cestující, poloha opěrek je přinutí zaklapnout si je do správné, tedy bezpečné, polohy.

Jízda se sotva slyšitelným šestiválcem a čtyřstupňovým automatem je samozřejmě velmi pohodlná. Jakékoliv zrychlování či předjíždění je pouze otázkou přišlápnutí plynu a o ostatní se již postará chytrá elektronika ve spolupráci s převodovkou a motorem. Bohužel, jak jsem se už nejednou přesvědčil, automat dokáže i motor s poměrně velkým objemem a výkonem (150 kW) dosti utlumit a subjektivně se výkon motoru zdá o dost nižší. Pro ty, co chtějí dokonale využít síly motoru, v každém případě doporučuji zvolit manuální převodovku.

Jízdní vlastnosti jsou i přes větší rozměry i hmotnost vozu na vynikající úrovni. Zásluhu na tom má především vyspělá víceprvková zadní náprava. Také brzdová soustava nezaostává, když dokáže vůz ze stokilometrové rychlosti zabrzdit do 38 metrů.

Zavazadlový prostor o objemu 440 litrů je dobře přístupný širokým víkem. Uchycení víka navíc neomezuje zavazadla. Za plnohodnotné rezervní kolo si však musí budoucí majitel připlatit 8000 Kč. Vzhledem k základní pořizovací ceně S80 2,9 (1.360.000 Kč) bych toto očekával v sériové výbavě.

Cena tohoto vozu se díky rozsáhlé příplatkové výbavě posunula ještě o 300.000 Kč nahoru. Výsledná cena 1.660.000 Kč zhruba odpovídá zmíněné německé konkurenci. V každém případě, než si koupíte další mercedes či BMW zkuste navštívit i autosalon Volvo. S80 vás zřejmě příjemně překvapí.

Tomáš Zajíček
Diskuze (38)
Cena základní sestavy 1 360 000 Kč
Cena testované sestavy 1 660 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2922
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.6 / 7.6 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1552 / 401
Rozměr pneu: 215
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4822
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2791
e) rozchod vpředu (mm): 1582
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - eLzyx
15. 11. 2021 11:05
Re: K tomu rejdu...
vzhledem k tomu, že se jim do generace P3(Ford) povedlo udělat nové řadové šestiválce kratší jak původní pětiválce, tak si myslím, že klidně mohli přepracovat pětiválec podobným způsobem a ten 8q by se k tomu taky vešel. Ale někdo rozhodl, že 4 válce stačí ...
Avatar - eLzyx
15. 11. 2021 11:02
Re: Jel jsem s tím jednou z Brna do Prahy ve 4 lidech.
Volví převodovky jsou známy spíše tím, že motor podtáčí. Kdo ví, čím jsi to jel, popleto
15. 11. 2021 09:23
Re: K tomu rejdu...
VOLVO to urobilo v svojej dobe správne, ale nakoniec ho "dobehol" trend viacstupňových automatických, neustále sa zväčšujúcich, prevodoviek. V reále sa tak napríklad s päťvalcom D5 tdal skombinovať najviac 6- stupňový (ofrflaný) Aisin a modernejší 8- stupňový už len so štvorvalcom.
To je myslím ten hlavný dôvod, prečo VOLVO náhle zarezalo všetky väčšie motory.
Určite by teraz v XC90 nevrnela tá dvojlitrová paródia :-(

A k tomu rejdu, je to len funkcia veľkosti, teda hlavne šírky diskov a pneumatík. Používajú sa na to vymedzovacie dorazy (steering stop limiter), ktoré definujú max. rejd.
Teda nie priamo veľkosť motora, ale súvisiace obutie (pri šesťvalci logicky širšie) má vplyv na rejd :-!
15. 11. 2021 07:44
Re: K tomu rejdu...
Ja osobne v garážach parkujem cúvaním. Je to jednoduchšie aj s naprd ,,rejdom" a hlavne bezpečnejšie pri vychádzaní.
A aj s dobrým,,rejdom" je to v niektorých garážach na figu, keď sú tam uličky ako v mravčom domčeku ;-)
15. 11. 2021 07:34
Re: Jazdil som na tom v roku 2000
Jazdil som na Xantii vo verzii break, ale zo slabším motorom. A aj XM bolo na tú dobu fajn. Do Frankfurtu n/M s dízlom to šlo dosť hladko :)