TEST Volvo XC60 D5 AWD – Bystrozraký Švéd
Kompaktní SUV XC60 představuje pro Volvo stěžejní model, tvoří celou čtvrtinu celosvětového prodeje (v Česku dokonce 38 %). Poté, co automobilka správně odhadla trend s modelem XC90, vyšla jí i sázka na rostoucí oblibu kompaktních SUV. Přesto nelze beze změn pokračovat donekonečna, a tak přichází facelift.
Facelift: Ve dne více elegance, v noci více světla
Změny nejsou nijak násilné, přesto je poznáte na první pohled. XC60 totiž dostala novou masku chladiče s chromovanými lištami a bez stříbrného orámování. Hlavní světelné jednotky na přídi mají oblejší tvar, diodové denní svícení se přestěhovalo do rohů karoserie – kde mívají auta obvykle mlhovky. S tím souvisí i celkové přepracování předního nárazníku. Dále má XC60 nový tvar zpětných zrcátek a designéři eliminovali většinu nelakovaných ploch na karoserii.
Uvnitř se zabydlel nový digitální přístrojový štít, který známe z hatchbacku V40. Na výběr jsou tři možnosti zobrazení provozních údajů, přiléhavě pojmenované Eco, Elegance a Performance. Oproti dosavadnímu kostičkovanému displeji palubního počítače to představuje skok asi o pět generací! Dále se může XC60 nově pochlubit řazením pod volantem (pochopitelně jen s automatickou převodovkou), vyhřívaným předním sklem a několika technickými inovacemi.
V noci jsou neocenitelným pomocníkem aktivní dálková světla. Kamera pod čelním sklem sleduje okolní provoz a přepíná na tlumená světla, když se v dosahu objeví jiný svítící objekt (typicky protijedoucí automobil). Vždy se ale zastíní jenom potřebná část osvětleného prostoru, takže po krajích vozovky stále svítí dálková světla. Podobný systém se představil již v Lexusu LS a novém Mercedes-Benzu S, díky Volvu je nyní dostupný i v rodinném SUV.
Motor a převodovka: Všechno při starém
Na nabídce motorů se toho (zatím!) příliš nemění. Vrcholem je i nadále naftový pětiválec D5 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který dává výkon 158 kW. S automatem má maximum točivého momentu 440 N.m, s manuálem vykazuje o 20 Newtonmetrů méně. Pro zájemce o vyšší výkon je nachystána novinka v podobě D5 Polestar (169 kW, 470 N.m). My jsme ovšem k testu zvolili běžnou D5 se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol, který se dodává standardně.
Po faceliftu je pětiválec s automatem o šest procent úspornější než předchůdce. Tovární údaj kombinované spotřeby slibuje 6,4 l na 100 km (o 0,4 litru méně než dosud), realita se pohybuje mezi osmi a devíti litry nafty. Do tohoto úzkého pásma se spotřeba vejde téměř ve všech jízdních režimech, a to včetně dálnice. Tam motor při 130 km/h pracuje na relativně vyšších 2400 min-1. Maximum otáček na nejvyšší převod je 4000 min-1, kdy digitální rychloměr indikuje 221 km/h. Takové tempo ale hnací řetězec snáší vysloveně z donucení.
Největší slabinou XC60 je šestistupňová automatická převodovka Aisin, známá například i z Citroënů a Peugeotů. Prokluzující měnič se snaží podpořit komfortní ladění vozu, ale přidejte k tomu relativně vysokou hmotnost a velké jízdní odpory pohonu všech kol. Práce automatu proto ani náznakem nestačí na konkurenční převodovky, které jsou účinnější a také řadí rychleji. To ovšem platí tady a teď, Volvo již slibuje změnu, chystá nový osmistupňový automat.
Švédové zapracovali na podvozku. Modernizovaná XC60 se dočkala páté generace pohonu všech kol Haldex, ruku v ruce s ním přichází aktivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola (obdoba systémů XDS a EDS u Volkswagenu). Díky tomu se poněkud tupější charakter podvozku mění v zatáčkách v nečekanou jistotu a ovladatelnost. Je to sice více zásluha elektroniky než mechaniky, ale posun je opravdu výrazný. Co bohužel zůstává, jsou ostré přejezdy krátkých nerovnosti a kmitání karoserie při rozjezdu nebo zastavení.
Výbava: Pár vítaných novinek
O nových světlometech a přístrojovém štítu již byla řeč, XC60 ale přidává ještě několik dalších novinek. Nová generace systému BLIS pro sledování mrtvého úhlu používá radarové senzory a díky nim přidává novou funkci – dokáže řidiče při vyjíždění z parkovacího místa upozornit na automobily blížící se z boku. To se opravdu hodí (stejně jako couvací kamera), protože výhled šikmo dozadu patří kvůli masivním sloupkům karoserie k těm horším.
Systém čtení značek nově vyznačuje rychlostní limit přímo na osu virtuálního rychloměru. Zlepšila se také funkce samotného rozpoznávání limitů, ačkoliv dokonalosti v českých podmínkách stále nedosahuje. Z modelu V40 pak pochází balíček City Safety doplněný funkcí detekce chodců před vozem.
Volvo XC60 - srovnání cen s konkurencí | |||||
Model | Volvo XC60 | BMW X3 | RR Evoque | Mercedes GLK | Hyundai Santa Fe |
Motor | D5 AWD Summum | xDrive20d | SD4 Pure Tech | 220 CDI Entry | 2.2 CRDi Premium |
Základní cena [Kč] | 1.233.000,- | 1.060.000,- | 1.090.331,- | 999.000,- | 975.990,- |
Automatická převodovka | 56.000,- | 55.200,- | 54.087,- | S | 40.000,- |
Adaptivní xenonová světla | 35.500,- | 38.250,- | 24.563,- | 42.536,- | S |
Bluetooth | S | 5.400,- | S | 13.416,- | S |
Dvouzónová klimatiazce | S | S | S | S | S |
Hliníkový dekor | S | 8.725,- | S | S | - |
Kožené čalounění sedadel | S | 46.225,- | S | 61.289,- | S |
Kožený volant | S | S | S | S | S |
Litá kola R17 | - | S | - | S | R19 |
Litá kola R18 | S | 29.525,- | S | - | |
Metalický lak | 21.200,- | 21.575,- | 18.997,- | 23.784,- | 16.000,- |
Navigace | 29.200,- | 60.325,- | 56.870,- | 24.394,- | 38.000,- |
Parkovací senzory vpředu | 10.500,- | 20.275,- | 10.285,- | 21.954,- | - |
Parkovací senzory vzadu | S | S | S | ||
Tempomat | S | 12.575,- | S | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | 9.100,- | 9.500,- | 10.143,- | 9.910,- | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 1.394.500,- | 1.367.575,- | 1.265.276,- | 1.196.283,- | 1.069.990,- |
Komfort v zimních měsících zlepší novinka v podobě vyhřívání čelního okna. V balíčku s vyhříváním předních sedadel a trysek ostřikovačů vyjde na 12.300 Kč, když chcete i vyhřívání zadních sedadel a volantu, řekne si Volvo o 22 tisíc.
Kromě toho XC60 ve vrcholném provedení Summum zlevnila o 20 tisíc korun. Změna je to ale pouze kosmetická, ze standardní výbavy totiž zmizely natáčecí bi-xenonové světlomety. V nabídce také přibylo více zvýhodněných balíčků výbavy. Na positioningu XC60 se ale nic nemění, ceníkové ceny se i nadále v zásadě shodují se srovnatelnými specifikacemi BMW X3.
Závěr
Po pěti letech se zázrak nestal, prémioví konkurenti jsou dál než Volvo XC60 – však mezitím také faceliftovali nebo rovnou představili nové modely. Švédské SUV se ale šikovně stylizuje do role dobré alternativy, sází přitom především na design a image značky. Právě proto si může dovolit ambiciózní ceny, vždyť s motorem D5 je dokonce nepatrně dražší než BMW X3.
První cena vozu | 892.000 Kč (D3 100 kW Base) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.090.000 Kč (D5 AWD 158 kW Base) |
Základní cena testovaného vozu | 1.289.000 Kč (D5 AWD AT 158 kW Summum) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.621.650 Kč (D5 AWD AT 158 kW Summum) |
Plusy
- Vynikající plně adaptivní světla
- Přehledný přístrojový štít s jemnou grafikou
- Prostorný interiér
- Rozsah bezpečnostní výbavy (zčásti za příplatek)
- Při faceliftu zásadní zlepšení ovladatelnosti
Minusy
- Výhled všemi směry
- Pomalé řazení automatické převodovky
- Motor výkonově nepřesvědčí, je hlučnější
- Spotřeba paliva se nevyrovná prémiovým konkurentům
- Podélné kmity karoserie v nízkých rychlostech
Foto M. Kolář