Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC60 D5 AWD – Bystrozraký Švéd

Diskuze (46)
Po pěti letech dostalo Volvo XC60 novou tvář. Za jiným tvarem světlometů se ale skrývají ještě další inovace.

Kompaktní SUV XC60 představuje pro Volvo stěžejní model, tvoří celou čtvrtinu celosvětového prodeje (v Česku dokonce 38 %). Poté, co automobilka správně odhadla trend s modelem XC90, vyšla jí i sázka na rostoucí oblibu kompaktních SUV. Přesto nelze beze změn pokračovat donekonečna, a tak přichází facelift.

Facelift: Ve dne více elegance, v noci více světla

Změny nejsou nijak násilné, přesto je poznáte na první pohled. XC60 totiž dostala novou masku chladiče s chromovanými lištami a bez stříbrného orámování. Hlavní světelné jednotky na přídi mají oblejší tvar, diodové denní svícení se přestěhovalo do rohů karoserie – kde mívají auta obvykle mlhovky. S tím souvisí i celkové přepracování předního nárazníku. Dále má XC60 nový tvar zpětných zrcátek a designéři eliminovali většinu nelakovaných ploch na karoserii.

suv volvo testy suv volvo testy

Uvnitř se zabydlel nový digitální přístrojový štít, který známe z hatchbacku V40. Na výběr jsou tři možnosti zobrazení provozních údajů, přiléhavě pojmenované Eco, Elegance a Performance. Oproti dosavadnímu kostičkovanému displeji palubního počítače to představuje skok asi o pět generací! Dále se může XC60 nově pochlubit řazením pod volantem (pochopitelně jen s automatickou převodovkou), vyhřívaným předním sklem a několika technickými inovacemi.

suv volvo testy suv volvo testy

V noci jsou neocenitelným pomocníkem aktivní dálková světla. Kamera pod čelním sklem sleduje okolní provoz a přepíná na tlumená světla, když se v dosahu objeví jiný svítící objekt (typicky protijedoucí automobil). Vždy se ale zastíní jenom potřebná část osvětleného prostoru, takže po krajích vozovky stále svítí dálková světla. Podobný systém se představil již v Lexusu LS a novém Mercedes-Benzu S, díky Volvu je nyní dostupný i v rodinném SUV.

Motor a převodovka: Všechno při starém

Na nabídce motorů se toho (zatím!) příliš nemění. Vrcholem je i nadále naftový pětiválec D5 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který dává výkon 158 kW. S automatem má maximum točivého momentu 440 N.m, s manuálem vykazuje o 20 Newtonmetrů méně. Pro zájemce o vyšší výkon je nachystána novinka v podobě D5 Polestar (169 kW, 470 N.m). My jsme ovšem k testu zvolili běžnou D5 se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol, který se dodává standardně.

Po faceliftu je pětiválec s automatem o šest procent úspornější než předchůdce. Tovární údaj kombinované spotřeby slibuje 6,4 l na 100 km (o 0,4 litru méně než dosud), realita se pohybuje mezi osmi a devíti litry nafty. Do tohoto úzkého pásma se spotřeba vejde téměř ve všech jízdních režimech, a to včetně dálnice. Tam motor při 130 km/h pracuje na relativně vyšších 2400 min-1. Maximum otáček na nejvyšší převod je 4000 min-1, kdy digitální rychloměr indikuje 221 km/h. Takové tempo ale hnací řetězec snáší vysloveně z donucení.

suv volvo testy suv volvo testy

Největší slabinou XC60 je šestistupňová automatická převodovka Aisin, známá například i z Citroënů a Peugeotů. Prokluzující měnič se snaží podpořit komfortní ladění vozu, ale přidejte k tomu relativně vysokou hmotnost a velké jízdní odpory pohonu všech kol. Práce automatu proto ani náznakem nestačí na konkurenční převodovky, které jsou účinnější a také řadí rychleji. To ovšem platí tady a teď, Volvo již slibuje změnu, chystá nový osmistupňový automat.

Švédové zapracovali na podvozku. Modernizovaná XC60 se dočkala páté generace pohonu všech kol Haldex, ruku v ruce s ním přichází aktivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola (obdoba systémů XDS a EDS u Volkswagenu). Díky tomu se poněkud tupější charakter podvozku mění v zatáčkách v nečekanou jistotu a ovladatelnost. Je to sice více zásluha elektroniky než mechaniky, ale posun je opravdu výrazný. Co bohužel zůstává, jsou ostré přejezdy krátkých nerovnosti a kmitání karoserie při rozjezdu nebo zastavení.

suv volvo testy suv volvo testy

Výbava: Pár vítaných novinek

O nových světlometech a přístrojovém štítu již byla řeč, XC60 ale přidává ještě několik dalších novinek. Nová generace systému BLIS pro sledování mrtvého úhlu používá radarové senzory a díky nim přidává novou funkci – dokáže řidiče při vyjíždění z parkovacího místa upozornit na automobily blížící se z boku. To se opravdu hodí (stejně jako couvací kamera), protože výhled šikmo dozadu patří kvůli masivním sloupkům karoserie k těm horším.

Systém čtení značek nově vyznačuje rychlostní limit přímo na osu virtuálního rychloměru. Zlepšila se také funkce samotného rozpoznávání limitů, ačkoliv dokonalosti v českých podmínkách stále nedosahuje. Z modelu V40 pak pochází balíček City Safety doplněný funkcí detekce chodců před vozem.

Volvo XC60 - srovnání cen s konkurencí
Model Volvo XC60 BMW X3 RR Evoque Mercedes GLK Hyundai Santa Fe
Motor D5 AWD Summum xDrive20d SD4 Pure Tech 220 CDI Entry 2.2 CRDi Premium
Základní cena [Kč] 1.233.000,- 1.060.000,- 1.090.331,- 999.000,- 975.990,-
Automatická převodovka 56.000,- 55.200,- 54.087,- S 40.000,-
Adaptivní xenonová světla 35.500,- 38.250,- 24.563,- 42.536,- S
Bluetooth S 5.400,- S 13.416,- S
Dvouzónová klimatiazce S S S S S
Hliníkový dekor S 8.725,- S S -
Kožené čalounění sedadel S 46.225,- S 61.289,- S
Kožený volant S S S S S
Litá kola R17 - S - S R19
Litá kola R18 S 29.525,- S -
Metalický lak 21.200,- 21.575,- 18.997,- 23.784,- 16.000,-
Navigace 29.200,- 60.325,- 56.870,- 24.394,- 38.000,-
Parkovací senzory vpředu 10.500,- 20.275,- 10.285,- 21.954,- -
Parkovací senzory vzadu S S S
Tempomat S 12.575,- S S S
Vyhřívání předních sedadel 9.100,- 9.500,- 10.143,- 9.910,- S
Cena při shodné výbavě [Kč] 1.394.500,- 1.367.575,- 1.265.276,- 1.196.283,- 1.069.990,-

Komfort v zimních měsících zlepší novinka v podobě vyhřívání čelního okna. V balíčku s vyhříváním předních sedadel a trysek ostřikovačů vyjde na 12.300 Kč, když chcete i vyhřívání zadních sedadel a volantu, řekne si Volvo o 22 tisíc.

suv volvo testy suv volvo testy

Kromě toho XC60 ve vrcholném provedení Summum zlevnila o 20 tisíc korun. Změna je to ale pouze kosmetická, ze standardní výbavy totiž zmizely natáčecí bi-xenonové světlomety. V nabídce také přibylo více zvýhodněných balíčků výbavy. Na positioningu XC60 se ale nic nemění, ceníkové ceny se i nadále v zásadě shodují se srovnatelnými specifikacemi BMW X3.

Závěr

Po pěti letech se zázrak nestal, prémioví konkurenti jsou dál než Volvo XC60 – však mezitím také faceliftovali nebo rovnou představili nové modely. Švédské SUV se ale šikovně stylizuje do role dobré alternativy, sází přitom především na design a image značky. Právě proto si může dovolit ambiciózní ceny, vždyť s motorem D5 je dokonce nepatrně dražší než BMW X3.

První cena vozu 892.000 Kč (D3 100 kW Base)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.090.000 Kč (D5 AWD 158 kW Base)
Základní cena testovaného vozu 1.289.000 Kč (D5 AWD AT 158 kW Summum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.621.650 Kč (D5 AWD AT 158 kW Summum)
Video se připravuje ...

Plusy

  • Vynikající plně adaptivní světla
  • Přehledný přístrojový štít s jemnou grafikou
  • Prostorný interiér
  • Rozsah bezpečnostní výbavy (zčásti za příplatek)
  • Při faceliftu zásadní zlepšení ovladatelnosti

Minusy

  • Výhled všemi směry
  • Pomalé řazení automatické převodovky
  • Motor výkonově nepřesvědčí, je hlučnější
  • Spotřeba paliva se nevyrovná prémiovým konkurentům
  • Podélné kmity karoserie v nízkých rychlostech

Foto M. Kolář

Diskuze (46)
Volvo XC60 D5 AWD AT
Cena základní sestavy 1 289 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, City Safety II. generace (protikolizní systém automatického zastavení vozu do 50 km/h), stabilizační systém DSTC, elektrická parkovací brzda, elektricky nastavitelná a sklopná vnější zrcátka, elektro-hydraulický posilovač řízení (bez proměnlivé účinnosti), samočinná dvouzónová klimatizace, palubní počítač, přední loketní opěrka, diody denního svícení, kůží potažená hlavice řadící páky, multifunkční volant s ovládáním autorádia, tempomat, textilní koberečky (4ks), audiosystém High Performance Sound s 5" displayem a bluetooth handsfree, dešťové čidlo, hliníkové obložení interiéru Shimmer Graphite, parkovací asistent vzadu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, litá 18” kola s pneumatikami 235/60, kožené čalounění, stříbrné střešní ližiny, vnější ozdobné chromované lišty spodní části dveří atd. Kč
Cena testované sestavy 1 621 650 Kč
Výbava testované sestavy Security paket (+36.500,-): Volvo Guard Alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, bezpečnostní laminovaná skla všech oken, osobní komunikátor PCC včetně bezklíčového přístupu Keyless Drive<br> Driver Support paket 1 (+55.000,-): BLIS – kontrola mrtvého úhlu II. generace na bázi radaru s asistentem pro změnu jízdního pruhu (LCMA) a systémem varování před křížením cesty jiným vozidlem (CTA), Driver Alert System – kontrola pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu včetně systému detekce dopravních značek a aktivního přepínání dálkových světel II. generace pro dual-xenonové světlomety, adaptivní tempomat včetně systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění, obsahuje systém upozornění na bezpečný odstup a asistent pro jízdu v kolonách Queue Assist<br> Climate Comfort paket (+3.850,-): AQS - čidlo kvality vzduchu v interiéru, senzor vlhkosti<br> Winter Pro paket (+22.000,-): vyhřívaná přední sedadla, trysky ostřikovačů čelního skla, zadní sedadla, volant a čelní sklo<br> Business Pro paket 2 (35.500,-): navigační systém RTI včetně mapy Evropy a hlasového ovládání, High Performance Multimedia (autorádio, přehrávač MP3, zesilovač 4 x 40W, osm reproduktorů), barevný 7” display, přípojky AUX a USB, Bluetooth, Audio Streaming<br> Xenium paket (+52.000,-): elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, panoramatické střešní okno, parkovací čidla vpředu i vzadu, zadní parkovací kamera<br> Light paket (+34.500,-): vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickou změnou odrazivosti, aktivní dual-xenonové světlomety včetně ostřikovačů a přisvěcování do zatáčky, komplexní osvětlení vozidla diodami<br> Versatility Dynamic paket (+15.500,-): ochranná síť zavazadlového prostoru, elektrické ovládání pátých dveří, systém uchycení nákupních tašek, 12V zásuvka<br> Lak sytě hnědá Java Rich (+21.200,-), čalounění Leather Sport (+9.000,-), dojezdová rezerva (+1.800,-), vypínač airbagu spolujezdce (+2.400,-), bezpečnostní šrouby na kola (+1.400,-), systém cirkulace vzduchu Clean Zone (+1.800,-), páčky řazení pod volantem pro automatické převodovky (+4.400,-), tónovaná zadní okna (+10.800,-), Exterior Styling kit (+25.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 158 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1500 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.3 / 6.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1455
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1912 / 593
Rozměr pneu: 235/60 R18
Volvo XC60 D5 AWD AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4644
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1713
d) rozvor (mm): 2774
e) rozchod vpředu (mm): 1632
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Volvomatej
11. 5. 2014 19:08
Perfektní auto
Volva nejsou žádný sporťáci, tak se nedivím, že nemají nejrychlejší převodovku. Mám XC70 s geartronikem a podle mně řadí naprosto v pořádku. Dále mi přijde, že XC60 je daleko ( a to odost ) hezčí než svatá trojka z Nemecka. A ty aktivní světlomety jsou vážně super. :-) :yes:
23. 8. 2013 14:58
Re: Volvo
ono jsou nejake zname problemy s powershiftem? :-)
23. 8. 2013 14:53
Re: BRAVOLVO
Jde videt, ze jsi s tim nikdy nejel.

Interier kvalita prumer...loupajici se plasty..tvrdost..dokonce pod prumer..po roce na me auto pusobilo jak po 5 ti letem intenzivnim provozu. (podotykam, ze s nim jezni dáma..a i tak se k autu chova)

Jizdni vlastnosti hruza...na urovni nizsi stredni..mozna jeste hur, rany od kol pri prejezdu pricny spar, kymaceni, houpani...fuj

Pomaly automat...a hlucny diesel.....pro me to byl celkem šok, na to jak se me auto libilo..nez jsem ho jel >:D .....a spotreba...zadny zazrak...na tu pomalou jizdu .
23. 8. 2013 01:24
Volvo
Ono srovnávat Volvo s německou svatou trojicí je vždycky trochu ošemetné. Chápu, že v testu se řeší ceníkové ceny, reálně je ale Volvo levnější a také má být. Nicméně Volvo je pro jinou klientelu a kdo jezdil kdy na Volvu i na němcích (speciálně BMW a ještě víc Audi), tak ví - Volvo dá majiteli úplně jiný pocit (neříkám, že lepší, záleží od člověka!) a "běžnému" člověku se s ním líp žije. Spoustě lidí se Volva líbí, ale ne závistivým způsobem, ostatní v provozu víc respektují, pouští z hlavní, neútočí a... Volva se nesrovnatelně míň kradou, což se hezky pozná i na výši pojištění. Prostě kdo chce mít klid, pohodlí, bezpečí, atd., ten bude o Volvu alespoň uvažovat, pokud už není první volbou.

btw: ten Aisin je proti aktuálním ZF samozřejmě pravěk a auto je dost tlučené na dynamice i spotřebě, na druhou stranu ví už někdo, jak jsou na tom ty ještě pořád dost nové ZFka se spolehlivostí? Tenhle Aisin totiž při základní doporučené údržbě (ne "doživotní olej", jak někteří psali, ale hezky vyměnit správné množství oleje a filtr každých cca 80 kkm) je prakticky nezničitelný. Co je pár výměn oleje u Aisinu, to může být u DSG a speciálně PowerShiftu pár výměn převodovky :-( .
Avatar - Ji/Ri
22. 8. 2013 23:19
Re: Osobitost vzala roha
Hlavně že ti chutná... >:-[]