Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V40 Cross Country T4 AWD – Drsňák z nížiny

Diskuze (51)
Volvo V40 nasadilo efektní bodykit a přidalo pohon všech kol. Ve městě mu to sluší a díky o kousek zvětšené světlé výšce by se nemuselo bát ani na polní cestě.

Formace terénních Volv byla řadu let jasně daná: na jedné straně klasická SUV XC60XC90, na straně druhé zvýšené kombi s terénní ochranou XC70. Letošní rok přináší po delší době nový přírůstek odvozený od hatchbacku V40. Místo klasických znaků XC ovšem přidává přívlastek Cross Country.

Vedle standardního provedení a sportovního paketu R-Design je Cross Country třetí (a nejvýraznější) designovou variací modelu V40. Rozdíl se přehlédnout nedá, terénní mutace má o 12 milimetrů zvětšenou světlou výšku, a to díky vyšším pneumatikám, a také o 37 mm větší celkovou výšku, kola volitelně v černé barvě a samozřejmě sadu ochranných prvků doplněných mimo jiné odlišnou maskou chladiče, specifickým designem diodového denního svícení a leskle černými zrcátky. Nabídka výbav kopíruje standardní V40, Cross Country je podle konkrétní verze zhruba o 32.000 korun dražší.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Liší se ovšem nabídka motorů. Zatímco turbodiesely jsou ty samé (D2/82 kW, D3/110 kW a D4/130 kW), z benzinových agregátů je stejná jenom přeplňovaná šestnáctistovka T4 o výkonu 132 kW. Dále se v ceníku pod shodným názvem a výkonem ukrývá přeplňovaný dvoulitrový pětiválec a vrcholem je T5, taktéž s pěti válci, avšak 2,5 litry zdvihového objemu a 187 kW. Tyto dva motory se od ostatních odlišují pohonem 4x4 a standardně jsou vybaveny automatickou převodovkou Geartronic.

Pohodový motor, co si rád přihne

K testu jsme zvolili právě dvoulitr, označovaný T4 AWD. Má sice stejný výkon jako dříve testovaná šestnáctistovka T4, avšak výrazně vyšší maximum točivého momentu – 300 namísto 240 N.m, i když v užším pásmu otáček. K tomu přidává charakteristický zvuk řadového pětiválce, který je nevtíravý, ale dravý. Pro Evropu je motor naprostou novinkou, v některých zemích se ale prodává i V40 s pohonem předních kol. Není bez zajímavosti, že vrtání 81 mm, zdvih 77 mm a tedy i zdvihový objem 1984 cm3 jsou shodné s pětiválcovým dvoulitrovým turbodieselem (motory D3 a D4).

Dvoulitrový turbomotor hraje na komfortní notu. Vyznačuje se silným nástupem, dále ale síla motoru roste pozvolna. Nevýraznou gradaci výkonu ovšem dokáže vynahradit výrazný a podmanivý jekot vytočeného pětiválce. V praxi T4 AWD žádný extrémní silák není, u kombinace krátkozdvihového motoru, automatu, pohonu všech kol a velkých pneumatik to ale není překvapení. Zvlášť když pětiválec od Volva patří mezi přeplňovanými dvoulitry ke slabším. Řešení je ovšem jednoduché – komu T4 nestačí, sáhne po podstatně dynamičtějším 2,5litru T5...

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Horší je, že stejné důvody stojí i za vyšší spotřebou paliva. Volvo samo přiznává kombinovaný průměr osm litrů a pro městský provoz dokonce 11,1 l na 100 km (navzdory použití systému start-stop), reálné údaje jsou ještě o něco vyšší. Při dálničních 130 km/h pracuje V40 T4 AWD ve velmi nízkých 2700 min-1, přesto spálí v průměru 9 litrů na 100 ujetých kilometrů. Ve městě pak počítejte se třinácti litry a při plynulé jízdě mimo město se sedmi. V tomto případě tedy rozhodně uspoříte volbou naftového motoru, ale nezapomínejte, že pohon 4x4 Volvo dodává jenom pro benzinové pětiválce.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Jízdní vlastnosti jsou ovlivněny použitím tuhých tlumičů. Na jedné straně mají pozitivní vliv na ovladatelnost, Cross Country se po silnici pohybuje stejně jistě jako běžná V40. Lehké náznaky nedotáčivosti, které vyvolávají pneumatiky Michelin Premacy HP, jsou v zárodku potlačeny stabilizačním systémem DSTC, jenž disponuje i režimem Sport. Kromě toho dokáže systém Haldex po přidání plynu spolehlivě neutralizovat chování vozu, díky plynulému a rychlému přenosu hnací síly k zadním kolům.

Tuhé tlumiče mají ale negativní vliv na jízdní komfort. Na nerovnostech se nestíhají dostatečně rychle stlačit, a tak V40 Cross Country působí poněkud prkenně. Nejvýrazněji se to projeví na zpomalovacích prazích ve městě. Ano, právě kvůli nim mnoho řidičů preferuje zvýšené podvozky, jenže „terénnímu“ V40 tyto umělé překážky sedí ještě méně než většině běžných hatchbacků.

Závěr

Nejen kvůli tomu je hodnocení V40 Cross Country T4 AWD poněkud rozporuplné. Na jedné straně stojí toporný jízdní projev, nevýrazný zátah motoru a relativně vyšší spotřeba, na straně druhé je vynikající ovladatelnost, působivý design a oslnivá kvalita provedení interiéru. Ty slabé stránky v dané chvíli Volvo příliš trápit nemusí – přímý konkurent na trhu žádný není a srovnatelná prémiová SUV typu Audi Q3 nebo BMW X1 vychází o sto i více tisíc korun dráž. Zároveň ale zbytečně nechává budoucím potenciálním konkurentům prostor, kde mohou vyniknout.

1851035:full:true:true

Nejlevnější verze modelu551.000 Kč (T2/88 kW Base)
Základ s testovaným motorem733.500 Kč (T4 AWD/132 kW Base Cross Country)
Testovaný vůz s výbavou923.300 Kč (T4 AWD/132 kW Momentum Cross Country)

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Plusy

  • Aktuálně jediný model svého druhu
  • Atraktivní design zvenku i uvnitř, kvalita provedení interiéru
  • Vyrovnaný běh a příjemný zvuk pětiválcového motoru
  • Vynikající ovladatelnost, citlivě naladěná elektronika systémů DTSC a Haldex
  • Diodové osvětlení interiéru, kvalitní audiosouprava

Minusy

  • Komfort tlumení nerovností
  • Pohon všech kol jedině s automatem a benzinovým motorem
  • Vyšší spotřeba přeplňovaného pětiválcového dvoulitru
  • Automat postrádá možnost řazení na volantu
  • U verzí 4x4 zmenšená nádrž

Foto: Petr Homolka

Diskuze (51)
Volvo V40 Cross Country T4 AWD
Cena základní sestavy 733 500 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, City Safety II. generace (protikolizní systém automatického zastavení vozu do 50 km/h), Hill Descent Control - systém pro bezpečný sjezd svahů (T5 AWD, T4 AWD), Hill Launch Assist - asistent pro rozjezd do svahu, systém řízení trakce v zatáčkách, vrstvené čelní sklo, audiosystém Performance Sound s barevným 5" displejem, elektrické ovládání bočních oken, manuální klimatizace ETC, palubní počítač, přední loketní opěrka na středovém tunelu, stříbrné střešní ližiny, litá 16” kola s pneumatikami 205/60, kožená hlavice řadicí páky, tříramenný volant a rukojeť ruční brzdy, obložení interiéru Charcoal s hliníkovým dekorem rámování centrální konzole a ovládacích tlačítek, čalounění Lindholmen Textil/Tricotech, dešťový senzor druhé generace včetně funkce automatického rozsvícení světel při snížené viditelnosti, elektricky nastavitelná a sklopná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru diodami, ozdobné lišty kolem bočních oken a prahové lišty vpředu, tempomat, zadní loketní opěrka s držákem nápojů atd. Kč
Cena testované sestavy 923 300 Kč
Výbava testované sestavy Business paket 2 (+19.800,-): parkovací čidla vzadu, High Performance Sound System – autorádio, přehrávač CD/MP3/WMA, zesilovač 4 x 45W, osm reproduktorů, barevný 5” display, přípojka USB, HF Bluetooth, Audio Streaming<br> Light + Style paket (+38.500,-): adaptivní digitální display, diody denního svícení, aktivní dual-xenonové světlomety včetně ostřikovačů, komplexní diodové osvětlení vozu, osvětlená hlavice řadicí páky, hliníkové obložení interiéru Shimmer Graphite<br> Climate Comfort paket (+8.100,-): automatická dvouzónová klimatizace ECC včetně chlazené úložné schránky spolujezdce, AQS – systém kvality vzduchu v interiéru<br> Versatility paket (+6.100,-): ochranná síť zavazadlového prostoru, funkce rychlého sklápění sedadla spolujezdce, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, dvojitá podlážka<br> Winter paket (+9.600,-): vyhřívaná přední sedadla a čelní sklo<br> Metalický lak (+18.000,-), litá 17” kola Larenta Tech Black Glossy (+19.800,-), vyhřívání zadních sedadel (+5.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2700 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.3 / 8
Emise CO2: 187
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 1032
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1625 / 445
Rozměr pneu: 225/50 R17
Volvo V40 Cross Country T4 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4370
b) šířka (mm): 1783
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Jaros71
20. 10. 2013 12:44
Re: Naleštěné ale k ničenu..
Autor věty.."že jsi ještě nedokončil zkladní školu"...který neumí napsat ani slovo základní je směšný...zvláště , když druhého napadá.
Souhlasím , že jsi úplně mimo realitu a diskuze nemá smysl..
Běžný servis, který je předplacený..? Není tedy běžný ale nadstandartní.. To si můžeš domluvit i u jiných značek.
Mimochodem třeba u Mercedesu máš veškerý servis 5 let grátis..
Nepochopíš , že značky , které tady jmenuješ mají nějaké kvality.
A bohužel je Volvo z takzvané prémie nejhorší.. ;-)
BMW X3 i X5 nebo Mercedes ML či Range Rover s VW Touareg nebo AUDI Q5 to jsou AUTA.. :-) :-)
VOLVO má tu XC90... >:D >:D
Ps: Mazda je na tom tak , že skvělou CX5 nestačí prodávat..a čeká se na ni 1/2 roku.
Jak je na tom VOLVO.. :-!
Jeho krach jsem pochopil dobře...ty ceny jsou ale nyní nepochopitelné!
Konec diskuze. Prostě s některými lidmi není debata možná.
Až ti bude tolik jako mě , tak to snad i pochopíš..
Závěrem bych dodal :
rekace na toto auto byla , že bych raději bral SUBARU XV..
Tedy opravdu kvalitní vůz , který si na nic nehraje.
Avatar - peV
19. 10. 2013 17:02
Re: Naleštěné ale k ničenu..
Ptal jsem se v čem jezdíš, protože úroveň tvých úvah vzbuzuje podezření, že jsi ještě nedokončil zkladní školu a vozí tě tak možná tatínek, ať už v čemkoliv.

O volvu nevíš vůbec nic a celá tvoje "argumentace" se točí pořád dokola kolem toho, že ti kdosi řekl jak je volvo šíleně nespolehlivé.
Kdybys trochu věděl, která bije, znal bys okolnosti, za kterých málem volvo krachlo. Že XC90 byl úspěšný model, ale díky úžasnému fordově vedení prostě zastaral a vývoj nové generace se opozdil tak, že prakticky jednu generaci přeskočili.

Ohledně finanční situace: podívej se, jak na tom byla a vpodstatě ještě je mazda, kde bylo BMW po válce, jak dopadlo Bugatti, Lamborghini, DeTomaso a z nedávné doby pak Maserati či zcela aktuálně Alfa. A to jsem zcela vynechal americké značky...Prostě finanční potíže v automotive nejsou nic tak neobvyklého a s kvalitou aut nemusí mít mnoho co dočinění, což tobě asi hlava prostě nebere.

Běžný servis, ovšem předplacený, zaměňuješ za jakýsi nadstandard...

Land Rover má nepochybně lepší image než volvo, ale cenově je ještě nad D3, proto je tvoje srovnávání úplě mimo, což jsi zdá se nepochopil ani poté, co jsem tě na to upozornil. A když tě tak uráží Číňan ve volvu, proč ti nevadí Ind v Jaguaru/Roveru? Že by proto, že o tom nevíš?

Nevím, jak do toho zmatku, co v tom máš, zapadá SAAB, ale zkus se místo přihlouplých výkřiků zaměřit na přístup GM k SAABu a možná ti bude leccos jasnější.

Smyslem diskusí není obhajovat za každou cenu vlastní značku, proto jsem se od začátku nepokoušel o vynášení volva do nebes, jak se tady ty snažíš naznačit, diskuse měla (mohla) být o něčem úplně jinéh, ale to bys musel mít tak nějakou zkušenost a znát trochu téma o kterém mluvíš. Ovšem jako autor věty: "A opravdu raději např. Range Rover než Volvo X90.. " ses dokonale odrovnal.

Tím s tebou končím diskusi, protože není zajímavá. Jinak no offence.
Avatar - Jaros71
18. 10. 2013 22:58
Re: Naleštěné ale k ničenu..
Absurdní je , že je to vrcholová verze automobilky..nic lepšího než XC90 nemají! ;-) Poblouzněný jsi asi ty..
Čím jezdím je jedno , těch aut je víc i značek. Ale nějaké kusy od VW zcela jistě jsou a byly i budou nejen v našem firemním vozovém parku.Ale Volvo tam rozhodně nebude.
Když ty zoufalce tak miluješ..klidně si to kup a vyzkoušej.Třeba budeš spokojen.
My raději dáváme přednost německé a japonské kvalitě.
A pokud bych chtěl nějaké auto pro zábavu a potěšení tak rozhodně raději to z Itálie.. :-)
PS: Land Rover je na tom rozhodně lépe než VOLVO..
Jak po stránce image značky tak i schopnostech auta a i kvality. To co projede Range Rover si Volvo neumí ani představit. Ale to je jedno.
Klidně si tu obhajuj i SAAB..
Avatar - peV
18. 10. 2013 15:23
Re: Naleštěné ale k ničenu..
Všimni si, že ti nic nenutím, klidně si žij ve svém bludu, natož abych se rozčiloval. Bohužel v tomhle případě spíš hloupost bolí. Podívej se prosím tě kolik ty Rovery stojí, mrkni na jejich statistiky spolehlivosti, když je tak milujes a pak ještě jedna věc: XC90 přesluhuje a je to zcelé nabídky ten nejmíň up to dáte model, takže hodnotit značku podle něj je absurdní. Když už máš takovej přehled, vlastníš aspoň to VW z tvého profilu, nebo jenom plakat na zdi? Skoro to tak začíná působit.
Avatar - Jaros71
18. 10. 2013 13:19
Re: Naleštěné ale k ničenu..
;-) seš naštavnej protože pravda bolí..
A opravdu raději např. Range Rover než Volvo X90.. >:D
Od Volva bych tedy nekoupil ani koberečky.. :-)
Tedy za ty směšné vysoké ceny!